För lite olja i ny hoj - normalt?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Jag hade funderingar på att byta olja i hojen själv inför vinterförvaring och när jag kollade hur trångt osv det skulle bli så drog jag igång hojen och såg att oljenivån är väldigt låg. Jag har några nervösa frågor jag gärna tar svar på innan verkstan blir tillgänglig. Det luktar lite bränt gummi när jag kör och en bit packning som jag är osäker på vad den är till för har gått sönder. BMW S1000R 2015, ca 250 mil.

1. Hur mycket kan detta spöa motorn, vet inte hur länge jag kört med denna nivå. Hojen har gått ~120 mil sen 100-mila?
2. Borde inte någon varningslampa indikera detta?
3. Är det normalt att en rad4 på sporthoj slukar olja, dvs att oljenivån har en naturlig förklaring?
4. Såg att en packning utanpå oljefiltret ramlat av, halva hängde på filtret. Se bilder nedan. Vad gör denna packning O-ringen på filtret är intakt, jag har heller inget synligt läckage kan tilläggas.

Vafan nu går det inte att ladda upp filer... sen när blev .jpeg ogiltig?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Prova enkel uppladdning så funkar det, det är lite vajsing med uppladdning av bilder annars.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pictures.se eller Forumbilder.se = enkelt att ladda upp och länka.

Hur/när kollade du motoroljan, hojen i rak position = ej på sidostöd?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
  1. Det beror på hur mycket för lite den haft. Är det fortfarande mellan markeringarna är det ingen fara.
  2. Oljevarningslampan på bilar betyder "Nu är det kört. Stanna omedelbart om du inte vill ha motorras." Bättre att hålla koll på oljenivån än att köra tills motorn tar skada. En oljetrycksklocka hade väl varit ganska intressant däremot.
  3. En så ny hoj som din borde inte dra några mängder olja tycker jag.
  4. Packningar som ramlat ur låter inte bra. Testa "Enkel uppladdning" som sagts innan. Om det är filterpackningen kan hojen mycket väl ha tryckt ur sig olja där. Har filterpackningen gått så tycker jag det låter som om någon fumlat till det på 100-milaservicen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur gör du då du kollar oljan ?

Hur länge varmkörde du ?

Hur lågt ligger oljan enligt märkningarna ?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"..drog jag igång hojen och såg att oljenivån är väldigt låg."
Lite oklart hur du menar?:va
Hur exakt kollar du nivån? Är det med det gamla titt-fönstret vid oljepåfyllningen?
Startade du hojen och kollade med motorn igång?
Då åker ju oljan in i motorn och fönstret ser tomt ut.
Normalt kollar man ju nivån med motorn avstängd.
Men det kanske är nån nyare variant, eller så missförstår jag...:glömdet
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du ska kolla nivån med motorn avstängd och kall samt hojen helt upprätt. Är motorn igång så är oljan på annan plats än vid nivåfönstret så du får alldeles fel värde. Är motorn (oljan) varm så kommer nivån också vara något falsk. Om hojen står lutad mot stödet så kommer nivån också bli felaktig.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
På min BMW R1200GS ska oljenivån kollas när motorn har arbetstemperatur och den ska varit avslagen minst 5 minuter så oljan hinner rinna ner och den ska stå på slät mark och inte på sidostödet .
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Du ska kolla nivån med motorn avstängd och kall samt hojen helt upprätt. Är motorn igång så är oljan på annan plats än vid nivåfönstret så du får alldeles fel värde. Är motorn (oljan) varm så kommer nivån också vara något falsk. Om hojen står lutad mot stödet så kommer nivån också bli felaktig.

Hur menar du med varm olja visar falskt?
Motorn ska ha kommit upp till arbets temp när man kollar olje nivån. Kall motor = falsk nivå.
Man ska ju definitivt inte kolla oljan när motorn är kall!
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Hur menar du med varm olja visar falskt?
Motorn ska ha kommit upp till arbets temp när man kollar olje nivån. Kall motor = falsk nivå.
Man ska ju definitivt inte kolla oljan när motorn är kall!

Temperaturen på grejerna är skitsamma för nivåmätning, men hojen skall vart avslagen en stund och hållas upprätt vid avläsning av nivåfönster (motorn avslagen).

Förklaringar:
Temperatur, spelar ingen roll..så länge det inte är minus 90grader å oljan frusit.
Avslagen en stund: Så olja som skjutits upp till kammar etc får en chans att dränera ned i sumpen.
Upprätt: För att det är vad nivåfönstrenas "indikationer" är avsedda för.

Om någon har blivit lärd att oljan måste vara varm för att nivåmätas så skulle jag gärna lyssna på en rationell förklaring.

Fotnot: efter oljebyte så är det brukligt att slå igång maskinen efter initial oljefyllning och sedan checka oljenivån igen. Oljefilter etc behöver mättas/fyllas och det kan behövas ett par deciliter till för att få rätt nivå.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Torrsumpare som många hojar är ska kollas med varm motor full temp och omedelbart efter stängning.
Många typer av torrsumpare med oljetankar bak eller fram och i ramen dränerar ur när de står länge och då visar de fel oljenivå.
Utan att veta så gissar jag att denna BMW är torrsumpare.

Vanlig oljetrågsmotorer typ bil och vissa hojar är det kall eller någon kvart efter avstängning som gäller
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
S1000R är våtsump enl BMW´s hemsida.

Men du har helt rätt rörande torrsump, har haft RSV1000 själv förut.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Temperaturen på grejerna är skitsamma för nivåmätning, men hojen skall vart avslagen en stund och hållas upprätt vid avläsning av nivåfönster (motorn avslagen).

Förklaringar:
Temperatur, spelar ingen roll..så länge det inte är minus 90grader å oljan frusit.
Avslagen en stund: Så olja som skjutits upp till kammar etc får en chans att dränera ned i sumpen.
Upprätt: För att det är vad nivåfönstrenas "indikationer" är avsedda för.

Om någon har blivit lärd att oljan måste vara varm för att nivåmätas så skulle jag gärna lyssna på en rationell förklaring.

Fotnot: efter oljebyte så är det brukligt att slå igång maskinen efter initial oljefyllning och sedan checka oljenivån igen. Oljefilter etc behöver mättas/fyllas och det kan behövas ett par deciliter till för att få rätt nivå.

För att göra det enklare för mig så citerar jag BMW:s egna användarmanual. Är bara att googla så får man fram det.
Dock är detta från en r1200rt. Men principen är den samma och gäller alla bmws hojar.

"Oljenivån är beroende av
oljetemperaturen. Ju högre
temperaturen är, desto högre är
oljenivån i oljetråget. Om oljenivån
kontrolleras när motorn är kall
eller när motorcykeln endast har
körts en kort sträcka, stämmer
inte nivån och fel mängd fylls på."

Nöjd med detta svar?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
För att göra det enklare för mig så citerar jag BMW:s egna användarmanual. Är bara att googla så får man fram det.
Dock är detta från en r1200rt. Men principen är den samma och gäller alla bmws hojar.

"Oljenivån är beroende av
oljetemperaturen. Ju högre
temperaturen är, desto högre är
oljenivån i oljetråget. Om oljenivån
kontrolleras när motorn är kall
eller när motorcykeln endast har
körts en kort sträcka, stämmer
inte nivån och fel mängd fylls på."

Nöjd med detta svar?

Både ja och nej,
Ja för att du har en källa på denna för mig skumma information (se nedan)
Nej för mina +20 hojar genom historien aldrig haft med detta som en faktor och nu vart jag intresserad av vad detta beror på, vet att hojar som stått länge kan samla på sig kondens som iofs ångar av efter en rejäl varmkörning, det ger iofs en ökad volym kall, men mindre efter en varmkörning.
Har kollat några oljors datablad för att se om de anger något om termiskt kopplad volym differnas men inte hittat något.

Kollade även R1200rt instruktionsboken nu och undrar om den oljemängdsensorn som hojen har gillar varm olja bättre än kall.

Nåväl....jag är inte övertygad men förstår vart du fått din information.
Så fortsatt söker jag en rationell förklaring. Var finns kopplingen mellan olja vs volym vs temperatur.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Risk för ot då jag inte vet exakt hur ts hoj funkar.
Reste däremot ihop i somras med en snubbe på en BMW K1600. Vid nått tillfälle lämnade han den puttrandes på togmång. Vaffö, undrade jag. Han skulle checka oljan.

På denna hoj kontrolleras oljan när den är vid driftstemperatur, cykeln ståendes på centralstöd, med motorn på och efter ca 5min tomgång. Oljan pumpas under dessa förutsättningar upp i nått litet inspektionsmoj och kan avläsas. Tror t.o.m avläsningsgrejen var elektronisk på hans hoj. Om oljan är kall är den för seg för att orka till rätt nivå och ge en rättvis avläsning.
Så förklarade han om sin Bumse...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På min KTM 990 är det torrsump och oljetanken sitter framför motorn. Oljetanken har en yttre nivåslang och oljan ska kollas med full temp med nyligt avslagen motor. Jag har kollat kall som varm motor och det skiljer bara några mm i nivå.

Däremot på gamla xr400 xr600 xr650 xl 600 som har olja i ram och torrsump skiljer det flera cm i höjd på stickan varm som kall. Även XT 600 som har oljetank bak i ramen måste kollas varm.

Man måste följa instruktionsboken för säkerhets skull.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top