Försäkra på sambon?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Som rubriken säger, går det? Eller det går under skenförsäkring det med? :va Sambon i fråga har inte MC-kort men får lite mer förmånliga premier än undertecknad. Hade varit trevligt att kunna köpa en beg sporthoj men med premier på 12000-20000 är det inte så stor chans.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min försäkring säger att det endast är de i hushållet som för köra. Alltså jag och min sambo. Så drt funkar för mig iaf. Men den är dyrare på henne än mig;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, varför skulle inte hon fä köpa hoj? Om du lånar den ibland så se till att alla i hushållet får köra den bara.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som rubriken säger, går det? Eller det går under skenförsäkring det med? :va Sambon i fråga har inte MC-kort men får lite mer förmånliga premier än undertecknad. Hade varit trevligt att kunna köpa en beg sporthoj men med premier på 12000-20000 är det inte så stor chans.

Svedea/Bilsport&MC har väl special försäkringar där sambo är medräknad. Du får väl kolla villkoren på förskingringsbolaget du tänkte använda (hon kan ju köpa hojen för att övningsköra, då har man ju inte kort.. ;)
Annars är det väl normalt att huvudsaklig brukare ska stå på hojen.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det här med utlåning verkar ju dyrt hittills, något bolag där ni vet att man får låna ut? Det är nästan halva priset när försäkringen står på henne, ganska trevligt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag e 14 år äldre än min fru, som också kör sporthoj

alla fordon står på mig eftersom det blir billigast, oavsett antal hojar/bilar i hushållet

vi kan ju båda använda det fordonet vi känner för
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Hur kan det vara nästan halva priset på henne är hon mycket äldre än dig! annars får det väl inte skilja på försäkringskostnader om det är en kille eller ett tjej som står som ägare.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
jag e 14 år äldre än min fru, som också kör sporthoj

alla fordon står på mig eftersom det blir billigast, oavsett antal hojar/bilar i hushållet

vi kan ju båda använda det fordonet vi känner för

Rätt många verkar ha att utlåning inte är tillåtet, har du förhandlat dig till detta eller bara valt ett bolag som tillåter det?

Hur kan det vara nästan halva priset på henne är hon mycket äldre än dig! annars får det väl inte skilja på försäkringskostnader om det är en kille eller ett tjej som står som ägare.

6 års skillnad, sen är väl 30 ytterligare en brytpunkt i försäkringssammanhang vill jag minnas.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Rätt många verkar ha att utlåning inte är tillåtet, har du förhandlat dig till detta eller bara valt ett bolag som tillåter det?
.


Folksam hade jag tidigare
Alla i hushållet över 30 år fick köra min R1 09 (dvs inte min fru) åretruntförsäkring
Alla i hushållet oavsett ålder med utrustning fick bruka hojen (bas av/påställningsbar)

Nu har vi Länsförsäkringar & har mc smart/ åretruntförsäkring där alla får bruka hojen oavsett ålder
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Alla mina försäkringar är gällande inom hushållet.
Så Isabell får köra mina hojar osv.

Det är ju lite samma som för Laidback.
Han har väl massa hojar men kan inte köra dom just nu så varför skulle inte en tjej utan kort kunna äga hoj.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Folksam hade jag tidigare
Alla i hushållet över 30 år fick köra min R1 09 (dvs inte min fru) åretruntförsäkring
Alla i hushållet oavsett ålder med utrustning fick bruka hojen (bas av/påställningsbar)

Nu har vi Länsförsäkringar & har mc smart/ åretruntförsäkring där alla får bruka hojen oavsett ålder

Såg inte att MC Smart låter hela familjen bruka hojen! (står "Du lånar inte ut motorcykeln" när man kollar pris). Det är ju helt underbart, halva priset för en CBR600RR. Tackar så mycket :fyllisar
 

Lenchris

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2014
Ofta gäller enligt villkoren att försäkringstagaren ska vara ägare och huvudsaklig brukare av fordonet. Om det inte är så, vill försäkringsbolaget inte ersätta en eventuell skada.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top