Försäkringsbedrägeri - vurpa på "gata" (egentligen på bana)

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Menar du att raceåkare är hojtjuvar?

Dyr sport så förekommer säkert en del fifflande, men att säga att alla hojåkare är fifflande banditer låter ju lite hårt :( stämmer inte in på nån jag känner som kör hoj iaf. Men kanske är så i Stockholm?

Jag blev av med min stål platta till stödet i Karlskoga i sommras:tummenupp då måste väl alla hojåkare va tjuvar eller?:D
 

jetson

Guest
FB ligger för fan över 100 lax plus endast på mig (trots ägarbyten m.m. enligt gängse rutin) och jag är bara 28, så jag blir bara glad när någon lyckas blåsa dom jävlarna :)..


Tror ni att premier skulle sänkas om fifflet försvann :D .. ja herrejävlar ni är för roliga :fyllisar
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
FB ligger för fan över 100 lax plus endast på mig (trots ägarbyten m.m. enligt gängse rutin) och jag är bara 28, så jag blir bara glad när någon lyckas blåsa dom jävlarna :)..


Tror ni att premier skulle sänkas om fifflet försvann :D .. ja herrejävlar ni är för roliga :fyllisar

Är ju liksom så det funkar. Den som är värst behåller 20% och vissa andra bolag ligger nästan +-0 när allt är betalt

från SvD:
Sett över hela den svenska marknaden för sakförsäkringar är det framför allt Trygg Hansa, kontrollerat av det brittiska börsbolaget RSA, som kammar hem de feta vinsterna. De senaste fem åren har Trygg Hansa i snitt tjänat över 20 kronor per hundralapp. Bolaget har visserligen något lägre driftskostnader än konkurrenterna. Men den helt avgörande skillnaden ligger i att Trygg Hansa betalar ut väldigt mycket mindre pengar till kunderna för skador.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
FB ligger för fan över 100 lax plus endast på mig (trots ägarbyten m.m. enligt gängse rutin) och jag är bara 28, så jag blir bara glad när någon lyckas blåsa dom jävlarna :)..


Tror ni att premier skulle sänkas om fifflet försvann :D .. ja herrejävlar ni är för roliga :fyllisar

Blir du lika glad när alla hojåkare börjar följa dina briljanta rutiner och försäkringsbolagen plockar ut 10k/månad för en trafikförsäkring under sommarmånaderna istället?

Jag kan garantera dig att dom är bättre på affärer än vad du är :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
FB ligger för fan över 100 lax plus endast på mig (trots ägarbyten m.m. enligt gängse rutin) och jag är bara 28, så jag blir bara glad när någon lyckas blåsa dom jävlarna :).
Tror ni att premier skulle sänkas om fifflet försvann :D .. ja herrejävlar ni är för roliga :fyllisar

Där finns ju fbolag som är ägda av kunderna eller kooperativ och de skulle garanterat sänka premierna om de kunde. Men vi är en usel affär för fbolagen och ekvationen blir inte bättre av ett omfattande fusk. Skenförsäkring, fejkade gavurpor, stulna cyklar som går som rejsmoppar, nyvurpade cyklar med halvförsäkring som stjäls osv är det ju inte direkt Bumseklubben som står för...

Sen så är det personskadorna som är det riktigt dyra för bolagen och att folk kör som idioter över sin förmåga är ett stort problem.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är ju liksom så det funkar. Den som är värst behåller 20% och vissa andra bolag ligger nästan +-0 när allt är betalt

från SvD: Trygg Hansa betalar ut väldigt mycket mindre pengar till kunderna för skador.

Jo tack, det blev jag varse när jag krockade för några år sedan med bilen. Kommer aldrig någonsin ha Trygg-Hansa att försäkra något av mina fordon igen.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Där finns ju fbolag som är ägda av kunderna eller kooperativ och de skulle garanterat sänka premierna om de kunde. Men vi är en usel affär för fbolagen och ekvationen blir inte bättre av ett omfattande fusk. Skenförsäkring, fejkade gavurpor, stulna cyklar som går som rejsmoppar, nyvurpade cyklar med halvförsäkring som stjäls osv är det ju inte direkt Bumseklubben som står för...

Sen så är det personskadorna som är det riktigt dyra för bolagen och att folk kör som idioter över sin förmåga är ett stort problem.
Bravo dra på allt skit som finns så kan vi gräva en grop och slänga alla sporthojar i.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bravo dra på allt skit som finns så kan vi gräva en grop och slänga alla sporthojar i.

Att blunda är faktiskt oerhört dumt.

hur man än vrider och försöker skeva till det så är det dom där elaka kåphojarna som står för dom stora kostnaderna för FB :fakta
 

jetson

Guest
Blir du lika glad när alla hojåkare börjar följa dina briljanta rutiner och försäkringsbolagen plockar ut 10k/månad för en trafikförsäkring under sommarmånaderna istället?

Jag kan garantera dig att dom är bättre på affärer än vad du är :tummenupp

Det är dom tyvärr :näsblod Tror dock inte det skulle göra en skråma i dom årliga miljardvinsterna.

För övrigt kan FB inte höja trafikförsäkringen så mycket för dom vet att folk börjar köra avställt istället, bötern är vadå 1500? Kaffepengar för en sporthojspilot under 30 :D
Kan garantera att FB skulle höja trafikförsäkringen direkt om straffet för att köra avställt skulle bli kännbart. Skulle inte bli förvånad om dom redan lobbar hårt för det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blir du lika glad när alla hojåkare börjar följa dina briljanta rutiner och försäkringsbolagen plockar ut 10k/månad för en trafikförsäkring under sommarmånaderna istället?

Jag kan garantera dig att dom är bättre på affärer än vad du är :tummenupp

Ja det känns som ett meningslöst krig mot försäkringsbolagen vi garanterat förlorar och försämrar för oss själv på vägen. Försäkringsbolagen dikterar reglerna och har alla trumf på hand.

Folk ställde av på vintern= säsongsdiffrentierad premie= folk ställer av på måndagen och på lagom till helgen= bolagen erbjuder inte avställningsbara försäkringar

Dyrt att försäkra fulleffektshojar= folk fulstryper cyklarna= försäkringsbolagen försäkrar på ursprungseffekt


Det är dyrt att helförsäkra en R1 som 25åring=försäkra på mamma=det blir dyrt för alla att försäkra sporthojar oavsett ålder.

Helförsäkring är dyrt=halvförsäkra och få cykeln stulen vid krasch= bolagen höjer premien för halvförsäkring=surt för de som verkligen betalar sina vurpor själv
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är dom tyvärr :näsblod Tror dock inte det skulle göra en skråma i dom årliga miljardvinsterna.

För övrigt kan FB inte höja trafikförsäkringen så mycket för dom vet att folk börjar köra avställt istället, bötern är vadå 1500? Kaffepengar för en sporthojspilot under 30 :D
Kan garantera att FB skulle höja trafikförsäkringen direkt om straffet för att köra avställt skulle bli kännbart. Skulle inte bli förvånad om dom redan lobbar hårt för det.

Straffet för att köra avställt är att trafikförsäkringsföreningen jagar dig med miljonkrav om du orsakar en olycka med lite personskador. Känns ganska ovärt om man har ett normalt liv med anställning, köpesbostad osv....
 

jetson

Guest
Straffet för att köra avställt är att trafikförsäkringsföreningen jagar dig med miljonkrav om du orsakar en olycka med lite personskador. Känns ganska ovärt om man har ett normalt liv med anställning, köpesbostad osv....

Ja men det där behöver inte vi som aldrig kraschar bry sig om, tycker du är lite pessimistiskt inställd här :D
Även om man skulle krascha så säger ju statistiken att det blir en singelolycka :tummenupp


Jag misstänker att du jobbar som agent åt försäkringsbolagen och försöker lura oss att betala högre premier...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja men det där behöver inte vi som aldrig kraschar bry sig om, tycker du är lite pessimistiskt inställd här :D
Även om man skulle krascha så säger ju statistiken att det blir en singelolycka :tummenupp


Jag misstänker att du jobbar som agent åt försäkringsbolagen och försöker lura oss att betala högre premier...

Jamen givetvis jobbar jag som undercoveragent för försäkringsbolagen. Förra veckan blev jag anklagad för att jobba hos AVA MC, vet faktiskt inte vilket som är värst...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sådan där ärenden har nog försäkringsbolagen massor av och inte bara hojar.

När jag lindade min hoj runt ett träd så värderades skadorna till en kostnad av 65000:-
så försäkringsbolaget löste hojen trots att jag försökte få dom att ge mig sådär mellan
20000 och 30000 så jag kunde laga själv. man överger inte en kär vän bara för att den blir lite tilltufsad.

Men se det gick inte och motiveringen vara att dom har fåt sluta med det på grund av alla bedrägerier både från privat personer och företag.

Tydligen mycket vanligt att man tog stålarna tejpade ihop åkdonet och nästa gång man karschade tog man bort tejpen och krävde ersättning för samma skada igen och dom nya.

Företag saltade rep offerten och löste sen "vraket" billigt. Lagde för en spottstyver och sålde sen dyrt.

Nu fanns det bara två saker

Antingen laga till orginal skick med orginaldelar eller skrota ordentligt.

Känns som detta att inte ta ett hederligt ansvar för sina handlingar är något som ökar hela tiden och vi får lära oss att leva med.

Riktigt ansvar ersätts med dokument som är tryckta på ett papper som gör att dom inte ens funkar på toa.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Man måste ju också inse att det inte finns någon som vill satsa pengar och tid utan att få något tillbaka. någon refererar till en undersökning där det "värsta" FB skall ha gjort 20:- per 100:-. Det är ju 20%.

Vad är marginalen på en flashig mobiltelefon eller någon pryl med ett äppelskrutt på.

Hur mycket blir det över per 100 lapp som ett par japanska söndertrasade märkes jeans sydda på filipinerna kostar ?

Vad är marginalen på ett par märkes gympadojor sydda i någon asiatiskt låglöne land ?

massor av människor betalar mer än gärna mellan 30 och 1500% i ränta för att kunna shoppa.

Staten luggar ju en på ungefär 85% av det ens arbete genererar om man summerar alla skatter man betalar.

10 % är väl en rimlig miniminivå man bör sträva efter på nedersta linjen och 20% är ju ingen ockernivå direkt om man tänker efter.

Tänk vad mycket billigare allt skulle vara om staten nöjde sig med 20%
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Att blunda är faktiskt oerhört dumt.

hur man än vrider och försöker skeva till det så är det dom där elaka kåphojarna som står för dom stora kostnaderna för FB :fakta
Såna här spekulationer gör det inte bättre men ta fram fakta i ämnet,,, och delar man ut gratis tips till de som kan tänkas bli bedragare.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top