följa med och kolla på GSX

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hej!
!!!OBS, se uppdatering!!!

UPDATE: Fick ett tips från Hoztic här att det kan tänkas finnas personer här på SH som eventuellt kan följa med och hjälpa till när jag ska kolla på min förstahoj?
Hojarna jag spanat in än så länge finns i Västervik och Oskarshamn, jag bor själv i Linköping och har bil. Så finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa till skulle jag vara mållös av tacksamhet, bor du någon annanstans på vägen eller dyl. hämtar jag givetvis upp dig. Vet inte hur jag ska kunna kompensera detta, är inte så rik, men tid har jag så jag ställer absolut upp om du skulle behöva hjälp med något. Annars bjuder jag självklart på fika, men det är ju ett måste. :D

Är ganska anpassningsbar efter dig gällande tider, och dom som äger hojarna kan närsomhelst på dagen och eftermiddagen. Skulle vilja få det gjort under nästa vecka/helg dock.

Tack på förhand /Jonathan
/UPDATE

______________
Har bestämt mig för en GSX som första motorcykel, har inte pengarna till nåt annat än det som går under "classica" så det får bli en >20år gammal båge.

Nu till saken, kollar blocket dagligen och ser många hojar med allt från 2500mil på mätaren till 8000mil.

Vad vågar man satsa på? Kan man lita på miltalet?

Det känns ju smått otroligt att en hoj bara skulle gått 2500mil sen -83, blir ju bara 100mil/år ju. Speciellt om den säljs med packväskor då den uppenbarligen använts till mer än stadskörning...

Hur lätt är det att manipulera mätaren på dessa? Hur väl märks det att mätaren "gått varvet runt"?

Jag misstänker att det bästa är att satsa på "dom i mitten" dvs med miltal runt 5000-6000 men jag undrar lite över livslängden på en sån här hoj. Hur långt går den innan det inte längre är ekonomiskt försvarbart att underhålla den? (under förutsättning att den blivit servad enl. rek. av tidigare ägare och att man sköter servandet själv)

Dom modeller jag tittat på är 400FWS 550 och 750, eftersom jag är svensk valde jag den som är 'lagom' dvs 550:an :rolleyes: 750 känns lite stor eftersom jag är färsk, eller vad tror ni? (Har visserligen kört 'trial' innan, men det var rätt många år sedan)

Vad är ett bra pris för en GSX från -83/-84 @6000mil i sånt skick att inget behöver bytas den närmsta säsongen/erna?

Skjut mig inte för att ni anser att jag startat en ny tråd om ämnen som redan diskuterats, jag har läst 20-talet trådar om ämnet, och det är ändå ett rätt stort köp för mig så jag vill ha lite input. :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På hojar i den åldersklassen så har milen ingen som helst betydelse, det enda intressanta är hur dom är skötta och hur skicket är på dom.
Jag skulle tro att den som har gått 2500 mil har gått 12500 mil, det går ju inte att se om mätarn har rullat :huvet Fast det går ju rätt bra att backa dom också, men som sagt, miltalen spelar ingen större roll.
Köp 750, det skiljer inget i pris, svårkördhet eller driftkostnad, men den kommer du få ut mer av, både när du övningskör och efteråt :tummenupp
 

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Ok, tack för svaret.
Ja det är ju ganska smart, då får jag övningsköra med den också :)

Dom 750:s som finns nu ligger på 16000-19000kr vilket jag tycker är lite mycket, har jag fel?
Ni kan förresten få hjälpa mig med vilken ni tycker är vettigast om ni vill:
http://www.blocket.se/vi/15224906.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15191375.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/13480698.htm?ca=14_s

Den sista är hos en handlare, bra eller anus? Dom brukar ju göra pålägg på priset och då den ändå är billigast så kanske man kan förutsätta att den är i sämst skick av dessa tre?

Problemet jag har är ju dock att jag inte tagit kortet än, hur ska jag kunna provköra den? Känner tyvärr ingen som har mc-kort att jag kan be följa med, vilket skulle vart tryggt. Har ju själv inte ens börjat övningsköra, så jag vågar nog inte provköra bågen själv (om jag kvaddar eller blir tagen, blir jag av med b-kortet blir jag utan sommarjobb dessutom)
 

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Säffle
Hoj
bygge
Mitten och övre såg ju frächast ut enligt mig.. jag skulle nog köpa den i mitten iom att den såg fin ut va billigare än den övre och har fått en service i motorn;)
 

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Nu har jag ringt till lite olika folk och hört mig för, ska åka och kolla på två hojar, varav en är en av dom hojarna i länkarna i mitt förra inlägg.
Det jag undrar är om nån kan ge lite tips på vad man ska kolla efter på dessa GSX'er, vanliga fel osv?
Känner till det typiska man ska kolla som står i körkortsboken, och jag har rätt bra teknisk förståelse, men det är ju lite lurigare med modellspecifika egenheter.

Nåt annat än laddningsregulator som brukar krångla på dessa?

Vad tycker ni om priserna? Den ena (länk) med genomgången motor, nya ringar och omslipade ventiler kostar 18 500kr, Den andra (länk) har relativt nya däck och drev (ca 200-400mil) den kostar 24 500kr vilket jag tycker är lite saftigt, dock custom lackerad. :rolleyes: :yoparty

Jättesnällt om ni bemödar er svara på alla frågor jag ställt! :pannkyss
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Förutom laddningen är skramlande kopplingskorg vanligt.
Kolla att den inte är FÖR sliten så kan man byta nästa vinter istället.
Kommer du över 20k skulle jag titta mer på 1100:eek:rna.
Mer mos, mer lättsålda och trimbara ad infinitum... :)

Av de där tre lutar jag också åt den renoverade, men skulle vilja se kvitton!
Det är alldeles för många som påstår att ditten o datten är gjort med motorn, svårt att kolla.
Det bästa rådet är att provköra så många du kan !
 
Last edited:

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Bra råd! Kvitton hade jag faktiskt inte alls tänkt på..
Tycker det är jäkla dumt att man inte kan få ut så detaljerade uppgifter från fordonsregistret som för bilar :gnissla

Helst vill ja inte ha nåt för stort, började med att jag tänkte köpa en 250 för ett par månader sedan, nu ska jag ha en 750 :D men där får jag nog dra gränsen, har läst i dödsforumet och jag vill inte sluta mig dit :näsblod

Skramlande kopplingskorg säger du, vad innebär detta rent konkret? Vad är det som har lossnat? Går det att reparera eller måste jag byta koppling helt? När hör jag skramlet, när jag trycker ner kopplingshantaget eller måste hojen va igång på dragläge eller nåt?

Grymt bra forum i övrigt!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om jag vore dig och med tanke på din situation så skulle jag kolla här på SH om det inte finns nån schysst lirare i din trakt som kan haka på dig och hjälpa dig med provkörning och allmän koll. Sen skulle jag inte fästa mig så mycket på märke utan snarare storlek, det finns inga felfria märken av den åldern utan det är mer individuellt mellan hojarna oavsett märke om de är bra eller inte.
Jag skulle satsa på minst en 750, du kommer ångra dig senare annars. En mindre hoj är inte nödvändigtvis mer lättkörd. Sedan samla ihop ett gäng annonser och sen ta med den snälla liraren på en heldag av provkörning. Kikar man på äldre hojar så ska man ta annonstext och säljarsnack med en nypa salt, man måste lyssna, känna och provköra för att bilda sig en uppfattning. Sen äre bara att tjöpa!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äntligen någon som vill börja lära sig gå innan han börjar springa, hatten av från mig !!

I friläge eller med indragen koppling hörs ett rasslande ljud från kopplingskåpan.
På baksidan av kopplingskorgen sitter ett gäng fjädrar som tar slut, eller så slits fickorna som de ligger i.
Tar man ut en sådan ytterkorg och skakar på den så låter det maracas.
Lättaste lösningen är att byta ytterkorgen mot en bättre begagnad.

På en 1100:a bygger man gärna om dem med starkare bakplatta/fjädrar.
Titta in på Katana/GSX-forumet för mer inspiration.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Det är högerhanden som reglerar farten...Du som bestämmer!....
Jag skulle nog oxå satsa på en 1100cc GSX-R. 20.000 o uppåt. roligare o mer lättsåld när du vill köpa nyare. Du skjutsar bruden bra på en sådan oxå! :tummenupp
 

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Haha, jag vet, men jag kör fan alltid för fort och JAG VET att det kommer komma situationer när man som ny har tagit sig vatten över huvudet, kör jag en racer hoj då kommer jag garanterat ha en högre hastighet när det tillfället inträffar. Klart jag inte drar på fullt första veckorna med nya kortet, men bara för att man lite senare blivit varm i kläderna är man inte en fullfjädrad förare. Vilket kan vara lätt att inbilla sig i sitt nya glänsande ställ, bra musik i öronen och någon kurvig lansväg en solig dag i maj.
Dessutom vill jag ha en enklare billigare hoj ifall jag lägger den ner, jag är student har därför bara CSN som löpande inkomst=inte så fett.

@Dreggel, nej det är ju inte så att jag hängt upp mig på GSX:n från början, jag har läst på om olika modeller, helst ville jag egentligen ha vätskekylt, någorlunda upprätt körposition och en rätt bred sadel. Kollade på bla Honda VF, Yama XJ och Kawa XZ. Tyckte GSX:n verkade ha minst typfel av dessa. Ytterligare en kandidat var ju såklart VFR, men dom kostar lite väl mkt och är svåra att hitta som senast -88:eek:r (för classica förs.) Har bara hittat en.

För att hålla sig till topic, tror ni verkligen att nån från trakten kan tänka sig att hänga med? Det är ju smått otroligt i så fall. Nästan så man får tillbaks hoppet om mänskligheten :)
Vilket forum är det lämpligt att lägga en sån tråd?

Tack alla som hjälper till!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är högerhanden som reglerar farten...Du som bestämmer!....
Jag skulle nog oxå satsa på en 1100cc GSX-R. 20.000 o uppåt. roligare o mer lättsåld när du vill köpa nyare. Du skjutsar bruden bra på en sådan oxå! :tummenupp
Fast en GSX750 är mycket lättare å mer lämpad att lära sig att köra på, och dom är mer lättsålda, eftersom året efter vill några nya köpa såna hojar för att lära sig köra, dvs man får igen pengarna. Dessutom kostar dom inte många kronor i försäkring, det gör en 1100R.

För att hålla sig till topic, tror ni verkligen att nån från trakten kan tänka sig att hänga med? Det är ju smått otroligt i så fall.
Attans, jag ska ner till Linköping å jobba imorrn, fast vi samåker, så jag måste åka hem, annars hade det varit kul att följa med! :tummenupp
 
Last edited:

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Nu söker jag efter personer som kan tänkas följa med och kolla in en GSX, efter ett tips från Hoztic:

Finns det nån person här på SH som eventuellt kan följa med och hjälpa till när jag ska kolla på min förstahoj?
Hojarna jag spanat in än så länge finns i Västervik och Oskarshamn, jag bor själv i Linköping och har bil. Så finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa till skulle jag vara mållös av tacksamhet, bor du någon annanstans på vägen eller dyl. hämtar jag givetvis upp dig. Vet inte hur jag ska kunna kompensera detta, är inte så rik, men tid har jag så jag ställer absolut upp om du skulle behöva hjälp med något. Annars bjuder jag självklart på fika, men det är ju ett måste.

Är ganska anpassningsbar efter dig gällande tider, och dom som äger hojarna kan närsomhelst på dagen och eftermiddagen. Skulle vilja få det gjort under nästa vecka/helg dock.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sök på medlemmar på SH
Västervik och Suzuki ger några träffar.
Kolla om någon kan hjälpa dig, det fanns en med
en GSXR streetfighter. Fråga om hjälp brukar inte kosta något.
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Jag hade en 750 -83 som första hoj 2007. Jag var helt novis på hojar men en kompis följde med och testade den. Lite skrammel i kopplingkorgen men det är standard på dom. Min lät bara på låg tomgång, så fort man ökade varvet lite så blev den helt tyst. 7500mil hade min rullat. Blårök skall du kolla efter. När man varvar den lite mer och sen motorbromsar så kan det komma blårök ur avgasröret...betyder att den är lite sliten i ringarna. Ryker det bara lite så kan det kvitta men ryker det mycket skall man kolla på en annan hoj.
Min hoj hade borttagna kåpor och utbytt framlampa så det blev lite streetfighterlook på den. Hyffsat bra drag i den för att vara förstahoj. 85hk räcker ganska långt när man är nybörjare.
Kolla historik, gamla besiktningspapper, service o sånt. Glapp här o där skall man oxå kolla. Min var väldigt välskött och jag fick 17k för min.
Lycka till och tveka inte att kicka Pm om du undrar nåt.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Som många andra sagt, tycker jag också du ska skaffa 750n. Körde upp på en sådan och det var en väldigt lättkörd hoj tyckte jag.

Ska man sen köra lite mer aktivt så är det väl inte den nyaste eller snabbaste hojen, men jag tror inte alla är Stoner med färsk lapp ändå? För övrigt tror jag nog att nämnda Stoner skulle köra ifrån 99% av alla 1000 K8 förare med 750 Es:en ändå...
 

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
Du kan ju alltid ta dig till Motala o kolla in min hoj. PM:a mig så kan du få lite info om den om det skulle vara intressant.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Köp inget mindre är en 750, det är ingen risk att du kommer att tycka att det är för mycket att köra med. Jag betalar ~350kr/månad för min trafikförsäkrad och det är väl ok, hade nog fått ner priset några tjugor ifall jag orkat ringa runt lite mer.

Körbarhetsmässigt så vore nog en några år nyare GSXR att föredra, min GSX -84 är nästan otäck att köra aktivt med då den är så vekt byggd. Framgaffeln går styva upp lite om man skaffar en gaffelbensstabilisator men ram och sving är fortfarande i sladdrigaste laget.

Men som förstahoj duger den nog.
 

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
Vill inte påstå att min är något sladdrig precis....
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top