Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I helgen åkte fågelholken upp för då började dom picka på rutan och titta argt på mig.

Vet att det var någon tidigare i tråden som sa att talgoxarna hos honom blängde in genom rutan och då förväntade sig mat. Är det talgoxar hos dig med?



Hos mig hänger en snörstump med en tom karbinhake i som jag brukar hänga talgbollar i på vintern, den har helt enkelt blivit kvar. Trots att det inte finns nåt där att äta kom det flera talgoxar som hängde i snöret och undrade var bollen var. Och just när matbordet med frön kom fram.
Talgoxe igen, vad är det med dom? :dummer Dom kan väl knappast komma ihåg sen i våras att det var där talgbollarna fanns?
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vet att det var någon tidigare i tråden som sa att talgoxarna hos honom blängde in genom rutan och då förväntade sig mat. Är det talgoxar hos dig med?



Hos mig hänger en snörstump med en tom karbinhake i som jag brukar hänga talgbollar i på vintern, den har helt enkelt blivit kvar. Trots att det inte finns nåt där att äta kom det flera talgoxar som hängde i snöret och undrade var bollen var. Och just när matbordet med frön kom fram.
Talgoxe igen, vad är det med dom? :dummer Dom kan väl knappast komma ihåg sen i våras att det var där talgbollarna fanns?

Jajjemen.
Den satt och bankade på rutan och stirrade på mig.

Och idag flyger dom mot rutan och dunkar till den när dom inte ser mig.


Pappa hade en talgoxe som bankade på hans fönster.
I sovrummet på andra våningen.

Så talgoxar är inte dumma :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Såg nyss första blåmesen sen i maj nån gång. Undrar var de hållit hus hela sommaren? Är de skogsfåglar egentligen som bara visar sig så länge det bjuds på käk?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nejdå , jag har haft blåmesar hela sommaren och när ungarna kom såg de ut som punkare i sin rufsiga fjäderdräkt!:)

...punkare... :hihi
Det kanske är så att det finns inget här runtikring som lockar, förutom när jag bjuder på frön?

Beställde nyss tio kilo skalade frön, ska bli kul att se vad de tycker om dem!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...punkare... :hihi
Det kanske är så att det finns inget här runtikring som lockar, förutom när jag bjuder på frön?

Beställde nyss tio kilo skalade frön, ska bli kul att se vad de tycker om dem!

Våra fåglar har redan käkat upp en tiokilossäck på lite mer än en månad, de är rätt nöjda! Så var beredd på att det går åt... :D

Kan bero på att vi är ensamma än så länge med att mata men det är fler fåglar i trädgården än tidigare. Och Hacke är här flera gånger om dagen nu, med en kompis! :tummenupp

Det var inte bara blåmesungar utan även talgox- och nötväckeungar med fjäderdräkt som uteliggare ungefär... :tungan
Nu hittar de hit och är så vackra som man ska vara.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Våra fåglar har redan käkat upp en tiokilossäck på lite mer än en månad, de är rätt nöjda! Så var beredd på att det går åt... :D

Kan bero på att vi är ensamma än så länge med att mata men det är fler fåglar i trädgården än tidigare. Och Hacke är här flera gånger om dagen nu, med en kompis! :tummenupp

Det var inte bara blåmesungar utan även talgox- och nötväckeungar med fjäderdräkt som uteliggare ungefär... :tungan
Nu hittar de hit och är så vackra som man ska vara.

Blir avundsjuk på dina fågelungar, vill att det kunde va lite mer sånt där jag bor. Kan det vara för att du matar hela sommaren? Det enda ungar jag sett är när änderna kommer dragandes med sin ouppfostrade avkomma.



Frösäcken anlände igår, och så här ett dygn senare vågar jag mig på en första utvärdering.

Först verkade fåglarna inte riktigt fatta att det verkligen var mat det handlade om och som vanligt var pilfinkarna steget efter. I syrénbusken satt det fullt manskap som inte begrep vad de skulle göra, men till slut var det en talgoxe som visade vägen.
Föörsiiktiiigt vågade den sätta sig på pinnen och titta på fröna, sen tog upptäckarlusten slut och den stack iväg. Nästa talgoxe fram, som faktiskt såg ut att åtminstone göra en ansats till att plocka upp ett frö. Och så vidare...

Idag verkar de passerat en gräns och äter obehindrat, men det är inte samma aktivitet vid bordet som tidigare. Beror kanske på att skalade frön inte kräver samma insats. Nej, det här blir bra så småningom, en viss tillvänjning får man ta.

Pilfinkarna har ingen anledning längre att sitta och skyffla ned frön de inte gillar, numera är ju allt mat. Det har strypt matflödet till duvskocken som nu försvunnit, det är bara nån enstaka som kommer och kollar läget. :)


Sen fattar jag inte varför blåmesar och talgoxar måste flyga iväg bara för att svälja ett frö, de kunde ju bara sitta kvar och moffla bäst de orkar?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lugn, de kommer att äta! Mina var också lite sega i början men snart har du stamgäster! :D

Ungfåglarna var nog här för att det fanns mat här ja, en bonus med åretruntmatning!:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Först idag var jag tvungen att fylla på mataren. Normalt sett brukar en påfyllning (ca 3.5 l) med de oskalade fröna räcka i ett & ett halvt dygn, medan en laddning med de skalade fröna har räckt i tre & ett halvt dygn!
Vad kan det bero på, är det så enkelt som att det går fler frön/liter utan skalen? Å andra sidan är det ju enklare för dem och borde därför gå fortare att äta.

Fyllde i allafall på med de oskalade fröna igen, mest för att få slut på säcken, och efter bara några minuter ökade tillströmningen av fåglar markant. Det verkar som att de känner igen de oskalade bättre, som att de inte är vana vid "halvfabrikat".
Märkligt, eller hur? :va
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lugn, de kommer att äta! Mina var också lite sega i början men snart har du stamgäster! :D

Ungfåglarna var nog här för att det fanns mat här ja, en bonus med åretruntmatning!:tummenupp

Där kom svaret! :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Först idag var jag tvungen att fylla på mataren. Normalt sett brukar en påfyllning (ca 3.5 l) med de oskalade fröna räcka i ett & ett halvt dygn, medan en laddning med de skalade fröna har räckt i tre & ett halvt dygn!
Vad kan det bero på, är det så enkelt som att det går fler frön/liter utan skalen? Å andra sidan är det ju enklare för dem och borde därför gå fortare att äta.

Fyllde i allafall på med de oskalade fröna igen, mest för att få slut på säcken, och efter bara några minuter ökade tillströmningen av fåglar markant. Det verkar som att de känner igen de oskalade bättre, som att de inte är vana vid "halvfabrikat".
Märkligt, eller hur? :va


Dom är kräsna som fan.

Hos mig så åker solrosfröna först, sen börjar dom picka i resten.
Och påsen fick jag av en polare i stan för dom vägrade äta något annat än solrosfrönen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tusse har sin egen definition av "Fågelmatartråden". :rolleyes:
Tusse_i_träd.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nån som vet varför blåmesar och talgoxar flyger iväg bara för att svälja ett skalat frö? Förstår att de vill va ifred när de kämpar isär ett oskalat frö, men nu?

Old Badger, hur gör dina talgoxar?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nån som vet varför blåmesar och talgoxar flyger iväg bara för att svälja ett skalat frö? Förstår att de vill va ifred när de kämpar isär ett oskalat frö, men nu?

Old Badger, hur gör dina talgoxar?

Dom kanske sparar det?


Vi har förovrigt fått en mus som byggt bo i vår Nissan Micra.
Där finns det massa fågelmat med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom kanske sparar det?


Vi har förovrigt fått en mus som byggt bo i vår Nissan Micra.
Där finns det massa fågelmat med.

Sparar, hmm... Det är väl mer nötväckestilen?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nån som vet varför blåmesar och talgoxar flyger iväg bara för att svälja ett skalat frö? Förstår att de vill va ifred när de kämpar isär ett oskalat frö, men nu?

Old Badger, hur gör dina talgoxar?

De äter ett frö eller två och drar sedan iväg för att skrapa näbben. Sitter i närheten och kommer tillbaka för ett frö eller två igen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De äter ett frö eller två och drar sedan iväg för att skrapa näbben. Sitter i närheten och kommer tillbaka för ett frö eller två igen.

Jaha okej. Då är ju mina inte så bakom som jag trodde först!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top