Försäkringsbesked gällande olycksfallsförsäkring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fick ett försäkringsbesked från Folksam idag gällande min ena olycksfallsförsäkring.

Där står en rubrik "Annan viktig information".

"Observera att försäkringen inte gäller vid skada som drabbar dig efter fyllda 25 år vid utövning av riskfylld sysselsättning."

Funderar på om det innebär att försäkringen inte gäller vid t ex banmöten arrangerade av andra än SMC. Kör även på banmöten med bil. Får nog undersöka det här närmare genom att lyfta på luren under morgondagen (idag).

Ska nog även ringa och kontrollera min andra olycksfallsförsäkring via If. Sist jag kollade gällde den vid den typen av aktiviteter jag gör, men jag är inte lika säker på det längre. Möjligt att de har ändrat något villkor där utan att jag uppmärksammat det.

Skrev detta inlägg i en gammal tråd under försäkringar, men det verkar inte vara någon vidare trafik på den delen av forumet.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Verkar vara få olycksfallsförsäkringar som täcker bankörning.
Jag hade Länsförsäkringar innan då den gällde för bankörning men till 2010 så var det ändrat.

De som verkar ta det är försäkringar via fack och arbete.

Det är värt att kolla upp varje år för dom skriker inte ut ändringar som är till det sämre :gnissla
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har en extradeluxe-olyckfallsförsäkring för alla slags aktivitet där det uttryckligen står att den även gäller för supermoto :tummenupp
Kostar lite extra men det är inte många tjugor per månad :)
Det rekomenderas att man kollar över sitt försäkringsskydd.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Hmm...

Se det såhär:

Om det inte är riskfyllt så löper du ju inte risk att skada dig.

Om du skadar dig var det ju riskfyllt.

Mitt förslag: se till att få specificerat vad som ingår, annars bör du byta/komplettera. Och allt skall vara skriftligt, annars är det inte värt ett smack.

/Stefan M
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kollade precis upp med respektive bolag och idag har jag inget försäkringsskydd via mina olycksfallsförsäkringar.

If där jag har min ena försäkring sa precis att den inte gäller i huvudtaget, inte ens när man kör med SMC eftersom det är inhägnat tävlingsområde. Frågade om det var möjligt att göra något tillägg på grund av den något mer riskfyllda karaktären typ som fallskärmshoppare, fridykare, segelflygare har. Svaret var att det inte gick. Ska man tro den personen verkar licens vara enda alternativet att få skydd via olycksfallsförsäkring.

Pratade även med Folksam, men där hade man svårt att klassificera SMC och bandagar med t ex Ducatiklubben och Svenska Porsche Klubben (bil). Fick ett telefonnummer till en kontaktperson som kommer åter på måndag nästa vecka.

Det har aldrig varit aktuellt för mig att ta licens, då tävlingsmomentet är totalt ointressant för mig. Funderar även i banorna att en eventuell licens kan göra att man även ifrågasätter själva aktiviteten i samband med banmöten på bil eller mc. Skulle rent av kunna diskvalificera bil eller mc försäkringen.

När jag tecknade försäkringen via If en gång lät jag en person inom If kontrollera att försäkringen täckte t ex SMC och aktiviteter med Ducati klubben. Med facit i hand kan jag nog vara glad att inget har hänt under föregående år. Kolla upp era försäkringar. Risken finns att ni är helt oförsäkrade.
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Pratade även med Folksam, men där hade man svårt att klassificera SMC och bandagar med t ex Ducatiklubben och Svenska Porsche Klubben (bil). Fick ett telefonnummer till en kontaktperson som kommer åter på måndag nästa vecka.

Du får gärna berätta vad de sa sen :)
 

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Enligt Trygg Hansa som jag tecknade gällde försäkringen vid bankörning så länge det inte var tävling.
Men det kan ju låta helt annorlunda om det skulle hända något :gnissla
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
"Observera att försäkringen inte gäller vid skada som drabbar dig efter fyllda 25 år vid utövning av riskfylld sysselsättning."

Riskfylld syssselsättning kan ju tolkas att innebära i princip det mesta.:va
Utlämnad till deras godtycke då alltså.:mad:
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Enligt Trygg Hansa som jag tecknade gällde försäkringen vid bankörning så länge det inte var tävling.
Men det kan ju låta helt annorlunda om det skulle hända något :gnissla

Ja jag försökte chatta med dem och seriöst fråga om försäkringen gällde mig (tävlar inte, tränar inte för tävling. kör oftast smc, men även med andra arrangörer) fick aldrig ett skriftligt Ja det gäller dig. Personen som skrev hänvisade bara till " försäkringen gäller ej tävling eller organiserad träning med motorfordon då licensförsäkring gäller". Så.. man blir ju lite nojjig när de inte bara säger: Ja men då gäller den för dig.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
"Observera att försäkringen inte gäller vid skada som drabbar dig efter fyllda 25 år vid utövning av riskfylld sysselsättning."

Riskfylld syssselsättning kan ju tolkas att innebära i princip det mesta.:va
Utlämnad till deras godtycke då alltså.:mad:


Intressant formulering överlag. Som sagt, vad definierar de som "riskfylld sysselsättning"? Utan en skriftlig definition av det uttrycket skulle jag inte överväga att teckna den försäkringen.

Dessutom, enligt den formuleringen gäller ju försäkringen om någon som är under 25 år utövar riskfylld sysselsättning. Är man mycket dyrare att laga igen om man är över 25 år kanske? :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du får gärna berätta vad de sa sen :)

Återkommer när jag får tag i personen från Folksam. Inte säkert att man kommer får reda på något svart på vitt av försäkringsbolagen. De gillar att vara vaga i sina villkor och otydliga när man pratar med dem direkt i telefon. Kräver man skriftliga svar är de också rätt vaga.

Egentligen borde man kanske kontakta någon produktansvarig och ge dem en förteckning på de arrangemang man deltar i. Borde egentligen ligga i deras intresse också att deras kunder har rätt försäkringsskydd.

Angående inskränkningar i villkoren om man läser det finstilta (Folksam).

"Ersättning lämnas inte för försäkringsfall som drabbar dig efter fyllda 25 år vid utövning av riskfylld sysselsättning som inte kan anses vara motion eller fritidssysselsättning i normal omfattning eller intensitet. Med riskfylld sysselsättning som inte omfattas av försäkringsskyddet menas vissa sporter, idrotter, äventyrsaktiviteter eller expeditioner."

Som sagt försäkringsbolagen är experter i att formulera sig utan att egentligen säga något specifikt. Vad innebär t ex normal omfattning och intensitet? En del tränar 5 dagar i veckan, andra nästan inget alls. Om vi istället säger att jag provar på fallskärmshoppning, eller bergsklättring. Anta att det är min 35 års present och något går allvarligt snett. Blir invalid för livet. Gäller försäkringen då helt plötsligt för att det inte anses vara sysselsättning i normal omfattning eller intensitet? Om man t ex istället kör ca 5 dagar på ett år på inhägnat tävlingsområde med t ex SMC under säkra förhållanden. Ens helförsäkring gäller, men däremot inte olycksfallsförsäkringen (om vi ska gå på Ifs uttalande). Ärligt talat känns det här väldigt godtyckligt. Man borde egentligen kräva av försäkringsbolagen att de specificerar när deras försäkringar gäller och under vilka omständigheter de inte gäller. Man borde helt enkelt kunna få ett förhandsbesked. Gissa om deras personal skulle få mycket att göra om kunderna krävt mer av dem. Kommer antagligen att avsäga mig försäkringen hos If och se mig om efter ett annat försäkringsbolag. Hur många betalar inte in premien år efter år för att kanske en dag få reda på att den inte gäller?

Personen jag pratade med på Folksam drog upp en hel del motorsporter i ett försök att klassificera vad den typen av körning man ägnar sig åt på t ex SMC, Ducati klubben, Porsche klubben etc. Faktum är att det inte fanns något i de alternativ som hon läste upp. Det är ju knappast så att vi kör roadracing även om vi kör på samma bana. Det är heller inte frågan om t ex folkrace (bil).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kontaktat Skandia idag och det verkar som om deras olycksfallsförsäkring gäller så länge man inte har någon inkomst eller sponsring. Gäller dock endast i Sverige.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag har en extradeluxe-olyckfallsförsäkring för alla slags aktivitet där det uttryckligen står att den även gäller för supermoto :tummenupp
Kostar lite extra men det är inte många tjugor per månad :)
Det rekomenderas att man kollar över sitt försäkringsskydd.

Bolag?
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Jag har en extradeluxe-olyckfallsförsäkring för alla slags aktivitet där det uttryckligen står att den även gäller för supermoto :tummenupp
Kostar lite extra men det är inte många tjugor per månad :)
Det rekomenderas att man kollar över sitt försäkringsskydd.

bolag?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top