EU-vansinne

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
EU får säga vad dom vill, jag skulle köra ändå. Här skrotas ingenting!


Visst. Jag med.
Men det är inte riktigt så enkelt.
Vi skulle inte kunna besiktiga, vi skulle inte kunna försäkra.

Vi blir till laglöst villebråd, och om det inte redan finns en lag som reglerar vad som skall hända vid upprepad brottslighet - så kommer det att komma.
Beslag av fordonet, som sedan kommer att förverkas och destrueras.

Det är ett svineri utan dess like, och det skulle få mig att bli en Ghost Rider jag aldrig velat vara.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tycker inte om EU på något sätt, men...
Nu var det här förslaget taget ur en X-post från en svensk frilansarjournalist, sen har det spätts på av andra journalister som b.la. AFP granskat och sen påvisat att de har en historik av att sprida desinformation (vad otippat...?).

Nej förslaget handlar inte om att EU ska ta ditt fordon ifrån dig och tvångsskrota den, däremot är det 3-4 miljoner fordon som går upp i rök per år..! tack vare svartskrotning, exportering m.m..
Så hade folk bara gett fan i att skrota och exportera svart så hade nog pappa EU inte brytt sig lika mycket om att dra åt svångremmen, inte så konstigt att det dimper ner ett förslag om att allt ska kartläggas. Opopulär åsikt jag vet..!


Den första delen av ditt inlägg förstår jag inte alls, och den andra delen är en helt felaktig tolkning av förslaget som är lagt.

Bland annat fastställs tydliga kriterier för när ett fordon räknas som uttjänt, samt vilka krav som ställs på ägaren. Till exempel ska man utan onödigt dröjsmål och under straffansvar lämna fordonet till skrotning, om det uppfyller kriterierna för vad som räknas som avfall.

Det ska alltså inte längre vara du som fordonsägare som beslutar när det är dags att skrota din bil, utan det ska avgöras utifrån en punktlista. Om någon av punkterna uppfylls är äganderätten förverkad.
Det kan handla om allt från att bilen ”har skurits i bitar eller strippats” till att ”dess bromsar och styrkomponenter är för slitna” eller att det inte har ”genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes”. Man talar här om den årliga kontrollbesiktningen, alltså. Hoppar man över den under ett par år är bilen avfall och ska skrotas.


Så om du sätter en B20 i en Amazon från -65, då är den inte original. Och har den inte gått igenom en kontrollbesiktning de senaste två åren, ja, då ska den betraktas som avfall enligt det här regelverket, säger Jan Tägt.


Så ser förslaget som ligger ut idag, och det är sannerligen ingen desinformation. AFP som du nämner är en av världens största nyhetsbyråer och sannerligen inte kända för att springa andras ärenden.

Ditt sista argument att bilar skulle "gå upp i rök" är helt befängt.
Att bilar exporteras är väl helt naturligt? Den dag dom uppnått sin ekonomiska livslängd i våra högskatteländer kan dom fortfarande göra tjänst i decennier i andra delar av världen.
Är tanken att Burkina Faso skall elektrifieras i en grisblink och att dom skall gå man ur hydda och alla köpa nya Teslor?
Aint gonna happen.

Till sist vill jag ge dig ett exempel på den "svartskrotning" du verkar vilja ha stopp på:

Under perioder som det varit viktigare att köra motorcyklar, eller veterinärvårdsräkningarna nått 100.000-kronorsnivån redan innan betessläppet har jag valt att köra billig bil.
Så billig att jag inte kunnat rättfärdiga en helförsäkring - och givetvis har jag kört av vägen vid något tillfälle.

I stället för att köra bilen till skroten så har jag kunnat köpa en tvillingbil med brister för småpengar och snabbt skiftat över växellåda eller vad som nu var galet på den nya bilen och kört till jobbet med den istället.

Den gamla, krockade bilen blir kvar hemma som reservdelslager för att kunna ge mig billiga mil framgent - då, i forntiden.

Med EU-förslaget blir sådan ekonomisk bilhållning olaglig.
Vi har redan idag regler kring att ha skrotbilar på tomten.
Dom får inte läcka olja eller vätskor till marken, dom får inte riskera skada andra, dom får inte irritera grannar.

Inga problem för mig. Jag har nog med uthus att stoppa in en reservdelsbil i så att den står under tak och utan att synas.

Men, med förslaget som ligger kommer jag inte ens få ha det på sådant vis!
Bryssel skall kunna tvinga mig att köra min reservdelsbil till skroten!!!

Det är ett överförmynderi utan dess like, och dessutom ett underkännade av de svenska lagar och regelverk som redan reglerar sådant.
Självklart kopplar jag kärran och kör resterna till skroten den dag jaginte kan skörda fler delar, eller när behovet upphört efyersom jag köpt annan bilmodell - men jag bestämmer när det skall ske. Inte Bryssel!

Jag hatar detta så starkt!
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Och exakt vad är problemet med att några fordon exporteras eller skrotas av privatpersoner?
Som Hell sa handlar det nog mer om just potentiella värden i fordon som exporteras till tredjevärldsländer utan att det lagförs. Det medför att fordon som redan dömts ut av EU-direktiven (ej säkra att framföra) bara skickas till någon annan världsdel där folk inte bryr sig så mycket om varken körbarhet eller om att skatten på en bra affär kommer in i fickan på kommisionen.

Den första delen av ditt inlägg förstår jag inte alls, och den andra delen är en helt felaktig tolkning av förslaget som är lagt.
Du får självklart använda teknikens värld som referens, men av egen åsikt jag har tagit deras expressen-liknande artiklar med en nypa salt senaste 10 åren. Enligt ENR hävdar advokater i deras intervjuer att ingen kommer beslagta ditt fordon så länge du är byråkratiskt duktig. https://europeannewsroom.com/eu-not-working-on-law-to-seize-and-scrap-cars/
Vilken tolkning som är "rätt eller fel" visar sig när det tas till domstol, men jag har gärna fel tills dess :)

AFP som du nämner är en av världens största nyhetsbyråer och sannerligen inte kända för att springa andras ärenden.
Jaha jag som trodde det var grannens reklamblad.. det här vara bara en liten kommentar jag lade för skojs skull. Men jo de springer bokstavligt talat runt och korrigerar propaganda som sprids på b.la. sociala medier (av alla). De har ett dedikerat team där du kan hitta lite var och vartannat här https://factuel.afp.com/

Ditt sista argument att bilar skulle "gå upp i rök" är helt befängt.
Inte så befängt enligt EU-kommissionens rapport. Jag går vanligtvis emot principen att länka artiklar hit och dit, men här är en del av grundmaterialet till varför förslaget faktiskt väcktes 2020. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021SC0060&rid=2

Samt en illustration som jag hittade på sida 31 (tror jag).
1710879731109.png

Till sist vill jag ge dig ett exempel på den "svartskrotning" du verkar vilja ha stopp på:
Tror du har missförstått mig här kompis. Jag personligen bryr mig noll och inget om att just bilar exporteras i varierat skick eller skrotas utan bokföring. Det jag säger är att EU bryr sig något så otroligt och jag kan förstå varför de gör såhär när det bokstavligt försvinner 1% av deras inventarier av bilar varje år. När jag var en grabb hade vi 300 djur på gården och skulle en kalv rymt fick vi bannemej leta hela natten tills den var hemma igen.

Jag ogillar det lika mycket som någon annan, men jag kan också se att det finns ett problem EU inte kan lösa med deras nuvarande system. Och tyvärr är vi med i den här soppan vi också, i alla fall i dagsläget..!
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Och exakt vad är problemet med att några fordon exporteras eller skrotas av privatpersoner?

Jag förutsätter naturligtvis att det görs av ansvarsfulla personer som inte häller ut spillolja på marken och skulle så ske har vi redan lagstiftning emot sådan miljöförstörelse så det är bara att tillämpa dessa lagar kraftfullare.
Ett par exempel på vad som sker i praktiken.

- Pikeys (får man säga så) i England driver skrotfraggar som krossar bilar, utan att ta hand om airbags. Skrotmetallen går sedan genom tunneln under kanalen (delvis). I praktiken åker odetonerade airbags i tveksamt skick tillsammans med metallsplitter i öppna containers, i en tunnel...
- Poland exporterar illegalt en hel del till andra öststater
- Bilar som skrotats (ersättning har betalats ut till de som skrotar) hittas i norra Afrika

Problemet är ganska utbrett. Dock är det alltför ofta att man riktar kraften åt fel håll. Att någon av oss vill ha en Amazon i en lada som vi kanske får körduglig om 20 år är inget verkligt problem, men det är mätbart. Jämför med regler på jaktvapen, samtidigt som de är obefintliga i illegal verksamhet. Inget av problemen ovan löses av att jaga privatpersoner med gamla bilar, men lagen skulle tillåta just detta. Sedan skulle länder som Sverige agera kraftfullt, medan de flesta andra skulle strunta i det. Nu agerar de flesta veteranorganisationer unisont mot frågan så jag räknar med ett förtydligande i nästa utgåva.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som Hell sa handlar det nog mer om just potentiella värden i fordon som exporteras till tredjevärldsländer utan att det lagförs. Det medför att fordon som redan dömts ut av EU-direktiven (ej säkra att framföra) bara skickas till någon annan världsdel där folk inte bryr sig så mycket om varken körbarhet eller om att skatten på en bra affär kommer in i fickan på kommisionen.

Men EU-direktiven är uppefter väggarna!
Utebliven besiktningen innebär bara att fordonet inte är besiktigat. Inte att det skulle bara osäkert att framföra.
En gasbil (hypad som miljöräddare) får inte godkänt i besiktningen när tankarna skall bytas. Den blir värdelös över en natt, och det är inte lönt att byta tankarna, och man får inte konvertera till normal bensindrift. Bilen har kanske 30.000 ekonomiska mil kvar i sig på förvisso fossilt bränsle - men den skall skrotas.
Vad är det för miljöhänsyn?

Och exporten av begagnade bilar till tredje världen - det är förvisso våra avlagda bilar dom tar över, men det sker ju en utfasning där med. Vår ratade bil från 00-talet ersätter en sopslut Toyota från 80-talet. Dom kommer ikapp oss, förr eller senare - men medicinen nu är inte att strypa deras tillgång till modernare material än dom har idag.

Vad är alternativet i Västafrika?
Köpa nytt? Köpa elbil?



Du får självklart använda teknikens värld som referens, men av egen åsikt jag har tagit deras expressen-liknande artiklar med en nypa salt senaste 10 åren. Enligt ENR hävdar advokater i deras intervjuer att ingen kommer beslagta ditt fordon så länge du är byråkratiskt duktig. https://europeannewsroom.com/eu-not-working-on-law-to-seize-and-scrap-cars/
Vilken tolkning som är "rätt eller fel" visar sig när det tas till domstol, men jag har gärna fel tills dess :)


Jaha jag som trodde det var grannens reklamblad.. det här vara bara en liten kommentar jag lade för skojs skull. Men jo de springer bokstavligt talat runt och korrigerar propaganda som sprids på b.la. sociala medier (av alla). De har ett dedikerat team där du kan hitta lite var och vartannat här https://factuel.afp.com/


Inte så befängt enligt EU-kommissionens rapport. Jag går vanligtvis emot principen att länka artiklar hit och dit, men här är en del av grundmaterialet till varför förslaget faktiskt väcktes 2020. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021SC0060&rid=2

Samt en illustration som jag hittade på sida 31 (tror jag).
View attachment 496459

Några hundra sidor att plöja där. Jag skall absolut läsa grundmaterialet, men inte just nu.
Tror du har missförstått mig här kompis. Jag personligen bryr mig noll och inget om att just bilar exporteras i varierat skick eller skrotas utan bokföring. Det jag säger är att EU bryr sig något så otroligt och jag kan förstå varför de gör såhär när det bokstavligt försvinner 1% av deras inventarier av bilar varje år.

"Deras inventarier"? Det är min bil det handlar om.

"Skrotas utan bokföring?" Det är isf ett ärende för Skattemyndigheten, och med deras Argusöga lär du inte komma långt som fristående bilskrotare med kontoret på fickan. Vi har ett tätt nät med myndigheter och funktioner som omöjliggör sådan verksamhet - och tunga straff både för miljöbrott och skattebrott.

När jag var en grabb hade vi 300 djur på gården och skulle en kalv rymt fick vi bannemej leta hela natten tills den var hemma igen.

Ja, men där är skillnaden att du som bonde är bidragstagare och att Bryssel är delägare i din kalv genom att dom betalar stora pengar för att du skall kunna fortsätta vara bonde.

Nu pratar vi om mina motorcyklar, och som vill jag fortsätta ha avställda några år medans jag renoverar, eller låter tiden sätta ett nytt pris på dem eller - vad fan som helst. Min ensak!

Jag ogillar det lika mycket som någon annan, men jag kan också se att det finns ett problem EU inte kan lösa med deras nuvarande system. Och tyvärr är vi med i den här soppan vi också, i alla fall i dagsläget..!

Precis - i dagsläget!

Går bara något som liknar det förslag som presenteras igenom så kommer jag - hittills EU-positiv att helt enkelt gå ut EU själv.

Kanske inte så att jag tvärstannar på motorvägen vid Denekamp där gränsövergången var och KRÄVER att få visa pass i de rivna båsen - men jag kommer opponera mig då mycket det bara går kring allt som stör mig med dem som tog mina hojar ifrån mig.


Nå, jag skall plöja dokumenten och se var jag landar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men EU-direktiven är uppefter väggarna!
Utebliven besiktningen innebär bara att fordonet inte är besiktigat. Inte att det skulle bara osäkert att framföra.
En gasbil (hypad som miljöräddare) får inte godkänt i besiktningen när tankarna skall bytas. Den blir värdelös över en natt, och det är inte lönt att byta tankarna, och man får inte konvertera till normal bensindrift. Bilen har kanske 30.000 ekonomiska mil kvar i sig på förvisso fossilt bränsle - men den skall skrotas.
Vad är det för miljöhänsyn?

Och exporten av begagnade bilar till tredje världen - det är förvisso våra avlagda bilar dom tar över, men det sker ju en utfasning där med. Vår ratade bil från 00-talet ersätter en sopslut Toyota från 80-talet. Dom kommer ikapp oss, förr eller senare - men medicinen nu är inte att strypa deras tillgång till modernare material än dom har idag.

Vad är alternativet i Västafrika?
Köpa nytt? Köpa elbil?





Några hundra sidor att plöja där. Jag skall absolut läsa grundmaterialet, men inte just nu.


"Deras inventarier"? Det är min bil det handlar om.

"Skrotas utan bokföring?" Det är isf ett ärende för Skattemyndigheten, och med deras Argusöga lär du inte komma långt som fristående bilskrotare med kontoret på fickan. Vi har ett tätt nät med myndigheter och funktioner som omöjliggör sådan verksamhet - och tunga straff både för miljöbrott och skattebrott.



Ja, men där är skillnaden att du som bonde är bidragstagare och att Bryssel är delägare i din kalv genom att dom betalar stora pengar för att du skall kunna fortsätta vara bonde.

Nu pratar vi om mina motorcyklar, och som vill jag fortsätta ha avställda några år medans jag renoverar, eller låter tiden sätta ett nytt pris på dem eller - vad fan som helst. Min ensak!



Precis - i dagsläget!

Går bara något som liknar det förslag som presenteras igenom så kommer jag - hittills EU-positiv att helt enkelt gå ut EU själv.

Kanske inte så att jag tvärstannar på motorvägen vid Denekamp där gränsövergången var och KRÄVER att få visa pass i de rivna båsen - men jag kommer opponera mig då mycket det bara går kring allt som stör mig med dem som tog mina hojar ifrån mig.


Nå, jag skall plöja dokumenten och se var jag landar.
1. Det är inte ett direktiv, det är en lag. Skillnaden är att ett direktiv skall omvandlas till svensk lag, medan en lag gäller i sin ursprungliga form.

2. Det är fullt möjligt att konvertera en gasbil, men tillverkaren måste erbjuda en lösning som "pluggar" gastankarna. Här väljer tillverkarna själva hur de går vidare.

3. Problemet är inte export. Problemet är byråkrati och bedrägeri. En bil med körförbud måste exporteras som skrot, inte som ett fordon. För att få exporteras som skrot måste den avregistreras, den som avregistrerar måste se till att den hanteras enligt miljökrav. Så långt är det byråkrati. Vad som händer är att den som avregistrerar tar betalt för att hantera den enligt miljökrav, men samtidigt säljer den utomlands som bil. Här blir det miljöbrott, skattebrott och en del annat på samma gång.

4. Den som skall "skrota" en bil måste vara licensierad för att göra det, både av miljö- och säkerhetsskäl (jämför med skandalen runt Think pink i Sverige).

Jag är alltså inte positiv till förslaget, men jag förstår att de som gillar byråkrati vill åt detta håll. Känsloargumentet om "mitt fordon!" kommer garanterat inte fungera här utan det handlar om att motivera arbetstillfällen i små företag (entusiastverkstäder, motivlackare, sadelmakare etc.). Man måste förstå byråkratin för att vinna emot den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så för att några auktoriserade skrotfirmor avregistrera fordon, tar pengarna och sedan exporterar fordonen så ska det problemet lösas genom att privatpersoner tvingas skrota sina fordon och skicka dessa fordon till auktoriserade skrotfirmor? Jag tror jag dör!!! :rofl
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alltså det är så orimligt så det fattar vem som helst att det inte blir som domedagsprofeterna säger. Så EU ska gå emot äganderätten? Det tror jag inte ett dugg på.

Däremot kanske dessa regler kan gälla den som är näringsidkare i skrotbranschen, vilket kanske är klokt. -”Du får inte sälja den där 30 år gamla Corollan som är sopslut och som inte varit besiktigad på 7 år som du köpt in för att skrota. Du ska demontera och återvinna den, men du får inte skeppa den till Sudan.”

Vi har en sådan skojarfirma mitt över gatan. De proppar en 20-fotare full med någon bil, massa uttjänt hemelektronik och vitvaror som ser jävligt nyskördade ut från återvinningen. Jag ringde polisen och tipsade dem, men det fanns inget intresse.

Fan jag kan till och med tänka mig att offra den sunkigaste NSR125R jag har som reservdelshoj för att få igenom ett sådant förslag.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså det är så orimligt så det fattar vem som helst att det inte blir som domedagsprofeterna säger. Så EU ska gå emot äganderätten? Det tror jag inte ett dugg på.

Däremot kanske dessa regler kan gälla den som är näringsidkare i skrotbranschen, vilket kanske är klokt. -”Du får inte sälja den där 30 år gamla Corollan som är sopslut och som inte varit besiktigad på 7 år som du köpt in för att skrota. Du ska demontera och återvinna den, men du får inte skeppa den till Sudan.”

Vi har en sådan skojarfirma mitt över gatan. De proppar en 20-fotare full med någon bil, massa uttjänt hemelektronik och vitvaror som ser jävligt nyskördade ut från återvinningen. Jag ringde polisen och tipsade dem, men det fanns inget intresse.

Fan jag kan till och med tänka mig att offra den sunkigaste NSR125R jag har som reservdelshoj för att få igenom ett sådant förslag.

Be careful vad du önskar dig.

Det du beskriver pågår tvärs över gatan är i högsta grad olagligt.
Polisen är fel instans.
Det är Tullen du skall ringa.


Läs av container numret korrekt:
XXXU 999 999-9 och lämna en vettig beskrivning av vad du ser. Kan du plåta något av det så hjälper det, men Tullen är tillräckligt intresserad för att slå en spärr på containernumret i tulldatan.
På så vis kommer enheten inte att kunna exportklareras, utan plockas ur för "slumpmässig kontroll" innan den skall iväg.


Vi har lagarna, vi har systemen på plats.
Funkar dom inte så får man se till att trimma dem. Vi behöver inte överstatlighet och lapptäckeslagstiftning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har en sådan skojarfirma mitt över gatan. De proppar en 20-fotare full med någon bil, massa uttjänt hemelektronik och vitvaror som ser jävligt nyskördade ut från återvinningen. Jag ringde polisen och tipsade dem, men det fanns inget intresse.
Jag har ju alltid förundrats lite över att dom som jobbar på ÅVC ofta har ganska nya och dyra bilar, lite finare BMW och Audi tex. Jag inbillar mig att man inte tjänar massor på att sitta i en kur och svara på frågor om var man ska lägga madrasser och gnälla på dom som lägger tryckt virke i brännbart.

Det är också snudd på samma skalskydd runt vår ÅVC som det är på den närbelägna anstalten. Uppenbarligen finns det en hel del pengar i sopor också.

Att man får bort bilar som rostar bort och potentiellt börjar läcka olja mm har jag inga problem med. Men när den här lagen väl är på plats, då är det ju fritt fram att dra åt snaran. Tänk om någon, med klimatkrisen som ursäkt, kommer på att alla gamla bilar är milijöbovar, och att man måste ha en ny bil för att rädda världen? Tänk om alla fordon äldre än 15 år ska bort?

Skulle miljön tjäna på det? Nej, tvärs om. Vilka skulle däremot tjäna på det? Jo, bilindustrin, som har horder av lobbyister som jobbar heltid för att tvinga på oss konsumenter nya dumheter, och öka omsättningen. Och att ta bort begagnade bilar är ju ett bra sätt att öka omsättningen av nya bilar.

Och teoretiskt är det ju smart, men en modern bil som är 15 år är inte slut med nollvärde, så någon kommer ju få ta en ekonomisk smäll, så begagnatvärdena borde sjunka rätt rejält hela vägen.

Eller så är det helt enkelt så att en modern elbil beräknas vara slut efter 15 år, då har batterikapaciteten sjunkit så att den i praktiken är obrukbar om man inte bara åker korta ärenden. Och de mineraler som behövs är också en i högsta grad begränsad resurs, så för att kunna sälja nya bilar måste bilparken omsättas ofta.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har ju alltid förundrats lite över att dom som jobbar på ÅVC ofta har ganska nya och dyra bilar, lite finare BMW och Audi tex. Jag inbillar mig att man inte tjänar massor på att sitta i en kur och svara på frågor om var man ska lägga madrasser och gnälla på dom som lägger tryckt virke i brännbart.

Det är också snudd på samma skalskydd runt vår ÅVC som det är på den närbelägna anstalten. Uppenbarligen finns det en hel del pengar i sopor också.

Att man får bort bilar som rostar bort och potentiellt börjar läcka olja mm har jag inga problem med. Men när den här lagen väl är på plats, då är det ju fritt fram att dra åt snaran. Tänk om någon, med klimatkrisen som ursäkt, kommer på att alla gamla bilar är milijöbovar, och att man måste ha en ny bil för att rädda världen? Tänk om alla fordon äldre än 15 år ska bort?

Skulle miljön tjäna på det? Nej, tvärs om. Vilka skulle däremot tjäna på det? Jo, bilindustrin, som har horder av lobbyister som jobbar heltid för att tvinga på oss konsumenter nya dumheter, och öka omsättningen. Och att ta bort begagnade bilar är ju ett bra sätt att öka omsättningen av nya bilar.

Och teoretiskt är det ju smart, men en modern bil som är 15 år är inte slut med nollvärde, så någon kommer ju få ta en ekonomisk smäll, så begagnatvärdena borde sjunka rätt rejält hela vägen.

Eller så är det helt enkelt så att en modern elbil beräknas vara slut efter 15 år, då har batterikapaciteten sjunkit så att den i praktiken är obrukbar om man inte bara åker korta ärenden. Och de mineraler som behövs är också en i högsta grad begränsad resurs, så för att kunna sälja nya bilar måste bilparken omsättas ofta.
Vi "lobbyister" i bilindustrin vill inte detta. Vi tjänar pengar på märkesverkstäder och reservdelar. Däremot är Svensk bilprovning en instans som lobbar hårt för att göra bilar olagliga från första kontrollbesiktningen. Det finns en konstant press om att få lägga till nya krav på saker som skall ge körförbud. Det som ofta tvingar en någorlunda fungerande bil av vägen är just missad kontrollbesiktning som blir dyr att åtgärda. Skärps kraven för långt skrotas nyare och bättre bilar, vilket ökar incitamenten för illegal hantering.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om nu ett dylikt förslag mot förmodan går igenom, hur skulle det lösas rent praktiskt? Vem hämtar de tvångsskrotade fordonen och vilka befogenheter kommer de att ha?

"Hej, ditt fordon är tvångsskrotat på grund av flerårig utebliven besiktning så nu ska vi ska hämta det"
- Nej.
"Ehm, nähä...?"

Jag menar, inte ens statens egna skattefinansierade propagandas kontrollorgan fick ju tränga sig på för att kontrollera om hushållet har TV och därmed ska betala avgift eller ej utan en direkt inbjudan från ägaren av den kontrollerade bostaden... Vad ska de göra, bryta sig in i mitt låsta garage och helt sonika stjäla min privata egendom? Hur många misshandlade hämtnissar kommer det att resultera i? För att inte tala om hur många fordonsstölder förklädda under täckmantel av laglig tvångsskrotning?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Rösta nu för fan på ett EU kritiskt parti i Juni. Socialistprojekt har redan körts i Sovjet med dåligt resultat, bör undvikas i Europa också.

Swexit ftw!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja det är verkligen det som frågan handlar om. Hur hårt man vill bli tagen i chokladmunken för att eventuellt kunna köpa billigare morötter.

Eller så är det en princip. En princip om självstyre som man inte ruckar på, en princip om att svenskar beslutar om frågor som rör Sverige. En princip om självständighet och självbestämmande.

Fö kan man alldeles på egen hand utan EU köra sitt land i botten. Det går alldeles utmärkt.

Annars kan man fråga Schweiz hur ledsna de är att inte var en medlem i den fina EU-klubben. Det verkar ju gå så illa för dem. Eller Norge.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är verkligen det som frågan handlar om. Hur hårt man vill bli tagen i chokladmunken för att eventuellt kunna köpa billigare morötter.

Eller så är det en princip. En princip om självstyre som man inte ruckar på, en princip om att svenskar beslutar om frågor som rör Sverige. En princip om självständighet och självbestämmande.

Fö kan man alldeles på egen hand utan EU köra sitt land i botten. Det går alldeles utmärkt.

Annars kan man fråga Schweiz hur ledsna de är att inte var en medlem i den fina EU-klubben. Det verkar ju gå så illa för dem. Eller Norge.

Jag är jävligt less på Ståkkålm.

En princip!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Är britterna nöjda med Brexit tro?

Nä, de är ju inte det. De ångrar sig ganska hårt när de upptäckte att det blev en massa ekonomiska konsekvenser som drabbar dem hårt.

Ett exempel: https://www.dagensps.se/bors-finans/efter-brexit-nu-angrar-sig-britterna/
Ge mig tre bra saker med EU som du tycker är så bra att vi inte kan vara utan unionen. Drygar inte utan nyfiken för jag som är anti-EU hittar inga på rak arm.

Bara belåningssystemen gör detta till ett haveri
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ge mig tre bra saker med EU som du tycker är så bra att vi inte kan vara utan unionen. Drygar inte utan nyfiken för jag som är anti-EU hittar inga på rak arm.

Bara belåningssystemen gör detta till ett haveri

Gemensam marknad
Gemensam arbetsmarknad
Gemensam lagstiftning

Sedan handlar allt om att ge och ta och kompromisser. Men lyfter man blicken så ser man att det är ett framgångsprojekt. Exempelvis när det gäller stödet till Ukraina, för att ta ett närliggande ämne.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Gemensam marknad
Gemensam arbetsmarknad
Gemensam lagstiftning

Sedan handlar allt om att ge och ta och kompromisser. Men lyfter man blicken så ser man att det är ett framgångsprojekt. Exempelvis när det gäller stödet till Ukraina, för att ta ett närliggande ämne.
Mycket av den gemensamma lagstiftningen är väl dessutom kopplad till förutsättningarna för att ha just gemensam marknad och arbetsmarknad.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top