Försäkring kontra ägare?

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Hoztic skrev:
2170191 Jag har blivit erbjuden 75000 för min 750F, det dyraste jag hittde för gixxern var 66000, hel/helår :huvet :skrika Nu betalar jag 5400 å 7800 halv/helår för dom, boendes ganska centralt i Tokholm, man, 26 år körkort sen -04. Det tycker jag är helt ok :)


Det var inte farligt, själv e jag 24 i en närförort till sthlm, bor i villa.. Iof är korkortet 2006 så det drar ju upp försäkringen en bit.. Hoppas på att kunna gå upp till en 750/900 om något år.. får väl sälja en njure eller två tills dess :rofl
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det här är en typisk grej du skall ringa och prata med försäkringsbolaget om. Ring helt enkelt upp dom och säg att försäkringen är så jävla dyr så att du tänkt skriva den på din farsa istället. Fråga sedan om den behöver stå på honom. Ingen här kan med all säkerhet svara så därför råder jag dig till att ringa försäkringsbolaget och säga precis som det är.
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Den som är registrerad ägare, skall vara den som är försäkringstagare. Annars blir effekten att ägaren "saknar" försäkring och får trafikförsäkringsavgifter från TFF med i värsta fall 195,85 per dygn som detta pågår. http://www.tff.se/templates/Avgiftstabell.aspx?id=172
Försäkringslagstiftningen säger att den som har det huvudsakliga ekonomiska intresset i objektet skall vara den som försäkrar. Dvs den som betalat för mc:n, den som förlorar ekonomiskt på det om den blir stulen osv.
Annars så blir det en skenförsäkring, man försäkrar på fel person för att få en "för låg premie, i förhållande till risken". En sak som hade sänkt sporhojspremierna är givetvis färre olyckor. En annan mycket viktig sak är att det i huvudsak är sporthojspremer som finansierar sporthojsskador. Om ingen SKENFÖrSÄKRADE så hade det kommit in mer pengar kontra den kostnad för skador som faktiskt uppkommer. Och då hade det enorma premietrycket på dem som faktiskt är ärliga, minskat avsevärt. Om alla drar sitt strå till stacken, blir det betydligt lättare för alla inblandade.
Ärligt talat tycker jag att FB borde gå på skenförsäkrarna med blåslampa. :4skrika
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!


Vi är fullt upptagna med att arbeta för att få ihop pengar för att finansiera din försäkring.
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Jag får köra min fars hoj enligt ff men druttar jag omkull höjs självrisken till
10 000 om jag inte mins fel.
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
Kolla med försäkringsbolaget. Var ärlig och berätta situationen för dom.
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Själv kör man med en så kallad flytande försäkring = Betalar ingen försäkring, men självrisken ligger på mellan 10 000 och 20 000:- :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ljungqvist skrev:
2170487 Jag får köra min fars hoj enligt ff men druttar jag omkull höjs självrisken till
10 000 om jag inte mins fel.
Ja självklart får man det, man får låna ut till vem man vill. Skenförsäkring är att den är skriven på fel person och har inte något med utlåning att göra.
 

Scrub

Guest
Kan nån förklara en sak för mig?

När blir man vuxen?
Om man kollar trådskaparens profil så är han född 1975. Han ska snart fylla 31år.
Är det inte läge att börja ta lite ansvar och agera vuxet då?
Som att t.e.x. Äga sin egen motorcykel...

Bara undrar...

//Peter
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Hoztic skrev:
2170174 Eh? Om folk slutade klota å krocka så skulle försäkringarna också sjunka! :fakta Dessutom verkar det finnas nån slags hysteri om att alla måste ha en ny hoj, vilket bara gör dom ännu dyrare att försäkra.

Detta är ett resonemang som jag har stört mig på länge,... Självklart måste ett försäkringsbolag gå med vinst med andra ord ta ut mer än de förlorar men om man tror att de sätter minsta möjliga marginal så är man naivt inställd till hut en marknad fungerar. Försäkringsbolagen agerar på en marknad och tar alltså ut högsta möjliga pris. Hur tror ni annars att alla försäkringar sänker priset så djävluskt när det handlar om en hoj med säg 15 år på nacken? Jo för att om man betalar 25 tusen för en hoj kan man inte lösa försäkringar på 10-20Kkr utan man gör en kalkyl över hur kreditvärdig målgruppen ägare för aldre motorcyklar är sen tar man ut så högt pris man anser att denna målgrupp nu kan tänka sig betala. Tänk bara på klassikerförsäkring,... min hoj hade om den varit en 87:a kostat 3300 som billigast att försäkra men min -86 betalar jag 1385. inte så att riksprofilinen vare sig ökar minskar eller kostnader att laga/köpa loss utan helt enkelt att ett företag valt att dumpa priset för att få alla gamla hojar hos sig,.. för det är la ingen här som tror att dom går back på affären?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
reddevil skrev:
2170170 Om försäkringsbolagen hade vettiga priser på försäkringar för yngre människor hade vi inte haft detta problem.. För att ge ett exempel, min ER-5 som ni alla vet är riktigt liten i motorstorlek och kan definitivt inte kallas för sporthoj ändå ville t.ex. IF ha 57 000:- i helförsäkring för mig per år, trygg hansa ville ha 39 000:-
slutade med att jag valde folksam som hade halvförsäkring för 5500:- per halvår

inte undra på att folk som är yngre "måste" försäkra via sina föräldrar och försöka "fuska" sig till en försäkring på sin älskling..

Det är ju fan att Ferrari Enzo är så dj-la dyra så man måste stjäla en om man skall kunna ha en sån.
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!


Om du skriver den på din pappa måste du hitta en försäkring som täcker att du kör den.. inte många som gör det men det finns har jag för mig.. Hadde min på mamma medans jag övningskörde och serev den på mig direkt jag fick kortet. annars om det händer nått så vet du aldrig hur det blir mid lifsförsäkringen eller andra skador.. Kan bli mycket dyrt.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
reddevil skrev:
2170170 Om försäkringsbolagen hade vettiga priser på försäkringar för yngre människor hade vi inte haft detta problem.. För att ge ett exempel, min ER-5 som ni alla vet är riktigt liten i motorstorlek och kan definitivt inte kallas för sporthoj ändå ville t.ex. IF ha 57 000:- i helförsäkring för mig per år, trygg hansa ville ha 39 000:-
slutade med att jag valde folksam som hade halvförsäkring för 5500:- per halvår

inte undra på att folk som är yngre "måste" försäkra via sina föräldrar och försöka "fuska" sig till en försäkring på sin älskling..

Det beror på att yngre, speciellt killar, är inte mentalt förmögna att framföra ett fordon på ett fullständigt säkert sätt och därmed utgör en större risk att orsaka en olycka.
Män och pojkar, i synnerhet, är mer benägna att ta risker i trafiken, av olika anledningar, än andra.
De är själva helt omedvetna om detta och anser själva att detta inte stämmer.
Rent statistiskt är det bevisat sedan länge och jag ser dagligen själv att det stämmer...

Det är fel att skenförsäkra eftersom en olycka då belastar fel risk-grupp. dvs jag får, trots att jag utgör en mindre risk, betala en högre premie pga olyckor som orsakas av personer som egentligen hör hemma i en annan premiegrupp.

Nu händer det allt oftare att försäkringsbolag vägrar att betala ut ersättning till skenförsäkrade så problemet med fördyrande premier kanske inte är ett problem i framtiden.

Sant, men du måste ju även erkänna att 57 000:- för helår för en 500 kubikare är lite väl saftigt

En annan premiefaktor är också att de allra flesta olyckor, oavsett ålder på förare sker det första året man äger hojjen!!! Detta borde innebära att premien sjunker det 2:a och 3:e året vilket faktiskt skedde i mitt fall.

PRISET baseras INTE på motorcykel utan vad det kostar att betala ut ersättningar för INVALIDITET och framtida inkomstbortfall m.m.
 

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
GSX-R 750
HanneZ skrev:
2170524 Ja självklart får man det, man får låna ut till vem man vill. Skenförsäkring är att den är skriven på fel person och har inte något med utlåning att göra.


Men kan man inte "låna" sin farsas hoj när man vill hur mkt man vill då?
Isf, hur kan dem då bevisa att den är skenförsäkrad? :va
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Benny skrev:
2171146 Men kan man inte "låna" sin farsas hoj när man vill hur mkt man vill då?
Isf, hur kan dem då bevisa att den är skenförsäkrad? :va

Hört någonting om att ägaren ska vara den huvudsakliga brukaren. Dock svårt att bevis
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Asså.. det är försäkringspremien som ska vara beräknad på den huvudsakliga brukaren. Vem som äger hojjen är ju inte lika intressant för FB. Kanske finns nån som har en snäll mormor som köper en shyst hoj och lånar ut, bara du säger till FB't att det är DU som kommer köra så är det ju ingen som bryr sig sedan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Benny skrev:
Isf, hur kan dem då bevisa att den är skenförsäkrad? :va
De bevisar ingenting. De säger bara "Du får inga pengar av oss". Vad gör man då :)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Bingo skrev:
2171801 De bevisar ingenting. De säger bara "Du får inga pengar av oss". Vad gör man då :)


Man har inte mycket att sätta emot då...

Benny skrev:
2171146 Men kan man inte "låna" sin farsas hoj när man vill hur mkt man vill då?
Isf, hur kan dem då bevisa att den är skenförsäkrad? :va

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49327&highlight=skenf%F6rs%E4kring

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30968&highlight=skenf%F6rs%E4kring

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28130&highlight=skenf%F6rs%E4kring

Finns hur många trådar som helst i ämnet - använd sökfunktionen!
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
ett tips

Tjenare, en zx9r -98, min mor står som ägare och har tagit med mig i försäkrigen så bara hon och jag får köra cykeln. Det är en bra lösning för att få ner försäkringskostnaden utan att fuska. Sedan kan det vara en ide att strypa, besikta, och ta bort strypningen, "våran" är strypt enligt regbeviset till 55kw och vi betalar 3364:- Hel år / Halvförsäkrning, tycker jag är helt okej.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Dicken32 skrev:
2173172 Tjenare, en zx9r -98, min mor står som ägare och har tagit med mig i försäkrigen så bara hon och jag får köra cykeln. Det är en bra lösning för att få ner försäkringskostnaden utan att fuska. Sedan kan det vara en ide att strypa, besikta, och ta bort strypningen, "våran" är strypt enligt regbeviset till 55kw och vi betalar 3364:- Hel år / Halvförsäkrning, tycker jag är helt okej.
En fråga: Har du eller din mamma betalat hojen?
Är det din mamma är detta helt ok (förutom strypningen kanske) men är det du som betalat så har ni gjort fel och riskerar definitivt att inte få ut något vid skada eller stöld.

Det är alltså den som betalat objektet som ska försäkra det.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top