Får inte i neutral från 1:ans växel KTM Duke 125 (2011)

Kallissimo

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2023
Hoj
KTM Duke 125
Tja! Som rubriken lyder så kan jag inte lägga i neutral från 1:ans växel, endast om jag går från 2:ans ned. Motorcykeln är en KTM Duke 125 (2011). Har lämnat in den på en verkstad, de såg inga fel men de bytte växelpinne som skulle kunna löst problemet, fyllt på olja etc. Men, felet kvarstår. Är det någon som har koll på exakt vad det kan vara? Pris ex? Tack i förhand!
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Testa att släppa ut kopplingen lite lite precis så att den börjar ta och dra sen in den igen och lägg i neutral efter det.
En del hojar är lite pyssligare än andra att hitta neutralläget på men man lär sig och slutar tänka på det :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hackig kopplingkorg, det har väl verkstan inte ens kollat?

Innerkorgen brukar gå först...generellt skulle jag våga påstå..

Man hör ju att det är en verkstad som tror på magi ? Nej då, skojar lite bara
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hackig kopplingkorg, det har väl verkstan inte ens kollat?

Innerkorgen brukar gå först...generellt skulle jag våga påstå..

Man hör ju att det är en verkstad som tror på magi ? Nej då, skojar lite bara

Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?

Men det är väldigt vanligt, många motorcyklister vänjer sig vid just sin hoj, och sedan är det inget problem.

Jag lirkade för att gå från 1 till N och litade på neutrallampan när jag nyss hade skaffat min hoj och tvärsläppte ut kopplingen.
Det var inte alls neutral, hojen skuttade till och jag välte.
Nu går jag alltid via 2ans växel för att lägga i neutral, det är enklare och säkrare
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?

Men det är väldigt vanligt, många motorcyklister vänjer sig vid just sin hoj, och sedan är det inget problem.

Jag lirkade för att gå från 1 till N och litade på neutrallampan när jag nyss hade skaffat min hoj och tvärsläppte ut kopplingen.
Det var inte alls neutral, hojen skuttade till och jag välte.
Nu går jag alltid via 2ans växel för att lägga i neutral, det är enklare och säkrare
Jag läste frågan lite hastigt kanske....

Nä, det är väl inget att haka upp sig på så mycket. När Busan har stått en vecka och man med motorn igång ska lägga i 1an brukar jag pumpa till en gång med kopplingen så ramlar 1an i skonsammare vid nästa pump.

Annars smäller det lite obehagligt för att uttrycka det starkt
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Går inte på min KTM heller, hade gått 600 mil när jag köpte den så tror inte lådan är utsliten utan är nog en KTM-grej.
Inga problem alls att hitta friläge från varken 1an eller 2an på BMW'n men KTM'en vägrar gå från 1 till N. Har man stannat på 1an blir det ju ett litet extra moment att växla till 2an och sen N men är ju ingen stor grej direkt
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ni får inse att köper man 125-400cc ktm byggda i Indien av pang pang motor så får man inte riktigt allt o en väg ktm från 2011 funkar den verkligen överhuvudtaget?

KTM 400-900 cc tillverkas av CF Moto i Asien till ktm dom får nog anses vara helt ok.

KTM 950 o uppåt är europeiska som att det nu skulle vara bättre..

KTM o husqwarna samt gasgas cross/enduro görs väll i Europa o verkar ju hålla över all förväntan med tanke på hur många som säljs..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?
hacken gör att lamellerna inte kan gå i tur på det sätt som är tänkt. Då draggar kopplingen lite.
vanligt crossproblem.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja! Som rubriken lyder så kan jag inte lägga i neutral från 1:ans växel, endast om jag går från 2:ans ned. Motorcykeln är en KTM Duke 125 (2011). Har lämnat in den på en verkstad, de såg inga fel men de bytte växelpinne som skulle kunna löst problemet, fyllt på olja etc. Men, felet kvarstår. Är det någon som har koll på exakt vad det kan vara? Pris ex? Tack i förhand!


Pröva med avstängd motor. Går det lättare att få i friläge från ettan då, jämfört med när motorn är igång?

Om det är så, så kan det möjligen vara något som går att åtgärda med mer eller mindre jobb.
Om inte, så är det bara att arbeta sig runt problemet på det viset som flera andra redan beskrivit - gå till neutral via tvåans växel.

Så har det varit på flera av mina hojar - i själva verket så vanligt att jag nu inte kan påminna mig vilken eller vilka som krånglade senast. Det bara flyter på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Byt synkringar! :hihi

Skämt åsido så brukar det väl alltid vara svårare och krävas en väldigt försiktig fot för att få i friläge från ettan? Växellådorna är väl medvetet konstruerade på det viset?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hacken gör att lamellerna inte kan gå i tur på det sätt som är tänkt. Då draggar kopplingen lite.
vanligt crossproblem.
Men kopplingskorgen är inte mindre hackig när man går från tvåan till friläge som tydligen fungerar bättre.
Jag tror allt fungerar som det är tänkt,det minskar dessutom risken att hamna i friläge när man vill växla upp från ettan till tvåan.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top