PalleR1
På 1000cc sen -96
Jag har åkt sporthoj i en väldans massa år men har sällan upplevt riktigt avslappnad körning på kurviga vägar i regn. Periodvis har det kännts riktigt obehagligt. Orsaken är att jag är osäker på fästet.
Idag på väg hem från jobbet var det riktigt blött efter 1-2 timmars regn och jag var sugen på att utmana nojjan och valde en kurvig väg där det brukar vara skoj redan vid 110-120 genom svängarna. Stod på lite innan kurvmilen började för att få in lite fartblindhet (brukar gå bättre då).
Hittade en rytm, det flöt på och jag slappnade av mer och mer för att till slut kunna njuta också. Ta höjd, lyft blicken och gasa igenom kurvorna. Kände att jag litade på fästet.
Jag passerar genom "ett blötare område", vatten som rinner över vägen kanske 30-40cm långt i färdriktning mätt och känner hur framdäcken glider till ett kort ögonblick. Inte alls så att det var nära att jag gick ner men precis vad som behövdes för att spola bort även det lilla förtroende jag byggt upp i några mil.
Känner ni likadant?
Kan man på något sätt gradera fäste?
Ex mina Pilot Power har vid normala förhållande vid 18-20 grader i luften index 100 i fäste. Om jag kör samma hoj, däck på samma väg vid ca samma temperatur efter 2 timmars regn så är mitt fäste 60/70/80???
Tips, tankegångar diskussioner m.m. mottages
Idag på väg hem från jobbet var det riktigt blött efter 1-2 timmars regn och jag var sugen på att utmana nojjan och valde en kurvig väg där det brukar vara skoj redan vid 110-120 genom svängarna. Stod på lite innan kurvmilen började för att få in lite fartblindhet (brukar gå bättre då).
Hittade en rytm, det flöt på och jag slappnade av mer och mer för att till slut kunna njuta också. Ta höjd, lyft blicken och gasa igenom kurvorna. Kände att jag litade på fästet.
Jag passerar genom "ett blötare område", vatten som rinner över vägen kanske 30-40cm långt i färdriktning mätt och känner hur framdäcken glider till ett kort ögonblick. Inte alls så att det var nära att jag gick ner men precis vad som behövdes för att spola bort även det lilla förtroende jag byggt upp i några mil.
Känner ni likadant?
Kan man på något sätt gradera fäste?
Ex mina Pilot Power har vid normala förhållande vid 18-20 grader i luften index 100 i fäste. Om jag kör samma hoj, däck på samma väg vid ca samma temperatur efter 2 timmars regn så är mitt fäste 60/70/80???
Tips, tankegångar diskussioner m.m. mottages