Försäkring under körning i skog?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej. Om man kör ute i skog på gamla traktorstigar etc där det inte gälls som trafik gäller nån trafikförsäkring om man kör o skadar sig? Eller behöver man nån olycksfallsförsäkring om ens de gäller? Jag menar alltså inga tävlingar utan mer om man är ute på upptäcktsfärd ute i ingenstans där man väl egentligen inte får köra.

Gäller samma på privat väg som det ofta är i skogarna eller gäller vanliga trafikregler där?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Trafikförsäkringen gäller alltid.
Däremot kanske du vet att du inte kommer få någon ersättning för skador som din motorcykel fått samt om du skulle ha helförsäkring skulle den inte gälla om de visar sig att olyckan skedde i skogen.

I terrängen gäller enbart högerregeln och bashastigheten 70-blås samt att du alltid har väjningsplikt för trafik på korsande vägar. Men risken att polisen skulle mäta din framfart i terrängen är lika med 0 om du inte glider runt på skoterspår mitt i vintern :tungan

Skyltar som talar om att motortrafik är förbjuden, stopplikt, väjningsplikt måste egentligen följas fast man kan då fundera: Om du ändå kör i terrängen vilket är förbjudet så kanske det inte spelar så stor roll att du bryter mot andra förbud också :tungan I terrängen gäller varken halvljustvång, däcksmönsterkrav, besiktningskrav eller att du ens behöver lampor eller avgas-/ljudnivåkrav.

Ett allmänt tips: undvik att köra i naturskyddsområden, de som är där är i regel mer pålästa, gnälligare och drar sig inte från att rapportera dig. Samt att det kanske inte är det bästa att glida runt i välbesökta terrängområden ;)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack för svaret. Tänkte mest om det ens var lönt att ha trafikförsäkring om man bara skulle köra där. Vad händer om man kör utan trafikförsäkring o klotar o pajar arm, rygg, whatever. Det är mest det jag tänker på.
 

tommi

Guest
Tack för svaret. Tänkte mest om det ens var lönt att ha trafikförsäkring om man bara skulle köra där. Vad händer om man kör utan trafikförsäkring o klotar o pajar arm, rygg, whatever. Det är mest det jag tänker på.

Trafikförsäkring täcker skador på någon annans egendom det är allt.:fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Trafikförsäkring gäller även på inhängat område?

Hej!
Jag har fått lära mig (så länge vi pratar hojkörning) att "Inhägnat område = därför avsett område." Alltså duger inte en villatomt eller marken runt en sommarstuga då det inte är avsett att köra hoj på. Jämför t.ex. cross- eller RR-bana.

Jag får intrycket av att halle7 tänker ta en gammal cross eller likn avställd hoj och tuffa runt stugan/gården. I så fall tror jag att varken marken eller cykeln duger att söka försäkringar från vid olycka.

Har jag förstått det rätt? :va
 

tommi

Guest
...och din egen kroppsskada, har provat flertalet gånger. :huvet

Det är fan sant haha trodde inte den gjorde det :Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

•Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
•Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, så kan ersättningen minska.
•Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna på den icke vållande parten genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
•Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna på lyktstolpen som regel av din trafikförsäkring.

Observera att du inte får ersättning för
•skador på det egna fordonet
•varor som transporteras om du själv har orsakat skadan.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag får intrycket av att halle7 tänker ta en gammal cross eller likn avställd hoj och tuffa runt stugan/gården. I så fall tror jag att varken marken eller cykeln duger att söka försäkringar från vid olycka.

Har jag förstått det rätt? :va

Exakt. O risken att köra sönder nån annans egendom känns så liten att man kanske inte behöver försäkra den med en trafikförsäkring. Risken att man nån gång kör in i nåt eller välter olyckligt finns där och kan innebära rejäla skador på en själv och då vill man veta om dessa kan täckas av nån trafikförsäkring eller olycksfallsförsäkring eller om man är helt körd så att säga. Skadorna på hojen förstår jag att den inte täcker men det är inga större pengar ändå.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Skador på egna kroppen ingår väl i "sjukvårdsförsäkringen" som finns för alla i det svenska välfärdssamhället. Menar ingen blir ju obehandlad som i tex USA när man inte har försäkring.

Men du får ju inte ersättning för invaliditet m.m utan egen sjuk/olycksfallsförsäkring. .
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Exakt. O risken att köra sönder nån annans egendom känns så liten att man kanske inte behöver försäkra den med en trafikförsäkring.

Med tanke på att du bryter mot terrängkörningslagen så är det uppnbart att du förstör någon annans mark.

Kolla med mark ägaren först om det är ok att du kör där.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Det är fan sant haha trodde inte den gjorde det :Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

•Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
•Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, så kan ersättningen minska.
•Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna på den icke vållande parten genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
•Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna på lyktstolpen som regel av din trafikförsäkring.

Observera att du inte får ersättning för
•skador på det egna fordonet
•varor som transporteras om du själv har orsakat skadan.

Mycket bra skrivet och sammanfattat, tommi! Precis detta gäller för trafikförsäkringen. Guldstjärna :fakta:tummenupp.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Exakt. O risken att köra sönder nån annans egendom känns så liten att man kanske inte behöver försäkra den med en trafikförsäkring. Risken att man nån gång kör in i nåt eller välter olyckligt finns där och kan innebära rejäla skador på en själv och då vill man veta om dessa kan täckas av nån trafikförsäkring eller olycksfallsförsäkring eller om man är helt körd så att säga. Skadorna på hojen förstår jag att den inte täcker men det är inga större pengar ändå.
Startade en tråd med likn fråga, kolla här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252641-Ni-med-stugmoppar&highlight=

Skador på egna kroppen ingår väl i "sjukvårdsförsäkringen" som finns för alla i det svenska välfärdssamhället. Menar ingen blir ju obehandlad som i tex USA när man inte har försäkring.

Men du får ju inte ersättning för invaliditet m.m utan egen sjuk/olycksfallsförsäkring. .
Jag fick en hyfsad klumpsumma som ersättning för invaliditet vid min olycka, endast tack vare trafikförs.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall du svartköra i skogen så kör för fan trafikförsäkrat. Dels för att få någon ersättning om du skulle skada dig själv allvarligt men lika mycket för att om du kör på en svampplockare/orienterar/jägare/annat mongo i skogen så blir du skadeståndsskyldig om du kör utan försäkring. Trafikförsäkringsföreningen går in och ersätter motparten och sen krävs du på pengarna vilket kan vara massor.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Jag fick en hyfsad klumpsumma som ersättning för invaliditet vid min olycka skrev:
Jaha, det trodde inte jag ingick. Men det är ju jättebra när det händer något:tummenupp
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Skall du svartköra i skogen så kör för fan trafikförsäkrat. Dels för att få någon ersättning om du skulle skada dig själv allvarligt men lika mycket för att om du kör på en svampplockare/orienterar/jägare/annat mongo i skogen så blir du skadeståndsskyldig om du kör utan försäkring. Trafikförsäkringsföreningen går in och ersätter motparten och sen krävs du på pengarna vilket kan vara massor.

Jo jag kommer säkerligen ha trafikförsäkring då det enbart handlar om några tillfällen per år så man kan ställa av/på inför varje tiklfälle. Dock undrar jag om trafikförsäkringen gäller om man tex kör på en svampplockare eftersom det inte är i trafiken.

Tack för alla bra svar :)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Den enda gången man får köra ett motorfordon utan trafikförsäkring är när man kör ett oreggat fordon på en avlyst godkänd bana. Kör man på gatan, i skogen eller på isen så skall man ha trafikförsäkring.
Kör man tex en trafiksäkerhetskurs med SMC på en racerbana så räknas det som väg/gata och man skall ha trafikförsäkring.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Med tanke på att du bryter mot terrängkörningslagen så är det uppnbart att du förstör någon annans mark.

Kolla med mark ägaren först om det är ok att du kör där.
Hörde talas om att det inte ens är lagligt med markägarens tillstånd. Men gubben som sa det har något allvarligt fel i bollen, så jag vågar inte säga att det stämmer. Han är dessutom körskolelärare, men han skulle göra mer nytta på bårhuset. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hörde talas om att det inte ens är lagligt med markägarens tillstånd. Men gubben som sa det har något allvarligt fel i bollen, så jag vågar inte säga att det stämmer. Han är dessutom körskolelärare, men han skulle göra mer nytta på bårhuset. :hihi

Sålänge det inte körs på en existerande väg, dit i princip även traktorstigar räknas, är det olagligt som jag förstått det hela, oavsett vad markägaren säger. Vill han anlägga en bana för att köra runt så får han väl iofs göra det, men måste väl då följa de lagar och regler som finns för det. :död
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Hörde talas om att det inte ens är lagligt med markägarens tillstånd. Men gubben som sa det har något allvarligt fel i bollen, så jag vågar inte säga att det stämmer. Han är dessutom körskolelärare, men han skulle göra mer nytta på bårhuset. :hihi


Helt rätt. men du kan komma undan mot en polisanmälan från markägaren för olovlig körning. Sen finns det alltid någon annan som kan göra det.

Terängkörningslagen gäller alltid om man inte har tillstånd.

Tittar man noga i den så är det hårt reglerat. Man får inte ens köra sin egna bil på sin egna gräsmatta då fordonet inte är byggt för det ända målet.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top