Extrainkomst. Starta företag? Hjälp!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu blev jag helt plötsligt kluven.

Fick svar av frilansfinans att de även fakturerar privatpersoner, och de tar bara 6% avgift för sina tjänster. Detta innebär att jag slipper all bokföring, f-skatt, ansvar, pappersarbete, you name it. Allt för bara 6% i avgift.

Men samtidigt skulle det vara kul att prova på att driva eget, rent som en upplevelse.

Får ta mig en funderare.

Så hemskt mycket pappersarbete är det inte för ett litet företag. Man bör dock ha bra kontakt med en redovisningsbyrå om man vill undvika de värsta fällorna.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu blev jag helt plötsligt kluven.

Fick svar av frilansfinans att de även fakturerar privatpersoner, och de tar bara 6% avgift för sina tjänster. Detta innebär att jag slipper all bokföring, f-skatt, ansvar, pappersarbete, you name it. Allt för bara 6% i avgift.

Men samtidigt skulle det vara kul att prova på att driva eget, rent som en upplevelse.

Får ta mig en funderare.

Det är värt de där 6% för att slippa allt sånt ja. Och du kan ju alltid börja med deras tjänst för att sedan starta eget om du ser att det är ruljans på affärerna och att 6% faktiskt blir en del kronor på ett år.
Men jag skulle inte börja med att starta företag i ditt fall innan du har skaffat erfarenhet av marknaden på riktigt.
Jag har använt mig av en sådan tjänst tidigare med gott resultat och med tanke på hur mycket pengar jag har lagt ner på revisionstjänst tidigare så var det värt varenda krona att göra på detta viset innan man kom igång och körde helhjärtat.

Kommer du bara byta skärm på ajfån?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Marknadsföring inte att förglömma. Det kostar megga. När vi drog igång Greatdays hade vi räknat högt på marknadsföringen, men oj vad vi bommade trots det. Att tro att det bara är att öppna en webbplats och att man direkt blir hittad på google stämmer inte riktigt. Kanske dyker du upp på sid 23, men vem kollar där?

Hur har du tänkt att folk ska hitta dig?
Främst via rekommendationer vänner till vänner och att ha en så bra sökmotoroptimering som möjligt. Sen kommer det väl bli lite Google Adwords, men den budgeten kommer vara ganska liten.

Sen kommer detta främst skötas vid sidan om min vanliga heltidsanställning - det vill säga på "fritidsbasis", så att bli marknadsledande är inte ens att tänka på.

Det är värt de där 6% för att slippa allt sånt ja. Och du kan ju alltid börja med deras tjänst för att sedan starta eget om du ser att det är ruljans på affärerna och att 6% faktiskt blir en del kronor på ett år.
Men jag skulle inte börja med att starta företag i ditt fall innan du har skaffat erfarenhet av marknaden på riktigt.
Jag har använt mig av en sådan tjänst tidigare med gott resultat och med tanke på hur mycket pengar jag har lagt ner på revisionstjänst tidigare så var det värt varenda krona att göra på detta viset innan man kom igång och körde helhjärtat.

Kommer du bara byta skärm på ajfån?
Det får nog bli så. Jag börjar via frilansfinans och ser hur det går. Får jag bra ruljans på verksamheten så går jag över till enskild firma.

Fick en PM-förfrågan om HTC-telefoner nyss, så vem vet. Det kanske blir lite blandat, men huvudsakligen iPhones, med en tydlig notis på hemsidan om att andra märken kan repareras på förfrågan.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Någon som använt en sån här tjänst vid konsultverksamhet utomlands?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det blir företag lutar det åt av olika anledningar.

Nu till bokföringen.
Någon som har något tips på ett enkelt och bra bokföringsprogram?
Helst för Mac men PC funkar också.
Hellre billigt och bra än gratis och värdelöst.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det blir företag lutar det åt av olika anledningar.

Nu till bokföringen.
Någon som har något tips på ett enkelt och bra bokföringsprogram?
Helst för Mac men PC funkar också.
Hellre billigt och bra än gratis och värdelöst.

Känner inte till något särskilt, men det är ju inte rocketscience precis. Borde finns någon bra nättjänst?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Detta känns vettigt. Tack!

Nu är verksamhetens hemsida färdig (dock ej online ännu) efter många timmars odlande av gråa hårstrån ;)

Loggade in på verksamt.se idag och såg att min ansökan om fa-skatt gått igenom, så nu väntar jag bara på papprena. Dock står det att jag ej är momsreggad, fast det har nog att göra med att jag skrev ett startdatum för momspliktig verksamhet 2011-12-01.

Sjukt spännande detta, och tråden kommer sannolikt fyllas med fler frågor :)
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Detta känns vettigt. Tack!

Nu är verksamhetens hemsida färdig (dock ej online ännu) efter många timmars odlande av gråa hårstrån ;)

Loggade in på verksamt.se idag och såg att min ansökan om fa-skatt gått igenom, så nu väntar jag bara på papprena. Dock står det att jag ej är momsreggad, fast det har nog att göra med att jag skrev ett startdatum för momspliktig verksamhet 2011-12-01.

Sjukt spännande detta, och tråden kommer sannolikt fyllas med fler frågor :)

Jag kan kolla om du har blivit momsreggad om du vill.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kapar tråden lite.

Jag har en halv-ny fundering på att bilda bolag för lite "hobbyverksamhet" också..


Vad kostar egentligen alla registreringar till SKV, Bolagsverket osv för att få ett rullande AB?

Utöver de > 50´ då såklart, men löser nog huvudsakligen det genom apport.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009

Kneedrag

Guest
Är också sugen på att starta eget.

Vad betyder vilande företag? Kan man inhandla momsfritt för att förbereda och sedan starta upp ett halvår senare?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är också sugen på att starta eget.

Vad betyder vilande företag? Kan man inhandla momsfritt för att förbereda och sedan starta upp ett halvår senare?

Nope är det vilande så vilar det. Men kostnaden för att ha ett HB aktivt är så liten att det finns ingen anledning att låta det vila.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är också sugen på att starta eget.

Vad betyder vilande företag? Kan man inhandla momsfritt för att förbereda och sedan starta upp ett halvår senare?

Du kan handla privat och lyfta momsen senare när bolaget är reggat. Om det gäller 1, 6 eller 36 månader minns jag dock inte.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Nope är det vilande så vilar det. Men kostnaden för att ha ett HB aktivt är så liten att det finns ingen anledning att låta det vila.

Vilande ftg är en missvisande term som egentligen inte finns i alla skattemässigt, antingen bedriver man näringsverksamhet eller inte. Typ antingen jobbar man eller så jobbar man inte.

I skattedeklaration kan du redovisa 0 i högst 6 månader sedan dras din momsregistrering in. Efter 6 månader anses det att ingen näringsverksamhet föreligger.

Normalt skall moms/fskatt samt ag dras in samtidigt, men tyvärr föreligger det lite brister hos SKV på det planet.

Du kan handla privat och lyfta momsen senare när bolaget är reggat. Om det gäller 1, 6 eller 36 månader minns jag dock inte.

Det kan man inte utan du handlar när ftg är reggat och du har typ 6 måander på dig att dra momsen i ftg, en sk. uppstart fas.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du e momsreggad från å med den 1a dec och skattskyldig från å me samma datum med 1månads redovisning den 12 varje månad.
För att underlätta för dig själv tycker jag att du skall ansöka om att deklarera elektroniskt så slipper du allt papperstjafs.

http://www.skatteverket.se/foretago.../info/4804.4.6efe6285127ab4f1d2580003899.html

Är det bara jag som tycker det är lite överambitiöst att ha månadsvis momsredovisning på ett företag som omsätter någon enstaka tusing i månaden? Missar man en redovisning blir det snabbt böter som äter upp vinsten...
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Är det bara jag som tycker det är lite överambitiöst att ha månadsvis momsredovisning på ett företag som omsätter någon enstaka tusing i månaden? Missar man en redovisning blir det snabbt böter som äter upp vinsten...

Från och med nästa år kan man tyvärr ej deklarera momsen i inkomstdeklartionen.

Förseningsavgiften ligger på 500 kr första gånen och 1000 kr vid upprepade förseningar.

Ptja, man ska ju inte missa att sköta sitt ftg så enkelt e det!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top