Förvara kamera på hojen?

mumintroll

mumintroll
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Ekenäs, Finland
Hoj
Suzuki (en röd jävel)
Hej på er! Skulle behöva lite tips ang förvaring av systemkamera på hojen! Har ett genuint intresse för fotografering och skulle gärna ta med min kamera på färderna. Har sökt efter kameraväskor som är anpassade för mc men inte funnit det någonstans. Har hittils haft den inlindad i filtar i en vanlig ryggsäck vilket inte är så smart, jag vill ju inte mosa den om jag eventuellt skulle crasha. Har ni något tips på hur jag kunde lösa det här med förvaring?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Kan man inte ta ett sånt där block i skumplast och först skära ner så det passar i en vattentät väska, och sen skära ut fack för kamera och alla prylar? Har för mig jag sett det i nån tidning.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Köp en vattentät kameraväska och lägg den i vilken tankväska som helst... Eller köp touratechs (svindyra) väska.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/packutrustning/fotovaskor/
Jag åkte runt halva Europa med systemkamera och några objektiv etc i en axelväska som i sin tur låg i en tankväska köpt på Lidl. :tummenupp

Boblbee tror jag har någon modell som är anpassad speciellt för mc-användning.

Själv så gillar jag Lowepros väskor. Framförallt den Flipside 400 jag har nu. Den öppnar man i ryggen, så risken för att råka sprida ut kamerautrustningen över vägen medan man kör minskar ju en aning. När det gäller vattentäthet så skulle jag nog inte lita på den för något längre ihållande regn medan jag sitter på en hoj. Och regnskyddet man kan dra över skulle nog inte palla för fartvinden särskilt länge. Men den går utan problem ner i en lite större topbox så då blir ju regnet inga problem längre.
 

mumintroll

mumintroll
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Ekenäs, Finland
Hoj
Suzuki (en röd jävel)
Tack för alla goda råd, har faktiskt funderat på det där med skumplast. Återstår bara att hitta en lämplig box :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rent spontant så är nog anledningen till att inte ha kameran i en ryggsäck att man gör illa sig själv när man landar på den när man vurpar. Kameran blir nog mindre mosad av dig än av hojen om du har den i en tankväska.
 

mumintroll

mumintroll
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Ekenäs, Finland
Hoj
Suzuki (en röd jävel)
Rent spontant så är nog anledningen till att inte ha kameran i en ryggsäck att man gör illa sig själv när man landar på den när man vurpar. Kameran blir nog mindre mosad av dig än av hojen om du har den i en tankväska.

Kanske en toppbox med lite skumplast i skulle vara säkraste lösningen både för mig och kameran? Tror det är större risk att hojen hamnar på sidan om man välter. skall nog vara en rejäl vurpa om hojen voltar och landar upp och ner med boxen underst. Fick även det här tipset av någon. Går säkert att göra någon form av fastsättning :) http://www.emscases.se/Peli%20Cases.htm
 
Last edited:

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Tullinge
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Tankväska. Man vill ju kunna fiska upp kameran utan att ta handen från gasen. :hej
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Har du ett stort intresse för fotografering så antar jag du pratar om att du vill ha med systemkameran?
Jag har Lowepro Slingshot och tycker den fungerar ok. Den har inbyggt regnskydd som är enkelt att dra på om det kommer regn.
Väldigt smidig att snurra fram på tanken utan att ens kliva av hojen. Finns i många olika storlekar beroende på hur mycket utrustning du vill ha med dig. Jag kör på den minsta varianten.

//KaliZ
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kanske en toppbox med lite skumplast i skulle vara säkraste lösningen både för mig och kameran? Tror det är större risk att hojen hamnar på sidan om man välter. skall nog vara en rejäl vurpa om hojen voltar och landar upp och ner med boxen underst. Fick även det här tipset av någon. Går säkert att göra någon form av fastsättning :) http://www.emscases.se/Peli%20Cases.htm
Pelicase är bra grejer. Men också ganska dyra, särskilt om man ska börja på att bygga egna fästen och så vidare. Clas Ohlson har en billigare kopia om det är den vägen man vill gå:
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Att börja inreda en topbox med skumplast anpassat efter kamerautrustningen är kanske lite onödigt krångligt. Skaffar du istället en topbox eller tankväska där en sån här eller något liknande ryms så kan ju den stå i väskan/boxen med locket öppet så det är lätt att ta fram kameran vid behov. Samtidigt så är det även lätt att ta med sig grejerna om man vill lämna hojen för att ta en fika eller något, bara lyfta ur hela väskan och promenera iväg.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top