Första provkörning idag... Gixxer... bluddrar vid avslag

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Där har du varför stiftet är svart!
Kontrollera varför, jämför med de andra, skaffa en ny nål.



Ca 5% fetare blandning på lågfartsdelen.

Som tidigare sagts, flytta upp nålarna något för att ge den mer soppa i det område där effeken saknades.

Om jag inte räknar helt fel så är det väl 18% större area.

Kan nästan garantera att problemen försvinner med orginal lågfartsmunstycke, vakum förgasare är sjukt känsliga för skilnader på lågfarten.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Om jag inte räknar helt fel så är det väl 18% större area.

Kan nästan garantera att problemen försvinner med orginal lågfartsmunstycke, vakum förgasare är sjukt känsliga för skilnader på lågfarten.

Jag ska köpa såna på måndag och testa, men det verkar väl stämma, med undantag för blöddret vid avslag
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Djävla skit...

Nu sitter nya originalgrejer i förgasarna, men den går fortfarande inte bra. Skitsvår att starta kall (från tomma förgasare iofs) varmkör den lite men låter som den missar ibland på en burk i alla fall.

Lägger den på jämn gas ca 4000 varv, avgassmäller som tusan, och gasar jag på lite så slår det lågor ur avgasröret.

Fräscha tändstift, ganska nya kablar, så jag börjar misstänka ena spolen, för det kan fasen inte vara förgasarna längre...

Andra förslag?
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Prova o elda på stiften med en sån där liten fickgasolbrännare. Vet inte vad den kallas o kör på startmotorn lite utan stift. Exakt samma symptom på min (iofs har jag bara smågasat lite i garaget)sommaninteskagöra :D Skadar ju inte att prova. Mao min var sur helt enkelt
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag satte i iridiumstift som jag har bränt av och visst gick den bättre, men riktigt bra går den inte, det behövs väl en rejäl bombrepa för att rensa ur garagesotet, men nu ska det komma snö, så det får väl vänta några dar...
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Ja det brukar ju räta ut sig det där när man börjar köra kontinuerligt.
Tändspolen behöver du inte vara orolig över (brukar hålla rätt bra) Snö? Hmm blir väl knappast skonad häruppe heller :D
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Djävla skit...

Lägger den på jämn gas ca 4000 varv, avgassmäller som tusan, och gasar jag på lite så slår det lågor ur avgasröret.

Andra förslag?

Ja har du testat att ställa bränslekranen i prime läget när den går illa? Skillnad?

Är du 100 på ventilinställnigen? Är en insugsventil ställd med för litet spel så stänger den inte riktigt--> dåligt vakuum --> får inte soppa som den ska

Överhuvudtaget så kan motorn gå skumt om ventilerna är tokigt inställda. Standard brukar vara dåligt svar på de lägre varvtalen.

Min teori är att tändsystemet är ok då den går riktigt bra på de högre varvtalet och full gas.
Det är då bränslesidan kvar och förgasarna tror inte jag på efter vad du skrivit. Dvs läckage i typ insugsgummin eller ventiler kvar att felsöka.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Ja har du testat att ställa bränslekranen i prime läget när den går illa? Skillnad?

Är du 100 på ventilinställnigen? Är en insugsventil ställd med för litet spel så stänger den inte riktigt--> dåligt vakuum --> får inte soppa som den ska

Överhuvudtaget så kan motorn gå skumt om ventilerna är tokigt inställda. Standard brukar vara dåligt svar på de lägre varvtalen.

Min teori är att tändsystemet är ok då den går riktigt bra på de högre varvtalet och full gas.
Det är då bränslesidan kvar och förgasarna tror inte jag på efter vad du skrivit. Dvs läckage i typ insugsgummin eller ventiler kvar att felsöka.

Om det sprutar eld ur röret, är det då inte oförbränd soppa som fladdrar igenom systemet?

Insugsgumminen är det inte, sprutat startgas som den inte reagerar på, men jag hoppas att det är stiften, har sotat ner dem några gånger med fel förgasarinställning och bränt av dem med gas mellan testerna, så de kan ju vara dassiga.

Ska vänta tills snöhelvetet töar bort, sen blir det ut och rensa sot, så tar jag nya beslut efter det...

Ventilerna ställda för 100 mil sen, ska testa det där med soppakran...
 
Last edited:

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Om det sprutar eld ur röret, är det då inte oförbränd soppa som fladdrar igenom systemet?

Jag skrev insugsventil ovan men menade egentligen avgasventil. Om en avgasventil läcker då insugsventilen på 2:ans cylinder är öppen blir det problem. På min sitter nämligen vakuumslangen på 2:ans insug/förgasare. När insugsventilen öppnar och kolven går ned för att suga i sig bränsle kan den suga även från en läckande avgasventil. Det som händer då är 1. att den suger i sig bränsle dåligt från 2:ans förgasare och luft från grenröret
och 2. vakuumslangen till bensinkranen ger dåligt vakuum. Det medför att samtliga förgasare får dåligt med soppa vid de lägre varvtalen. Motorn går då för tunt och kan "hugga" och ha sig. Tänk på hur motorn går de ggr precis innan man får soppatorsk..

Ett annat bekymmer om motorn går tunt är överhettning. Jag gissar att det kan bli eldsliknande avgaser från ljuddämparen..

Jag säger inte att du har problem med ventilerna men kom att tänka på dem pga av ovan symptom. Att din cykel går för tunt tror jag iaf. En gammal bränslekran kan även krångla trots att vakuum är ok, men det är ju bara att prima så ser du i fall den är problemet.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Jag har en -92:a/750, haft samma symptom, bytte alla o-ringar i förgasarna, därpå gick den ok anar o-ringarna under flottörnålarnas säten. Köpte nya på Mekonomen för en spottstyver jämnfört vad MC-handlaren skulle ha. ..dock bytte jag inte anslutningarna mellan förgasarna när det ändå var i loss..har börjat läcka :mad: :D
/Adam
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
De enda packningar/O-ringar jag inte bytt, är de som sitter på flottören, men de verkar suga fast bra.

Tror inte att den går magert, lite större munstycken (2,5) och nålarna uppchimsade 0,5 från mittenläget.

Jag ror att det kan vara stiften som är slut, har bränt av dem med gas...

Jag ska ta en provtur alldeles strax, så det kommer en rapport senare idag...
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Fan igen...

Nu har jag varit ute och kört, och då går den mestadels på tre burkar, lossnar till ibland och drar som fan på fyra, (=hjulspinn).

Plockade av stiften, de ser väldigt fina ut men på 2an är porslinspinnen sotig, de andra ser ut som i skolboken.

Det är gnista på alla stift. Förra gången jag provkörde gick den på alla fyra, men dåligt på lågfart och pådrag från ca 3000, där den högg lite.

Däremellan har jag bytt lite prylar i gasarna

Men nu går den bara på tre

Den är trögstartad kall, jag får juckla med choken fram o tillbaka, och den tände på en burk först och sen kommer den tveksamt på de andra.

Lite varm bara startar den enkelt.

Jag har haft isär kran och där är det fritt flöde.

Kan det vara tändspolen för 2an o 3an som ger dåligt med ström?

Flera har föreslagit fel spel på ventilerna, så jag får väl kasta in handduken och kolla dem också, trots att toppen blev nyrenoverad i somras (knappt 100 mil sen).
 
Last edited:

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag mätt spel, hur länge efter att den är körd måste den stå stilla för att räknas som kall?

Nu är ventilerna mätta (möjligen för tidigt efter att motorn har varit igång, ca 1,5 timme), ena 3ans EX spel är lite under tolerans, så den ska justeras, många av EX ventilerna står på nedre tolerans. IN ventilerna står bra, nån mot nedre toleransen.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag beställ två nya tändspolar och 4 nya stift, en lusentapp blev det, men då är ju det eventuella felet bortopererat iallafall. Efter ventiljusteringen så åker gasarna bort igen, för en sista koll, så det inte har hamnat nåt skit i 2an nånstans.

Om jag inte får den att gå bra så åker den in på verkstan...
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Nu har jag mätt spel, hur länge efter att den är körd måste den stå stilla för att räknas som kall?

Hellre lite för mycket spel än för lite. Så ställ in dem i det övre intervallet så kan du köra länge sen. 0.12 mm är det på min.

Förresten har du kollat att åka utan tanklock? Funkar det så har du stopp i tankventilationen. Har du kollat så att inte bensinslangen har något veck?
Just att 2:an jäklas är intressant. Tänk om trottelnålen är sliten och inte tätar mot huvudmunstycket? Då flödar 2:an in soppa som inte är meningen.

En vacker dag får du till det!
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nya trottenålar bl.a.

EX 0,15 - 0,25 De flesta står mot 0,15, en på 0,12
IN 0,10 - 0,20 de flesta 0,15, en 0,10

japp ska dra upp spelet mot max
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag vet inget om din hoj, men hade det varit en bil hade jag
misstänkt topplockspackningen.
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Plockade av stiften, de ser väldigt fina ut men på 2an är porslinspinnen sotig, de andra ser ut som i skolboken.

Du kanske har överslag i tändhatten därav sotigt porslin...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top