Förstahoj

Linusen

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Kvicksund
Hoj
Ingen ännu
Tjo allesammans, jag har nu bestämt mig för att köra hem ett A2 kort efter vintern, så jag börjar kolla efter en hoj nu. :gnissla

Tänkte kolla om någon här hade någon åsikt om vad jag ska och inte ska ha för något. Det kommer bli en första hoj för mig, bortsett från moppen då :) Jag är dock van skoterförare, så att det skjuter på nå in i helvete är bara ++++.

Har egentligen inte några större krav på hojen, är väl ungefär detta;
-Supermotard.
-A2 reggad (eller möjlighet att regga som det).

Sedan vet jag inte om det skiljer mycket mellan olika märken i hållbarhet på plast osv, fetaste drömmen för mig är att dra en wheelie i 100 knyck, och då krävs det en del träning och en del fall innan kan jag tänka mig, så lite robustare prylar skulle inte vara fel.

Budgeten ligger runt 35'000, men jag skulle antagligen kunna skramla ihop en 10 - 15 tusen till om det gör stor skillnad i vad man får för något! :)

De jag hittat ännu är typ dessa: Husaberg FS650, KTM 525 exc, KTM 660 smc.

Tacksam för alla svar och åsikter! :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ktm 625/660 eller nån 690 skulle jag ha satsat på av de du listade upp, mindre servicebehov på dem jämfört med husabeg och ktm exc (du servar efter mil och inte efter timmar). Då slipper du dra dig från att åka utanför stadsgränsen med.

Wheela i högfart är lättare än att wheela i låg fart... :tungan
 

Linusen

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Kvicksund
Hoj
Ingen ännu
Ktm 625/660 eller nån 690 skulle jag ha satsat på av de du listade upp, mindre servicebehov på dem jämfört med husabeg och ktm exc (du servar efter mil och inte efter timmar). Då slipper du dra dig från att åka utanför stadsgränsen med.

Wheela i högfart är lättare än att wheela i låg fart... :tungan

Ja, jag läste något om att just ktm 625, 660 och 690 hade "samma" motor, kallades LC4 eller något sådant?

Har hittat en 625'a, -06 för 37'000kr, det verkar väl vara ett rimligt pris? Det enda problemet jag ser med den är att den inte har elstart, så man måste kicka. Blir det inte asjobbigt att kicka igång en sådan stor hoj? Jag kör snöskoter som sagt, och man får ju dra uta' helvete för att dra runt den, och den ligger på 800cc.

Finns det några andra fördelar med dessa 3 maskiner förutom motorn? Tänkte ifall jag kunde hitta något annat bra argument för att få pappa att sponsra med ett par kronor ;) Han har ju sina Honda XR600, och 650 själv, och det är ju hans drömhojar, så kanske han kan hjälpa mig få min om han ser den som rimlig :D
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Ktm 625, 640 och 660 har i princip samma motor, förgasare som skiljer. 625 och 640 har elstart samt kick och 660 har endast kick. En motor i bra skick kickar man igång lätt med rätt teknik.
690 har en nyare motor med insprutning, ger en annan motorkaraktär än de andra, på denna är endast elstart.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Finns också Suzuki DRZ 400, med rätt "trim" går de riktigt bra. Eller en Honda FMX 650 med rätt nålar i förgasaren kan även de bli lite roliga. Båda är typ 3 gånger så billiga att försäkra än KTM.

KTM kostar en hel del att försäkra vilket kanske tas med i beräkningen, speciellt om man bor i större stad.

KTM 640 är den som är "tråkigast" och 660 den "roligaste". Säkrast kort är en 690 med lite längre service intervaller än de andra. Testade själv förut en 660 och som sagt med rätt teknik går det lätt att kicka igång den men helt klart enklare att bara trycka på knappen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top