Förgasarproblem

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har lite problem med mina förgasare på min gsxr 750 96.
När hojen är kalla så startar den fint och går bra, sen efter ett tag börja den bluddra och gå riktigt dåligt.
När jag lyft tanken så har 2 förgasare varit överfulla med bensin, ändan upp till luftburken.
Har inte kört hojen på ett par veckor, när jag ställde in den så funkade den perfekt, och nu när jag tog ut den förra veckan så va de knas
:va

Tipps på fel mottages gärna.
Själv misstänker jag att flotörerna hänger sej, men har inte en aning varför.
Sitter väll något nål munstycke också som kan bli utsletet, men tycker det är konstigt att det kulle kunna bli utslitet när hojen har stått still ett tag.

För er som inte vet så har gsxr 750 4 vakumförgasare.
 

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Jag e inget proffs, men det låter som slitna nålventiler. Hade det på min gixxer, och jag fick också fulla förgasare. Det med en kombination av kass soppa kran som inte stängde så fick jag 4 liter soppa nere i oljan :gnissla. 4 st nya nålventiler med packningar ligger på runt 3200kr (800st).
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Instämmer med Nysrogh, men när du ringer för att beställa hade jag kallat det nålmunstycken eller emulsionsrör istället för nålventiler. Man ser om dessa är slitna genom att hålet (där nålen går) är slitet och ovalt.

Soppakranen har säkerligen fastnat / hängt sig och jag hade fixat det först för att se hur det påverkar (eftersom det är billigt eller gratis). Vakumet från en slang till ett av "förgasarlocken" öppnar ju kranen och det är detta du ska få att fungera igen.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tack så mycket för tipsen, ska ut och kika på soppakranen nu.
Nålmunstyckena tro jag inte är slitna, kontrolerade dom för ca 100 mil sedan.
Men skadar säkert inte at kolla när man ändå har av förgasarna.
Det är lika bra att byta alla nålmunstyckena även om bara ett av dom är slitet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack så mycket för tipsen, ska ut och kika på soppakranen nu.
Nålmunstyckena tro jag inte är slitna, kontrolerade dom för ca 100 mil sedan.
Men skadar säkert inte at kolla när man ändå har av förgasarna.
Det är lika bra att byta alla nålmunstyckena även om bara ett av dom är slitet?
Onödigt att byta sånt som inte är trasigt, i synnerhet i det här fallet, det är ju ganska lätt att byta om en till börjar strula senare, och grejerna kostar ju en slant.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nålmunstyckena såg bra ut.
Sopppapumpen verka också funka som den ska.
Måste va nån skit med vakumet men kan inte fatta vad.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Punka på en flottör eller två?
Flottörventiler/säten som är slitna?
Skit/partiklar/flagor i soppan som av och till hindrar flottörventilerna att stänga?

Knappast CV-kolvarna som mankerar när symptomet är flödande knasare.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Mätte reläet till soppapumpen nu och det verka vara sönder.
Det klickar när man kopplar ström till det men har ingen spänning där det ska va spänning enligt mekhandboken. Ska köpa ett nytt och testa.

Antar att det är lämpligt att byta olja innan man starta upp den nästa gång?
Eller kan man snika och tömma den och se om den verka vara bra?
Filtret behöver man inte byta va?
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Mitt tips är att öppna flottörshuset och kolla oringen runt cylinderhylsan där flottörsnålen går ner. (Dubbelkolla i sprängskissen att det sitter en oring där innan du börjar.)

Jag hade samma symptom på min ninja och det tog mig evigheter att hitta felet. Det var oringar som var slitna och släppte förbi soppa även fast flottören stängde till.

Nu vet jag inte vad du har för förgasare men på ninjan sitter det Mikuni 36or och där är det konstruerat på detta sätt.

/a
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Mitt tips är att öppna flottörshuset och kolla oringen runt cylinderhylsan där flottörsnålen går ner. (Dubbelkolla i sprängskissen att det sitter en oring där innan du börjar.)

Jag hade samma symptom på min ninja och det tog mig evigheter att hitta felet. Det var oringar som var slitna och släppte förbi soppa även fast flottören stängde till.

Nu vet jag inte vad du har för förgasare men på ninjan sitter det Mikuni 36or och där är det konstruerat på detta sätt.

/a

Se ut som det sitter en oring där när jag kollar på sprängskissen.
Jobbigt att jag precis har skruvatihop förgasarna och satt på dem i väntan på nytt relä.
Men om det inte funkar att byta relä är det det första jag ska kolla.
Tack för tipset.

Vakum mätare, är det något som man kan köpa för humana pengar?
Isåfall vart?
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tröttnade på aset och köpte ny hoj, men har börjat skruvat lite på den nu igen.

Har fortfarande inte fått hojen att gå riktigt.
Bytte några packningar till bensinkranen (vakumstyrd) häromdagen, nu flödar den inte över längre iaf.

Men den går inte riktigt som den ska ändå. Ge man fullgas så ''blurra'' den och gå inte riktigt och den går inte så bra på tomgång heller.
Känns som om den få förmycket bensin.
Vad kan detta bero på?
För hög nivå i förgasaren?
 

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Hittar du felet blir jag överlycklig :D Jag har samma fel som du , trots att jag lämnade in skiten för service..kostade mig 7800kr. Känner mig fett blåst. Min går också dåligt på tomgång och blöddrar om jag gasar för mycket från låga varv. Håller jag den på höga varv så går den hyfsat. När man kommer upp till 11.000 varv, DÅ börjar den gå som en riktig gixxer. Blir fan tokig. Lagt ner 13.000kr på hojen , och den går fortfarande inte bra :huvet Idiotern på firman skyller på ventilerna. Då påpekade jag att det var han själv som hade justerat dom, då såg han ut som ett frågetecken. Så hittar du lösningen så blir jag lycklig. Jag har ny soppa kran, rengjorda förgasare, nya nålmunstycken, justerade ventiler med nya shims, nya tändstift!
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hittar du felet blir jag överlycklig :D Jag har samma fel som du , trots att jag lämnade in skiten för service..kostade mig 7800kr. Känner mig fett blåst. Min går också dåligt på tomgång och blöddrar om jag gasar för mycket från låga varv. Håller jag den på höga varv så går den hyfsat. När man kommer upp till 11.000 varv, DÅ börjar den gå som en riktig gixxer. Blir fan tokig. Lagt ner 13.000kr på hojen , och den går fortfarande inte bra :huvet Idiotern på firman skyller på ventilerna. Då påpekade jag att det var han själv som hade justerat dom, då såg han ut som ett frågetecken. Så hittar du lösningen så blir jag lycklig. Jag har ny soppa kran, rengjorda förgasare, nya nålmunstycken, justerade ventiler med nya shims, nya tändstift!

Åfan..
Jag kollade mina stift igår och såg att dom va kritvita.
Så min får förlite bensin.
Men jag blir inte klok på vad det är som gör att den får förlite soppa.

Hur ser dina stift ut?
 

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Mina är svarta/sotiga...så min får la för mycket soppa. Och mina förgasare ska ju vara ny synkade hahaha jag blir så jävla trött :mad:
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Mina är svarta/sotiga...så min får la för mycket soppa. Och mina förgasare ska ju vara ny synkade hahaha jag blir så jävla trött :mad:

Testa att sänka flotörnivån 1-2mm, förutasatt att alla ligger på samma nivå och du har testat att rengöra förgasarna.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top