Förbjudet att blunda på jobbet??

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Jobbar som tig-svetsare och svetsar detaljer i aluminium,det är ganska ansträngande förskallen att koncentrera sig i 2 timmar mellan rast/paus så jag brukar sätta mig ner o blunda/slappna av lite i 5min så man orkar med nästa pass men de är tydligen BIG NO NO!!!


Satt igår på rasten satt jag och tog igen mig o blunda/slappna av lite och chefen klev in,jag hörde inget när jag hade öronproppar och radion på men kännde att någon klev in i svetsbåset så jag titta till.
Han fråga varför jag sitter o sover:D???????
Jag sa åt han att han inte direkt ruska liv i mig så jag vakna utan jag är är kvar på nenna jord!!!

Det har varit ett jävla liv på andra avdelningar att dom känner sig stressade och har ont i kroppen av monotont arbete så nu får vi ta micropauser och sträcka på armar och ben mm..
Jag har inte samma problem med ömma axlar och rygg utan blir trött i skallen av att man måste va tok koncentrerad hela tiden när man svetsar och känner att jag behöver slappna av några minuter..

Har jag rätt till det eller är det BIG NO NO som dom säger??
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Finns det något skyddsombud på din arbetsplats som kan hjälpa till?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
"Satt igår på rasten satt jag och tog igen mig o blunda/slappna av lite och chefen klev in,jag hörde inget när jag hade öronproppar och radion på men kännde att någon klev in i svetsbåset så jag titta till.
Han fråga varför jag sitter o sover???????"

Om du tog igen dig på rasten är det väl inget som angår chefen?
 

Merovingian

Guest
Om du tog igen dig på rasten är det väl inget som angår chefen?

Legalt, nej.
Men det hindrar ju inte chefen från att vara dum och dryg.
Finns få sakar jag genuint hatar. Puckade chefer är en av dem.
Får hoppas att trådskaparens inte är en sån. För bådas skull.
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Ja och facket verkar va lite på min sida oxå men dom vet inte hur dom kan hjälpa mig..

Som jag tänker så är de bara till fördel att man kan slappna av och prestera bättre efter pausen.. när man blir trött och okoncentrerad så får man jävla massa doppningar me svetspickan och då kan det bli läckage på svetsen = SKROT!!! dom tänker inte på att det blir bättre kvalite när man har huvet på skafft!!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag tänker såhär. Vill chefen att man på arbetstid arbetar till 100% utan minsta paus så är det vad som gäller. Passar det inte så säg upp dig.
Vill du däremot på rasten sova med nattmössan på så är du helt fri att göra det.

Att det däremot vore lämpligt att få ta små sovpauser på ditt jobb är säkert sant, men arbetstid bestämmer chefen, raster bestämmer du :)

edit: Jag brukade förresten alltid sova på mina raster när jag jobbade som telefonist. Enda gången jag blev tillsagd var när koncernchefen (på besök från Sthlm) var på väg upp till vårt personalrum. Och då sade jag inte emot, av uppenbara anledningar ;)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag brukar lägga mig under skrivbordet och sova med en penna i handen och foten mot dörren. När någon öppnar så väcks jag av att dörren slår i foten och jag kan säga att jag letade efter pennan. Klockrent. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kanske inte exakt så, men du förstår poängen. Så köp lite teatersmink och sedan kan du sova så mycket du vill på jobbet. :tummenupp

pyzamanime.jpg
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
"Förbjudet att blunda på arbetsplatsen"? Beror ju lite på vad man jobbar som. Arbetar man som trafikledare på Arlanda kan det vara lite farligt kanske?
Annars ere bara att börja röka och säga att du har rökpaus,dom verkar vara undantagna alla gällande regler.:va
 

Merovingian

Guest
Kanske inte exakt så, men du förstår poängen. Så köp lite teatersmink och sedan kan du sova så mycket du vill på jobbet. :tummenupp

Då ska du allt se att han får en reprimand av chefen för att han vägrar blinka under arbetstid. ;)
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
"Förbjudet att blunda på arbetsplatsen"? Beror ju lite på vad man jobbar som. Arbetar man som trafikledare på Arlanda kan det vara lite farligt kanske?
Annars ere bara att börja röka och säga att du har rökpaus,dom verkar vara undantagna alla gällande regler.:va

Aaah börja röka:tummenupp skylla på att man kan få rök i ögonen om man inte blundar???
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä, tar annat jobb istället. Dumt att vara dum tillbaka i sådana fall. Allt det genererar är dåliga vitsord. Man måste välja sina strider.

Det är nog syftet med programmet, att de med dåliga chefer ska få utlopp för det inre trycket tills dessa att arbetsituationen ändrats till det bättre. :D
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag var den ende som inte drack kaffe på jobbet och det var ett jäkla liv när jag satt på 1timmes-lunchen och slöt ögonen. De andra hade koffein-kick men slaknade klockan 16 istället, då jag var som piggast efter powernap på lunchen!
Det var mer den där "manliga typen av argument! mot mig, som "Sova kan du göra hemma höhöhö, drick lite kaffe pöjk" m.m.

Fattar inte varför "sluta-ögonen-metoden" anses fult, men jag kommer fortsätta med den!
Som argument som funkat är att jag orkar köra övertid, det gör fanimej ingen annan på mitt (förra) jobb... De andra går hem kl16. Efter det är det ingen som bryr sig om vad jag gör på dagarna haha!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är han en vettig chef så ser han till slutresultatet. Gör du ett bättre jobb/orkar jobba längre av att ta en blundpaus för att vila skallen och ögonen, då går alla med vinst.

Jag, som systemutvecklare, sitter ju å brottas med allehanda problem dagarna i ända, och ibland tar det stopp i skallen. Då blir det en kopp choklad/sporthoj/aftonbladet/youtube/skitsnackspaus, så skallen dels slappnar av och man kommer ur återvändsgränder och löser problemen när skallen släpper problemet och tänker i andra banor istället. Ibland har jag tom tagit promenader i friska luften, kommit tillbaka och bara sprutat ur mig idéer och lösningar. Tydligt fall av winwin helt enkelt. Och ingen har någonsin klagat på det, jag gör ju det jag ska, och drygt det.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Klart man ska få vila, är bara chefer från juraperioden som inte fattat. Jag har en fotölj på kontoret som jag brukar snarka i ibland när det behövs. Jag är å andra sidan statsanställd så det är ingen som förväntar sig att jag ska jobba..
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top