Första vurpan....

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
Nu har jag gjort det, glotat för första gången. Köpte en gsxr 750 förra i början av veckan, och idag la jag ner den. Hade problem med att frambromsen pulserade som om skivan var vind. Var på väg till en verkstad för att snacka med dom om vad det kunde vara när det hände. Kom mot ett rödlyse i ca 50-70km/h som precis slår om, gör en ganska kraftig inbromsning (inget extremt) och i slutet när hastigheten är ca 30 låser sig framhjulet som släpper och hojen dyker. Jag drar i backen (mitt i stan) och hojen hamnar ute i korsningen. Eftersom den inte är besiktigad (försäkringen gäller ej) borstade jag av mig och drog så snabbt jag kunde.

Väl hemma kunde jag konstatera följande: Svullen och skrapad höft och armbåge, repad v kåpa (dock ej helt sprucken), repad kopplingskåpa och en nerslipad fotpinne.

Nu till mina frågor:
Måste det vara skivan som är vind eller kan det vara något annat?
Är det någon som känner till en BILLIG lackerare i Uppsalatrakten?
Är det något speciellt man bör kolla efter en asfaltsvända?
Däcken är Pirelli dragon (heter som nog...) som gått ca 40mil, kan det vara något med dom?
Hur ska jag kunna lita på bromsarna nu?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Om du verkligen var på väg till verkstad så gäller försäkringen. Jag tror du hamnade i lite grus eller liknande.
 

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
Tror inte på grus, för jag kollade och såg inget. Men frambromsen tar väldigt ogämnt vilket blir tydligt i låga farter.
 

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
Dom ser ok, finns mycket kvar. Ska ta av dom och kika senare när jag slickat såren lite. Antar att jag ska kolla efter ogämn slitning, mem ska inte klossarna anpassa sig efter skivan?
 

"Rask"

Guest
ELVIS skrev:
2173694 Nu har jag gjort det, glotat för första gången. Köpte en gsxr 750 förra i början av veckan, och idag la jag ner den. Hade problem med att frambromsen pulserade som om skivan var vind. Var på väg till en verkstad för att snacka med dom om vad det kunde vara när det hände. Kom mot ett rödlyse i ca 50-70km/h som precis slår om, gör en ganska kraftig inbromsning (inget extremt) och i slutet när hastigheten är ca 30 låser sig framhjulet som släpper och hojen dyker. Jag drar i backen (mitt i stan) och hojen hamnar ute i korsningen. Eftersom den inte är besiktigad (försäkringen gäller ej) borstade jag av mig och drog så snabbt jag kunde.

Väl hemma kunde jag konstatera följande: Svullen och skrapad höft och armbåge, repad v kåpa (dock ej helt sprucken), repad kopplingskåpa och en nerslipad fotpinne.

Nu till mina frågor:
Måste det vara skivan som är vind eller kan det vara något annat?
Är det någon som känner till en BILLIG lackerare i Uppsalatrakten?
Är det något speciellt man bör kolla efter en asfaltsvända?
Däcken är Pirelli dragon (heter som nog...) som gått ca 40mil, kan det vara något med dom?
Hur ska jag kunna lita på bromsarna nu?


Beklagar vurpan!
I teorin skall man väl kunna bromsa till stillastående med låst framhjul, så felet ligger nog mer hos föraren än bromsarna. Höll du samma tryck hela tiden eller ökade du allt eftersom farten sjönk :va
Kolla styrstoppen och leta efter glapp i gaffel mm. Kolla om den spårar i högre farter och att den känns som förut. Om det var en lowsider så borde den ha klarat sig ganska bra, det var ju ingen hög fart heller direkt. Skulle prata med en verkstad om jag kände mig tveksam på skadorna...Lycka till
 

1_Maverick_1

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
suzuki gsx-r 750 -98
kankse en lösning

hade ett liknande problem på min gixxer 750 98 för ett tag sen. trodde först också att de kankse vara snea skivor.. men löste problemet genom att byta bromsbelägg bara" OBS beläggen var inte slut".. all ojämnhet vid inbromsning försvan. jag smörjde även upp inne vi kolvarna i oken och på sidorna av oket där beläggen nästan ligger emot med zink pasta "tål värmen". kan vara beläggen som inte löper som dom ska i oket. så snedställer sig och tar fel på skiva. hackar och låter pulsernade..
 

998

FD raceförare, nu med duccar på loftet.
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
Ducati
Känns bromsarna konstiga är det troligen skivorna/skivan. Bromsar du i hög fart så känner man att det "slår" i styret. I lägre fart så känns det i handtaget som pulserar. Rätt känsla är en inbrimsning utan slag eller vibrationer, "det bara suger till..." mjukt o fint. Kan du hissa fronten så är det bara att sätta intill något och snurra på hjulet, så märker du nog om det diffar i utrymme till skivan. Tråkigt med vurpan.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Kan det vara dina grymma nuvarande sexkolvok kontra trafikskolans slöa bromsar? :gnissla

Trist för dig, kolla upp om inte försäkringen gäller när du var på väg till verkstad, du kanske inte ska nämna just varför du var på väg dit dock...

Skönt att det gick rätt bra med dig!

Mvh Stephenj
 

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
Problemet när jag bromsade låg nog i att bromsen slog=däcket stusade mot asfalten lite och därmed tappat grepp. Ska lyfta och snurra däcket nu, annars byter jag klossar till att börja med.
 

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
försäkrade hojen i morse, och då sa dom att den i gällde. Ingen fara eftersom jag drog direkt och skadorna blir nog billigare att fixa än att betala självrisken.

Har försökt känna efter lite och kan kanske ana lite stötighet i framgaffeln, kan det då vara något lager?

Citat
Beklagar vurpan!
I teorin skall man väl kunna bromsa till stillastående med låst framhjul, så felet ligger nog mer hos föraren än bromsarna. Höll du samma tryck hela tiden eller ökade du allt eftersom farten sjönk
Kolla styrstoppen och leta efter glapp i gaffel mm. Kolla om den spårar i högre farter och att den känns som förut. Om det var en lowsider så borde den ha klarat sig ganska bra, det var ju ingen hög fart heller direkt. Skulle prata med en verkstad om jag kände mig tveksam på skadorna...Lycka till

Ska inte profilera mig som någon superförare, men förre hojen gick upp på frammen utan problem. Ingen större fara med förare eller hoj.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
"Pulserande bromsverkan" låter osökt som skev bromsskiva!

Att försöka köra iväg med skivbromslås har förstört många bromsskivor och KAN vara lite småsvårt att se ibland.

Ställ hojen på centralstöd (motsv.). Ta hjälp av en kompis som håller framhjulet i luften under tiden du snurrar på framhjulet och till en början försöker se, med ögat, om en eller båda skivorna kastar i sidled.

Ser du inget kan du med fördel lätt lägga an en penna/linjal eller liknande mot den roterande bromsskivan (slitageytan) under tiden du snurrar på hjulet. Du borde ganska lätt se/känna om skivan är skev!

Lycka till!
// Niklas
 

"Rask"

Guest
ELVIS skrev:
2173967 försäkrade hojen i morse, och då sa dom att den i gällde. Ingen fara eftersom jag drog direkt och skadorna blir nog billigare att fixa än att betala självrisken.

Har försökt känna efter lite och kan kanske ana lite stötighet i framgaffeln, kan det då vara något lager?

Citat
Beklagar vurpan!
I teorin skall man väl kunna bromsa till stillastående med låst framhjul, så felet ligger nog mer hos föraren än bromsarna. Höll du samma tryck hela tiden eller ökade du allt eftersom farten sjönk
Kolla styrstoppen och leta efter glapp i gaffel mm. Kolla om den spårar i högre farter och att den känns som förut. Om det var en lowsider så borde den ha klarat sig ganska bra, det var ju ingen hög fart heller direkt. Skulle prata med en verkstad om jag kände mig tveksam på skadorna...Lycka till

Ska inte profilera mig som någon superförare, men förre hojen gick upp på frammen utan problem. Ingen större fara med förare eller hoj.

När jag skrev gaffel tänkte jag på styrlagret o styrkronan, du borde konsultera med en verkstad om du är osäker på hur det skall va.
 

ELVIS

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -97
Har nu kollat och ena skivan var ca 2mm skev. Nu återstår att hitta en billig skiva, klossar och en lackerare. Något särskillt jag ska tänka på när jag byter?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ELVIS skrev:
2174144 Har nu kollat och ena skivan var ca 2mm skev. Nu återstår att hitta en billig skiva, klossar och en lackerare. Något särskillt jag ska tänka på när jag byter?
Jag tror jag har en skiva liggandes som är ok. Kan ta och kolla upp det.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
ELVIS skrev:
2173716 Tror inte på grus, för jag kollade och såg inget. Men frambromsen tar väldigt ogämnt vilket blir tydligt i låga farter.

:7peta Säg till Försäkringsbolaget att du trilla pga grus :huvet

Om det var det eller inte har inte med saken att göra
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ELVIS skrev:
2174144 Har nu kollat och ena skivan var ca 2mm skev. Nu återstår att hitta en billig skiva, klossar och en lackerare. Något särskillt jag ska tänka på när jag byter?
Ja
se upp med priser på belägg!!!!

jag rekomenderar att du kollar på zx9 orginal (bra pris och hållbarhet)

Suzukis priser är "skumma" på endel orginal saker....
 

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Klippan
Hoj
VTR Fajerstårm
oj oj

ELVIS skrev:
2173694 Nu har jag gjort det, glotat för första gången. Köpte en gsxr 750 förra i början av veckan, och idag la jag ner den. Hade problem med att frambromsen pulserade som om skivan var vind. Var på väg till en verkstad för att snacka med dom om vad det kunde vara när det hände. Kom mot ett rödlyse i ca 50-70km/h som precis slår om, gör en ganska kraftig inbromsning (inget extremt) och i slutet när hastigheten är ca 30 låser sig framhjulet som släpper och hojen dyker. Jag drar i backen (mitt i stan) och hojen hamnar ute i korsningen. Eftersom den inte är besiktigad (försäkringen gäller ej) borstade jag av mig och drog så snabbt jag kunde.

Väl hemma kunde jag konstatera följande: Svullen och skrapad höft och armbåge, repad v kåpa (dock ej helt sprucken), repad kopplingskåpa och en nerslipad fotpinne.

Nu till mina frågor:
Måste det vara skivan som är vind eller kan det vara något annat?
Är det någon som känner till en BILLIG lackerare i Uppsalatrakten?
Är det något speciellt man bör kolla efter en asfaltsvända?
Däcken är Pirelli dragon (heter som nog...) som gått ca 40mil, kan det vara något med dom?
Hur ska jag kunna lita på bromsarna nu?
Tjenare

lite kul att läsa för exakt precis just samma sak hände mig förra sommaren. bromsen kändes skitskum och pulserade och tog ojämnt. trodde först att det var bromsvätskan lr skit i systemet men icke då.. väl det kollat var jag så gott som säker på att det var bromsskivorna som var vinda. jag hade kollat beläggen från sidan och dom såg ju inte allt så slitna ut. men så en dag i centrala norrköping kommer jag till ett rödljus och samma för dig en kraftig inbromsning och då låste sig framhjulet, dock lyckades jag reda ut det hela och klarade mig utan att klota. jag släppte på allt med frambroms att göra och stack därifrån fort som fan *jävligt pinsamt*.. men efter att ha haft allt isär så upptäckte jag att bromsbeläggen var ju helt åt helvete, det jag trodde va fresha belägg var järnen jag såg + att det hade bara slitit på det inre belägget. bytte belägg och luftade systemet och i med ny bromsvätska. sen gick han som han skulle igen. anledningen att jag trodde att beläggen var fresha var att jag hade bara kollat det yttre belägget och det var helt ok. men aja.. inte säkert att det är detta som hände dig. men kolla bromsbeläggen en gång extra.. :tummenupp
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top