Extrem flygskräck.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vet inte om det hjälper men flygplan har en enorm redundans.. Är ju otroligt säkert jämfört med alla andra transportsätt inklusive gå..

Som kuriosa kan jag lägga till att det va ett flygplan ( tror det va en trippel 7a ) som tappa båda sina motorer över atlanten och segelflög till tennefiffa :p ska se om jag kan hitta nån bra länk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236

canada till azorerna var det i en 330 :)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
När du kör hoj har du kontroll, så därför känns det gissningsvis säkert. Däremot är du antagligen inte så förtjust i att åka hoj som passagerare. Troligtvis gäller samma sak med flyg, så... Gå pilotutbildning, lär dig ratta en stor jumbojet, ta jobb på ett bolag som flyger till USA, sätt dig i cockpit och flyg dit.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om du är seriös i frågan så prata med flygbolaget så kan de ordna en visning av planet och en genomgång med nån på flygplatsen, sen när det blir på riktigt, alltså att du skall flyga så pratar du med besättningen innan, de hanterar sånt här titt som tätt.

/Gift med en flygvärdinna
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Öl,vin och whisky är lösningen .... brukar funka på demesta .... funkar det inte drick lite mera :fakta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Öl,vin och whisky är lösningen .... brukar funka på demesta .... funkar det inte drick lite mera :fakta
Njae, har en bekant jag brukar resa med till motorevent i Europa någon gång per år. Han är, trots fysik som en elitidrottsman och inte särskilt många kilon, fullständigt neddrogad på diverse receptbelagda piller mot rädslan i kombination med kopiösa mängder sprit av alla sorter livrädd - ändå klarvaken och speedad som en Duracellkanin! När vi skulle ner till Italien på F1 i september hade han knaprat sina piller men inte riktigt hunnit fyllna till innan jag lånade honom mina Bose-lurar- den där typen som aktivt dämpar bort allt konstant buller.

Och se på sjutton, helt plötsligt kunde han inte sitta och analysera motorljud, gnirk i stommen och andra orosmoment, bara oljudet från hans embarmeliga förråd av obskyr musik fyllde hans universum och för en gångs skull var han i vettigt skick när vi kom fram till destinationen. Samma sak på hemresan - betydligt mer beskedligt och harmoniskt än någonsin tidigare.

Nu har han avbokat en flygrädslekurs på Arlanda och törs flyga i stället för att köra bil mellan Luleå och Stockholm. Att avskärma sig från ljudmattan blev hans tics för att behärska problemet på ett rimligare vis.

Säger inte att det är lösningen för alla, men för honom blev det ett stort steg att komma tillrätta med ett besvärande problem. Det hjälper måhända mindre mot rädsla för missiler men drar väl inte direkt från...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fråga: får flygvärdinnorna verkligen använda kundtoaletten? Tycker det ser högst olämpligt ut.
Eh, hur tänkte Du nu Markus? Om det finns två toaletter ombord, vore det då bättre att ha en skyltad för "kunder", en för "personal"...? :)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eh, hur tänkte Du nu Markus? Om det finns två toaletter ombord, vore det då bättre att ha en skyltad för "kunder", en för "personal"...? :)
Jag vill vara belysa det orimliga i situationen. Som om servitören kom och satte sig och åt med en på krogen. De praktiska frågorna överlåter jag till fackförbunden.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Flygskräck..... SOVA var ordet..

DHL 24 timmar service ( flygreservdelar )

Ring DHL å beställ transport av flygreservdelar till SAS disken,Utrikeshallen på Newark
Packa in dig i en låda lagom stor, droga ner dig för ca 24 timmar--- ( glöm inte pissburk)
kolla nedan "Dörr till dörr" på 24 timmar (kan bli 72)
...Problem solved:fakta
 

Bifogat

  • DHL.JPG
    DHL.JPG
    113.5 KB · Visningar: 64

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade nog försökt boka mig på en båt om jag hade åkt ditåt.

Fast, själv är jag inte så rädd för att vara i luften, dock livrädd för att sitta inlåst i en plåtlåda i 13 timmar. :skrämd
Lätt nervös över säkerhetkontroller också. :eek:
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag vill vara belysa det orimliga i situationen. Som om servitören kom och satte sig och åt med en på krogen. De praktiska frågorna överlåter jag till fackförbunden.

Man måste ju inte kissa i kors med flygvärdinnan bara för att hon är en människa och behöver gå på toa? :va

Du bör helt klart vänta på din tur Markus.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det får de göra men finns det flera toaletter så har jag för mig att de kan reservera en toalett för besättningen.

Snarare så att de i vissa (äldre) flygplan stänger av den främre toaletten för att förändra tyngdpukten och då faktiskt komma ända fram :gnissla
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Detta gäller mig och betyder kanske inte att det gäller lika för dig.
Jag har kommit fram till att om man är rädd för något så är det enklaste att få bort rädslan att helt enkelt ta tjuren vid hornen och göra det.
Jag har märkt att om jag intresserar mig för vad det är som händer och hur det fungerar så kan jag koppla bort rädslan och ha kvar nyfikenheten, och om det är något som flygning där man inte kan göra något så är distraktion dvs att man gör något annat som man kan slukas upp av en bra lösning för mig, nu skall dock erkännas att jag inte haft någon som helst problem med flygning utan alltid gillat det. en bra bok kanske kan vara intressant ? skippa paddor osv utan ta en riktig fysisk bok så kan du läsa den under hela start osv.

Ingel, just ditt problem går ju att kontrollera, man kan ju ta reda på flygrutten på förhand och se efter om det går över något konfliktområde, gör den det kan man välja en annan leverantör som har en annan rutt alternativt lägga om sin resa så den går via andra områden.
ja jag är medveten om att det finns väldigt många konfliktområden.
bara ett tips i all välmening.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Ingel, just ditt problem går ju att kontrollera, man kan ju ta reda på flygrutten på förhand och se efter om det går över något konfliktområde, gör den det kan man välja en annan leverantör som har en annan rutt alternativt lägga om sin resa så den går via andra områden.
ja jag är medveten om att det finns väldigt många konfliktområden.
bara ett tips i all välmening.

Aa, jag vet, men fick precis silverkort på Emirates och då måste jag ju åka via Dubai - över Ukraina :(
Det är guld värt - sista resan efter 36 h från Auckland blev jag flyttad till business och fick fri champagne, jag ville lixom ta några varv till när det va dags att landa i Sthlm...
men, jag tror att mitt problem har gått ner sig tillbaka till det normala. har ju inte varit så många nedskjutna plan på sistonde om man ska se lite teoretiskt på det hela och som sagt - de lugnande hjälpte mig rätt bra sist. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top