Farligt att åka ensam?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Läste på soe en tråd som handlar om att åka ensam.
Det är ju lite annorlunda med en offroadtripp där det kan gå dagar/veckor innan det kommer någon där man åker, om man har otur.

Själv har jag hittills uteslutande nästan alltid kört ensam.
Om något allvarligare inträffar, och om jag inte skulle kunna ringa, kan det med otur ta mycket lång tid innan hjälp anländer.
Jag kör inte sällan på vägar som kan vara väldigt glest trafikerade.

Jag kör ofta utan att meddela vart jag åker, men fan vet om man inte skulle lämna en vägbeskrivning hemma som talar om vart man kan tänkas befinna sig.
Men jag vill ju å andra sidan inte heller oroa hemma i onödan genom att sprida ut vägrutter som talar om vart jag kanske är. Dessa vägrutter skulle jag ju då också känna mig tvingad att följa, och då skulle lite av tjusningen försvinna. Dessutom skulle min sambo förmodligen bli oroligare ”i onödan”

Nu präntar jag in åt anhöriga att inte oroa sig, och att det inte är någon fara. (för jag tar det ju alltid såå försiktigt) :rolleyes:

Och visst, det kanske är det bästa.
Jag menar, händer det nåt så händer det nåt. Det är ju omöjligt och även jävligt jobbigt att försöka förutse allt. Dessutom oroar man sig redan nu onödigt mycket över allt möjligt.

Jag tycker ju lite av tjusningen ligger i att kunna bege sig ut på egen hand, utan att behöva registrera och redovisa varje steg.
Jag hade en gång en båt som jag tyckte mycket om att åka runt i skärgården med, och då hade jag inte ens mobil.
Frihet.

Jag har inte funderat i dessa banor innan jag läste tråden på soe: http://forum.soe.se/showthread.php?t=22479

Men hur är det med er andra?
Kör ni ensamma och vidtar ni några åtgärder som skulle kunna hjälpa er om olyckan är framme?
Tänker ni ens på det?
 
Last edited:

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Har kört de flesta landsvägsmilen själv, vet inte varför men så har det blivit iaf. Har inte tänkt så som du beskriver, dock började jag göra det i våras en gång. Var på väg hem (till Arvidsjaur) en söndagskväll i maj, tyckte det kändes lite kyligt och när jag har 3mil kvar så börjar det snöa...:gnissla Givetvis började motorn att strejka, så där stog jag 3mil hemifrån mitt i norrländska skogen klockan 21 en söndags kväll i maj o snön faller ned. Det visade sig att luftfiltret hade frusit pga snön, så fick vänta tills en kompis kunde komma o hämta mig.

Hade varit mindre fränt om jag hade legat i diket med brutet ben eller något liknande och varit tvungen att hoppas på att nästkommande fordon ser en...:näsblod
Är ju inte allt för tät trafik här uppe.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Åker mestadels med 1-4 polare och det är både bra och dåligt! Först och främst så trissar men upp tempot ganska mkt men det är samtidigt skönt då alla håller koll på varandra och kan hjälpa till vid en olycka!

P.s ibland består polarna av en ortoped och kirurg och det känns ännu bättre....
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Letar man lite så finns det en tråd om en kille som körde in i en älg och låg en massa timmar i kyla med brutet lårben mitt i ingenstans.

Han klarade sig.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
jag åker ganska mycket ensam och visst är det farligt, men vafan man kan ju inte åka omkring och va rädd hela tiden! :tummenupp
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
när man blir äldre börjar man fundera så mycket :rolleyes:

det har ju gått bra förr..., mobil etc. är ju bra att ha med sig.
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Ensam körning gillar jag iaf, sticka på morgon utan mål köra efter vädret och hem när man fått nog mao sent, skulle bli tokig om jag va tvungen och lämna någon form av vägbeskrivning i förväg.
Klart att det är betydligt bättre att vara flera OM något händer men jag kan ej sitta och tänka så, hur kul blir det då?
Självklart så sticker vi ut ett gäng och gasar lite tillsammans, oxå jäkligt roligt men då blir det oftast korta men intensiva sträckor och många pauser, fika,snack, etc etc.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Jag kör också själv till 90%, då finns det inga bestämmelser, kan åka 30 mil bara för att ta en fika o sen tillbaka ;)
Köra med andra är också nice, nackdelen är att man måste anpassa sig en hel del til varandra. Tex ska Han/Hon vara hemma kl 16:00 o såna goa grejer....kan vara lite jobbiga...

Bara vädret är bra så är det skitsamma, kan nog köra med vem fan som helst egentligen. Största problemet här i Sverige är vädret.
Smäller det så smäller det, såna smällar får man ta (dagens skämt)

Nu kommer jag kanske att tänka på din jävla tråd varje gång jag ska ut och köra :p (ska kanske be farsan följa efter mig med sin ASCONA 1,6 DL)
 

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Ort
gnarp
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
åker oxå mest själv,det värsta som hänt var som tur är bara en punka mitt ute i ingenstans mellan sollefteå o åsele...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar föredra att åka själv, i synnerhet som dom flesta hojåkare bara har hojen till att flytta sig mellan olika fikaställen :huvet Men visst, det är säkert säkrare att ha nån med sig, men å andra sidan så trissas det mer om man är flera, och i synnerhet när folk ska börja bromsa om sig i kurvor å ha sig, då är det ju totalt livsfarligt istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var på väg hem (till Arvidsjaur) en söndagskväll i maj, tyckte det kändes lite kyligt och när jag har 3mil kvar så börjar det snöa...:gnissla

Det visade sig att luftfiltret hade frusit pga snön, så fick vänta tills en kompis kunde komma o hämta mig.

Det låter som mina utflykter ungefär...
Mina förgasare brukar frysa i emulsionsröret, då kan man köra en bit till med full choke, men sedan är det bara att stanna och kasta handskarna på avgasröret (lämpligt långt bak) och när dom sedan är varma så slänger jag dom på förgasarna en stund. (aluminiumförgasare leder värme/kyla bra)

Sen kan man tuffa vidare.

Men visst fan har man funderat om man är klok som kör landsvägsmc när fordonet som tankar på andra sidan pumpen är en snöskoter...

Till ursprungsfrågan: Jag kör många ensamma småvägsmil.
Att lämmna färdplan skulle sabba min resa totalt, då det är avstickarna som lockar.
Däremot ser jag alltid till att telefonen är fullt laddad.

Det som skulle gå sönder först i en omkullkörning förutom min bräckliga lekamen är förmodligen mobilen, men det är allt jag kan göra.

Vissa mobilabb erbjuder ju en grov positioneringstjänst, där man kan se var en mobiltelefon befinner sig på en kilometer när (eller var den befann sig när den stängdes av/krachades)
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag kör också själv till 90%, då finns det inga bestämmelser, kan åka 30 mil bara för att ta en fika o sen tillbaka ;)
Köra med andra är också nice, nackdelen är att man måste anpassa sig en hel del til varandra. Tex ska Han/Hon vara hemma kl 16:00 o såna goa grejer....kan vara lite jobbiga...

Stämmer väldigt bra in på mig med. Här i sthlm ligger man väl högst 1minut om man kör omkull, innan någon ser än. Sen att 90% skiter i att stanna är ju en annan sak..

i synnerhet som dom flesta hojåkare bara har hojen till att flytta sig mellan olika fikaställen :huvet

Känner jag igen allt för väl. Sen när man inte följer med är man asocial och allt möjligt, för att man inte vill följa med och köra :D
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Självklart kan man inte åka omkring och vara rädd för att något ska hända om man kör själv. Men jag är jävligt tacksam att jag inte var ensam när jag körde av vägen i somras, jag blev medvetslös och risken att jag sjunkit djupare in i medvetslösheten och hamnat i koma hade varit mycket större om jag varit ensam. Sen ringde polarna även 112 så hjälpen kom snabbt fram. Vägen jag körde av på är inte så jättetrafikerad, så jag kunde blivit liggandes där en längre tid, även om jag hade vaknat upp ur medvetslösheten hade jag ändå inte kunna ringa efter hjälp pga. skadorna jag fått.
Vid singelolycka på mindre kurviga vägar, kan både förare och hojen flyga in en bra bit i skogen, så man ska nog inte lita alltför mycket på att man blir hittad inom några minuter
 
Last edited:

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
2st Cbr1000rr-08
på den tiden ja åkte cross så va de en vinter ja va ute i skogen o åkte själv, kommer på en raka i full spetta o träffar en stubbe me framhjulet o tappar fästet inför kommande kurva, smackar rakt in i ett träd o tuppar av! vaknar upp efter ja vet inte hur länge, va bra kall iaf, fläskläpp o näsblod. va bara o kicka igång hojen o gasa vidare :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kör inte jag lermoppe (enduro), men då är man ju ännu risigare till, då skulle jag nog gärna vilja att någon visste vilken skog jag skulle åka i.

Eventuellt kompletterat med dubbla mobiltelefoner, en krashsäkert? monterad fast på hojen, en på mig själv.
En av två borde klara sig.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
men herregud... :gnissla

Glöm förihelvete inte:
 

Bifogat

  • Lyckyrosa.jpg
    Lyckyrosa.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,544

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Åker ofta långt ensam, är nog en form av egen tid för mig själv som man behöver ibland. Skönt att inte behöva planera och kunna köra efter vad man känner för och väder och vind. Har alltid mobiltelefonen med mig, vore ju inte så roligt om man fick problem 25 mil hemifrån. Ibland kan de vara lite oroliga hemma men brukar ringa om jag inte hinner hem innan det blir mörkt (har lite taskig tidsuppfattning ibland hehe) :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har kraschat i skogen en gång med en Husqvarna 430 utan någom visste var jag var, skulle bara ta en testtur med min nyinköpta cross, slog runt i ca 100kmh ca 1mil ut skogen( obs före mobiltelefonernas tid) inte så lätt att ta sig hem kicka igång en 430 husqvarna med en fungerande arm och totalt blåslagen:huvet
 

jimzzz

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
03 Suzuki gsxr
Kraschade in i ett rådjur för ett några månader sedan och då var det en stor fördel med en kompis till hands som hjälpte till och bl.a. följde med till sjukan.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Eventuellt kompletterat med dubbla mobiltelefoner, en krashsäkert? monterad fast på hojen, en på mig själv.
En av två borde klara sig.

Citat från Matrix som passar här: What good is a phonecall if you are unable to speek?

Mao, man ligger avsvimmad. Tror inte ett batteri av telefoner på diverse ställen är en vidare bra lösning. Om man är orolig kanske en tidsangivelse till nära och kära med någon form av gps spårning eller dylikt kan vara något? Kanske Telia friendfinder för dom som har det?
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top