Få igång frambroms efter tömning av bromsvätska

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Hej

Jag har tömt ur all bromsvätska ur frambromssystemet för att kunna greja med delarna. Nu har jag skruvat ihop det igen, men får inte igång systemet. Jag häller bromsvätska i behållaren på styret och pumpar på bromshandtaget, men ingen bromsvätska sugs ner i bromsslangen.

Någon som har något tips på hur jag kan få igång min frambroms igen?
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Lufta som vanligt, alternativt tryck upp det från oket med spruta eller liknande..
Finns massvis med trådar om hur man luftar bromsar om du har stenkoll på det sök eller googla :)
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Bytt bromsvätska och luftat ut lite luftfickor har jag gjort förut, det är inga problem. Men nu är mitt system helt tomt på bromsvätska, och då var det tydligen värre att få igång det.

Enklaste hade så klart varit att trycka bromsvätska baklänges, men jag har inga lämpliga grejer till det :(
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Bytt bromsvätska och luftat ut lite luftfickor har jag gjort förut, det är inga problem. Men nu är mitt system helt tomt på bromsvätska, och då var det tydligen värre att få igång det.

Enklaste hade så klart varit att trycka bromsvätska baklänges, men jag har inga lämpliga grejer till det :(


Man kan använda nästan vad som helst för att trycka baklänges. Åk förbi apoteket och fråga efter en stor spruta kostar inte många Sek, Annars tar du svängen förbi feltema dom har billiga bromsluftare !!!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tyngdkraften fixar det ! öppna luftskruven låt det rinna tills alla luftbubblor är borta (men håll koll på att behållaren inte blir tom- då är det bara att börja om igen)
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Ta en cykel innerslang, klipp av den så att du får med ventilen, spänn cykelgummit tätt över bromsvätskehållaren och pumpa lätt med en cykelpump så att du får ett tryck. Pumpa på bromshandtaget och då börjar det fungera. Sedan lufta som vanligt.
Du måste få upp ett tryck i behållaren för att få ner vätskan.
Lycka till :banana
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Tack för hjälpen alla.
Åkte förbi Biltema på vägen hem och handlade lite slang. Hade redan en spruta.

Först fick jag trä en liten slang utanpå munstycket på sprutan. Sen en grövre slang utanpå det som passade både på luftningsnipplen och nu även på sprutan. Var lätt att få igång det sen när jag hade tryckt bromsvätska baklänges.

spruta_med_liten_slang.jpg

frambroms_spruta_till_luftning.jpg
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Nu när jag har bromsvätska i systemet har jag plockat bort bromsbeläggen och pumpat ut bromskolven ur oket en liten bit.

inga_bromsbelägg.jpg

Ni ser ju tydligt (smuts-)kanten på kolven som visar hur långt jag har pumpat ut den.

På insidan är kolven lite rostig.

frambroms_rostig_kolvinsida.jpg

Men på utsidan ser den riktigt fin ut om man bara torkar av den lite med en trasa.

frambroms_blank_fin_kolv.jpg

Problemet är att jag inte får in kolven igen! Jag har försökt pressa in den med en polygrip, men hur mycket jag än tar i åker inte kolven in en enda millimeter :(

Några ideér på hur jag får in den igen? Slipper helst tömma ut bromsvätskan igen...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Öppna locket till bromsvätskebehållaren och se om det hjälper.

Prova lossa på luftningsnippeln samtidigt som du trycker på kolven.

Hjälper inte det så kanske du tryckt ut kolven för mycket och någon O-ring i oket hamnat fel och hamnat i kläm.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har kommit på ett system som funkar bra på min hoj iaf.
Jag monterar bromsarna som vanligt och fyller på vätska.

Sedan tokpumpar jag på bromsen ca 10 gånger i följd.
Ingen paus mellan pumpen utan fullt ös på den bara.

Det jag har märkt är att när jag sedan släpper handtaget så kommer en massa vätska och luft tillbaka upp i handtaget från ledningarna, och efter ett par gånger så börjar jag få tryck i systemet och kan lufta som vanligt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Prova att pumpa ut kolven en bit till och sen prova att trycka in den.

Det är stor risk att den hamnat snett och låser sig.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Locket till bromsvätskebehållaren är öppet.

Ska testa att lossa lite på nippeln. Kommer väl bli jädrigt kladdigt med bromsvätska överallt igen, men måste man så måste man :) Ska testa detta när jag kommer ut i garaget igen.

Jag kunde inte pressa isär bromsklossarna tillräckligt för att få plats med bromsskivan mellan dem. Det är hela anledningen till att jag plockade bort klossarna över huvud taget. Och redan då, när klossarna redan satt på, tror jag inte att någon o-ring hamnat snett.

Efter jag plockade bort klossarna har jag testat att pressa in kolven från två olika lägen - lika stumt varje gång.

Värt att notera kan vara att varje gång jag släppt på bromshandtaget har kolven åkt in like (men så klart inte lika långt som den åkt ut när jag dragit in bromshandtaget)
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Locket till bromsvätskebehållaren är öppet.

Ska testa att lossa lite på nippeln. Kommer väl bli jädrigt kladdigt med bromsvätska överallt igen, men måste man så måste man :)

Sätt en slang på nippeln och dra den till en burk :)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Tryck på du, var inte rädd att ta i för mycket. Bättre att veta om nåt är fel nu än få det okej och sedan upptäcka fel när du är ute och kör.

Vet att på vissa bilar måste man snurra på kolven samtidigt som man trycker in den.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Prova lossa på luftningsnippeln samtidigt som du trycker på kolven.
Jag var nästan helt säker på att det här skulle funka, men tydligen inte, jag testade precis :(

Blir till att plocka isär oket helt i morgon och se om jag inte kan fatta hur det ska fungera, och varför det inte funkar som det ska nu.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top