Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jaså, de fjantar runt på marken hos dig också?
Min egen analys av bofinkarnas bordsskick är att de har en inte fullt så utvecklad känsla för socialt välartat beteende i flock, som man annars ser hos övriga existenser runt matbordet. Har troligen med en sämre uppfostran att göra. Högst troligt.

När t.ex. såg man senast Tarras-Wahlberg ligga under bordet på nobelmiddagen?
Näe, bofinkar har i mina ögon nått den något tveksamma positionen fågelsläktets "White trash".

Det samma tycks gälla kråkan. Jag trodde de var smarta som tusan. Alikan sitter i bordet och äter. Skatan lyfter på taket för att komma åt. Men kråkan duttar runt bland skalen på marken... när du säger det... Kråkan gör en lite besviken.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Det samma tycks gälla kråkan. Jag trodde de var smarta som tusan. Alikan sitter i bordet och äter. Skatan lyfter på taket för att komma åt. Men kråkan duttar runt bland skalen på marken... när du säger det... Kråkan gör en lite besviken.

Jag är INTE fjantig, jag är LAT svarar Kråkan!

kråkan.jpg
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
För övrigt fick jag besök av vår första rödhake! Så söt den lilla krabaten! :kär
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/krakor-lika-smarta-som-sjuaringar/

Svartfågel vid fågelbordet är ju ett litet otyg då de äter kopiösa mängder. Alikan kan även hugga en småfågel och käka upp den om den kommer åt. Det har jag sett flera gånger. Kan tänka att de andra gör likadant.

Men de är begåvade krabater som hittar på mycket hyss.

Det där de skriver om i artikeln såg jag på TV. Jag fick gåshud när jag insåg att kråkan var smartare än jag själv.

I Lund vid lundagård lägger svartfåglarna valnötter vid busshållplatsen. Bussen knäcker nötterna åt dom...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/krakor-lika-smarta-som-sjuaringar/

Svartfågel vid fågelbordet är ju ett litet otyg då de äter kopiösa mängder. Alikan kan även hugga en småfågel och käka upp den om den kommer åt. Det har jag sett flera gånger. Kan tänka att de andra gör likadant.

Men de är begåvade krabater som hittar på mycket hyss.

Det där de skriver om i artikeln såg jag på TV. Jag fick gåshud när jag insåg att kråkan var smartare än jag själv.

I Lund vid lundagård lägger svartfåglarna valnötter vid busshållplatsen. Bussen knäcker nötterna åt dom...

Kolla på Ted, där är en kille som byggde en automat till kråkorna, han fick dom att börja samla in mynt.

Fantastiska varelser, men orsakar en hel del skada oxå.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Holl pa att riva ner en gammal bjornbars buske harom kvallen sa upptackte jag ett fagelbo med tva agg (dom hade en javla tur, det va nara det akte innan jag upptackte det). Nu har vi tva sma koltrast ungar i tradgarden :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Holl pa att riva ner en gammal bjornbars buske harom kvallen sa upptackte jag ett fagelbo med tva agg (dom hade en javla tur, det va nara det akte innan jag upptackte det). Nu har vi tva sma koltrast ungar i tradgarden :)

Vad roligt, fågelbäbisar redan! Kan du inte ta några bilder och lägga upp här?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vad roligt, fågelbäbisar redan! Kan du inte ta några bilder och lägga upp här?

Ja det var lite kul men jag undrar hur det har gått. Va inte hemma i helgen och nu ikväll va boet tomt. Om jag hade rätt att det var skator så skall dom enligt internet inte vara flygfärdiga förrän efter 22 dagar och dessa kläcktes för max 14 där sen.

DSC_0001.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja det var lite kul men jag undrar hur det har gått. Va inte hemma i helgen och nu ikväll va boet tomt. Om jag hade rätt att det var skator så skall dom enligt internet inte vara flygfärdiga förrän efter 22 dagar och dessa kläcktes för max 14 där sen.

View attachment 402422

Dom kan ju varit alltför optimistiska. Det är två minus på nätterna, hur skall en stackars trasthona kunna hålla äggen varma?

Dom tog en rövare och den sprack...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom levde I fredags och det var 20 grader igar. Tror ikke dom fros ihjal.


Ungarna kan ha blivit kattfrukost ja

Jaha, trist slut. Men fåglar kör väl på direkt, så fort de inte har några ungar i boet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var nyss på ÖoB och köpte tre 18kg-säckar solrosfrön.
"-Å varför i h--l---e köper du tre säckar när matarsäsongen snart är slut??" :dummer
-Jo, därför att de nu kostar 97 spänn istället för 170! :banana

Ett tips bara...


Är väl bäst att lägga till att nu kan jag börja mata när jag vill i höst, därför köpte jag tre säckar.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dra b***en i gruset!

Satt och glodde på fåglarna och får syn på ett par stycken som så ut som grönfinkar, fast mindre och nästan lysgröna. Tänkte att det kanske var grönfinkungar, men är det inte lite tidigt?
Men tänk om...

Kvickt googlar jag "kungsfågel" för att få se bilder och tamejfan, mitt i prick!

Har aldrig sett nån i hela mitt liv, tills nu. Förstår att de är Sveriges minsta fågel, t.o.m. blåmesarna såg stora ut!
Jag trodde de var skygga/sällsynta och jättesvåra att få syn på? Hoppas de stannar kvar tills imorgon så jag hinner få ett par bilder på dem. Detta var en stor händelse i den laidbackska vardagen! :)



Jaha, hinner knappt posta inlägget så var dom borta...
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Idag hade jag talgoxar, gråsparv, blåmesar, trädkrypare och min stammis, en "större hackspett" på besök. Sedan fick jag syn på något som var sjukt bra kamouflerat mot gräsmattan borsett från skallen, en gröngöling! Flera år sedan jag såg en :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag hade jag talgoxar, gråsparv, blåmesar, trädkrypare och min stammis, en "större hackspett" på besök. Sedan fick jag syn på något som var sjukt bra kamouflerat mot gräsmattan borsett från skallen, en gröngöling! Flera år sedan jag såg en :)

Du har större hackspett som stammis, dessutom en gröngöling på besök?! Jahapp, jag var visst inte så unik då...
Trädkrypare, är inte det också nåt hackspett-liknande?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Du har större hackspett som stammis, dessutom en gröngöling på besök?! Jahapp, jag var visst inte så unik då...
Trädkrypare, är inte det också nåt hackspett-liknande?

Ja och båda var på baksidan samtidigt, oddsen för det måste vara lågt! Hoppas gröngölingen kommer tillbaka :) Den "större hackspetten" brukar komma förbi kring lunch för att käka. Tog en bild i vintras med obejktivet tryckt mot fönstret.
phogelpolare.jpg


Trädkryparen är en liten fågel, brunspräcklig med böjd näbb som kryper upp och ner längs med träden. Ingen hackspett men de pickar på stammen efter småkryp och annat smarrigt.

Vet inte varför men det är ju så sjukt avkopplande att kolla på fåglarna när de käkar:D
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja och båda var på baksidan samtidigt, oddsen för det måste vara lågt! Hoppas gröngölingen kommer tillbaka :) Den "större hackspetten" brukar komma förbi kring lunch för att käka. Tog en bild i vintras med obejktivet tryckt mot fönstret.
phogelpolare.jpg

Suverän bild! :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi har fått tillökning bland stamgästerna med "Robin" rödhake samt en steiglitz (stavning?).
Sen har vi fortfarande domherrar vilket är ovanligt sent. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi har fått tillökning bland stamgästerna med "Robin" rödhake samt en steiglitz (stavning?).
Sen har vi fortfarande domherrar vilket är ovanligt sent. :)

Ja, det är roligt att fler än "de vanliga" kommer och visar upp sig! Har du sett seglitser tidigare, eller var det första besöket?
Första gången jag såg en trodde jag det var en burfågel som rymt, de har ju så raffig färgteckning!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top