Förlorad hastighet vid drevning?

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
Jaaa? Delvis beror det på omdrevningen och sen även att hastighetsmätaren har en felvisning uppåt orginal med.
Men jag förstår inte hur du kan uppleva att topphastigheten känns "dålig". Jag känner iallafall ingen skillnad på 245 och 260 blås på landsväg.

Sen påverkar ju bakdäckets slitage en del. Kör du med ett platt däck så är det en handfull procent mindre omkrets än ett flång nytt. Däckens omkrets skiljer sig en del mellan märken/modell oxå.

jag menar inte att jag tycker att topphastigheten är dålig, jag har inte varit uppe i den ännu. Det jag menade var att jag hade svårt att tro att man kunde komma upp i dom farterna när man på 8000 varv ligger i endast 130 km/h. Men det kanske man gör, bara jag som inte dragit på upp till 15000 varv ännu. Däcken är splirrans nya.

är ju hur solklart som helst. gör den 130 på 8000 varv så gör den 260 på 16000 varv. Enkel matte!

Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:
 
Last edited:

Invalido

Guest
Min visar också 150 på mätaren vid 8 tusen men enligt min gps så är det bara ca 130 km/h...

som jag skrev tidigare....fabriken ställer medvetet oftast den 5% fel per km/h..
lika dant på bilar..... kör du i 110 så ar den oftast den faktiska hastigheten 5% mindre....

så dom pojkarna som köper nya r1or o säger min gör 300!!! så gör den igentligen BAR 285:tungan
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:


jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h
 
Last edited:

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

aha det hade jag ingen koll på, men det blir ju lite självklart nu när du säger det. Tack för svar!
 

Invalido

Guest
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h

jag fattar inte:7peta
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:

8000 x 2 = 16000
130 x 2 = 260


Mätare för bilar och MC får, vad jag vet, visa upp till 10% för mycket.
Lastbilar har inte den marginalen och kan därför vara ett bra sätt att kolla sin hastighetsmätare om man inte har tillgång till GPS, som är ännu bättre.

De flesta lastbilar, utan släp, ligger i 90 km/h på motorvägar (och på 90 sträckor (fartbegränsaren går in där)). Skriver de flesta för det finns ju de som plockat bort spärren samt de som inte håller stumt, men kollar man med 10 st bör man vara ganska säker.
Ligg efter på konstant avstånd och kolla vad din mätare säger.

Kan meddela att det är många bilar som ligger i 85 på 90-väg, för att inte tala om dessa husvagnsekipage som håller 65 då de fortfarande tror att det är 70 som gäller med släp. :mad:

/R
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
8000 x 2 = 16000
130 x 2 = 260


Mätare för bilar och MC får, vad jag vet, visa upp till 10% för mycket.
Lastbilar har inte den marginalen och kan därför vara ett bra sätt att kolla sin hastighetsmätare om man inte har tillgång till GPS, som är ännu bättre.

/R


Rätt självklart att lastbilars hastighetsmätare är rätt exakta eftersom dom har färdskrivare som måste stämma.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Min 03 cbr600 visade 282 MÄTARFART med original drevning.

Min 07 cbr600 (vet jag ej mätarfart, eftersom den ej fungerat) men med 2kuggar upp bak så varvar hojen ut på Anderstorp raka. Och det "tror" jag inte är högre än 240-250km/h...
 

Invalido

Guest
Min 03 cbr600 visade 282 MÄTARFART med original drevning.

Min 07 cbr600 (vet jag ej mätarfart, eftersom den ej fungerat) men med 2kuggar upp bak så varvar hojen ut på Anderstorp raka. Och det "tror" jag inte är högre än 240-250km/h...

om min vfr750 runt 280 efter 1ner fram o upp 2bak
men med gps 236
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Rätt självklart att lastbilars hastighetsmätare är rätt exakta eftersom dom har färdskrivare som måste stämma.

Du kan t.o.m få fortkörningsböter efter att farbror blå tittar på bladen, eller kortet i modernare bilar.:brinnerup
Ville bara tydliggöra alla här detta då det är många som verkar tro att "vad hastighetsmätarn på min bil/MC säger är sant".

/R
 

Joeni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Stockolm
Hoj
cbr900rr -92
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h


hehe... Det där skulle MAI slagit ner på diRekct! :D
130*2=260 är sant.. men 8000*2*16000=130*2.... den gubben går inte :rofl

Om vi försummar att det det inte är 100% rullning (lite glidning då däcket "slirar" mot underlagget) så;

Ja, (km)/(h) = (2*π*r*n)/(1000*h*(tot utvxl)) = (0.12*π*r*n)/(min*(tot utvxl))

n = antal varv på vevaxel.
2πr = omkretsen på däcket i meter.
π = pi (jäkligt fult i den här fonten).
tot utvxl = den totala utväxlingen från vevaxel till bakaxel.
Det varvtal du ser på din mätare är rpm dvs varv/min, därmed får du 0.12*π*r*n/min när du vill ha det i km/h.

dubbla n ger dubbla hastigheten.
 

Invalido

Guest
Du kan t.o.m få fortkörningsböter efter att farbror blå tittar på bladen, eller kortet i modernare bilar.:brinnerup
Ville bara tydliggöra alla här detta då det är många som verkar tro att "vad hastighetsmätarn på min bil/MC säger är sant".

/R

vi kan lika bra banka huvudet i en vägg....:huvet

Troligen....

Högre toppfart är vanligt då man drevar ner då den med original utväxling inte orkar varva ur 6an...
min orkar varav ut endå men som jag skrev ca 280 på mätaren o DET kan jag säga det gör inte min hoj o prövade med gps som då visar 236..
köpte en

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm efte inkopling visar mätaren samma som gps...

tror jag skrivit detta 3-4 gånger nu:)
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
hehe... Det där skulle MAI slagit ner på diRekct! :D
130*2=260 är sant.. men 8000*2*16000=130*2.... den gubben går inte :rofl

Om vi försummar att det det inte är 100% rullning (lite glidning då däcket "slirar" mot underlagget) så;

Ja, (km)/(h) = (2*π*r*n)/(1000*h*(tot utvxl)) = (0.12*π*r*n)/(min*(tot utvxl))

n = antal varv på vevaxel.
2πr = omkretsen på däcket i meter.
π = pi (jäkligt fult i den här fonten).
tot utvxl = den totala utväxlingen från vevaxel till bakaxel.
Det varvtal du ser på din mätare är rpm dvs varv/min, därmed får du 0.12*π*r*n/min när du vill ha det i km/h.

dubbla n ger dubbla hastigheten.

slarvigt av mig. Du förklarade det mkt tydligare Pointdexter
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top