Förslag på (hyfsat bekväm) SPORThoj

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
Hej… Jag har en SV 650 17 (inte min första mc) som jag funderar att byta mot något lite roligare med mer effekt (läs sporthoj)

Jag hade tidigare en cbr 600 f sport som var betydligt roligare (och bättre mot vindendraget) än min SV, den var även helt okej att köra lite längre sträckor med då ergonomin var lagom sportig. Jag undrar om det finns någon lite nyare sporthoj i samma kategori (även något större) som ni tycker är bekväma nog för några timmars sträckkörning? Tacksam för förslag :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
CBR1100XX Blackbird är väl det självklara valet om du vill ha lite större sporttouring för en billig peng.

Går att få riktigt billigt sen när vårpriserna släppt. De borde ligga på ungefär 25-30 för de tidiga.
1997-1998 hade förgasare. 1999-> har insprutning.
Långa mil är inga problem. Se bara till att den är omhändertagen, oljebyten, service, däck, drivpaket.
Enda kända felen är väl:
-Kamkedjesträckare som kan börja slappa efter x-tusen mil och får kamkedjan att låta lite mera. Har dock aldrig hört talas om att en BB havererat pga. det. Enkel att byta och numera finns Honda original att köpa på Ebay för 500SEK med frakt.
-Regulatorn gjorde väl Honda en återkallning på, men tveksam ifall det gjorts på alla. Märks genom att batteriet inte laddas som det skall. Finns även den på Ebay för under 500:-
That's it felmässigt.

Vill du däremot lägga en lite större summa på något nyare så finns det helt andra hojar som säkert passar bättre.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
svårt att riktigt veta exakt vad du är ute efter, sport touring, sport eller supersport ?
samt årsmodell & budget ?

sport touring - Honda VFR800 , bra kräm, bra sittställning.
Sport - (nakenhoj kanske ?) MT09 ?
Supersport - GSXR 1000 ? 03-04 .. 07-08 ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Beroende på budgeten så skulle jag tipsa om. Z1000SX mycket mångsidig mc.
Har du mer pengar så är H2-SX en trevlig båge (har en sådan själv nu)
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
VFR 800 är den enda av ovan förslag jag testat - och jag gillar den skarpt. Grym hoj som är bekväm.
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Svårt att svara då definitionen av sporthoj skiljer sig mycket från person till person.
Menar du mer sportig hoj så skulle jag säga till exempel Ducati Supersport som ser ut som en Panigale men där du sitter hyggligt bekvämt (läs touring), dvs namnet luras lite med dig. Vill du ha en riktig "supersport" så tycker jag att jag sitter riktigt bekvämt på min Panigale 899 och har utan problem gjort dagsturer på 50-70 mil, men jag vet att andra personer inte alls klarar av att sitta längre perioder utan att de får ont i handleder mm så allt beror väldigt mycket på hur just du kommer att sitta på din hoj. Själv är jag kort (168 cm lång) så jag har svårt för att sitta bra på en större hoj, eller hoj med mer för mig extrem sittställning tex en Ducati 1098. En annan hoj som jag suttit bra på är MV Agusta F3 men tror att vissa andra upplever denna som trång och obekväm att sitta på.
Så ut och prova vad handlarna har inne och fundera på hur just du kommer att använda hojen så att du tex. inte köper ett extremt banjärn för att sedan luffa runt på landsbyggden i mystempo ;-)
 

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
CBR1100XX Blackbird är väl det självklara valet om du vill ha lite större sporttouring för en billig peng.

Går att få riktigt billigt sen när vårpriserna släppt. De borde ligga på ungefär 25-30 för de tidiga.
1997-1998 hade förgasare. 1999-> har insprutning.
Långa mil är inga problem. Se bara till att den är omhändertagen, oljebyten, service, däck, drivpaket.
Enda kända felen är väl:
-Kamkedjesträckare som kan börja slappa efter x-tusen mil och får kamkedjan att låta lite mera. Har dock aldrig hört talas om att en BB havererat pga. det. Enkel att byta och numera finns Honda original att köpa på Ebay för 500SEK med frakt.
-Regulatorn gjorde väl Honda en återkallning på, men tveksam ifall det gjorts på alla. Märks genom att batteriet inte laddas som det skall. Finns även den på Ebay för under 500:-
That's it felmässigt.

Vill du däremot lägga en lite större summa på något nyare så finns det helt andra hojar som säkert passar bättre.
De är ju fina hojar verkligen lite mkt touring för min smak o stora tunga kanske.

bytte faktiskt cct på min cbr just pga.detta, verkar va ett vanligt fel med cbr:en…
 

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
svårt att riktigt veta exakt vad du är ute efter, sport touring, sport eller supersport ?
samt årsmodell & budget ?

sport touring - Honda VFR800 , bra kräm, bra sittställning.
Sport - (nakenhoj kanske ?) MT09 ?
Supersport - GSXR 1000 ? 03-04 .. 07-08 ?
Jag menar ingen naken hoj o ingen touring utan sport (supersport som vissa kallar det)

skall GIXXern vara mer bekväm än andra sporthojar alltså?
 

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
Svårt att svara då definitionen av sporthoj skiljer sig mycket från person till person.
Menar du mer sportig hoj så skulle jag säga till exempel Ducati Supersport som ser ut som en Panigale men där du sitter hyggligt bekvämt (läs touring), dvs namnet luras lite med dig. Vill du ha en riktig "supersport" så tycker jag att jag sitter riktigt bekvämt på min Panigale 899 och har utan problem gjort dagsturer på 50-70 mil, men jag vet att andra personer inte alls klarar av att sitta längre perioder utan att de får ont i handleder mm så allt beror väldigt mycket på hur just du kommer att sitta på din hoj. Själv är jag kort (168 cm lång) så jag har svårt för att sitta bra på en större hoj, eller hoj med mer för mig extrem sittställning tex en Ducati 1098. En annan hoj som jag suttit bra på är MV Agusta F3 men tror att vissa andra upplever denna som trång och obekväm att sitta på.
Så ut och prova vad handlarna har inne och fundera på hur just du kommer att använda hojen så att du tex. inte köper ett extremt banjärn för att sedan luffa runt på landsbyggden i mystempo ;-)
Fina cyklar, men drar mer åt Japan håller om jag ska va ärlig.
Jag vill hitta en najs supersport med minimal framåtlutning och som man inte sitter med knäna vid öronen. Är ungefär lika lång som du så vill inte ha nån med askhög sitthöjd heller…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade en R1 -09 den upplevde jag som ok körställning. Sen gillade jag bigbang motorn riktigt mycket både lät och gick bra.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag kör heldagsturer med min 2010 fireblade utan problem. Tycker den är superbekväm och fjädringen är soft som en jänkebil.
Tar hellre Hondan än min Tuono om jag skall ut på långtur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad som är bekvämt är olika for olika personer. Jag har inget problem att dra iväg 60 mil på min gsxr1000. En del kan knappt gå efter 10 mil om man ska gå efter vad de säger.
Jag trivs bra på Gixxer och tycker den är en av de bekvämare sporthojarna för långa typer. Annars gillade jag RSV4.
Försök få provköra några olika hojar så vet du vad du gillar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej… Jag har en SV 650 17 (inte min första mc) som jag funderar att byta mot något lite roligare med mer effekt (läs sporthoj)

Jag hade tidigare en cbr 600 f sport som var betydligt roligare (och bättre mot vindendraget) än min SV, den var även helt okej att köra lite längre sträckor med då ergonomin var lagom sportig. Jag undrar om det finns någon lite nyare sporthoj i samma kategori (även något större) som ni tycker är bekväma nog för några timmars sträckkörning? Tacksam för förslag :)
Min förra tjej hade den äldre modellen SV650 och jag själv började min resa på en CBR600FS. Den bekvämaste sporthojen jag haft och kört var en GSXR750 -06. Rymlig plats, bra vindavvisning. Hade mycket kul på den!

En annan kompis hade en zx6r och den var den obekvämsate sporthoj jag kört.. Otroligt liten plats och ruta.

Idag kör jag utan krampsktig sittställning och man kan ligga på duktigt bra ändå
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag menar ingen naken hoj o ingen touring utan sport (supersport som vissa kallar det)

Skall GIXXern vara mer bekväm än andra sporthojar alltså?
I så fall är ju första generationen S1000RR kännd för att vara komfortabel för en "riktig" sporthoj.
Senaste generationens Gixxer 1000, 2017 framåt tycker jag också att är rymlig i sittpositionen.

Komfort är dock jäklarns subjektivt, så ända raka är att testköra.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Ducati 916 - som att köra en customhoj ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Köp en Suzuki GSX-S1000F som tidigare nämns och se till att den är mappad bara. Lycka och jag började med Suka redan 1976 och dom blir bara bättre och bättre ?
 

Bifogat

  • 20210626_165721.jpg
    20210626_165721.jpg
    4.4 MB · Visningar: 24

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tråksvar: åk och provsitt olika hojar. Beroende på hur du är byggd sitter du olika bra på dem. Jag som är 187cm lång och väger tresiffrigt får de flesta sporthojar att se ut som en moped. Undantag BMW som verkar vara lite större, eller i alla fall designad för fullvuxna människor.. :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top