Får man köra en enduro på allmän väg?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Hej

Kan någon berätta hur det ligger till med lagarna för enduro. Vill ha lite grus bus men ändå kunna köra på allmän väg.
Är ute efter lite kortare körningar i stadsmiljö och kunna vika av och ta en runda i skogen. Får jag framföra en enduro lagligt på allmän väg?
När man kollar på annonser så är vissa lv reggade och vissa e reggade, vad är skillnaden?

Har jag förstått det rätt så får jag inte köra en enduro på allmän väg om jag inte är påväg till en tävling eller har jag missförstått det hela?

Om man nu kan köra en enduro lagligt, finns det försäkringsbolag som försäkrar dessa hojar mer än trafik?
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
LV-reg = landsvägsreggad. E-reg = Enduroreggad. Har du som jag en LV-reggad endurohoj så får du köra den på vägen. De flesta bolagen försäkrar. "E-reg: För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb." Så köp en Lv-reggad så är det lugnt. Sen att man inte får köra i skogen är ju en annan sak ;)
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
LV-reg = landsvägsreggad. E-reg = Enduroreggad. Har du som jag en LV-reggad endurohoj så får du köra den på vägen. De flesta bolagen försäkrar. "E-reg: För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb." Så köp en Lv-reggad så är det lugnt. Sen att man inte får köra i skogen är ju en annan sak ;)

Så en LV-reg finns inga begränsningar förutom att hojen skall va besiktad och försäkrad såklart? Vad kostar en enduro i försäkring då, lite allmänt sådär?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Så en LV-reg finns inga begränsningar förutom att hojen skall va besiktad och försäkrad såklart? Vad kostar en enduro i försäkring då, lite allmänt sådär?
Ungefär som en billig hoj, trafikförsäkringen ligger väl runt 150 pix/mån...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Så en LV-reg finns inga begränsningar förutom att hojen skall va besiktad och försäkrad såklart? Vad kostar en enduro i försäkring då, lite allmänt sådär?

Det finns en liten okänd faktor i det hela dock. Om du kör din LV-reggade enduro på vägen och kraschar vet jag inte vad försäkringsbolaget säger om att hojen inte är strypt till den reggade effekten. (Jag bara antar du inte kommer köra med typ 15 hk...)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det är väl bara husaberg (och möjligen KTM) som har angiven original effekt på 15hk på sina LV-reggade modeller?
Min Yamaha är LV-reggad med full effekt.

För övrigt: för att få framföra en E-reggad cykel Till/från samt Under tävling/träning skall man inneha en tävlingslicens från SVEMO. Detta i sin tur brukar kräva att man är medlem en SVEMO-ansluten klubb.
Licensen kostar 1425:-/år
Medlemskap i klubb brukar kosta några hundralappar per år.
 
Last edited:

heikki.k

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
honda 250
Hej

Kan någon berätta hur det ligger till med lagarna för enduro. Vill ha lite grus bus men ändå kunna köra på allmän väg.
Är ute efter lite kortare körningar i stadsmiljö och kunna vika av och ta en runda i skogen. Får jag framföra en enduro lagligt på allmän väg?
När man kollar på annonser så är vissa lv reggade och vissa e reggade, vad är skillnaden?

Har jag förstått det rätt så får jag inte köra en enduro på allmän väg om jag inte är påväg till en tävling eller har jag missförstått det hela?

Om man nu kan köra en enduro lagligt, finns det försäkringsbolag som försäkrar dessa hojar mer än trafik?
är det någon som vet hur mycket böter man får om man blir stoppad av polisen på en 250...?
hände det något mer än böter ??
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
är det någon som vet hur mycket böter man får om man blir stoppad av polisen på en 250...?
hände det något mer än böter ??
250 vad?? En enduro som är landsvägs registrerad skattad å besiktad samt försäkrat å rätt körkort... Händer inget om man kör laglig hastighet på vägen...
En oreggad cross utan körkort... Tusentals kr i böter minst..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
hände det något mer än böter ??
Den typen av händelser rapporteras alltid till Trafikverket och där finns det pappersvändare som inte gör annat än överväger omhändertagande av körkort. Man behöver således inte köra berusad, för fort, för farligt för att bli av med kortet. Det räcker med "taskigt omdöme".
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Min rxv kostar 1550 helår. :banana
Perfekt att slippa släp när det blir isåkardags.
Och hur f*n kör du med isdäck på väg? Det utesluter finndubb och endurodubb kan knappast vara bra på vare sig väg eller isen.

Endurodubb på asfalt är lite som att runka med osthyvel, intressant till att börja med men mest smärtsamt (bonuspoäng till de som sett filmen)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och hur f*n kör du med isdäck på väg? Det utesluter finndubb och endurodubb kan knappast vara bra på vare sig väg eller isen.

Endurodubb på asfalt är lite som att runka med osthyvel, intressant till att börja med men mest smärtsamt (bonuspoäng till de som sett filmen)
The adventures of Ford Fairlane.

Andrew Dice Clay.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En av världens mest grabbiga filmer (och därmed en av världens bästa)
:tummenupp




(Clint Eastwood...? I've fucked him! :rofl )
OT;

-Hello, hello!

Herr Englund när han tittar ut ur badrumsskåpet i husbåten Mighty Penis. Tror jag den hette.

-who decorated this place?
-some fag. Charged me up the ass.

P.Presley i Mr.rocknroll detectives lägenhet.

Filmen var helt klart en favorit i tonåren. Den och Boondock Saints kommer jag på utan att tänka efter.

Slut OT
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Är det denna filmen som Woody Harrelson refererar till när han förklarar varför han är barnlös? "Nasty accident with a cheese grater in young age”eller något sådant.
Vid 2:30
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
är det någon som vet hur mycket böter man får om man blir stoppad av polisen på en 250...?
hände det något mer än böter ??

Beroende på vad du menar, men om polisen tar dig på en hoj du inte ska köra med på allmän väg får du böter, och potentiellt får körkortet sitta i skamvrån. Vid upprepade förseelser dras det åt, och fordonet du åker på kan förverkas, och du kan bli tvungen att ta om alla dina behörigheter, har jag för mig.

Det är helt enkelt bättre att skaffa en hoj som är lv-reggad, försäkrad, påställd och besiktad om du ska hålla till på allmän väg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Min 2022 KTM EXCF 350 är LV-reggad, skatten är 180 kr/år, och halvförsäkringen hos Svedea gick på ca 2900 kr/ år. Ringde runt lite till andra bolag och fick högre priser på endast trafikförsäkring. Dessa tävlingshojar är tydligen dyrare att försäkra.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min 2022 KTM EXCF 350 är LV-reggad, skatten är 180 kr/år, och halvförsäkringen hos Svedea gick på ca 2900 kr/ år. Ringde runt lite till andra bolag och fick högre priser på endast trafikförsäkring. Dessa tävlingshojar är tydligen dyrare att försäkra.
Jag har försökt försäkra på Svedea, men dom har varit för dyra då... Har på Gjedsinge för typ mer än 1000kr billigare då..
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har försökt försäkra på Svedea, men dom har varit för dyra då... Har på Gjedsinge för typ mer än 1000kr billigare då..


Jag har min på svedea ca500kr år om den inte är i trafik. Har jag den påställd är det ca1500kr år halvförsäkring
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top