Förskottsbetala delar när man beställer från Suzuki MC-firma????

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
jag har diskuterat med en Suzuki ÅF firma i närheten om att jag vill beställa en orginalkuts till min hoj
och då kläcker han först ur sig att jag ska betala hela beloppet (1625:) INNAN han beställer den ens.
Han säger att ALLA gör så fr.o.m. 2008. Är detta sjukt eller normalt?
Nu har jag snackat och förklarat att jag inte gör affärer på det viset och då
säger han att det räcker att jag betalar 50% av kutsen för att han ska beställa
den.
Ja grattis vad ska man göra? Är det bara att panta upp eller, jag får ingen
garanti för när varan kommer och jag har ingen lust att betala för
något som jag inte sett att det är rätt del och att den är hel och inte skadad.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag hade inte förskottsbetalat. Har beställt hojdelar av Suzukihandlare i år och de myntade inget om del- eller förskottsbetalning.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Är det en orginaldel eller orginaltillbehör borde inte du behöva lägga ngn handpeng då han kan skicka tillbaks till KGK-suzuki och få igen pengarna.
Kotym på beställningsdelar(icke suzuki orginal) brukar vara 10%-50% men sedan spelar firmans återköpsavtal roll dvs får han betala "om du inte vill ha"?
 

sportbike

Guest
Eftersom mc-firmorna har tonvis med grejor som folk beställt,men skiter i att hämta,så blir det så här,
Du får ju kvitto på handpenningen,och du får ju godkänna varan i butiken innan du tar med den hem.
Fair ?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag hämtade min Yamaha (helt ny) på Yamahacenter i Göteborg, jag la inte en spänn i handpenning, jag hämtade den för en månad sedan...
Köp på postorder iställer där betalar man när grejorna kommer...
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Butiken FÅR väl i princip göra hur de vill med den saken. Jag kan förstå att affärsinnehavare ledsnar på icke-uthämtade beställningar, men som kund har man ju ett annat dilemma.

När man väl betalat så har firman inget som helst incitament att skynda på den där beställningen som man tjatat om i tre månader utan att få annat i retur än bortförklaringar. Det är då man vill kunna vända sig någon annanstans, och det kan man inte när man betalat varan redan...

50-100% av beloppet är för mycket att betala i förskott anser jag, då är man ju totalt i händerna på säljaren. Kan tänka mig en handpenning i vissa fall, men den ska då vara betydligt lägre.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
När man väl betalat så har firman inget som helst incitament att skynda på den där beställningen som man tjatat om i tre månader utan att få annat i retur än bortförklaringar. Det är då man vill kunna vända sig någon annanstans, och det kan man inte när man betalat varan redan...

50-100% av beloppet är för mycket att betala i förskott anser jag, då är man ju totalt i händerna på säljaren. Kan tänka mig en handpenning i vissa fall, men den ska då vara betydligt lägre.

ja det är ju där skon klämmer, har dom fått betalt kan man ju bara hoppas att man får grejjerna innan säsongen är slut
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
jag erbjöd till och med att skriva ett köpekontrakt för att slippa betala i förskott med det dög tydligen inte:mad:

Problemet är att Suzuki drar av 25% om du ska returnera delar. OM de godkänner returen överhuvud taget.

Vi gjorde samma sak på dyrare reservdelar. eller åtminstone fick kunden lägga en handpenning
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Risken finns ju också att Hubbes fått problem med sina krediter och själv måste betala förskott till grossisten. Och till en sån handlare vill man ju definitivt inte betala i förskott för dom brukar inte vara långlivade.
 

sportbike

Guest
Undrar om han läser den här tråden,och ger dig ett shysst deal,sedan du kallat honom pucko ?
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Risken finns ju också att Hubbes fått problem med sina krediter och själv måste betala förskott till grossisten. Och till en sån handlare vill man ju definitivt inte betala i förskott för dom brukar inte vara långlivade.

Det var faktiskt första tanken jag fick. Kreditvärdera ett företag för att handla en kuts, knappast

Undrar om han läser den här tråden,och ger dig enn shysst deal,sedan du kallat honom pucko ?

Kunden har alltid rätt och jag kan handla någon annanstans, utan problem:tummenupp
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
[QUOTE='[PlastRaket]Kunden har alltid rätt och jag kan handla någon annanstans, utan problem:tummenupp[/QUOTE]Du kunde sagt - tack, men nej tack! på plats och köpt din kuts på ett annat ställe. Känns som en bättre sak att göra än att springa här och lipa och kalla folk för puckon.

Att det skall vara så svårt att skilja på ett erbjudande man är fri att tacka nej till och en förolämpning...
 
Last edited:

sportbike

Guest
[QUOTE='[PlastRaket

Kunden har alltid rätt och jag kan handla någon annanstans, utan problem:tummenupp[/QUOTE]

Nu ska jag inte hälla bensin på elden,visst har kunden rätt.
,men det innebär ju inte att handlaren har fel ?
Ere inte lite bra ändå att så många handlare kämpar på med tanke hur mycket som köps på nätet idag ?
Om du ska ha kutsen,måste du ju i alla fall betala,och han vill vara säker på att du hämtar den.
Båda får ju lita på varann,annars som sagt,handla på nätet,där får du också betala innan du får grejorna.

Tycker jag,alltså.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Vi på Yamahacenter i Göteborg gör precis samma som suzukihandlaren, vi hade ett outhämtat lager på hundratusentals kronor. Folk har inte vett nog att hämta ut det dom beställer och då blir det tyvärr så här.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Den som är känd i butiken, kanske handlat saker där då och då istället för att köpa i tyska webbutiker, behöver sällan lägga handpenning.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top