Få bort röklukt vid renovering?

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Hej alla glada!

Har troligen blivit med hus och detta hus skall nu renoveras från topp till tå. Ska byta golv, tapetsera och måla tak i hela huset förutom att kök och badrum ska renoveras.

Nu till dilemmat! Det är verkligen jätteinrökt. Det har rökats inomhus i minst 20 år i huset så det sitter verkligen i väggarna om man säger så.
Har kikat runt lite på vad man ska göra för att bli av med röklukten på riktigt och även slippa att nikotinet kikar fram igenom de nya tapeterna om några månader/år.

En del verkar tycka att det räcker med att riva de gamla tapeterna och tvätta innan man lägger på nya tapeter och en del säger att allt måste målas med täckfärg innan man lägger på nytt. En del andra hävdar att täckfärgen mer eller mindre är vanlig färg som fått ett nytt namn för att handlarna ska tjäna stora pengar.

Jag vänder mig härmed till den otroliga kunskap som finns hos SH för att lösa detta dilemma!

Tack på förhand!
//Peter
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu har jag ju inte läst hela tråden...men:
Har du testat Trotyl?
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Precis. Spärrgrund eller spärrfärg. Typ som denna, fast det finns ju fler tillverkare som Alcro, Nordsjö m fl..
http://www.landora.se/pi_sparrfarg.htm

Har provat själv att måla en inrökt kvart med vanlig takfärg..Blev genomslag av rökfläckar o missfärgning. Det som funkade var just spärrfärg och sedan vanlig takmatt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ättika (starkaste sorten dom hade på affären) fördelat på ett dussintal fat och små skålar fungerade över förväntan, jag ska köra en flaska till för det dunstar rätt fort, men med en kostnad på 16:- flaskan kan jag leva med det, nu återstår bara att köra jonisator/ozon luftrenare en stund om det inte är allt för dyrt att hyra en sån.

Det luktar inte längre cigarettrök, inte rök över huvudtaget, det luktar inte blommande sommaräng heller, det är bara en total avsaknad av lukt i huset.

Pröva ett tag innan du börjar renovera, det blir ju knappast sämre!
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Ättika (starkaste sorten dom hade på affären) fördelat på ett dussintal fat och små skålar fungerade över förväntan, jag ska köra en flaska till för det dunstar rätt fort, men med en kostnad på 16:- flaskan kan jag leva med det, nu återstår bara att köra jonisator/ozon luftrenare en stund om det inte är allt för dyrt att hyra en sån.

Det luktar inte längre cigarettrök, inte rök över huvudtaget, det luktar inte blommande sommaräng heller, det är bara en total avsaknad av lukt i huset.

Pröva ett tag innan du börjar renovera, det blir ju knappast sämre!

Grejjen är att vi ska renovera hela kåken innnan vi flyttar in så vi kör nog tvättning av tapet, spärrfärg, spackel och sedan nya tapeter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grejjen är att vi ska renovera hela kåken innnan vi flyttar in så vi kör nog tvättning av tapet, spärrfärg, spackel och sedan nya tapeter.

Visst, men kör ättiks tricket ett par dygn innan, sen kör du alla dom andra åtgärderna, det skadar ju inte om ättikan tar bort det värsta först.

Någon sa att ättikan även skulle ta bort lukten av nymålat, så du kan ju köra ett varv till sen om du som jag inte tål att vistas i färglukt längre perioder.

Jag hade inga problem med lukten av nymålat förut, det luktar ju frächt och så, men efter att ha jobbar som sprutlackerare på en snickerifirma så utvecklade jag någon slags överkänslighet mot lukten.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det går bort vid vanlig omtapetsering och spackling.
Min pappa jobbar som målare och jag fick min lägenhet renoverad när jag flyttade in, mattorna byttes, tak och lister målades och nya tapeter hängdes. Röklukten försvann direkt och då var det verkligen så inrökt du kan tänka dig...det rann tjära om saker och allt va gult.

Lycka till!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Du har fått många bra svar redan.
En typ av spärrfärg är viktigast, det finns vattenburna och lösningsmedelburna färger. De nya vattenburna alkydfärgerna funkar oftast bra mot genomslag från tjäran och nikotinet, men binder inte upp den dåliga lukten lika effektivt. Den lösninsmedelburna spärrfärgen luktar jävligt starkt av lacknafta, men binder röklukten effektivast. När det gäller vanliga tak o väggfärger så luktar det fräscht o nytt, men risken är stor att det blir gula genomslag efter ett tag samt att röklukten kan komma krypande efter ett halvår-år och börja riktigt illa igen. Mitt förslag är att du börjar renoveringen med att grunda tak o väggar med lösningmedeburen grundfärg. se till att ha bra luftventilation ett par dagar så vädrar du bort lacknaftalukten. Se till få bort textiler typ heltäckningmattor och liknande, där samlas mycket av den äckliga lukten. Därefter kan du måla med vattenburna färger och tapetsera
Ps. Spärrfärger är absolut inte samma färg som vanliga latexfärger med annat namn, det är helt olika produkter. Ds
 
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Du har fått många bra svar redan.
En typ av spärrfärg är viktigast, det finns vattenburna och lösningsmedelburna färger. De nya vattenburna alkydfärgerna funkar oftast bra mot genomslag från tjäran och nikotinet, men binder inte upp den dåliga lukten lika effektivt. Den lösninsmedelburna spärrfärgen luktar jävligt starkt av lacknafta, men binder röklukten effektivast. När det gäller vanliga tak o väggfärger så luktar det fräscht o nytt, men risken är stor att det blir gula genomslag efter ett tag samt att röklukten kan komma krypande efter ett halvår-år och börja riktigt illa igen. Mitt förslag är att du börjar renoveringen med att grunda tak o väggar med lösningmedeburen grundfärg. se till att ha bra luftventilation ett par dagar så vädrar du bort lacknaftalukten. Se till få bort textiler typ heltäckningmattor och liknande, där samlas mycket av den äckliga lukten. Därefter kan du måla med vattenburna färger och tapetsera
Ps. Spärrfärger är absolut inte samma färg som vanliga latexfärger med annat namn, det är helt olika produkter. Ds

Kunde inte sagt det bättre själv!:tummenupp
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Tack för alla svar. Tror nog det kommer lösa sig bra!
Har iaf 2 månader på mig att renovera hela huset innan vi ska flytta in så om målarfärger och sådant luktar mycket så spelar det egentligen ingen roll, det kommer vara borta när vi flyttar in ändå.

Ska se om jag kan lägga upp lite före/efter-bilder sedan när det börjar bli klart.

//Peter
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top