försäkringsfråga

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple, 2009
Hej!

Mc:n har en basförsäkring (folksam) vilket innebär att jag kan låna hojen till vem jag vill utan några krav. Den står då på farsan eftersom basförsäkringen är lägre på honom, men jag kan alltså ha den utan några krav. Farsan är alltså behörig till hojen (fick mc-kortet samtidigt som bil) men har aldrig kört och kommer aldrig att köra. Vad kan hända om man pajar hojen när jag kör den, då jag är den enda som kör den? jag är alltså den huvudsaklige ägaren men den står på farsan som har mc-körkort och tecknat en basförsäkring vilket innebär att han får låna ut den till alla som är behöriga utan några krav???
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
:corn

....det brukar stå ganska tydligt att försäkringen SKALL stå på den som är den huvudsaklige brukaren och har det ekonomiska intresset i hojen... punkt..


Nu mer popcorn..
:corn
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
:corn

....det brukar stå ganska tydligt att försäkringen SKALL stå på den som är den huvudsaklige brukaren och har det ekonomiska intresset i hojen... punkt..


Nu mer popcorn..
:corn

de finns familjeförsäkringar också, tex syrrans CBR är reggad och försäkrad på farsan, men alla som bor på samma adress får bruka den, och detta iom att farsan har alla försäkringar inom samma företag, båt, bilar, MC hus osv. där av lite rabbaterat och familjeförsäkring så jag får också köra den hojjen..

MEN min försäkring hos ett annat bolag gäller enbart mig å ingen annan på min R6a
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
....det brukar stå ganska tydligt att försäkringen SKALL stå på den som är den huvudsaklige brukaren och har det ekonomiska intresset i hojen... punkt..

:fakta

Motorcykel kan endast försäkras av den person som har det ekonomiska intresset i fordonet, vem det är kan ni försöka lista ut. Det är inte ett försäkringsbart intresse för någon annan än den som lånat, cashat eller så genom natura jobbat till sig fordonet. Sen att det praktiskt går att låta någon annan äga fordonet och försäkra, fine, men räkna med att det kan uppstå trassel.

Saxat ur IF's villkor.
"-Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare."

Och bara för att bekräfta ovanstående ringde jag IF (som jag försäkrar genom) för att fråga vad som gäller kring detta. Den jag pratade med bekräftade det jag skriver och tyckte inte att det var en god idé att försäkra på någon annan då det kan uppstå problem och utebliven ersättning.

-@
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Varför inte ringa och fråga försäkringsbolaget istället! Där får du det korrekta svaret och dessutom slipper du popcorn-smileys.

No offense korvgubbe :) (i den här typen av trådar brukar det krylla av popcorn)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det är klart att det är mindre bra att försäkra den på någon annan men vill man ha helförsäkring kan det vara enda sättet om man inte vill bli skinnad...Jag vet för jag pyntar 4900 i månaden just nu...
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är klart att det är mindre bra att försäkra den på någon annan men vill man ha helförsäkring kan det vara enda sättet om man inte vill bli skinnad...Jag vet för jag pyntar 4900 i månaden just nu...

Man tar uppenbarligen en risk när man försäkrar på någon annan. Men handlar det om mkt pengar är det kanske värt det och samtidigt hålla tummarna för att det går vägen vid eventuellt tillbud.

Det kan bli rackarns dyrt om man nekas ersättning genom försäkringen.

-@
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man kan väl aldrig nekas ersättning på trafikförsäkringen, eller har jag fel?
På stöld-delen har jag däremot hört om folk som fått problem, pga. att hojen har stulits från ett garage långt bort från den s.k. ägarens bostad.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Man kan väl aldrig nekas ersättning på trafikförsäkringen, eller har jag fel?
På stöld-delen har jag däremot hört om folk som fått problem, pga. att hojen har stulits från ett garage långt bort från den s.k. ägarens bostad.

Rent spontant skulle jag tro att vagnskada är den delen som bevakas noggrannast?

-@
 
Last edited:

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple, 2009
Okej.. Gör det någon skillnad om min far faktiskt skulle köra den några gånger?? (han lär ju inte köra mer än mej på långa väger dock...) Hur tar ett försäkringsbolag reda på vem som är den huvudsaklige ägaren om en olycka skulle inträffa? Åker dem hem till en och ber farsan köra hojen då eller?
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
TROR att det var så att det var ok att ha folksams basförsäkring på vem som helt som är bosatt på samma adress... är inte 100%, ring och fråga vettja!:)
DVS du kan ha den på din farsa:tummenupp
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
TROR att det var så att det var ok att ha folksams basförsäkring på vem som helt som är bosatt på samma adress... är inte 100%, ring och fråga vettja!:)
DVS du kan ha den på din farsa:tummenupp

Nej, det är inte ok där heller.

Jag ringde av princip folksam bara för att få det jag skrivit ovan bekräftat även från det bolaget.

Jag:"Jag har köpt en motorcykel, är det ok för er att min far står som ägare för mitt ekonomiska intresse och därigenom även försäkrar den?"

FB:"Nej, skulle det vid olycka uppdagas blir ersättningen reducerad eller helt utebli"

Bara man är medveten om vad som gäller. Sen om man vill ta risken så är det upp till var och en :)

-@

edit: dykleksi
edit2: påpekade även att vi delade hushåll
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Nej, det är inte ok där heller.

Jag ringde av princip folksam bara för att få det jag skrivit ovan bekräftat även från även det bolaget.

Jag:"Jag har köpt en motorcykel, är det ok för er att min far står som ägare för mitt ekonomiska intresse och därigenom även försäkrar den?"

FB:"Nej, skulle det vid olycka uppdagas blir ersättningen reducerad eller kan helt utebli"

-@

Okej, bra att nån har koll i alla fall!:tummenupp
BTW då ar dom ändrat efter att jag har kollat premierna senast, dvs mitten av sommaren..
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag har också pratat med Folksam...

Min cykel står registrerad och försäkrad på annan person, denna personen har ej körkort och är yngre än jag...

INGA problem, dock så vinner ju FB massa pengar varje månad då min premie är högre än om cykeln varit skriven på mig.

Jag gillar att betala :huvet
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3180171 Man kan väl aldrig nekas ersättning på trafikförsäkringen, eller har jag fel?
På stöld-delen har jag däremot hört om folk som fått problem, pga. att hojen har stulits från ett garage långt bort från den s.k. ägarens bostad.
Det ska väldigt mycket till för att trafikförsäkringen inte ska täcka. Anledningen är att det finns snåriga lagar om hur den skall täcka.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ni blandar ihop begreppen lite.

Den huvudsakliga nyttjaren av fordonet, den som har det största ekonomiska intresset i hojen är den som ska försäkra hojen för att slippa trubbel vid ev skada.

MEN, det hindrar (oftast) inte andra att nyttja hojen och också få ut ersättning vid skada. (Om man inte har en specialförsäkring, tex 50+, tjejförsäkring etc)

Tex - Mamma Berit som ej innehar körkort äger och försäkrar en hoj som hennes son nyttjar. Sonen kraschar = problem med utbetalning.

Jämför med om pappa Sven äger och kör en hoj, som sonen vid ett tillfälle eller två lånar, kraschar = mindre problem med utbetalning.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Ni blandar ihop begreppen lite.

Den huvudsakliga nyttjaren av fordonet, den som har det största ekonomiska intresset i hojen är den som ska försäkra hojen för att slippa trubbel vid ev skada.

MEN, det hindrar (oftast) inte andra att nyttja hojen och också få ut ersättning vid skada. (Om man inte har en specialförsäkring, tex 50+, tjejförsäkring etc)

Tex - Mamma Berit som ej innehar körkort äger och försäkrar en hoj som hennes son nyttjar. Sonen kraschar = problem med utbetalning.

Jämför med om pappa Sven äger och kör en hoj, som sonen vid ett tillfälle eller två lånar, kraschar = mindre problem med utbetalning.

:fakta

Men var jag så otydlig :(

Nej det kan man självklart inte, folk har svårt att skilja på kompetent personal och säljare bara.

Men är inte hojen pappas om han står som ägare hos vv då?! :rolleyes:

-@
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top