Första hojjen, försäkringen?!

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Rekomenderar verkligen Street triple! Kostar mig 8269:- Helförsäkring/helår

Man, 26 år, boende i en någorlunda stor stad utan tillgång till garage

Street triple går under kategorin "Sport Classic" hos IF´s märkesförsäkring :tummenupp
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Fy satan vilka försäkringar en del av er betalar!

Betalar själv ca 7400 halv/hel för en R6a -02.

18 år, A-kort i Augusti 2011 men bor iofs på vischan :gråta

Tar försäkringsbolag hänsyn till om man haft A1 innan?
 

Gumae

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Vällingby
Hoj
Honda CBR900RR -97
Skummade igenom tråden lite snabbt och såg inte att någon skrivit om den hojen jag tänkte på direkt.

CBR 900 rr, MYCKET hoj för en billig peng!
Jag är själv född -88 och bor i Vällingby, en liten bit utanför centrala Stockholm (20 min med tunnelbanna).
Försäkringen skaffade jag genom Insplanet som gratis jämför priser åt dig hos de största försäkringsbolagen.
Jag har min halvförsäkrad med en årspremie på 8954 kr. Försäkringsbolaget jag har är Salus Ansvar.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Försäkringsbolag?
Suzukis märkes försäkring var billigast, dock hög självrisk. Inte mycket till val i denna åldern
Lustigt, jag trodde du hade kört hoj i 15 år, du vet väldigt mycket om allt i många trådar... :rolleyes:

Vänta tills du får köra hojen också, och se om premien förändras, klart det är billigt att försäkra något man inte får använda :D

jag övningskör ju med den :) eller ska nu den 23, Jag har sysslat mycket med allt motordrivet, har haft supra på över 500hk och EVO kan ju motorer samma princip :)
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
slår återigen ett slag för bilsportsmc classica försäkring
en "classica" hoj duger bra i början (3år senare duger den fortfarande)
man får mycket hoj för pengarna när man kikar på hojar som är runt 20år
1600hel/hel
23år i storstad
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Man kan säga att den generella regeln är att ju ovanligare hoj ju billigare försäkring.
Ta en R6a typ 07a som exempel. Den är "ny/dyr" + vanlig. Att den är vanlig innebär att det finns en jävla massa statistik på dom som dess värre inte pekar åt något positivt håll = Dyr försäkring.

Jag är 87a, haft kortet i snart 2 år och har alltid prioriterat att ha "billig" försäkring. Hade en Yamaha YZF750R -94 som första hoj. Den var både gammal, reggad på dom gamla 90kw reglerna och den var inte heller "vanlig" = 5200kr om året i halvförsäkring. Jag bor i Linköping som räknas som näst dyraste zonen.

Men jag vill gratulera dig till att du valt att leta efter en "street"hoj, där går man genast ner i premier. Jag skulle rekommendera att du kollar på en Aprilia Tuono. I princip samma hoj som RSV och man kan få ganska porriga komponenter (som är rätt viktigt för vissa :rolleyes:).
Att den är ruskigt billig i försäkring för att den räknas som touring gör inte saken sämre. Sen är det upp till var och en om man gillar utseendet eller inte.
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Tack för alla svaren! Mycket att tänka på här.

Som det ser ut nu lutar jag åt en BMW F800R åker då på 10k hel/år vilket är väldigt bra med tanke på vad man sett hittills.. detta var med bmw's märkesförsäkring som tipsats om.

Blir det inte den blir det nog en 600 ändå!

Men jag måste bra fråga... Hur fasen vågar ni ha en halvförsäkring?!
Blir den stulen eller om ni går omkull så är det ju bara att kasta den i bingen sen, jag köper det på en billigare hojj men på saker för 70k+?.
 

cross250cc

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2010
Ort
åkersberga
Hoj
Honda xr650r sm
Tack för alla svaren! Mycket att tänka på här.

Som det ser ut nu lutar jag åt en BMW F800R åker då på 10k hel/år vilket är väldigt bra med tanke på vad man sett hittills.. detta var med bmw's märkesförsäkring som tipsats om.

Blir det inte den blir det nog en 600 ändå!

Men jag måste bra fråga... Hur fasen vågar ni ha en halvförsäkring?!
Blir den stulen eller om ni går omkull så är det ju bara att kasta den i bingen sen, jag köper det på en billigare hojj men på saker för 70k+?.

Hela grejen med å ha en halvförsäkring är ju då att den faktiskt täcker stöld... :tungan
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top