Får man låna ut sin hoj på försäkringen?

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Har för mig att t.ex IF tillåter att man lånar ut MC'n till yngre, men självrisken om något händer är rejält mycket högre.
Vill man kunna ha nytta av försäkringen om något händer är det alltid bättre att sätta den på sig själv. Försäkringsbolagen är inte rädda för att göra utredningar när de misstänker skenförsäkring, och de är oftast duktiga på det.
 

jetson

Guest
Är det annorlunda om man blir stoppad av polisen för en rutinkoll, om man kör "sin pappas mc".

Med bil så är dom ju ok med det, dom kanske blir griniga när det gäller mc?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Är det annorlunda om man blir stoppad av polisen för en rutinkoll, om man kör "sin pappas mc".

Med bil så är dom ju ok med det, dom kanske blir griniga när det gäller mc?

Polisen bryr sig inte ett piss såvida inte farsan har polisanmält den stulen.
Inte olagligt att låna ut.
Förutsatt att hojen är körklar och att du har körkort.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte en till tråd om hur man skenförsäkrar... är det inte lättare att bara stå för sina egna intressen även om det blir dyrare.
Har man inte råd så har man fel intresse för sin plånbok.

Att däremot låna sin pappas hoj på en provtur är ju en sak, men att göra det ständigt är en annan femma.
Och jag tror nog att de som lånar sin pappas hoj för en tur (som faktiskt är hans) är inte särskilt oroliga då de faktiskt bara lånat den och inte skenförsäkrat den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har för mig att t.ex IF tillåter att man lånar ut MC'n till yngre, men självrisken om något händer är rejält mycket högre.
Vill man kunna ha nytta av försäkringen om något händer är det alltid bättre att sätta den på sig själv. Försäkringsbolagen är inte rädda för att göra utredningar när de misstänker skenförsäkring, och de är oftast duktiga på det.

IF tillåter att man lånar ut till yngre (mot högre självrisk) men fortfarande måste den huvudsakliga brukaren vara ägare.

Mao, om trådskaparens pappa kör tio gånger i månaden och trådskaparen lånar den några enstaka gånger så är det antagligen ok, om förhållanden är motsatta så är det inte ok. ligger det däremellan bör man ringa försäkringsbolaget och förklara exakt hur det ligger till om man vill hålla ryggen fri.

Säkert låg risk att åka dit men det har hänt att försäkringsbolaget har kollat upp vem som brukar köra, om farsan ens klarar att hitta bland reglagen etc.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är faktiskt ganska vanligt att försäkringsbolaget kollar upp "skumma" försäkringar. Säg att dom hade ringt min pappa och frågat hur många växlar min hoj har hade han exempelvis inte kunnat svara. Hade det varit hans hoj så hade svaret varit självskrivet. Många frågor som är modellspecifika man kan fråga. Samma sak gäller bilar.

/ Jens
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Tack alla för svar. Klart som 17 att man ska ha hojen skriven på en själv. Man vill ju kunna stå på egna ben!

Det blir antingen Honda Hornet eller z750 för mig, halvforsakring ligger på 9 000:- /året. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
EDIT:: visste e det oxå så att om FB tror att man har gjort ngt fuffens tex: försäkringsbedrägeri så är det upp till kunden att bevisa att man är oskyldig inte FB som ska bevisa att man är skyldig..??

Exakt,så är det.
Gäller att ha allt klart om det skulle fattas misstankar.

Brukar dock krävas en del innan det sker men en anledning skulle kunna vara exempelvvis att dom ifrågasätter att du skulle ha råd till fordonet om det försvinner,gäller att man kan visa det då.

Spelar ingen roll om det blir en utredning om bedrägeri i ett sådant fall som antingen blir nedlagd eller du vinner i rätten,fb har rätt att neka ersättning ändå.

Finns iaf ett fall som var i lokalblaskan för många år sedan på just en hoj som försvann men fb vägrade för de trodde ägaren var inblandad,finns ett till lokalt fall med bil och samma resultat fast den ägaren grät inte ut i tidningen...:brinnerup

Henrik
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Beror helt och hållet på vilken försäkring man har. Jag t.ex. får inte låna ut min hoj till någon, inte ens morsan eller farsan. Vilket jag tycker är förjävla löjligt. :3freak
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
För att tillföra något konstruktivt är det ok på IF och B&MC.
Generellt brukar det vara ok att långa ut hojen men med t.ex. högre självrisk, men det står alltid i kraven som ställs på försäkringstagaren om det är tillåtet att låna ut sin hoj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att tillföra något konstruktivt är det ok på IF och B&MC.

Det beror ju på hur man frågar, "Är det okej om jag köper en hoj och ställer den på farsan för att få billigare försäkring?" brukar leda till ett nej, däremot om farsan ringer och frågar "är det okej om grabben lånar min hoj någon enstaka gång" kan leda till ett ja hos vissa bolag.

Det är tyvärr det folk försöker utnyttja, vilket leder till som i fallet ovan, att man får fan inte låna ut till någon, inte ens föräldrarna.
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Beror helt och hållet på vilken försäkring man har. Jag t.ex. får inte låna ut min hoj till någon, inte ens morsan eller farsan. Vilket jag tycker är förjävla löjligt. :3freak

Var samma med mitt bolag. Är ute o kör med farsan en del om somrarna när jag är i Karlshamn där föräldrarna bor. Själv har jag en R1a och bor i Stockholm. Farsan kör en Virago och frågade om vi skulle byta hoj på vägen hem en gång, men eftersom vi inte står skrivna på samma adress så tillåter inte försäkringsbolaget det.

En knepig fråga, men för att täcka alla kryphål för skenförsäkring så måste sådana restriktioner genomföras.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Ja, nu har den här tråden varit död ett bra tag, men jag väljer att shanghaia den istället för att starta en ny.

Jag har själv lite funderingar kring det här ämnet. Har precis skaffat mig en mycket vacker Kawasaki ZX636R 2013 som jag nu försöker lösa försäkringsfrågan kring på något lämpligt sätt. Jag är 25 år, bor ute på vischan, och har ett eget garage med rejäla låsdoningar. Oavsett vilka jag kikade hos blev det så klart fruktansvärt dyrt, därav har jag och min far samtalat om att skriva den på honom istället. Detta fungerade bra med min ER6:a, där det uttryckligen stod i försäkringen att det var OK att låna ut den till yngre förare. Jag har kollat runt lite bland försäkringsbolagen, och vettigast verkar Trygg-Hansa vara. Jag har lusläst försäkringsvillkoren, och som jag förstår det är det OK att låna ut MC:n, men naturligtvis med samma aktsamhetskrav som ägaren själv ska iakta. Det enda jag kan se vad gäller utlåning och ålder är att man lägger på 10 papp på självrisken om man har helförsäkring och vagnskada har uppkommit när någon annan en ägaren eller dennes bättre hälft kört.

Villkoren finnes här: http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00121.pdf

Som jag förstår det är det ganska tydligt: man kan, enligt försäkringsvillkoren, göra så här. Min fråga är helt enkelt bara om det är något uppenbart jag missat, eller någon generell bestämmelse jag saknar kunskap kring? För om det går är det absolut en bra lösning med en halvförsäkring i ett år för dryga 2 500 riksdaler. :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja, nu har den här tråden varit död ett bra tag, men jag väljer att shanghaia den istället för att starta en ny.

Jag har själv lite funderingar kring det här ämnet. Har precis skaffat mig en mycket vacker Kawasaki ZX636R 2013 som jag nu försöker lösa försäkringsfrågan kring på något lämpligt sätt. Jag är 25 år, bor ute på vischan, och har ett eget garage med rejäla låsdoningar. Oavsett vilka jag kikade hos blev det så klart fruktansvärt dyrt, därav har jag och min far samtalat om att skriva den på honom istället. Detta fungerade bra med min ER6:a, där det uttryckligen stod i försäkringen att det var OK att låna ut den till yngre förare. Jag har kollat runt lite bland försäkringsbolagen, och vettigast verkar Trygg-Hansa vara. Jag har lusläst försäkringsvillkoren, och som jag förstår det är det OK att låna ut MC:n, men naturligtvis med samma aktsamhetskrav som ägaren själv ska iakta. Det enda jag kan se vad gäller utlåning och ålder är att man lägger på 10 papp på självrisken om man har helförsäkring och vagnskada har uppkommit när någon annan en ägaren eller dennes bättre hälft kört.

Villkoren finnes här: http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00121.pdf

Som jag förstår det är det ganska tydligt: man kan, enligt försäkringsvillkoren, göra så här. Min fråga är helt enkelt bara om det är något uppenbart jag missat, eller någon generell bestämmelse jag saknar kunskap kring? För om det går är det absolut en bra lösning med en halvförsäkring i ett år för dryga 2 500 riksdaler. :D

Det är ju själva fan vad svårt det är! Att försäkringen tillåter utlåning är inte samma sak som konstant utlåning. Det du beskriver är skenförsäkring och är inte OK trots att ni gör den tolkningen av försäkringsvillkoren. Det kommer att gå bra tills du får en trafikrelaterad skada eller försäkringsbolaget "anar ugglor i mossen".

Har din far "plötsligt" på äldre dar fått för sig att köpa sporthoj utan att tidigare ägt hoj så kan försäkringsbolaget ställa obehagliga frågor. Har du varit ägare på hojen en kortare tid för att sen "sälja" den till din far så är det en annan anledning till obehagliga frågor.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det är ju själva fan vad svårt det är! Att försäkringen tillåter utlåning är inte samma sak som konstant utlåning. Det du beskriver är skenförsäkring och är inte OK trots att ni gör den tolkningen av försäkringsvillkoren. Det kommer att gå bra tills du får en trafikrelaterad skada eller försäkringsbolaget "anar ugglor i mossen".
Så vart brukar gränsen gå mellan utlåning och konstant utlåning? Dag/vecka/månad/år? Förväntar mej inget svar utan är väl en bedömningsfråga. Haft ena hojen utlånad hela denna säsong, skulle troligtvis gå under en solklar skenförsäkring fast det är min:3freak
 

Pelle S

Bombrepa.se
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Hägersten
Hoj
Speed Triple
Så vart brukar gränsen gå mellan utlåning och konstant utlåning? Dag/vecka/månad/år? Förväntar mej inget svar utan är väl en bedömningsfråga. Haft ena hojen utlånad hela denna säsong, skulle troligtvis gå under en solklar skenförsäkring fast det är min:3freak

Försäkringen ska tecknas av den brukare som använder motorcykeln mest.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Under vilken tidsperiod?:D
Eller är det så att om man ägt en hoj i 1 år får man låna ut den 364dagar:D

Svarar med en länk till en magisteruppsats i ämnet, jag tror du med sunt förnuft själv förstår vem som är den huvudsakliga ägaren i händelse av en oycka i ditt fall ;)

En villkorsstudie om försäkrat intresse i motorfordonsförsäkring
- vilka konsekvenser får begreppen "verklig ägare" och "huvudsaklig brukare"?

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22047
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svarar med en länk till en magisteruppsats i ämnet, jag tror du med sunt förnuft själv förstår vem som är den huvudsakliga ägaren i händelse av en oycka i ditt fall ;)

En villkorsstudie om försäkrat intresse i motorfordonsförsäkring
- vilka konsekvenser får begreppen "verklig ägare" och "huvudsaklig brukare"?

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22047

Oj, det där var ju ganska precis en sån länk jag velat läsa rätt länge nu! :tummenupp
Inte så mycket för min egen del, boende på landet och 30+ så blir hojarna billigare än bilarna. :crash
(Med möjligtvis undantaget sporthoj då...)
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jodå, vet väl egentligen ungefär vart gränserna går. Fast det egentligen inte finns några fasta... Vid eventuella tveksamma fall där man inte menar att "skena" bör man kontakta f-bolagen och banda samtalet/få det utskrivet.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top