För varm?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.
 

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Apache city
Hoj
Honda CBR 600 -89
shoei skrev:
2352859 Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.


Jag åker vare sig R1 eller "inne i stan" (väldigt sällan åtminstone), men det där låter ganska normalt tycker jag. En sporthoj modell värre är mig veterligen inte konstruerad för att "stå still", vilket man ju snudd på gör inne i stan. Om temperaturen kan vara skadlig låter jag dock andra svara på.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
shoei skrev:
2352859 Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.

det e normalt..
när den stiger till 130 då ska du kolla upp den lite mer
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Det är normalt, fläkten går igång då, eller om det är vid 105.
Men det generella rådet är att undvika krypkörningar, se till att du får fartvind som kyler. Det bästa är att hålla temperaturen under 100°C.
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Ok tack då vet jag i alla fall! så man inte förstör någoting... Och jag försökte få upp lite fart mellan rödljusen för att få lite kyla:)
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
X-up skrev:
Men det generella rådet är att undvika krypkörningar, se till att du får fartvind som kyler.
Sådana råd är ju lätta att följa om man bor i byhåla. Det blir lite mer problematiskt för oss som en vardagsmorgon klockan 07.00 tvingas köra Valhallavägen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Stuff skrev:
2353488 Sådana råd är ju lätta att följa om man bor i byhåla. Det blir lite mer problematiskt för oss som en vardagsmorgon klockan 07.00 tvingas köra Valhallavägen.

Förstår problemet, men du menar alltså att du använder din båge som pendlingsfordon till jobbet? :)

För mig är motorcykeln en ren nöjesmaskin.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
X-up skrev:
2355633 Förstår problemet, men du menar alltså att du använder din båge som pendlingsfordon till jobbet? :)

För mig är motorcykeln en ren nöjesmaskin.
Om man ändå ska plåga sig med att åka till jobbet kan man väl åtminstone göra resan dit rolig :7peta
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
newstead skrev:
2355644 Om man ändå ska plåga sig med att åka till jobbet kan man väl åtminstone göra resan dit rolig :7peta

Sant. Men eftersom man oftast är trött & seg så får man inte ut så mycket av de resorna i alla fall, speciellt inte om man måste krypköra i köer.
 
Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
shoei skrev:
2352929 Ok tack då vet jag i alla fall! så man inte förstör någoting... Och jag försökte få upp lite fart mellan rödljusen för att få lite kyla:)

Om du ger fan i att stanna vid rödljusen så slipper du att oroa dig för tempen...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
X-up skrev:
2355646 Sant. Men eftersom man oftast är trött & seg så får man inte ut så mycket av de resorna i alla fall, speciellt inte om man måste krypköra i möer.
You got a point! Fast det kan ju iaf bli kul på hemvägen :)
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Termostatfläkten är en bra uppfinning! :tummenupp
Jag tvivlar på att de sätter bryttempen så högt att fläkten står stilla när det börjar vara skadligt varmt.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
newstead skrev:
2355661 You got a point! Fast det kan ju iaf bli kul på hemvägen :)

Word!
Jag har 400 meter till jobbet och 200 meter till garaget. Men hem kan jag ha flera mil...konstigt!:crash
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top