Förgasardilemma

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har köpt en GSXR750 -90 i delar som jag nu skruvat ihop. Hojen startar och går och allt är frid och fröjd, om det inte vore för en liten detalj... Den är i allra högsta grad trecylindrig på tomgång och lite däröver. Jag har tittat i och gjort ren förgasarna när jag satte ihop den, noterade att någon av de tvåsiffriga antalet tidigare ägare dragit sönder ett lågfartsmunstycke. Naturligtvis är det denna cylinder som uteblir.

Det går alltså inte att skruva ur munstycket eftersom spåret i detsamma är utraderat från jordens yta. Finns det nåt trix för att lösa detta, eller är det bara att rycka på axlarna, och kasta förgasarbryggan i soporna? Fungerar ultraljudstvätt i ett sånt här läge?

Jag vill ogärna kasta grejer i soporna eftersom det faktiskt är tre fungerande förgasare i bryggan, och jag är dessutom aningen snål:)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En tillräckligt snal huggmejsel att göra ett spår som gör att de går att vrida loss skiten.

Precisionsborra. Kolla hur ett munstycke ser ut så vet du vilken "mån" du har att spela på.

Borra lite å försök hitta nån typ av splineaxel motsvarande de grispitts-surrogat som finns som går att få ner i hålet i munstycket för å knacka ner å vrida loss. Men vettefan om de finns så smala spline-axlar.

Värma upp föggehuset vid nått av ovanstående samtidigt å hoppas de kan släppa något bättre.

Stibo motor kanske har nån metod, plinga å lyssna iaf.

Jag hade inte gett opp iaf :näsblod
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inte lågfartsmunstycket som gör att den inte går på tomgång utan den lilla snabeln med ytte-pytte-hålet som är ipressad i förgasarhuset som sticker ner i flottörhuset. Rensas mha en kopparkardel från en finare sladd. Är du brutal och otålig kan du använda en bit 0.15 mm pianotråd att rensa med - men då är det risk att du repar upp och gör munstycket större än det bör vara.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är inte lågfartsmunstycket som gör att den inte går på tomgång utan den lilla snabeln med ytte-pytte-hålet som är ipressad i förgasarhuset som sticker ner i flottörhuset. Rensas mha en kopparkardel från en finare sladd. Är du brutal och otålig kan du använda en bit 0.15 mm pianotråd att rensa med - men då är det risk att du repar upp och gör munstycket större än det bör vara.

Isåfall, jublar jag! Jag som normalt är en tålmodig, hyfsat lugn och sansad människa, håller på att få ett mentalt sammanbrott varje gång förgasarbryggan ska monteras:gnissla Gick säkert finfint 1990, men nu...utan varmluftspicka och smörj skulle det aldrig gå.

Tack, återkommer med resultat.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Isåfall, jublar jag! Jag som normalt är en tålmodig, hyfsat lugn och sansad människa, håller på att få ett mentalt sammanbrott varje gång förgasarbryggan ska monteras:gnissla Gick säkert finfint 1990, men nu...utan varmluftspicka och smörj skulle det aldrig gå.

Tack, återkommer med resultat.

Håller med. Det borde vara 220volts värmeslingor i insugsgummina så man kunde plugga in 3min före demontering/montering av bryggan så hade gått såååååååååå mycke lättare:D
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Håller med. Det borde vara 220volts värmeslingor i insugsgummina så man kunde plugga in 3min före demontering/montering av bryggan så hade gått såååååååååå mycke lättare:D

Första gången efter fem år utan förgasare var även en kofot inblandad i monteringsarbetet:3freak:crash Det här jävla påhittet med lösa trattpar i luftburken och nå jävla blompinnar man ska tråckla fast dom med....:6surkart:5sure Jag är nästan beredd att köpa en uppsättning flatslides för att slippa eländet.


Nu slipper jag förhoppningsvis kladda med det här mer om Anders tips funkar, och jag kan ut och dra lite. R1:an känns som en soffa i jämförelse, Suckan är obekväm, stenhård i fjädringen, högljudd som fan, både mekaniskt och längst ut i rökarn, läcker olja som ett såll i kylarn och sen har den ju för liten motor, men den är tokfrän!!
 
Last edited:

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Finns något på Biltema typ gängtapp som är gängad på fel håll som jag har använt många gånger när skruvar varit paj borra ett litet hål i med tappen skruva åt vänster och vips så är den av. Funkat kanon för mig även på jobb. Tror det finns så små tappar som du behöver.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns något på Biltema typ gängtapp som är gängad på fel håll som jag har använt många gånger när skruvar varit paj borra ett litet hål i med tappen skruva åt vänster och vips så är den av. Funkat kanon för mig även på jobb. Tror det finns så små tappar som du behöver.

Jag är faktiskt tveksam, det är radiomejsel som gäller om man vill skruva ur lågfarten, att det sitter ca 20mm ner i ett hål med munstyckets ytterdiameter gör inte saken direkt lättare.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Finns något på Biltema typ gängtapp som är gängad på fel håll som jag har använt många gånger när skruvar varit paj borra ett litet hål i med tappen skruva åt vänster och vips så är den av. Funkat kanon för mig även på jobb. Tror det finns så små tappar som du behöver.

"grispitt" som nån tidigare talare sagt, går oftast av när man försöker dra loss saker med med dom.
Finns bättre "spline"-baserad skruvutdragare på tex biltema.

Men vi får hoppas det bara är skit i "snabeln". =)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dagens resultat:
Stopp i fyrans förgasare, när det var fixat dök ett risigt stift upp i cylinder nummer tre. I med nya stift, nu är den fyrcylindrig men går som en påse skit ändå.

Ut och hatgasa en sväng. Går som saatan bara den får sjunga lite, med jordens gassvar.

Tillbaka till verkligheten, går inte att ställa en vettig tomgång, efter att man blippar på gasen för att visa motorns inneboende potens blir det en tomgång på tretusen varv. Inte så sexigt. Tomgången sjunker sakta mot mera vettiga varvtal, men jag får ändå fingra på justeringen, vilket reulterar i att motorn så småningom hickar till och dör om jag inte justerar upp tomgången igen.

Får damp på skiten, ur med förgasarbryggan, tömmer en flaska bromsrengörin över det hela, den är ju skitig som en gruvtruck. blåser ren det hela och alltihopa ser ut som nytt.

Av med flottörhus, blåser på i varenda hål, tar en skruvmejsel och klipper till med en hammare i änden på det trasiga munstycket, och det går att skruva ur som om det vore det självklaraste i hela världen, filar i skåran med en nålfil och det hela är som nytt (nåja).

Kollar membran och att nålarna ligger rätt, inga fel, trottlarna går lätt och fint. Det enda jag kan tänka mig inte vara som det ska är ett visst glapp i spjällaxlarna på förgasare 1&2. Ställer lågfartsskruvarna 1-1/4 varv ut.(orginal 1-1/8) Måste ge kompositör Vance och dirigent Hines lite extra. Skruvar ihop alltihopa, sätter tillbaka förgasarbryggan och förundras över passformen på 20 år gamla Suzukiprylar...

Startar upp och konstaterar att den går något bättre än innan. Fram med synkklockorna,nu jävlar... är det nästan omöjligt att få det att bli ens i närheten av bra, tomgången blir lite vad den vill och till slut går den på skaplig tomgång en stund, (1200rpm) för att sedan sjunka lite till och börja ruppa som en V8, hicka och dö.

Hatgasade en sväng till.

Nu är jag less.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dagens resultat:
Stopp i fyrans förgasare, när det var fixat dök ett risigt stift upp i cylinder nummer tre. I med nya stift, nu är den fyrcylindrig men går som en påse skit ändå.

Ut och hatgasa en sväng. Går som saatan bara den får sjunga lite, med jordens gassvar.

Tillbaka till verkligheten, går inte att ställa en vettig tomgång, efter att man blippar på gasen för att visa motorns inneboende potens blir det en tomgång på tretusen varv. Inte så sexigt. Tomgången sjunker sakta mot mera vettiga varvtal, men jag får ändå fingra på justeringen, vilket reulterar i att motorn så småningom hickar till och dör om jag inte justerar upp tomgången igen.

Får damp på skiten, ur med förgasarbryggan, tömmer en flaska bromsrengörin över det hela, den är ju skitig som en gruvtruck. blåser ren det hela och alltihopa ser ut som nytt.

Av med flottörhus, blåser på i varenda hål, tar en skruvmejsel och klipper till med en hammare i änden på det trasiga munstycket, och det går att skruva ur som om det vore det självklaraste i hela världen, filar i skåran med en nålfil och det hela är som nytt (nåja).

Kollar membran och att nålarna ligger rätt, inga fel, trottlarna går lätt och fint. Det enda jag kan tänka mig inte vara som det ska är ett visst glapp i spjällaxlarna på förgasare 1&2. Ställer lågfartsskruvarna 1-1/4 varv ut.(orginal 1-1/8) Måste ge kompositör Vance och dirigent Hines lite extra. Skruvar ihop alltihopa, sätter tillbaka förgasarbryggan och förundras över passformen på 20 år gamla Suzukiprylar...

Startar upp och konstaterar att den går något bättre än innan. Fram med synkklockorna,nu jävlar... är det nästan omöjligt att få det att bli ens i närheten av bra, tomgången blir lite vad den vill och till slut går den på skaplig tomgång en stund, (1200rpm) för att sedan sjunka lite till och börja ruppa som en V8, hicka och dö.

Hatgasade en sväng till.

Nu är jag less.

Lider med dig. Hemskt när man känner så.
Ropa hem en ny brygga från ebay.de för småpengar så känns det snart bättre (eller helt kass om det visar sig vara en hustomte som lagt en förbannelse över cykeln).
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
R750

...jävla hoj de´där - hade en 1993 eller om det var-94.....kostade mig en uppsättning skyddsutrustning, ett förhållande och ett skulderblad.......

Jäklar va kul jag hade med den hojjen.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu är jag less.

Du VET att insugsgummina är hela? Du VET att det inte sitter en avvriden spets från någon av tomgångsskruvarna som täpper igen? Ifsh är din symptom att den får för klent med soppa på tomgången. Vilken av förgasarna det är kan mätas på avgasröret om de är synkade. Varmast = klenast blandning, iaf om alla fyra cyllarna tänder och går. När bränsleblandningen blir för klen blir förbränningen långsammare och skickar därför ut värme i avgasröret.

Citat från Wikipedia: "leaner gasoline fuel mixtures burn slower and for power to be produced combustion must be "complete" by the time the exhaust valve opens."
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Tjena,
har en gsx750f -91 enligt min feta verkstadsmanual så står det att det sitter BST38SS fuggar i din va? Har haft liknande problem på min gsxf med BST36SS och det visade sig vara en kombination av kärvande länkage på fuggarna (den gick inte att synka helt, smörjde upp allt), synkningen var helt åt h-e, en av soppaslangarna blev det ett veck på när tanken satt på, och förmodligen väldigt tight ventilspel. Är den svårstartad kall eller varm?

Jag skulle kollat flottörnivån också, det kan ge liknande problem med att tomgången går upp och sen ner eller vice versa efter man gasat.
EDIT: Gsxr 750 90-92 skall ha 13.6-15.6mm
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Problemet är löst. Jag benade lite i var motorn kan dra i sig luft någonstans, insugsgummina är jag nästan 100 säker på att de är hela, monterade med nya o-ringar. Spjällaxlarna för lite glappa för att det ska bli så vansinnigt dåligt. Vad finns då kvar, jo, lågfartsskruvarna.

Bytte de yttepyttiga o-ringarna och då var saken klar. Gick att synka med hyfsat resultat, stabil tomgång och den ramlar ner ordentligt efter en rejäl snärt på gasen, kanske inte så fort som man skulle vilja, men ner kommer den.

Finåkte till macken och tankade:) (så fint det nu blir med ett oljeblött vänsterknä... kylaren är inte helt tät kan man säga. Nån som sitter på en tät kylare till en gsxr? svängda modellen??)

Tack för svaren!
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top