Försäkring vid ägarbyte, tidigare ägare.

andreas111

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
falköping
Hoj
2005 suzuki k5
Nej nej för faan det är ingen här som kommer kalla dig för syltare, om du nu inte är en sjujävel till bärplockare och tycker om sylt.

Bra val av avställningbar försäkring hos folksam, har samma själv - och med flitigt användande av av o på kan man få det ruskigt billigt :tummenupp

tyvärr kostar varje påställning 50 pistoler.men kör man bara några dagar i månaden ,så blir det garanterat billigare.kollade detta i dag med ts
 

Ozzi

Guest
Det finns ju faktiskt en anledning till varför vi "äldre o erfarna piloter" får en lägre premie, och den stavas...ERFARENHET OCH SÄKERHETSTÄNK.. så är det faktiskt.:rolleyes:
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
allt handlar om försäkringsbolagens försök att pippa allt som har två ben..... ibland ett.... dom pissar ju oss på ryggen dagligen... skulle inte missa chansen att pissa tillbaka.... dom små chanser man får att kasta in en pinne i försäkringsbolagen stora hjul får man bara inte missa.....:D
 

Ozzi

Guest
allt handlar om försäkringsbolagens försök att pippa allt som har två ben..... ibland ett.... dom pissar ju oss på ryggen dagligen... skulle inte missa chansen att pissa tillbaka.... dom små chanser man får att kasta in en pinne i försäkringsbolagen stora hjul får man bara inte missa.....:D

18-20 typ.:rolleyes:
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Vänta lite nu.. Förklara gärna för mig hur det räknas som försäkringsbedrägeri när jag "säljer" hojen till min farssa. Som har den avställd med garageförsäkring under vintern (som för övrigt kostar i princip lika lite på mig). Som jag sedan köper tillbaks och SJÄLV betalar försäkring på? För övrigt så står cykeln inlåst i garage på hemmaplan hos mig.

Det du menar är alltså, bara för att man tagit en försäkring, som råkar vara ej avställningsbar, så skall man ha denna resten av livet eller tills den dagen kommer då man säljer hojen "på riktigt" ?

I mitt fall så var anledningen inte knepigare än att jag visste att jag kunde hitta en billigare försäkring, PÅ MIG, än den jag hade. Men kunde inte avbryta försäkringen annat än att skrota hojen, eller att "sälja" den.

Nog om ot nu, jag har fått svar på min fråga gällande det jag frågade om.. nu får man bara hoppas på strålande väder som det blivit utlovat på västkusten.. :tummenupp
Jag håller på dig...och JA jag kommer göra precis samma sak själv när jag hämtar ut nya hojen :tummenupp

Jag äger den när jag kör den, nån annan (typ farsan) äger den när snön ligger tätt. Årsförsäkringen bryts och under vintern finns alt. som garageförsäkring.

Och det här eviga jävla skitsnacket med att "vi är äldre och därmed erfarna, så på så vis får vi längre premie" kan vi ta och stoppas upp nånstans där solen inte lyser.

Farsan har haft mc-kort i 40år, visst det är sant att han har/haft tillåtelse att köra hoj under alla dessa år, men gör FB en kontroll på hur ofta han kört mc? Nope...I rest my case.
 

Ozzi

Guest
Så mycket SURK blir det men det är inte annat än försäkrings bedrägeri då försäkringsbolaget tror att dom försäkrar en stillsam och ärlig 55 åring som bor på landsbyggden med minimalt med stölder då cyckeln i själva verket rullar i storstan av en 22 åring med allt vad detta ger.
Inte undra på att det kostar att försäkra...:mad:
Detta sätt är absolut inte renhårigt i mina ögon sedan svider det rejält
i plånboken för dessa som vill åka men inte betalar.....

Exakt, i framtiden rikerar vi att det blir så att ENDAST ägaren(försäkringstagaren) får framföra fordonet.:huvet
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Så mycket SURK blir det men det är inte annat än försäkrings bedrägeri då försäkringsbolaget tror att dom försäkrar en stillsam och ärlig 55 åring som bor på landsbyggden med minimalt med stölder då cyckeln i själva verket rullar i storstan av en 22 åring med allt vad detta ger.
Inte undra på att det kostar att försäkra...:mad:
Detta sätt är absolut inte renhårigt i mina ögon sedan svider det rejält
i plånboken för dessa som vill åka men inte betalar.....

Du pratar ju om en helt annan sak än vad TS frågade om. Skenförsäkringar ser jag inte heller glatt på, men att bryta en försäkring för att bolaget vägrar ha säsongsförsäkringar bryr jag mig inte om att folk gör.

Det där med att "sälja till farsan i höst" kan ju tom kundtjänsten tipsa om på bolagen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
DU måste ha en trafikförsäkring på alla fordon DU äger, och som är påställda i trafik.

Alltså, om din far äger hojen idag, hjälper inte det någon att DU tecknar en försäkring på dig själv.

Stämmer verkligen detta? Säg att jag lånar en hoj av en polare under en månad, kan jag då inte teckna försäkringen på mig själv, utan att göra ägarbyte?
 

Lasty

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R6 2007
Bra val av avställningbar försäkring hos folksam, har samma själv - och med flitigt användande av av o på kan man få det ruskigt billigt :tummenupp

jag har pratat med if samt folksam om avställningsbar försäkring på min R6a. Nu när jag skulle teckna försäkring på if så dubbelkollade jag ännu en gång o sa precis som det va, jag är borta på jobb hela veckorna o kommer hem på fredag kväll. Har alltså möjlighet att köra lörd-sön om det är bra väder, den kommer alltså att vara avställd i veckorna o ställas på till helgen om vädred tillåter. DÅ kontrade hon helt plötsligt o sa att blir det för många påställnigar så tar dom ut en avgift blabla 50% av årspremien ?!?!?! nåt blev så förbannad så jag fattade knappt vad hon sa mer än att det blev skitmycket mer pengar. som om det inte räckte med 5600 i månaden påställd.. :huvet:huvet
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Till TS

Glöm inte att teckna en försäkring själv från samma dag som ni skriver för ägarbytet. Annars kommer du förmodligen åka på en TFF-smäll igen eftersom din fars försäkring avslutas bakåt i tiden fr.o.m. den dag som ägarbytet skett.

Så för din far kommer det handla om en dags försäkring. Ha det gott ute på vägarna :tummenupp
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Det finns ju faktiskt en anledning till varför vi "äldre o erfarna piloter" får en lägre premie, och den stavas...ERFARENHET OCH SÄKERHETSTÄNK.. så är det faktiskt.:rolleyes:

Du menar alla stelopererade gamlingar som inte kan vrida på huvudet och kolla döda vinkeln. Aldrig blinkar rätt i rondellerna flyttar sig aldrig för motorvägs påfarter. tror att bara för de är gamla med erfarenhet så har de förkörsrätt på alla ica parkeringar.
och skriker högt så fort någon yngre föreslår åter läsning eller behörighetsprövning på äldre sur gubbar.

23 åring som fick erbjudande från länsförsäkringar att betala 14k i trafik om året för en cbr från början av 90 talet.


Förövrigt är fbolagen jävla året om försäkring bara ännu ett sätt att lura av oss mer pengar. Ett jävla otyg de vet att ingen åker mc på vinter oavset ålder alltså finns de ingen anledning att försäkra den då. Men många fbolag erbjuder numera inget annat.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
FAN vad jag hatar såna som gör fulingar med försäkringar så att vi andra får betala

Det tror jag faktiskt att 99% av oss andra på SH oxå gör men nu handlar det ju om en kille som tvärtom ställer på hojen på sitt eget namn och har en egen försäkring när hojsäsongen startar. Med andra ord han frågar hur han ska göra för att vara 100% ärlig, inte tvärtom. Sedan hur han väljer att bryta sin försäkring till hösten borde nog resten inte bry sig om eftersom det är helt regelrätt och ok.
 

Ozzi

Guest
Det finns en tanke bakom allt för att få saker o ting att fungera men sen finns det snyltare som alltid ska parasitera på det, så är det och så kommer det tyvär alltid att vara.
 

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jag skrev över min hoj till farsan förra året då mitt kort gick över till "tung obegränsad" Betalade fram tills dess 5600 hel/hel på bilsportmc, mellanklassförsäkring. Från och med den dagen de blev tungt kort skulle dom ha 16800 och de kändes inte riktigt värt att betala så då "sålde" jag den till farsan sen tillbaka till mig och tog suzukis märkesförsäkring istället för 6900 hel/hel med billigare självrisker.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag fick ett tips från en försäkringsmäklare om att avställning ger samma effekt som ägarbyte när jag frågade om ny försäkring till min bil.
Gäller inte samma regler på mc?
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag fick ett tips från en försäkringsmäklare om att avställning ger samma effekt som ägarbyte när jag frågade om ny försäkring till min bil.
Gäller inte samma regler på mc?

Bara om det är en avställningsbar försäkring..på hoj alltså. Årsförsäkringar gäller hela året, enda sättet att bryta är vid försäljning eller skrotning.

Jag ska skriva över min hoj på brorsan då jag skall ha den i hans garage (garageförsäkring) under vintern av den anledningen att jag kommer få en mycket bättre premie nästa år samt att då kan inte alla klåfingriga människor som sett mitt regnummer ha en hel vinter på sig att sno min hoj från garaget.....
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top