Får inte rätt på A/F på mellanregister med storsnurra.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nedan syns en kurva från igår. A/F helt åt pipan. På huvudmunstycke ligger jag rätt men över ett stort spann går den fett som fan. Nålarna så långt ner som möjligt så jag kan inte ge den mindre soppa där. Provade även att ta bort nylonbrickan under clipset runt nålen och lägga den ovanpå istället, men då gick den snålt som fan först för att sen fetta på enormt senare innan huvudmunstycket tog över och ställde allt tillrätta igen.
Med den tidigare turbon dippade airfuelen också i övergången mellan undertryck och övertryck, men den övergången gick mycket snabbare då pga. mycket mindre avgashus (och snabbare spool) så då kunde jag leva med de eventuella små bludder som uppkom någon gång lite då och då. Men det kan jag inte nu eftersom nya turbon inte bygger tryck lika snabbt och därför gör att dippen i airfuel är mycket längre. Den trycker upp massor med soppa som det inte finns laddtryck till.

Hur fixa? Pitotröret håller 6 mm inner. Provade med en strypning i slangen på 3 mm men det blev inte bättre för det. Nästan sämre.

Ska jag vrida bort pitotröret något från mitten på röret för att sänka trycket till flottörhusen?
Ska jag på något sätt ordna kraftigare fjädrar till trottlarna så de inte flyger upp i taken så jäkla snabbt?
Ska jag borra större hål under trottlarna för att trottlarna inte ska flyga upp med en gång?

Har jag fel nålar?
De är 1,3 mm tjocka i spetsen och 30 mm högre upp är de 2,5 mm. Fuggarna kommer från en gsx1100f, de är cv34:eek:r och på nålarna står det 5DL7. Så ska de heta på uk-nodellen enligt Haynes-boken, men det kanske inte funkar med dem ändå? På 1100r ska de heta 4D13. Är det så stor skillnad på dem? Enligt ett tidigare inlägg från en gsxr-kunnig person :) så ska originalnålarna nog vara 2 mm i spetsen. Finns här någon som har originalnålar till en 1100R -86 liggande och kan mäta spetsen?


Annat? Tips vill jag ha! Massor av tips :tummenupp
 

Bifogat

  • Lars GSXR1195Turbo1.JPG
    Lars GSXR1195Turbo1.JPG
    135.1 KB · Visningar: 2,667
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Inte vad du vill höra men: sätt på sprut.
Ett vridbart pitotrör kan hjälpa (en strypning gör nästan ingen skillnad eftersom flödet är så litet), min gissning är att det är flottörhustrycket som blir för högt. Är allt rätt ska det ju som bekant funka med originalbestyckning, men än så länge har jag aldrig sett ett bygge där allt är så rätt (vid bänkning), oavsett om byggaren påstår det eller inte, förgasare och turbo är inte så lätt som det låter
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Det verkar som om att du har fel nålar,sätt dit original så blir det nog bättre. Min går oxå skit fett i mellanregistret faktiskt inte ens med på skalan på af,men jag kör på E85 och det känns faktiskt inte effektmässigt när man åker att den dör på något sätt./wachen
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Inte vad du vill höra men: sätt på sprut.
Ett vridbart pitotrör kan hjälpa (en strypning gör nästan ingen skillnad eftersom flödet är så litet), min gissning är att det är flottörhustrycket som blir för högt. Är allt rätt ska det ju som bekant funka med originalbestyckning, men än så länge har jag aldrig sett ett bygge där allt är så rätt (vid bänkning), oavsett om byggaren påstår det eller inte, förgasare och turbo är inte så lätt som det låter

Hehe, det där med sprut har jag hört förut :hihi Men ett sprut kostar och förgasarna har jag redan. Dessutom vägrar jag att låta mig övertalas att det inte går med förgasare. Det går. Frågan är bara hur.
SKa jag ha sprut måste jag även skaffa en mekanisk returoljepump (t.ex. Emtes) eftersom jag nu kör med elektrisk från Biltema och det är precis vad generatorn klarar av. Tror inte krämen räcker till ett sprut också. Och en Emtespump kostar den också. Och så måste jag ju montera den också. Tid och pengar som jag inte har. Anledningen till att jag tror att generatorn inte pallar ett sprut ovanpå allt jag redan har är att laddtrycket sjunker när jag tänder helljuset... har en digital laddtrycksstyrning som reglerar trycket mha en magnetventil, och sjunker spänningen till den så taktar den med annan frekvens och då sjunker trycket.

Haha, ja, än så länge har jag inte sett ett bygge som kört med originalbestyckning. Och om allt är rätt så sägs det att det ska funka med originalbestyckning, men då har alltså alla byggt fel. Finns tydligen ingen som kan bygga rätt :D Bara mer eller mindre rätt eftersom det oftast funkar efter ombestyckning. Då blir det rätt. Men ändå fel. Men det funkar. Men vad är rätt? Funkar det så är det rätt. Funkar det inte så är det fel. Det funkar inte att bygga rätt eftersom alla måste ombestycka och då är det alltså fel som är rätt. Eller nått. Fan vad en sockerkick efter ett glas O'Boy kan ställa till det :D Tur jag är ingenjör så jag slipper tänka.

Såååååååååå, tillbaka till ämnet. Jag vill alltså ha tips på hur jag fixar mina förgasare så de funkar. Jag installerar inte sprut eller dieselkonverterar eller något sådant. Inte ännu iallafall. Det ska gå med förgasare.

Det verkar som om att du har fel nålar,sätt dit original så blir det nog bättre. Min går oxå skit fett i mellanregistret faktiskt inte ens med på skalan på af,men jag kör på E85 och det känns faktiskt inte effektmässigt när man åker att den dör på något sätt./wachen

Jaså, E85 brinner ändå? Vad är lämplig A/F-ratio med etanol? Mätte mina nålar igen och de är 2,5 mm på tjockaste stället och 1,3 mm i änden. Herr Brink skrev någonstans att original nålar är 2 mm i spetsen. Finns här någon som kan bekräfta detta så jag inte beställer likadana nålar som jag har... Mycket tacksam för lite mått!

Jag har snöat in lite på det här med nålarna nu. Tack för det Wachen :) De kan inte kosta så mycket :va Det kan ju göra ganska stor skillnad om spetsen är 2 mm istället för 1,3 mm. Mer än dubbla arean.

sprut er vel veien å gå:) sett på hayabusa sprut

Nä, inte ännu! Generatorn fixar inte det just nu + kostnaden plånboken inte klarar.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Hehe, det där med sprut har jag hört förut :hihi Men ett sprut kostar och förgasarna har jag redan. Dessutom vägrar jag att låta mig övertalas att det inte går med förgasare. Det går. Frågan är bara hur.
SKa jag ha sprut måste jag även skaffa en mekanisk returoljepump (t.ex. Emtes) eftersom jag nu kör med elektrisk från Biltema och det är precis vad generatorn klarar av. Tror inte krämen räcker till ett sprut också. Och en Emtespump kostar den också. Och så måste jag ju montera den också. Tid och pengar som jag inte har. Anledningen till att jag tror att generatorn inte pallar ett sprut ovanpå allt jag redan har är att laddtrycket sjunker när jag tänder helljuset... har en digital laddtrycksstyrning som reglerar trycket mha en magnetventil, och sjunker spänningen till den så taktar den med annan frekvens och då sjunker trycket.

Haha, ja, än så länge har jag inte sett ett bygge som kört med originalbestyckning. Och om allt är rätt så sägs det att det ska funka med originalbestyckning, men då har alltså alla byggt fel. Finns tydligen ingen som kan bygga rätt :D Bara mer eller mindre rätt eftersom det oftast funkar efter ombestyckning. Då blir det rätt. Men ändå fel. Men det funkar. Men vad är rätt? Funkar det så är det rätt. Funkar det inte så är det fel. Det funkar inte att bygga rätt eftersom alla måste ombestycka och då är det alltså fel som är rätt. Eller nått. Fan vad en sockerkick efter ett glas O'Boy kan ställa till det :D Tur jag är ingenjör så jag slipper tänka.

Såååååååååå, tillbaka till ämnet. Jag vill alltså ha tips på hur jag fixar mina förgasare så de funkar. Jag installerar inte sprut eller dieselkonverterar eller något sådant. Inte ännu iallafall. Det ska gå med förgasare.



Jaså, E85 brinner ändå? Vad är lämplig A/F-ratio med etanol? Mätte mina nålar igen och de är 2,5 mm på tjockaste stället och 1,3 mm i änden. Herr Brink skrev någonstans att original nålar är 2 mm i spetsen. Finns här någon som kan bekräfta detta så jag inte beställer likadana nålar som jag har... Mycket tacksam för lite mått!

Jag har snöat in lite på det här med nålarna nu. Tack för det Wachen :) De kan inte kosta så mycket :va Det kan ju göra ganska stor skillnad om spetsen är 2 mm istället för 1,3 mm. Mer än dubbla arean.



Nä, inte ännu! Generatorn fixar inte det just nu + kostnaden plånboken inte klarar.

Af ratio lika som bensin. Det borde väl vara sk dyno jet nålar du har och dessa brukar inte funka så bra ihop med turboconvertering./wachen
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om det är flottörhustrycket som blir för högt kan du väl bygga en enkel tryckreducerare.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Din a/f kurva är ganska lik min första repa med K26an dock var dippen utanför mätområdet inte lika lång, detta avhjälptes till 90% genom omriktning av pitotrörets intagshål.

Fortfarande inte 100%ig övergång mellan vacum/tryck men det märks bara i bänk och inte på gatan då tiden på detta varvtal är mycket kortare.

Mvh Ulf lycka till
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Af ratio lika som bensin. Det borde väl vara sk dyno jet nålar du har och dessa brukar inte funka så bra ihop med turboconvertering./wachen

Ahaa, på så sätt.
Nja, angående nålarna så är de Mikuni original men de heter 5DL7 och inte 4D13 som de borde heta. 5DL7 är till 1100F och inte R. Kanske därför det inte funkar tillsammans med R-kammar och grejor?

Om det är flottörhustrycket som blir för högt kan du väl bygga en enkel tryckreducerare.

Jo, det skulle jag kunna göra, men eftersom det inte är något flöde så måste jag pysa ut tryck, och pyser man så kan det ändras efter slangars och pysventilers humör... så jag vill gärna ha det tätt så långt det går.


Din a/f kurva är ganska lik min första repa med K26an dock var dippen utanför mätområdet inte lika lång, detta avhjälptes till 90% genom omriktning av pitotrörets intagshål.

Fortfarande inte 100%ig övergång mellan vacum/tryck men det märks bara i bänk och inte på gatan då tiden på detta varvtal är mycket kortare.

Mvh Ulf lycka till

Hmm, kanske något till på spåren! Funkar det inte med andra nålar så får jag väl prova att rikta om pitotröret. Eller kanske prova pitotröret först? Det är billigast :D Hur påverkades blandningen på topp när du riktade om pitotröret? Någon skillnad mot tidigare så du behövde bestycka om igen?

Hur mycket riktade du om det? Sägs ju att det ska sitta i mitten, men flyttade du det bort från mitten? Hur mycket?

Tackar för tipset!

Någon som har originalnålar till 1100R -86 liggandes och kan mäta spetsens diameter? Ska heta 4D13. Kanske sälja? :)
 
Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Min anläggning ska nog inte ses som ett riktmärke då jag inte åker med kyl och inte har en enda rakbit att sätta pitotröret i, så jag fick kompensera för högre gashastighet i ytterradier och annat konstigt.

Dock påverkade inte detta något på full mutter.

Nu läste jag det du skrev om nålarna och mågna har försökt med dynojunks grejer och det funkar inte, prova mitt tips när du vet att nålarna är rätt.

Mvh Ulf
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min anläggning ska nog inte ses som ett riktmärke då jag inte åker med kyl och inte har en enda rakbit att sätta pitotröret i, så jag fick kompensera för högre gashastighet i ytterradier och annat konstigt.

Dock påverkade inte detta något på full mutter.

Nu läste jag det du skrev om nålarna och mågna har försökt med dynojunks grejer och det funkar inte, prova mitt tips när du vet att nålarna är rätt.

Mvh Ulf

Mitt pitotrör sitter i mitten där gashastigheten är som störst. Flyttade du ditt rör bort från den högsta gashastigheten? Förstod jag rätt nu? Hur långt?

Kunde du behålla samma huvudmunstycke efter ändringen?


Angående nålarna så har jag tydligen förgasare från 1100F eftersom det står 5DL7 på mina nålar. R-en ska ha 4D13. Men nu är det nog inte bara att byta nålar eftersom emulsionsrören skiljer också. 1100F har P-0 och 1100R har O-9. Nu skiljer det bara 0,005 mm i diameter på dem (2,645 mot 2,650) så det kanske går ändå? Är det annat som skiljer på emulsionsrören? Men eftersom 5DL7 (som numera utgått och är ersatt av 5D29 med enkelslipning (därav L:et som försvann)) är i 5-serien som är 50-59 mm lång och 4D13 är i 4-serien som är 40-49 mm lång så kanske det inte fungerar ändå? Vad mer kan skilja än nålar och emulsionsrör i just det området där blandningen är helt off?

Hilfe? Någon som är jävlig på förgasare? :)
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Mitt pitotrör sitter i mitten där gashastigheten är som störst. Flyttade du ditt rör bort från den högsta gashastigheten? Förstod jag rätt nu? Hur långt?

Kunde du behålla samma huvudmunstycke efter ändringen?


Angående nålarna så har jag tydligen förgasare från 1100F eftersom det står 5DL7 på mina nålar. R-en ska ha 4D13. Men nu är det nog inte bara att byta nålar eftersom emulsionsrören skiljer också. 1100F har P-0 och 1100R har O-9. Nu skiljer det bara 0,005 mm i diameter på dem (2,645 mot 2,650) så det kanske går ändå? Är det annat som skiljer på emulsionsrören? Men eftersom 5DL7 (som numera utgått och är ersatt av 5D29 med enkelslipning (därav L:et som försvann)) är i 5-serien som är 50-59 mm lång och 4D13 är i 4-serien som är 40-49 mm lång så kanske det inte fungerar ändå? Vad mer kan skilja än nålar och emulsionsrör i just det området där blandningen är helt off?

Hilfe? Någon som är jävlig på förgasare? :)

Var är du Brinken Lahi behöver din hjälp här..!
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Testa och sänk din flottörnivå och kolla bränsle trycket
ev sänk även den kollade ni af på tomgång
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Testa och sänk din flottörnivå och kolla bränsle trycket
ev sänk även den kollade ni af på tomgång

Kan flottörnivån påverka de varven som a/f är kass? Just flottörnivå har jag inte så mycket koll på... Bränsletrycket är så lågt det kan bli med Malpassiregulator med okapad fjäder och en millimeter extra packning mellan. Dock ej uppmätt.

Jag kollade inte a/f på tomgång. Vad ska den ligga på då?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ingen som har 4 st 4D13-nålar (original till 1100R '86) liggande i någon hörna? I så fall lägger jag gärna beslag på dem så jag kan testa om det hjälper eller inte... behöver nålar till torsdag!!! Enda gången på länge som jag kan skruva. Insättning på konto pronto.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Nu lånar jag tråden lite lahi, då många förgasar experter tittar in.

På vilket hack skall clipset sitta på nålen, orginal? (Cv 34:eek:r)
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Om du har för alldeles för fet blandning på tomgång kan det tyda på hög flottörnivå som vid övergång från sug till
tryck flödar förgasarna .
jag kan ha ett set tjocka nålar liggandes får kolla upp det slå mig en signal i morgon
om jag inte svarar ring igen håller antagligen på i bänken .
Om jag kommer ihåg rätt är det hack 3 uppifrån.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu lånar jag tråden lite lahi, då många förgasar experter tittar in.

På vilket hack skall clipset sitta på nålen, orginal? (Cv 34:eek:r)

3, dvs. i mitten om det gäller 1100R '86 iallafall.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Kan flottörnivån påverka de varven som a/f är kass? Just flottörnivå har jag inte så mycket koll på... Bränsletrycket är så lågt det kan bli med Malpassiregulator med okapad fjäder och en millimeter extra packning mellan. Dock ej uppmätt.

Jag kollade inte a/f på tomgång. Vad ska den ligga på då?

hej

på min vattenkylda så hade jag dom här problemen som du har,jag provade större lågfarts munstycke,nålarna på alla lägen
men inget hjälpte förrän jag flyttade pitotröret

det hamnade inte ens i mitten av röret tillslut utan emot ytter röret från turbon,så jag tror f´du måste flytta ditt ganska mkt

a/f på tomgång brydde jag mig inte om för den gick bra med allt original tillslut men i bänken gick den fett på full spruta så nu kör jag med lite e 85 oxå

ha det
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Om du har för alldeles för fet blandning på tomgång kan det tyda på hög flottörnivå som vid övergång från sug till
tryck flödar förgasarna .
jag kan ha ett set tjocka nålar liggandes får kolla upp det slå mig en signal i morgon
om jag inte svarar ring igen håller antagligen på i bänken .
Om jag kommer ihåg rätt är det hack 3 uppifrån.

Ahaaa, på så sätt. Ok, jag ringer imorgon på morgon/förmiddag. Nu är jag nyfiken på vad du har i gömmorna ;) Om du hittar tjockisnålar och är sugen på att dela med dig av dem, tror du det finns möjlighet att skicka dem imorgon så de dimper ner i min brevlåda på torsdag? Det hade varit fint... pris och betalningsmetod får vi göra upp imorgon :)

hej

på min vattenkylda så hade jag dom här problemen som du har,jag provade större lågfarts munstycke,nålarna på alla lägen
men inget hjälpte förrän jag flyttade pitotröret

det hamnade inte ens i mitten av röret tillslut utan emot ytter röret från turbon,så jag tror f´du måste flytta ditt ganska mkt

a/f på tomgång brydde jag mig inte om för den gick bra med allt original tillslut men i bänken gick den fett på full spruta så nu kör jag med lite e 85 oxå

ha det

Tjena!

Säger du det? Jag är inte ensam om att ha enorma problem? Andra problem är bara problem, men handlar det om hojen så är det enorma problem som bara måste fixas. Nu.

Gick den så fett så den bluddrade över så stort spann som min hoj bluddrar? Dvs. 5500-8500? Ska kanske gå ut till garaget och böja lite pitotrör :)
Vad hade du för huvudmunstycke för att få rätt blandning på topp när den bluddrade i mellanregistret, och hur mycket fick du gå upp eller ner i huvudmunstycke efter du flyttade pitotröret?
Tackar för svaret förresten :)

Förresten, good stuff:
http://oldskoolsuzuki.info/perversepolisher/excel/carb_settings.xls
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top