Hej!
!!!OBS, se uppdatering!!!
UPDATE: Fick ett tips från Hoztic här att det kan tänkas finnas personer här på SH som eventuellt kan följa med och hjälpa till när jag ska kolla på min förstahoj?
Hojarna jag spanat in än så länge finns i Västervik och Oskarshamn, jag bor själv i Linköping och har bil. Så finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa till skulle jag vara mållös av tacksamhet, bor du någon annanstans på vägen eller dyl. hämtar jag givetvis upp dig. Vet inte hur jag ska kunna kompensera detta, är inte så rik, men tid har jag så jag ställer absolut upp om du skulle behöva hjälp med något. Annars bjuder jag självklart på fika, men det är ju ett måste.
Är ganska anpassningsbar efter dig gällande tider, och dom som äger hojarna kan närsomhelst på dagen och eftermiddagen. Skulle vilja få det gjort under nästa vecka/helg dock.
Tack på förhand /Jonathan
/UPDATE
______________
Har bestämt mig för en GSX som första motorcykel, har inte pengarna till nåt annat än det som går under "classica" så det får bli en >20år gammal båge.
Nu till saken, kollar blocket dagligen och ser många hojar med allt från 2500mil på mätaren till 8000mil.
Vad vågar man satsa på? Kan man lita på miltalet?
Det känns ju smått otroligt att en hoj bara skulle gått 2500mil sen -83, blir ju bara 100mil/år ju. Speciellt om den säljs med packväskor då den uppenbarligen använts till mer än stadskörning...
Hur lätt är det att manipulera mätaren på dessa? Hur väl märks det att mätaren "gått varvet runt"?
Jag misstänker att det bästa är att satsa på "dom i mitten" dvs med miltal runt 5000-6000 men jag undrar lite över livslängden på en sån här hoj. Hur långt går den innan det inte längre är ekonomiskt försvarbart att underhålla den? (under förutsättning att den blivit servad enl. rek. av tidigare ägare och att man sköter servandet själv)
Dom modeller jag tittat på är 400FWS 550 och 750, eftersom jag är svensk valde jag den som är 'lagom' dvs 550:an 750 känns lite stor eftersom jag är färsk, eller vad tror ni? (Har visserligen kört 'trial' innan, men det var rätt många år sedan)
Vad är ett bra pris för en GSX från -83/-84 @6000mil i sånt skick att inget behöver bytas den närmsta säsongen/erna?
Skjut mig inte för att ni anser att jag startat en ny tråd om ämnen som redan diskuterats, jag har läst 20-talet trådar om ämnet, och det är ändå ett rätt stort köp för mig så jag vill ha lite input.
!!!OBS, se uppdatering!!!
UPDATE: Fick ett tips från Hoztic här att det kan tänkas finnas personer här på SH som eventuellt kan följa med och hjälpa till när jag ska kolla på min förstahoj?
Hojarna jag spanat in än så länge finns i Västervik och Oskarshamn, jag bor själv i Linköping och har bil. Så finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa till skulle jag vara mållös av tacksamhet, bor du någon annanstans på vägen eller dyl. hämtar jag givetvis upp dig. Vet inte hur jag ska kunna kompensera detta, är inte så rik, men tid har jag så jag ställer absolut upp om du skulle behöva hjälp med något. Annars bjuder jag självklart på fika, men det är ju ett måste.
Är ganska anpassningsbar efter dig gällande tider, och dom som äger hojarna kan närsomhelst på dagen och eftermiddagen. Skulle vilja få det gjort under nästa vecka/helg dock.
Tack på förhand /Jonathan
/UPDATE
______________
Har bestämt mig för en GSX som första motorcykel, har inte pengarna till nåt annat än det som går under "classica" så det får bli en >20år gammal båge.
Nu till saken, kollar blocket dagligen och ser många hojar med allt från 2500mil på mätaren till 8000mil.
Vad vågar man satsa på? Kan man lita på miltalet?
Det känns ju smått otroligt att en hoj bara skulle gått 2500mil sen -83, blir ju bara 100mil/år ju. Speciellt om den säljs med packväskor då den uppenbarligen använts till mer än stadskörning...
Hur lätt är det att manipulera mätaren på dessa? Hur väl märks det att mätaren "gått varvet runt"?
Jag misstänker att det bästa är att satsa på "dom i mitten" dvs med miltal runt 5000-6000 men jag undrar lite över livslängden på en sån här hoj. Hur långt går den innan det inte längre är ekonomiskt försvarbart att underhålla den? (under förutsättning att den blivit servad enl. rek. av tidigare ägare och att man sköter servandet själv)
Dom modeller jag tittat på är 400FWS 550 och 750, eftersom jag är svensk valde jag den som är 'lagom' dvs 550:an 750 känns lite stor eftersom jag är färsk, eller vad tror ni? (Har visserligen kört 'trial' innan, men det var rätt många år sedan)
Vad är ett bra pris för en GSX från -83/-84 @6000mil i sånt skick att inget behöver bytas den närmsta säsongen/erna?
Skjut mig inte för att ni anser att jag startat en ny tråd om ämnen som redan diskuterats, jag har läst 20-talet trådar om ämnet, och det är ändå ett rätt stort köp för mig så jag vill ha lite input.
Last edited: