Fäste i regn

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Jag har åkt sporthoj i en väldans massa år men har sällan upplevt riktigt avslappnad körning på kurviga vägar i regn. Periodvis har det kännts riktigt obehagligt. Orsaken är att jag är osäker på fästet.

Idag på väg hem från jobbet var det riktigt blött efter 1-2 timmars regn och jag var sugen på att utmana nojjan och valde en kurvig väg där det brukar vara skoj redan vid 110-120 genom svängarna. Stod på lite innan kurvmilen började för att få in lite fartblindhet (brukar gå bättre då).

Hittade en rytm, det flöt på och jag slappnade av mer och mer för att till slut kunna njuta också. Ta höjd, lyft blicken och gasa igenom kurvorna. Kände att jag litade på fästet.
Jag passerar genom "ett blötare område", vatten som rinner över vägen kanske 30-40cm långt i färdriktning mätt och känner hur framdäcken glider till ett kort ögonblick. Inte alls så att det var nära att jag gick ner men precis vad som behövdes för att spola bort även det lilla förtroende jag byggt upp i några mil.

Känner ni likadant?

Kan man på något sätt gradera fäste?
Ex mina Pilot Power har vid normala förhållande vid 18-20 grader i luften index 100 i fäste. Om jag kör samma hoj, däck på samma väg vid ca samma temperatur efter 2 timmars regn så är mitt fäste 60/70/80???

Tips, tankegångar diskussioner m.m. mottages
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Beror ju rätt mkt på däcken såklart.. och det går ofta att stå på rätt bra även i regn.

Kommer säkert dyka upp någon i tråden som förklarar hur greppet bara är X antal % sämre, och hur bra övning det är att köra i blött.

Det stämmer säkert, men personligen så tycker jag att det blir för dyrt om man skulle råka misslyckas med "övningen" så jag undviker att köra i regn ö ht. Har aldrig haft så bra koll på väderprognoserna som efter att jag började köra hoj. :tummenupp

Och skulle det komma en skur när man ändå är ute, eller av någon anledning faktiskt måste köra i regn så tar jag det jävligt lugnt.

Men för att ge någon sorts "svar", ditt fäste med Pilot Power är förmodligen väldigt mkt bättre än vad du tror. Stalltipset är väl att ta det lite extra lugnt precis när det börjar regna, men när det väl är rejält blött så går det bra att köra. tänk på att köra "mjukt"..

edit: kan tillägga att säsongen 2010 så hade jag inte en enda helt torr bandag, så jag har kört i regn så det räcker och blir över.. men personligen tycker jag inte att det är lika roligt.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Känner igen mig i dig. oxå helt nojig i blött. Enda sättet att hitta gränserna är väl att tänja på dem. Men det tycker jag verkar vara vanskligt och dyrt att göra på allmän väg, så jag fortsätter att ta det lugnt i blött.

Annars kan det nog vara bra att följa en säkrare pilot med liknande däck. Kan han , kan jag . Och på så sätt långsamt få förtroendet tillbaka.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Håller med peter o gubben alldelse för dyrt och onödigt att testa hur mkt däcken klarar tycker jag.Jag VET hur halt det kan vara i regn.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
1. Håll koll på vattensamlingar eller platser där det som du beskrev blir lite blötare.
2. Undvik / ta det lugnt på partier med låg friktion som målade linjer, övergångsställen och rondeller.
3. Testa underlaget regelbundet, typ gasa järnet när det blir grönt för att se om bakhjulet släpper eller bromsa med fotbromsen när du saktar ner på raksträcka så får du en bra känsla för det.

För mig är det motsatsen än för er ovanför, får aldrig så bra känsla i körningen som jag får i regn. Tycker att allt flyter på så jävla fint då. Kanske är fel på min hoj eller nåt.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
´Kul att se lite olika tipps och trix i denna tråden faktiskt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vande mig vid vattenkörning på en 35 mil lång tur hem från en polare. Riktigt toköste hela vägen hem. Blev både blinkad och tutad på av några bilar som jag körde om. Nu är ju iofs min hoj alldeles toksnäll att köra på så det är ju ingen risk att jag gasar omkull mig. ;)

Det jag är lite rädd för är snarare rullgrus på vägbanan. Speciellt av samma färg som asfalten, det har jag råkat ut för några gånger nu. Inte alls en helt lycklig känsla när båda däcken tappar allt fäste på vad som ser ut som torr och ren asfalt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja om vi bortser från diesel, oljespill, vita streck mm så har du ca 80% av fästet motsvarande med mönstrade gatdäck som du faktiskt har. Men de "risk" faktorer jag räknade upp tidigare... Där har du kanske bara ca 60%. vid olja och diesel kanske ännu mindre.

Värst är första skuren. Då skall du ta det försiktigt. damm och annan skit med vattnet kan bli snorhalt. Har det regnat ordentligt i 20 minuter är nästan allt sådant borta.
Det är svårt att vattenplana rakt fram men det går. Profilen på däcket gör detta.

Ta ut svängarna. Kör avslappnat. gör inga hastiga rörelser.
Häng ut som värsta apan när det svänger. mcn har bäst grepp när den är så upprätt som möjligt. Du får hänga ÅT hojen.

Det finns inget mer givande än att träna i regn! imo.

bra tips bubben

1. Håll koll på vattensamlingar eller platser där det som du beskrev blir lite blötare.
2. Undvik / ta det lugnt på partier med låg friktion som målade linjer, övergångsställen och rondeller.
3. Testa underlaget regelbundet, typ gasa järnet när det blir grönt för att se om bakhjulet släpper eller bromsa med fotbromsen när du saktar ner på raksträcka så får du en bra känsla för det.

För mig är det motsatsen än för er ovanför, får aldrig så bra känsla i körningen som jag får i regn. Tycker att allt flyter på så jävla fint då. Kanske är fel på min hoj eller nåt.
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tycker det är mysigt att köra i regn :död

Dessutom jävligt bra då hojen blir ren och fin :)

Nu är väll int emin nån värsting, men tycker fästet räcker till bra även när det är blött, kör ungefär som vanligt, säkert lite föriktigare omedvetet.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Det enda jobbiga med regnet är att man blir lite blött, och att man är tvungen att skölja av hojen när man kört klart...
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Har för mig att det är ca 60% fäste på våt asfalt mot torr.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag fått den siffran ifrån idag =(

Oavsett så tar man det lugnt ... man vet aldrig var det finns nån liten svacka där man får en pöl och då är även vattenplaning en faktor.

Så jag brukar såga så här:
Enda gången jag kör lagligt är då det regnar ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En stor fara med regn är att man blir blöt och frussen. Då blir man per automatik stelare, segare och kanske tom mindre uppmärksam. Det är en av dom större farorna när man kör hoj! :fakta

Blöta bromsar kan vara riktigt kassa också, tills man har pallnitat ett tag och dom blir varma och helt plötsligt börjar ta, då tar det tvärstopp istället :död
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Enligt Richo, ca 80% under de förutsättning du satte. (Torr och fin asfalt jämfört med samma ställe vått och rent men inte stående/rinnande vatten.)

Mao mer än man normalt utnyttjar. Problemet blir att förhållandena ändras väldigt kvickt så det är svårt att säga nåt snitt. Varierar snabbt mellan 0-80... :rolleyes:
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, så länge man har mjuk gaskontroll så behöver det inte bli så dyrt. Man känner ju när det börjar drifta, då tar man det lite lugnare. Men använder man inga andra lägen på gasen än tomgång och fullgas kan det ju kosta en slant iofs.

Detsamma gäller ju bromsen också iofs, fast det är ju mycket enklare att hantera en sladd än framhjulssläpp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, så länge man har mjuk gaskontroll så behöver det inte bli så dyrt. Man känner ju när det börjar drifta, då tar man det lite lugnare. Men använder man inga andra lägen på gasen än tomgång och fullgas kan det ju kosta en slant iofs.

Detsamma gäller ju bromsen också iofs, fast det är ju mycket enklare att hantera en sladd än framhjulssläpp.

Jaja. Kolla hur det ser ut på kurs- och banddagar såväl som svensk RR när det gud fader vattnar sin trädgård. Smock, smock smock.
Fästet är ju mer etta-nolla vid regn. Inte som att öva grusväg direkt.

Fö gäller ju samma regler vid blöt vägbana som vid torr: blick, spårval, gaseriet och bromseriet osv. Bara det att fästet blir sämre. Och vill man lära sig hur mycket sämre vid regn (på det aktuella underlaget med de aktuella däcken osv), så blir det oftast med självmarkering som resultat

Sen tillkommer ju förstås att vara mer noga än vanligt att undvika brunnslock och vägmarkeringar vid regn.

Inte mycket att orda om
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det skiljer en hel del mellan olika asfaltsorter också. Bland annat rödaktig asfalt brukar bli snorhal när den är blöt, medans det finns vissa sorter där man har massor med fäste.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är det någonting SMC lärt mig så är det att det är väldigt nyttigt att öva i regn :tummenupp

Så sant som det är skrivet! :tummenupp

Jaja. Kolla hur det ser ut på kurs- och banddagar såväl som svensk RR när det gud fader vattnar sin trädgård. Smock, smock smock.

Nja, skulle jag inte vilja hålla med om... inte de kursdagar jag kört med SMC i år i alla fall, har trillat omkull fler när det är torrt istället.
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top