Man kan säga att den generella regeln är att ju ovanligare hoj ju billigare försäkring.
Ta en R6a typ 07a som exempel. Den är "ny/dyr" + vanlig. Att den är vanlig innebär att det finns en jävla massa statistik på dom som dess värre inte pekar åt något positivt håll = Dyr försäkring.
Jag är 87a, haft kortet i snart 2 år och har alltid prioriterat att ha "billig" försäkring. Hade en Yamaha YZF750R -94 som första hoj. Den var både gammal, reggad på dom gamla 90kw reglerna och den var inte heller "vanlig" = 5200kr om året i halvförsäkring. Jag bor i Linköping som räknas som näst dyraste zonen.
Men jag vill gratulera dig till att du valt att leta efter en "street"hoj, där går man genast ner i premier. Jag skulle rekommendera att du kollar på en Aprilia Tuono. I princip samma hoj som RSV och man kan få ganska porriga komponenter (som är rätt viktigt för vissa
).
Att den är ruskigt billig i försäkring för att den räknas som touring gör inte saken sämre. Sen är det upp till var och en om man gillar utseendet eller inte.