Fartkamerad iom omkörning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast på t ex Huddingevägen i Stockholm, som är tvåfilig, står flera kameraskåp utplacerade. På vissa ställen står en kamera på varsin sida om vägen riktad till resp körfält så det där tror jag inte stämmer.

Menar du att det är två filer i vardera körriktningen då?
I sådant fall så måste man valt att rikta kameran så att den bara tar bild på en fil och att man ställt in radarn så att den bara registrerar farten i en fil. I annat fall är det inte hållbart rent juridiskt enligt svensk lagstiftning.
Men mig veterligen har man inte några sådana implementeringar i våra fartkameror.

Alternativt så tar man bara foton när det är en ensam bil i bredd. Det kanske är så enkelt att när det är mycket trafik så går det inte att köra så fort men när det är tomt så går det ofta fort. Då skulle dom kunna välja att sätta ut en kamera och bara ha den aktiverad när det är lite trafik och då ta nackdelen att man bara kan bötfälla om det är tomt i den andra filen.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Min kollega här på Volvo Cars, har blivit fotad när han gjorde en omkörning här i Gbg. Han fick snällt betala.
Tror det var i Lundbytunneln. Kan dom ha dubbla-mätmöjligheter där?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
du får inte böter om det är två fordon i bredd som färdas åt samma håll på bilden.
Detta då kameraskåpen inte har någon funktion som identifierar vilket av fordonen på bilden som höll vilken hastighet vid fototillfället.

Enligt vad jag läst så har radarn i skåpen inga problem att hålla reda på rätt många fordon samtidigt och registrera hastigheten. Det som saknas är att få den informationen nedtolkad så att det hamnar med information på bilden om vilket fordon som håller vilken hastighet. Och dessutom vara säker på att det inte blir fel.

Av den anledngen så har man inte implementerat den funktionen i kameraskåpen utan väljer istället att konstatera att man inte kan avgöra vem det är som bryter mot hastighetsgränsen om det är fler än ett fordon på bilden.

Som programmerare med spelutveckling i bagaget vill jag nog påstå att det skulle vara rätt lätt att implementera det mer felsäkert än konstaplarna som gör manuella hastighetskontroller. Dessutom kontrollerbart.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är precis så jag menar. Två kameror på var sin sida om körfälten som går i samma riktning.

Sitter även samma setup i t ex Södra länken (också dubbelfiligt). Vill minnas att Lundbytunneln också har dubbla kameror till dubbla körfält.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad jag vet ...snyft.. så är det så kanske - detta är dopplerradar nosar med ruskig kapaciet - typ JAS39

Dom har inte dubbla kameror i dom tunnlarna vad jag vet.

Det det jag vet är att dessa kameror är som en nosradar på en JAS39 och kan hantera flera mål samtiigt
Dessa kan läsa mål även på 2300 km/t och avgöra fart på flera smål samtigigt och välja mål.

Ni är rökta om dom kör markering optiskt i bilden fast ni druttar 250
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är precis så jag menar. Två kameror på var sin sida om körfälten som går i samma riktning.

Sitter även samma setup i t ex Södra länken (också dubbelfiligt). Vill minnas att Lundbytunneln också har dubbla kameror till dubbla körfält.
Lundbytunneln har två enkla kameror. En i början och en i mitten. I båda färdriktningar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är precis så jag menar. Två kameror på var sin sida om körfälten som går i samma riktning.

Sitter även samma setup i t ex Södra länken (också dubbelfiligt). Vill minnas att Lundbytunneln också har dubbla kameror till dubbla körfält.

Är det verkligen fartkameror du menar då?
Jag tror inte att dom har fartkameror i södra länken. Mig veterligen så hade dom någon kamera på prov där men dom plockade bort kamerorna i södra länken under 2013 pga att linserna blev skitiga så fort vilket resulterade i att det inte gick att använda bilderna för att identifiera bilar.

Däremot vet jag att dom har en massa andra övervakningskameror i tunneln för att kunna se trafikflöden mm. Men dom får man inte några böter av.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som programmerare med spelutveckling i bagaget vill jag nog påstå att det skulle vara rätt lätt att implementera det mer felsäkert än konstaplarna som gör manuella hastighetskontroller. Dessutom kontrollerbart.

Det skulle säkert inte vara så enormt svårt att fixa till det men av någon anledning har dom valt bort det. Kanske anser dom att dom hellre tar nackdelen att inte kunna bötfälla när fordon är i bredd mot att dom slipper utvecklingskostnaden.

Det officiella syftet med kamerorna är ju inte att bötfälla utan att få ner hastigheterna och då är det ju mindre viktigt att man kan bötfälla i alla tänkbara situationer.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad jag vet ...snyft.. så är det så kanske - detta är dopplerradar nosar med ruskig kapaciet - typ JAS39

Dom har inte dubbla kameror i dom tunnlarna vad jag vet.

Det det jag vet är att dessa kameror är som en nosradar på en JAS39 och kan hantera flera mål samtiigt
Dessa kan läsa mål även på 2300 km/t och avgöra fart på flera smål samtigigt och välja mål.

Ni är rökta om dom kör markering optiskt i bilden fast ni druttar 250

Radarn i svenska fartkameror är en RS242 4D Multi-tracking radar. Den börjar scanna 150 meter från kameran och mäter 21 gånger per sekund. Och flera filer är definitivt inget problem att klara av.

Enda anledningen jag ser är som redan sagts att folk skulle förmodligen överklaga jäkligt mycket mer vid omkörningsfoton.

Det är för övrigt företaget Sensys Traffic som tillverkar kamerorna, med huvudkontor i min gamla hemstad Jönköping :)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag var med om det där, men då blev jag omkörd. Jag blev rätt förbannad minns jag, men det kom aldrig något brev på posten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag var på väg till en kurs igår och passade på att testa. Resten av mina kollegor körde leasingbilar, men jag tog hojen och jag hann köra om dem allihop. En av bilarna hann jag ikapp vid en fartkamera, så jag gick ut och körde om precis vid kameran. *blixt* Kollegorna blev ganska paffa och började säga att jag skulle få ta boten tills jag förklarat vad ni skrivit här, efter det skrattade de bara.

Så nu har jag, för första gången i mitt liv, fått en fartkamera att utlösa. Vi får se om jag får en idolbild som minne. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom är faktiskt ganska sällan påslagna men mäter snittfarten på sträckan hela tiden och sen slår dom på den om den ökar.

Det ger den psykologiska effekten att ständigt vara ett uppdykande hot och men dom placeras på ganska vettiga ställen generellt.

Dom är faktiskt lite smarta för det handlar inte om att sätta dit folk utan få ned farten på vissa sträckor.
Ni vet fartkameravarning i GPSen gör att folk bromsar in på vissa sträckor (olycksdrabbade)...

Konspiration - jajamen:tummenupp
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag var på väg till en kurs igår och passade på att testa. Resten av mina kollegor körde leasingbilar, men jag tog hojen och jag hann köra om dem allihop. En av bilarna hann jag ikapp vid en fartkamera, så jag gick ut och körde om precis vid kameran. *blixt* Kollegorna blev ganska paffa och började säga att jag skulle få ta boten tills jag förklarat vad ni skrivit här, efter det skrattade de bara.

Så nu har jag, för första gången i mitt liv, fått en fartkamera att utlösa. Vi får se om jag får en idolbild som minne. :)
Fler än ett fordon på bilden gör att ärendet kommer skrivas av så den där idolbilden kommer nog utebli misstänker jag.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top