Försäkringsärende Bilsport & MC, Probike HBG

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjosan!

Tänkte bara kolla hur lång tid ärenden brukar ta?
Jag lämnade in min mc den 1 maj om jag minns rätt,hos probike i Helsingborg och fick alla papper från försäkringsbolaget den 13maj.
Efter detta har det tagit en magiskt lång tid att få tillbaka hojen, sitter Gilles fotpinnar på hojen samt R&G kraschpuckar vilket verkar vara "boven" i dramat? Probike har inte lyckats ordna dessa sakerna och därför inte beställt hem sakerna från Aprilia som är orginal-delar som gick sönder vid vurpan. Utan för 13dagar sedan blev de klart att jag kunde beställa hem fotpinnarna själv istället för de inte kunde ordna det trots länkar och telefonnummer jag givit dem till åtskilliga återförsäljare. Så jag beställde hem fotpinnarna och nya kraschpuckar vilka jag fick hem på 1½vecka ca.
Det var inte så svårt tänkte jag?

Men det verkar som Aprilia delarna inte blivit beställda förens nu nyligen när det blev klart att jag skulle beställa hem fotpinnarna själv istället. Jag menar varför beställer man inte hem dessa direkt? Aprilia lär ju inte sälja Gilles fotpinnar, då kunde man väll beställt orginal sakerna snarast? då det kommer från olika företag?

Vad finns det och göra egentligen bara vänta o vänta på att ens hoj ska komma tillbaka och vara nöjd när den kommer?
Försäkringen bara står o tickar pengar och ingen hoj har man fått köra denna säsongen iheller iprincip...:gråta
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kan inte ställa av hojen? Då slipper du ju betala trafikförsäkring m m, bevisligen kan du ju inte använda hojen.
Kolla med ditt FB , det borde räcka med en "garageförsäkring" som täcker stöld och brand.
Då kanske du sparar lite stålar iallafall för det är ju surt att pröjsa dyra slantar för nåt man inte kan använda.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Har kontaktat Bilsport & Mc min handläggare återkommer på måndag så får snacka då. Men egentligen är det ju inte deras problem att firman jag valt tar en ofantlig tid på sig att ordna en MC, Jag tänkte ju när jag lämnade in min MC att probike som är rätt stort o finns i hela Sverige borde vara snabba. Samt de är återförsäljare utav Aprilia.
 

WS6

Galen
Gick med
5 Apr 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 1000
Probike i Hbg är allt annat än snabba, trots att de har lite att göra!
Både jag och farsan har vänner som är missnöjda med dem!

Hoppas det löser sig och det snart!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det första jag hade gjort var att ställa av hojen som någon redan påpekat. Finns ingen anledning att låta försäkringen ticka på. Sedan skulle jag försöka hålla en dialog med firman så att de känner lite press att reparera den så att den inte hamnar långt ner i prioriteringsordningen. Försäkringsbolaget lär ju heller inte vara så nöjd så det kan vara bra att ligga på dem också.

Som jag förstått det har det varit en del omsättning på folk på Probike. Man har själv varit medveten om att man har haft problem på verkstadssidan. Det nämnde man vid ett tillfälle när jag var på besök i samband med att en vän skulle köpa en hoj av dem. Det är bara att hoppas att de får ordning på den biten.

Sedan brukar det ofta ställa till med problem när är eftermarknadsgrejer som ska beställas. Det gäller att hålla kommunikation om de bitarna med verkstaden och försäkringsbolaget. Ibland gör man bäst i att beställa sådant själv.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Probike är nog bra... ...om man kör HD. Jag kör BMW och fick lämna hojen på service hos Probike i Sollentuna. Dåligt bemötande, felaktig information om priser samt att de inte utförde den felsökning jag bett om. I den prisklass Probike ligger så förväntar man sig premium service, något jag upplever att de inte levererar i dagsläget. Om man kör något av de "andra" märkena som de råkar sälja finns det bättre ställen att lämna in hojen. Jag är klar med Probike.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tjenar

Skulle aldrig lämna in min hoj där mer. Mer än jag har fått vänta orimligt lång tid. Samt att min kraschade Aprilia med sne/skadad ram skulle ut i trafiken igen. fick ta hojen därifrån efter 3 månader. Marcussens mc bara +++++. Tog tre h sen var det en ny hoj på väg.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
ProBike i Helsingborg ... LOL. Var där i i fjor somras och skulle titta på en Honda Blackbird med endast 4200 mil på mätaren som de då efter lång tid inte lyckats få såld.Misstänksamheten var stor när hojen inte fanns i butiken och jag vid en koll med personal undrade var de gjort av den.Den var på verkstad sa försäljaren för någon hade provkört den och efter den provkörningen behövde batteriet laddas !?.

Hojen rullades in i butiken från detta garage och en stor besvikelse uppenbarade sig.Enligt annonsen var den i bra bruksskick med bra däck och drivpaket som inte stämde alls med verkligheten.Ny olja och nytt filter hade den inte heller just då trots att det stod så i annonsen som jag också upplyste dom om !?.Bara att köra stod det slutligen i samma annons ... det var det INTE.Hojen gick ojämt som en gammal kallstartad traktor och ursäkten från försäljaren blev att förgasarna skulle synkas om den blev såld !?.

Till på köpet så hade den en stor otäck och grov repa rakt över Honda emblemet på ena sidan tanken och dödsstöten kom när jag frågade om antalet ägare och denna försäljare muttrade något obegripligt men gick iväg för att kolla.Han kom snart tillbaka med ett besked som gav en summa med mer än tio ägare samt kommentaren att ville man ha felfria mc så köpte man inte begagnat utan nytt !? ... SUPERDUPERLOL.

När intresset till slut var i botten om man så säger upptäckte jag att hela kåpan var lös och att några viktiga skruvar saknades i i botten som gjorde att man kunde dela på hela denna kåpa flera cm var intresset över för gott och jag lämnade stillsamt och lugnt lokalen i en vetskap om att jag aldrig någonsin överhuvudtaget mer skulle sätta min fot i denna mc affär om jag ville behålla ett sunt mc intresse.

Nä, ett djävla stolpskott som slösade bort min tid så ProBike i Helsingborg vill jag för egen del varna för och den nämnda hojen försvann efter en ännu längre tid från Probike i Helsingborg och gick förmodligen till en annan Probike affärr eller en ny stackars ägare om inte dessa fel blev åtgärdade ... jag tvivlar starkt på ProBikes affärsintresse.

När jag så till slut via en privat annons i Göteborg hittade ett väldigt bra exemplar av en Honda Super Blackbird och berättade hela historien om denna stackars honda på Probike i Helsingborg skakade säljaren på huvudet och undrade liksom jag varför i hela friden dessa människor sysslade med mc affärer om de inte hade minst lilla serviceanda för ämnet.Jo tack, det undrar jag fortfarande.Hämta hojen och ta smällen.De är allt annat än intresserade av sina arbeten på det stället.Det var EN sak som jag förstod omgående. :crash
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Överhängande lovord om probike märker jag. Det är tråkigt att de ska bli så. Hade man vetat detta tidigare hade man inte lämnat den där. Blev hänvisad dit utav andra firmor som inte höll på med Aprilia. Då vet man iallafall att Marcussens MC finns också hyffsat inärheten.

Jävligt tråkigt att det ska ta tre månader att få tillbaka sin hoj... Har iofs inte fått tillbaka den ännu så kanske tar 3 månader till?

Har haft regelbunden kontakt med Probike svaren blir typ
"Sakerna är beställda"
"Sakerna är beställda, Har inte fått leverans datum ännu men de är på G"
Osv...

Aprilia borde väll inte ha så långa leverans tider på några kåpor...:huvet
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tråkigt men har man en HD tror jag att det hade gått fortare då det är deras intresse. Blanda folk som kör fina aprilier med HD i en och samma byggnad är ju bara ett stort misstag. Hur tänkte man här? Tyvärr står nog din hoj kvar resten av året.

SeeYou
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är försäkringsjobben MC-firmorna ska leva på under vintern. Allt annat går före. Har själv, under vintern, upplevt att det tog 3 månader för att reparera skadad gaffel på en Yamaha Slider moped.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För att väga upp allt negativt som skrivits i tråden skötte Probike min väns affär utan anmärkning. Man såg till att hojen (japansk) servades på auktoriserad verkstad inför leverans med tillhörande stämpel i serviceboken så att de förlängda garantierna inte riskerades. Affären lär inte vara nöjda med att den här typen av negativa trådar dyker upp. Vilken firma skulle vara det? Ligger lite i deras intresse att kommunicera med kunden under tiden reparationen pågår och förklara varför eventuella fördröjningar uppstått. Den kan ju bero på leverantören Aprillia. De är väl inte direkt kända för att ha god reservdelshållning. Om så är fallet är det ju synd att Probike får ta hela smällen för att hojen inte blivit reparerad i tid. Ägde en gång i tiden en Alfa och beställde nya fälgar till bilen i november eller december för att ha dem i god tid till sommarsäsongen. Månaderna gick och och jag fick köra vinterdäcken in i juni innan jag fick fälgarna i fråga. Det berodde inte på firman som jag beställde dem av utan var helt och hållet fabrikanten/leverantören.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Sedan skulle jag försöka hålla en dialog med firman så att de känner lite press att reparera den så att den inte hamnar långt ner i prioriteringsordningen. Försäkringsbolaget lär ju heller inte vara så nöjd så det kan vara bra att ligga på dem också.

Varför skulle inte försäkringsbolaget vara nöjda? Menar du att Probike skulle ta mer betalt pga att det tar längre tid = dyrare för försäkringsbolaget? Om det är så är det ruttet... men tror att vi ska ha bevis innan vi börjar anklaga Probike för något sådant (snudd på bedrägeri egentligen kan man tycka).
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
mitt tips är att hämta hojen & lämna den på en annan firma

så länge dom inte börjar reparera, så får du välja vilken verkstad du vill

bara hör med bezerk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför skulle inte försäkringsbolaget vara nöjda? Menar du att Probike skulle ta mer betalt pga att det tar längre tid = dyrare för försäkringsbolaget? Om det är så är det ruttet... men tror att vi ska ha bevis innan vi börjar anklaga Probike för något sådant (snudd på bedrägeri egentligen kan man tycka).

Det ställer försäkringsbolaget i dålig dager om reparationen drar ut på tiden och det inte finns några bra skäl till det som står utom deras och reparationsfirmans kontroll. Försäkringsbolagen talar ofta om vilka firmor man ska vända sig till för att få sin hoj eller bil reparerad när det händer något. Så har det alltid varit för min del om det inträffat något. Försäkringsbolagen har avtal med firmor och man har färdiga mallar vad saker och ting ska kosta för att hålla nere skadekostnaderna. Det enda jag själv brukar se till är att jag får en välrenommerad lackfirma som gör ett fullgott jobb. Det är ju saker på marginalen man kan påverka. Är plåtverkstaden dålig som anlitas på just det bil/mc märket man råkar ha är ju besvikelsen enorm om man ser att de inte gjort ett fullgott jobb eller dröjer med reparationen utan giltiga skäl.

Som kund vill man bara få reparationen gjort på ett effektivt och bra sätt när man väl har lämnat iväg något. Nu har jag inget att göra med mc-branschen så jag kan ha fel. Jag tror inte att mc-firmorna prioriterar kraschade hojar under sommarhalvåret om det inte rör sig om mindre skador som går snabbt att åtgärda om delarna finns till hands. Gäller det större jobb får det nog vänta till lågsäsongen framåt höst och vintern. På högsäsongen fokuserar man på service, tillbehörsförsäljning, utrustning och dylikt och kanske kompletterande försäljning av diverse andra prylar som hör sommaren till. Det är ingen ursäkt till Probike eller någon annan firma, men kanske en förklaring till varför många får vänta med att få sina hojar reparerade under mc-säsongen om man kraschar tidigt på året.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
mitt tips är att hämta hojen & lämna den på en annan firma

så länge dom inte börjar reparera, så får du välja vilken verkstad du vill

bara hör med bezerk

Hade också hämtat ut hojen om de inte påbörjat reparationen och sett mig om efter någon annan firma som försäkringsbolaget godkänner utför reparationen i fråga.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Det ställer försäkringsbolaget i dålig dager om reparationen drar ut på tiden och det inte finns några bra skäl till det som står utom deras och reparationsfirmans kontroll. Försäkringsbolagen talar ofta om vilka firmor man ska vända sig till för att få sin hoj eller bil reparerad när det händer något. Så har det alltid varit för min del om det inträffat något. Försäkringsbolagen har avtal med firmor och man har färdiga mallar vad saker och ting ska kosta för att hålla nere skadekostnaderna.

Okej det var så du menade. TS skriver ju att han själv valde Probike och att försäkringsbolaget inte har något med det att göra. Antar att du tolkade det som att TS valde Probike från de som försäkringsbolaget erbjöd. Jag tänkte att det helt enkelt var ett fritt val. Det var mot bakgrund av detta, och att du då skrev att försäkringsbolaget inte kan vara nöjda, som jag började fundera. Vi tolkade TS olika helt enkelt :).
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top