Få upp hojen på släpvagn ensam

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
2,3m lång Ramp av Durkaluminium med uppbockade kanter.
Detta gör att Motorcykeln inte kan glida av Rampen.
Framhjulsstöd, Motorcykeln står själv när man fäster Spännbanden.
Spännband utan Krokar, lätta att få in runt Ramrören.
Det är vad jag använt både i Buss och med Släp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hyr en Flyttlastbil med bakgavellift. En plywoodskiva för få upp den på liften, ställ den på stödet och höj liften. Bara rulla in i lastbilen.
Nackdel: Inte sett några bra fästpunkter för spännband invändigt på flyttlasbilar. !
Brukar själv på släp rulla in den och ställa den på stödet, framhjulet mot ståltrådnätet fram.
En rem runt nätet och runt framdäcket där det trycker mot nätet.
Sedan två spännband på varje sida till passagerarfotpinnartrianglarna.
På varje sida ett spännband snett framåt, ett spännband snett bakåt till fästen på sidorna av släpet.
Tex
Två st 34270 eller Fyra st 34273 (har själv klarat mig med 34270)
Fram räcker det med ett kortare spännband runt framdäcket men 34270 är mycket mer användbara än köpa två 1 meters spännband. Så satsa på 34270 fram också. Kan ju läggas i flera varv.
Dvs totalt minst tre st 34270
Såna där spännband är ju mest för att hålla fast småsaker, men dom duger inte till lastsäkring, dom har ju tex inget spärr. Jag skulle heller aldrig spänna hojen mot stödet, dels är inte alla stöd gjorda för den belastningen det blir i ett släp, dels vore det ju ganska jobbigt om stödet går av eller hojen rör sig så att det fälls upp...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såna där spännband är ju mest för att hålla fast småsaker, men dom duger inte till lastsäkring, dom har ju tex inget spärr. Jag skulle heller aldrig spänna hojen mot stödet, dels är inte alla stöd gjorda för den belastningen det blir i ett släp, dels vore det ju ganska jobbigt om stödet går av eller hojen rör sig så att det fälls upp...
Tydligt vi har bra teknik här på bästkusten för har inte haft några problem med använda Biltemas 34270 spännband.
Att ställa hojen på sido stödet på släpet är det enklaste sättet få hojen att stå upp.
Men under transporten hålls hojen i sida av
två spännband på höger sida fästa i höger passagerarfotpinstriangel och två fästen på släpet,
två spännband på vänster sida fästa i vänster passagerarfotpinstriangel och två fästen på släpet,
ett fäste lite framåt och ett fäste lite bakåt på släpet på varje sida så hojen inte kan röra sig varken framåt eller bakåt.
Kompletterat med spännband runt framdäcket som håller framhjulet mot släpets framkant.

Men jag förstår din tveksamhet.
Vet man inte hur man ska göra (vilket jag sett många demonstrera i sina försök spänna fast hojen på släp), tex när jag sålde Sprint RS.
Så blir det givetvis fiasko.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hyr en Flyttlastbil med bakgavellift. En plywoodskiva för få upp den på liften, ställ den på stödet och höj liften. Bara rulla in i lastbilen.
Nackdel: Inte sett några bra fästpunkter för spännband invändigt på flyttlasbilar. !
Brukar själv på släp rulla in den och ställa den på stödet, framhjulet mot ståltrådnätet fram.
En rem runt nätet och runt framdäcket där det trycker mot nätet.
Sedan två spännband på varje sida till passagerarfotpinnartrianglarna.
På varje sida ett spännband snett framåt, ett spännband snett bakåt till fästen på sidorna av släpet.
Tex
Två st 34270 eller Fyra st 34273 (har själv klarat mig med 34270)
Fram räcker det med ett kortare spännband runt framdäcket men 34270 är mycket mer användbara än köpa två 1 meters spännband. Så satsa på 34270 fram också. Kan ju läggas i flera varv.
Dvs totalt minst tre st 34270
Jag skulle aldrig i livet försöka mig på att säkra en hoj med ett sådant där band. Faktum är att dom är så pass dåliga att hålla fast saker att jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda dom för något annat än att bunta ihop saker så att dom är lätta att förflytta eller få saker att ligga still i bagagerummet.

Ska du säkra någon form av last på ett släp eller flak så ska du absolut ha ett spännband med spärr så att det inte går upp under färd.

Jag misstänker att om du blir stoppad av polisen och har säkrat någon form av last med ett sådant där så lär du riskera böter då dom inte är avsedda för sådan lastsäkring.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle aldrig i livet försöka mig på att säkra en hoj med ett sådant där band. Faktum är att dom är så pass dåliga att hålla fast saker att jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda dom för något annat än att bunta ihop saker så att dom är lätta att förflytta eller få saker att ligga still i bagagerummet.

Ska du säkra någon form av last på ett släp eller flak så ska du absolut ha ett spännband med spärr så att det inte går upp under färd.

Jag misstänker att om du blir stoppad av polisen och har säkrat någon form av last med ett sådant där så lär du riskera böter då dom inte är avsedda för sådan lastsäkring.
Hänvisar till #63. Slutsatsen är att det är för många svårt använda den föreslagna typen Biltema 34270 på ett korrekt sätt.
Sist jag tappade något fastspänt med ett sådant spännband var på 1960-talet. #
Och jag lärde väl mig något om hur man använder den här typen av spännband då. Slarva ej !
# Fick tillbaka tältet. En bilist såg när jag tappade det, plockade upp det och körde ikapp mig. :)

Och när man kan kränga spännband som fästs i styret och som sätter gaffeln i kläm, utan att folk reagerar. Då är det klart att det är svårt spänna fast hojen för många.
Det kanske inte är självklart att spännbandet används dubbelt baktill.
Dvs genom passagerarfottriangeln ner till fästet på släpet och tillbaka upp till andra änden av spännbandet vid passagerafottriangeln med spännbandslåset, genom låset och dra åt.
Totalt blir det alltså två "dubbla" spännband på varje sida fästa i passagerarfottrianglarna.
Men första åtgärden är givetvis att fixera framhjulet mot framkanten av släpet med ett spännband runt framdäcket. Med hojen stående på sidostödet.
Därefter de 4 spännbanden baktill som håller hojen både i sidled. Och framåt och bakåt.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
De där spännbanden från Biltema fick jag med av säljaren när jag köpte hoj. Han hjälpte till att spänna fast hojen med dem och de funkade bra. Använde även ett vanligt kraftigare spännband bak som jag hade med mig. Det var ingen jättelång resa men jag använda dem också när jag köpte hoj och körde 50 mil från Skåne. Har man redan dessa funkar dem och de har inte samma klena lås som vissa andra remmar av "samma" typ men jag förstår också om man tvivlar på dem och de har ju inte samma hållfasthet.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hänvisar till #63. Slutsatsen är att det är för många svårt använda den föreslagna typen Biltema 34270 på ett korrekt sätt.
Sist jag tappade något fastspänt med ett sådant spännband var på 1960-talet. #
Och jag lärde väl mig något om hur man använder den här typen av spännband då. Slarva ej !
# Fick tillbaka tältet. En bilist såg när jag tappade det, plockade upp det och körde ikapp mig. :)

Och när man kan kränga spännband som fästs i styret och som sätter gaffeln i kläm, utan att folk reagerar. Då är det klart att det är svårt spänna fast hojen för många.
Det är ju bra att du klarat dig från allvarligare missöden.
Dock är det ju så att den typen av spännband som man bara drar åt för hand inte har någon spärr som faktiskt håller speciellt bra. Det finns en anledning till att alla som säkrar last ytkermässigt inte använder sådana trots att det går mycket fortare att spänna ett sådant utan istället använder den sorten som har spärrmekanism. Det är dels för att det är lättare att spänna åt ordentligt så att grejorna sitter fast och dels att dom är klassade som helhet för att klara en viss belastning.
På den typen av spännband som du länkade till så har förvisso själva bandet en angiven brottstyrka man "spännmekanismen" har inte det. Dvs det spelar egentligen inte någon roll hur starkt bandet är för det är låset som kommer att ge upp först och ingen vet hur mycket det i praktiken tål medans spännband med spärrmekanism har en angivelse som anger vad den svagaste länken tål. Vanligen bandet i form av brottstyrka då spärrmekanismen av stål vanligen tål avsevärt mer last än själva bandet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dock är det ju så att den typen av spännband som man bara drar åt för hand inte har någon spärr som faktiskt håller speciellt bra.
Solens UV och luftens ozon är strappdödare #1 och #2. Köper man grövre doningar dröjer det bara lite längre innan de går sönder - om det nu inte är strappar gjorda av annat material än nylon/plast.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju bra att du klarat dig från allvarligare missöden.
Dock är det ju så att den typen av spännband som man bara drar åt för hand inte har någon spärr som faktiskt håller speciellt bra. Det finns en anledning till att alla som säkrar last ytkermässigt inte använder sådana trots att det går mycket fortare att spänna ett sådant utan istället använder den sorten som har spärrmekanism. Det är dels för att det är lättare att spänna åt ordentligt så att grejorna sitter fast och dels att dom är klassade som helhet för att klara en viss belastning.
På den typen av spännband som du länkade till så har förvisso själva bandet en angiven brottstyrka man "spännmekanismen" har inte det. Dvs det spelar egentligen inte någon roll hur starkt bandet är för det är låset som kommer att ge upp först och ingen vet hur mycket det i praktiken tål medans spännband med spärrmekanism har en angivelse som anger vad den svagaste länken tål. Vanligen bandet i form av brottstyrka då spärrmekanismen av stål vanligen tål avsevärt mer last än själva bandet.
Jag håller med dig att låset troligen är den svaga punkten.
Så vill man var helt säker dubblerar man så man har 4 spännband på varje sida. Baktill.
Men jag har redan två på varje sida baktill.
Så om ett spännbands lås brister så är ett spännband kvar och belastningen för att hålla hojen upprätt i passagerarfotpinstrianglarna är inte så stor.
Det andra är att inget lås på Biltemas 34270 har gett upp för mig. Men visst håller jag med dig.
När jag fäster mina packrullar på sidorna av hojen så räcker formellt ett 2,5 meters spännband för jobbet.
Men jag använder alltid två. Ifall att......
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Solens UV och luftens ozon är strappdödare #1 och #2. Köper man grövre doningar dröjer det bara lite längre innan de går sönder - om det nu inte är strappar gjorda av annat material än nylon/plast.
Det är ju sant. Dock är ozon inte förekommande i några betydelsefulla halter vid markytan.
Och åtminstone för min del så förvarar jag inte mina spännband i solen. Så dom utsätts bara för solljus när jag använder dom. Annars ligger dom under golvet i bagageutrymmet.

Sen gäller det ju att vara medveten om att man inte kan använda spännbanden i all evighet eftersom dom faktiskt åldras. Och om man har ett spännband med en bra spärrmekanism så vet man i alla fall att inte den ger upp viket ju ger en felkälla mindre och om man sen har lite marginal på brottstyrkan på själva banden så kan dom ju försvagas en del innan de måste bytas ut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag håller med dig att låset troligen är den svaga punkten.
Så vill man var helt säker dubblerar man så man har 4 spännband på varje sida. Baktill.
Men jag har redan två på varje sida baktill.
Så om ett spännbands lås brister så är ett spännband kvar och belastningen för att hålla hojen upprätt i passagerarfotpinstrianglarna är inte så stor.
Det andra är att inget lås på Biltemas 34270 har gett upp för mig. Men visst håller jag med dig.
När jag fäster mina packrullar på sidorna av hojen så räcker formellt ett 2,5 meters spännband för jobbet.
Men jag använder alltid två. Ifall att......
Ja. Visst. Dom där banden du länkar till har en lite bättre spärr än om man köper ett spännband på stadium avsett för att snöra ihop skidor och annat.
Och dom känns som att dom "biter fast" ganska bra. Men med tanke på att sprinten som håller låsplattan i dom är ganska tunn så finns en risk att den ger upp. Så jag vågar inte använda dom till säkring av något som väger speciellt mycket. Det kan bli rätt rejält med kraft om man måste göra en panikbromsning eller undanmanöver och jag vill gärna ha den marginalen. Kör du med dubbla spännband så har du ju en viss extra säkerhet och om det funkar för dig så fine.
Men jag är inte säker på att dom godkänns om man skulle bli kontrollerad av polisen när det är såpass tunga grejor som en motorcykel som är säkrad. Jag har för mig att man måste ha vissa marginaler för säkringen också. Typ att för 100 kg last måste man ha rep eller spännband som tål minst 200 kg. men jag kommer inte ihåg exakt så jag vågar inte uttala mig säkert.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med dig att låset troligen är den svaga punkten.
Så vill man var helt säker dubblerar man så man har 4 spännband på varje sida. Baktill.
Men jag har redan två på varje sida baktill.
Så om ett spännbands lås brister så är ett spännband kvar och belastningen för att hålla hojen upprätt i passagerarfotpinstrianglarna är inte så stor.
Det andra är att inget lås på Biltemas 34270 har gett upp för mig. Men visst håller jag med dig.
När jag fäster mina packrullar på sidorna av hojen så räcker formellt ett 2,5 meters spännband för jobbet.
Men jag använder alltid två. Ifall att......
Och när första bandet går av ökat belastningen väldigt snabbt för det som är kvar, och då ryker det också.

Varför är det så viktigt att ha just såna band, att du tom gör dig omaket att ha dubbla uppsättningar, för att dom kanske släpper?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hänvisar till #63. Slutsatsen är att det är för många svårt använda den föreslagna typen Biltema 34270 på ett korrekt sätt.
Sist jag tappade något fastspänt med ett sådant spännband var på 1960-talet. #
Och jag lärde väl mig något om hur man använder den här typen av spännband då. Slarva ej !
# Fick tillbaka tältet. En bilist såg när jag tappade det, plockade upp det och körde ikapp mig. :)

Och när man kan kränga spännband som fästs i styret och som sätter gaffeln i kläm, utan att folk reagerar. Då är det klart att det är svårt spänna fast hojen för många.
Det kanske inte är självklart att spännbandet används dubbelt baktill.
Dvs genom passagerarfottriangeln ner till fästet på släpet och tillbaka upp till andra änden av spännbandet vid passagerafottriangeln med spännbandslåset, genom låset och dra åt.
Totalt blir det alltså två "dubbla" spännband på varje sida fästa i passagerarfottrianglarna.
Men första åtgärden är givetvis att fixera framhjulet mot framkanten av släpet med ett spännband runt framdäcket. Med hojen stående på sidostödet.
Därefter de 4 spännbanden baktill som håller hojen både i sidled. Och framåt och bakåt.

Alltså, det går ju att använda den typen av remmar du länkar till (skulle dock aldrig kalla dem spännband, finns ju inget inbyggt sätt att spänna dem) för att lastsäkra om man gör extra åtgärder men du måste väl hålla med om att ett spännband av den här typen är både säkrare och enklare att få bra resultat med?

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu har ju ts ratat idén med en kompis som hjälper till med lastträning och på uppkörningen. Ofta ett billigt och trevligt alternativ.

Om de två städerna (bostadsort och uppkörning) inte var hemliga så skulle ju någon ur hojkollektivet här på sh kunna hjälpa till. Lite naivt kanske eftersom många inte vill ses irl. Ts i bilen och någon som kör hojen. Äääeeej tar ju aslång tid. Och så regnar det. Ts är förmodligen en kille också.

Ett släp för 23 000 kr med åtta månaders leveranstid är ju ett alternativ. Eller menade han att ts kunde få låna släpet? Det vore ju hyvens. Om inte ts bor i Järpen och ska köra upp i Östersund.

Mina meriter är att jag kört dt50mx och en kx250 på släp. Däremot har jag funderat på hur jag ska få in någon av mina hojar i en folkabuss fvb till Portugal.

Jag följer 46works på tuben och nu senast så åkte han och besiktade en hoj.
Kolla hela eller hoppa fram till 12:35 och se när han backar ut hojen och hur han sedan lastar.


Ja det finns en jäkla massa klipp på tuben. Nu finns det en massa svar här om ett moment som tar några sekunder.
Tänkte att det kunde vara kul att se.

Annars är kanalen klart sevärd.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag följer 46works på tuben och nu senast så åkte han och besiktade en hoj.
Kolla hela eller hoppa fram till 12:35 och se när han backar ut hojen och hur han sedan lastar.


Ja det finns en jäkla massa klipp på tuben. Nu finns det en massa svar här om ett moment som tar några sekunder.
Tänkte att det kunde vara kul att se.

Annars är kanalen klart sevärd.
Det där kan omöjligt stämma, måste vara trickfilmat! ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Grannen körde upp på annan ort och hyrde ett erde hojsläp av en privatperson genom nån app. Kan ha varit hygglo?


Kostade kaffepengar i sammanhanget. Såg väldigt lättlastat ut iaf.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Grannen körde upp på annan ort och hyrde ett erde hojsläp av en privatperson genom nån app. Kan ha varit hygglo?


Kostade kaffepengar i sammanhanget. Såg väldigt lättlastat ut iaf.
En del företag hyr ju ut skåpsläp för småpengar för en dag, jämfört med att köpa ramp så måste det vara både enklare och billigare.
Macken är ikring tar 700:- tror jag för en heldag, ramp/lucka och 1000kg totalvikt så de flesta får dra med vanlig bil.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Planerar att hyra släp med ramp från Hygglo.
Plan B är hyra släp och köpa ramp om jag inte får tag på släp med ramp.
Att få hjälp med hojen på släp kan jag få hjälp med, men skulle vilja kunna göra det själv och inte vara beroende av någon.

Ska göra uppkörningen i Eskilstuna om ni vill komma på en vardag vid lunchtid och hjälpa med att lasta av och på den =)

/Stockholm
 
Last edited:

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Planerar att hyra släp med ramp från Hygglo.
Plan B är hyra släp och köpa ramp om jag inte får tag på släp med ramp.
Att få hjälp med hojen på släp kan jag få hjälp med, men skulle vilja kunna göra det själv och inte vara beroende av någon.

Ska göra uppkörningen i Eskilstuna om ni vill komma på en vardag vid lunchtid och hjälpa med att lasta av och på den =)

/Stockholm
Hade du bott i Norrköping kunde du fått hyra mitt släp :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top