Färgkod Suzuki GSX-R 750 2009 /laga spräckt skärm

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Någon som vet vart jag hittar färgkoden för den blå färgen?
Frågade KGK, men det verkar vara hemligt.
Behöver dom korrekta siffrorna för alla komponenter i färgen.
Inte hittepåkod från någon sida på internet.
Alt vart jag kan hitta/köpa en ny/beg skärm i rätt blå färg.
Kollat e-bay men ingen som finns färdiglackad.

Ska kunna lämna koden till en lackfirma så dom kan lacka upp en ny framskärm eftersom jag spräckte den det första jag gjorde efter jag köpt hojen (idiot).

Ny OEM-skärm kostar 2600kr olackad, kinaskärm 600kr.
Någon som vet om det finns någon som lagar mc-plast i 08-området?

Vroooom!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan du inte ta med din gamla skärm till lackeraren så de kan göra ett färgprov och blanda till en egen färg? Om det är en bra lackfirma så borde en ev. skillnad vara omärkbar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan du inte ta med din gamla skärm till lackeraren så de kan göra ett färgprov och blanda till en egen färg? Om det är en bra lackfirma så borde en ev. skillnad vara omärkbar.

Det är väl det smartaste om man inte kan få fram färgkoden, ta skärmen till en lackbutik och låt dom skjuta av kulören och blanda till färgen. Även om man kan hitta färgkoden är det inte hundra säkert att det ändå stämmer mot original.

Sen beror det lite på hur grejerna sitter, på en framskärm som sitter "för sig själv" är det svårare att se färgskillnad mot andra detaljer jämfört mot en tex en sidokåpa som går upp mot en tank i samma kulör.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Jag är okunnig i ämnet, men du menar att om jag går till en bättre plåt/lackfirma kan dom alltså bestämma rätt färg utifrån min befintliga skärm? "skjuta av kulören" hur gör man det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är okunnig i ämnet, men du menar att om jag går till en bättre plåt/lackfirma kan dom alltså bestämma rätt färg utifrån min befintliga skärm? "skjuta av kulören" hur gör man det?

Precis dom har en apparat som "kollar" kulören och sen får dom på nåt vis ut ett recept som dom blandar efter. Ta med skärmen och åt till nån seriös lackbutik, lackeringsfirma så fixar dom det utan nån större problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Precis dom har en apparat som "kollar" kulören och sen får dom på nåt vis ut ett recept som dom blandar efter. Ta med skärmen och åt till nån seriös lackbutik, lackeringsfirma så fixar dom det utan nån större problem.

Så är det, ofta är ett tränat öga minst lika bra.

Dock är det nästan att föredra över orginalkod om man lackerar delar av en gammal hoj, då kulören ändras med ålder slitage och exponering, använder man orginalkod på en tio år gammal hoj vill man nästan måla om rubbet. Villet ju självklart gör bästa resultatet i slutändan ändå.

Olika maskiner blandar samma kod (recept) olika också, mikroskopiskt, men ofta märkbart vid nära jämförelse. För att inte tala om små variationer med pasta som fastnar i locket/lämnar droppar i doseringsmunstycket.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top