Ev. Köpa sporthoj

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, snarare begriper jag inte vad man ska ha en 1000-klubba till. Förutom känna sig häftig då. Ingen chans använda den vettigt, bryr man sig inte om det så för all del.

750n har 150 hk, det räcker och blir över. Den går betydligt lugnare än en 600 faktiskt. Andra hojtyper som Bandit, ZX, FZ har ju lite annan trimning av motorn så det är inte jämförbart. Min R1 går bara bana/race och det finns anledning till det. Världens tråkigaste hoj på krokiga favoritvägen... Om man inte börjar på dubbla skyltarna!

Jag hade inte ofta använt potentialen en 600cc RR cyckel ger på gata heller.
Mellanregistret däremot, är det man brukar på gata, och där är det bra mycket större skillnad mellan 600 & 1000 än det är på varvtider.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag hade valt 1000 kubik med dina kriterier iaf. Här låter det ju nästan som att armarna går av när du gasar med 1000 kubik. Provade kompisens r1 med starndardtrim PC och avgas. Visst gick den bra som fan. Men man får ju varva över 10000 innan den börjar dra som satan... Fast köper du en 690 behöver de inte gå fort för att man ska ha skoj
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Kan vara värt att kolla serviceintervallen om du ska köpa en ny eller relativt ny hoj. Ofta är det längre intervaller på större motorer jämfört med de små. Men det beror ju på hur mycket du kör också. Jag köpte en 650 och pendlar på och det var ju lite av ett misstag eftersom det vissa år innebär två service.

/Freddo
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade en ninja 750 som första hoj. Gick ju rätt bra. Vid omkörning kugga jag 3 växlar för att få bra drag. Så 600 går fet bort om du inte vill varva ihjäl dig ��
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Jag passar på o snor tråden lite :D

Jag går i samma tankar, dock inför nästa säsong med att införskaffa sporthoj. R6an har alltid varit en drömhoj (06 och frammåt) men jag står inför ett dilemma med ABS..

Jag vet och förstår allt med ABS.. Men att få tag i en sporthoj med ABS kostar mig otroligt mycket i försäkring eftersom de är så pass nya årsmodeller.. Vad ska jag göra? Blir inte klok.. Bojkotta ABS och köra på drömhojen eller köpa nakenhoj och alltid dregla efter sporthoj?... :huvet
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
GSX-R 750 är 15 kg lättare än GSX-R 1000 på 2016-modellen, så någon myt vetefan om det är.
Den har också 15mm kortare hjulbas.
Det finns alltid undantag, jag snackar generellt o då skiljer det inte mycket förutom effekten förstås :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns alltid undantag, jag snackar generellt o då skiljer det inte mycket förutom effekten förstås :hihi

F3 800 väger 173, F4 väger 191.
ZX636 väger 194, ZX10R väger 206.
Svårt att komma på några mer tillverkare som faktiskt har en sporthoj mellan sin 600cc och sin 1000cc såhär på rak arm, men det verkar vara ganska genomgående att den med mindre cylindervolym också väger en påtaglig mängd mindre för 2016 års modeller.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Påtagligt hehe
Det enda som är påtagligt är enl mig den ökade effekten i literhojjarna :tummenupp
Men jag släpper denna sub-debatt nu. :hej
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top