Falkenberg Testkörning MC

Jimmy

Guest
Skickade mail till fmk och fick detta svaret på vad som skall göras med hojen:

"Hej !
Man ska naja oljeplugg och broms ok tejpa lampor ta väck nummer plåten !
Mvh Annika kansliet Fmk"

Naja bromsoket inte loctite alltså

Skönt att de äntligen gör något åt alla krasher pga lös registreringsplåt, de har verkligen ställt till problem i gatgrupperna under de 15+ år jag kört där!!!

Ironi, om ngn lobotomerad inte fattade det...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skönt att de äntligen gör något åt alla krasher pga lös registreringsplåt, de har verkligen ställt till problem i gatgrupperna under de 15+ år jag kört där!!!

Ironi, om ngn lobotomerad inte fattade det...

Det skulle kul vara att fråga Jesper hos smc hur många crasher på AK som beror på att oljepluggen eller bromsoket har lossnat. Jag tror att det är ganska få. ( Nu tänker jag på hojar som är tillverkade dom senaste 20 åren).
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Årets första vurpa på asfalt avklarad då, och inte behövde jag åka speciellt långt heller :rofl
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Så blir jag nekad att köra min gathoj 29/6 om jag inte najat oljeplugg och bromsok? Isåfall är det ganska otroligt :rofl:lol:4skrika
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Så blir jag nekad att köra min gathoj 29/6 om jag inte najat oljeplugg och bromsok? Isåfall är det ganska otroligt :rofl:lol:4skrika

Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt

Problemet är att regelverket varierar beroende på arrangör. Det är bättre att skriva in detta i uthyrningsavtalet. Då gäller regeln för smc och privata arrangörer också. ( Gärna alla banägare gemensamt).
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja risken finns iaf. Förra gången sa dom att dom skulle bli hårdare och hårdare allt eftersom. Gissningsvis slinker man igenom denna gången men nästa är nog mer tveksamt

Å andra sidan är det inte direkt något jättejobb att borra några hål och dra i lite najtråd förutsatt att det inte kommer en massa hittepå efterhand.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Problemet är att regelverket varierar beroende på arrangör. Det är bättre att skriva in detta i uthyrningsavtalet. Då gäller regeln för smc och privata arrangörer också. ( Gärna alla banägare gemensamt).

Det viktiga är att vara konsekvent och informera. När jag pratade med kansliet och därefter banchefen för ett par veckor sedan skulle plugg najjas och bromsar locktitas. Nu är det tydligen nya besked, och bromsar skall najjas med. Såvitt jag finner finns ingen klar och tydlig info om det än.

Det kommer att sluta illa det här.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har funderat lite, de oljespill jag varit med om har berott på antingen motorer som blåsts eller vurpor utan motorskydd, aldrig några lossade bultar såvitt jag vet.

Var kommer önskemålen ifrån, är det någon saneringsstatistik eller något annat?
Krav på motorskydd kan jag definitivt skriva under på, dessutom är de lätta att montera och ger lite rejsig look vilket borde tilltala målgruppen.

Opps i dessa tider där RR-sektionen avgått och annat: jag klagar INTE, jag bara funderar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har funderat lite, de oljespill jag varit med om har berott på antingen motorer som blåsts eller vurpor utan motorskydd, aldrig några lossade bultar såvitt jag vet.

Var kommer önskemålen ifrån, är det någon saneringsstatistik eller något annat?
Krav på motorskydd kan jag definitivt skriva under på, dessutom är de lätta att montera och ger lite rejsig look vilket borde tilltala målgruppen.

Opps i dessa tider där RR-sektionen avgått och annat: jag klagar INTE, jag bara funderar.

Lossnande bultar hörde till en svunnen tid. Förr var det mycket vanligt p.g.a. vibrationer. På vissa enstånkor behöver man fortarande se upp med detta. Idag hade sådana problem föranlett ett återkallande enligt EU produktansvarsdirektiv på gathojar..

Skall man förebygga oljeläckage krävs najning av tryckrör, anslutningar mot oljekylare , oljefilter, ruturslangar. På bromssystemet finns en stor mängd banjobultar , bromsoksbultar. Till detta kommer en mängd anslutningar kring ABS / cbs enheter.

Ett slarvigt åtdragit oljefilter är lika allvarligt som en tappad plugg. Oljefiltret är trycksatt med 2-4 kp/ cm2 under körning.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Najad och klar. Sen kollar man väderprognosen för morgondagen......fan också!
Nu ser det ju ut som om vädret inte är med oss.

Men även om det varit bra väder hade du fått klara dig utan mig imorgon, att sitta dyblöt på en läktare i Assen var inte bra för mig - Sjukskriven och nerbäddad idag.......
 
Last edited:

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Nu ser det ju ut som om vädret inte är med oss.

Men även om det varit bra väder hade du fått klara dig utan mig imorgon, att sitta dyblöt på en läktare i Assen var inte bra för mig - Sjukskriven och nerbäddad idag.......

Fy attans. Tänker på dig, men kul hade vi! :krama:krama
 

angro

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2016
Ort
Onsala
Hoj
CBR 954 -03
Det viktiga är att vara konsekvent och informera. När jag pratade med kansliet och därefter banchefen för ett par veckor sedan skulle plugg najjas och bromsar locktitas. Nu är det tydligen nya besked, och bromsar skall najjas med. Såvitt jag finner finns ingen klar och tydlig info om det än.

Det kommer att sluta illa det här.

Nån som var på Falkenberg igår och kan informera om vilka krav som ställdes på gathojarna till slut?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Onsdagskörning 17/5! :)

Någon nytt om vilka MC som är godkända i år?

Jag tänkte komma med min R1-15 helt original.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top