EU tar beslut om 24 års gräns för mc körkort.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det väntas att riksdagen i höst beslutar om de nya körkortsreglerna som ska komma att gälla från 2013.Som det ser ut nu så kommer det att bli både krångligare och mer kostsamt för de som vill ta mc körkort i framtiden.Enligt direktiv från EU ska åldersgränsen för tung mc höjas till 24 år.Det kommer även att krävas ett särsklit prov mellan klass A2, mc kortets mellanklass och klass A.

Ovanstående enligt MC Nytt.

Det verkar ju snart vara så tillkrånglat så man förstår varför många kanske aldrig förverkligar sin dröm om ett mc körkort med denna åldershöjning samt en redan dyr kostnad som ändå förväntas bli ännu dyrare.Hur tänker man egentligen nere i EU högkvarteret Bryssel !?.Eller sanningen är sådan att man inte tänker alls. :va
 

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Umeå/Falun
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Helt sjukt!!! :huvet

snart får man väl inte ta mc kort alls. blir så jävla trött på allt skit som dom håller på med där nere. lägg lite fokus på vettiga saker istället
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och det värsta är att om 5-10 år kommer alla vi som fick obegränsat på vår 18-årsdag att bli trackade av snorisarna för att vara ett "sånt där kalkbrott som fick hojkortet i cornflakespaketet" :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Klart det är trist för de som redan nu sitter o väntar och kanske då måste få vänta ännu längre för obegränsat. Merkostnaden kan ju dock vara svår att påverka/ta hänsyn till då jag förmodar att prissättningen för det mesta förutom möjligen teoretiska samt praktiska provet är fri för marknaden att bestämma.

Alltså EU-direktivet kräver ovanstående men prissättningen är varje enskilt lands bekymmer om befolkningen är missnöjda. Jag har ingen aning om vad det kostar i andra länder men det kanske är billigt i Italien men dyrt i Sverige att ta körkort = det lägger sig inte beslutsfattarna i.

Om prisbilden för körkort blir så dyr att det påverkar marknaden = försäljningen av motorcyklar minskar nämnvärd omfattning kanske det finns intresse att lobba för reglerad prissättning för åtminstone de obligatoriska delarna i en körkortsutbildning om så inte är fallet redan idag. Samtidigt kan en "fuling" vara att en prisökning anses bra för att värdet i själva körkortet då skulle höjas och körningen bli lugnare.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ja det är tråkigt att det blir på detta sättet. men tyvärr så är det ju en bi-effekt av allt "bombande" på vägarna och fortkörningar och olyckor med mera som vi motorcyklister står för......det finns en stor intresse organisation som arbetar för motorcyklismens bästa, men dom verkar arbeta i motvind då dom flesta motorcyklister väljer att ej vara medlemar där och dom har då ej dom ekonomiska förutsättningarna att ta upp kampen mot sådana här puckade beslut om t.ex. körkort......

ni som i alla år sagt att smc "ej gör något för mig" och därför ej varit medlemmar kanske borde tänka er för innan man resonerar som ni gör.......


personligen tror jag att det kommer komma mer/värre beslut när det gäller motorcyklar och motorcyklismen....det är redan på förslag att en motorcykel MAX får ha 100hk....vet ej dock hur långt borta beslutet om det är.....400cc har smc redan lyckats stoppa en gång, men det kanske blir aktuellt igen att ta upp den frågan får regeringen för sig....samma sak med att behöva ha registrerings skylt fram på mc....

tror tyvärr att vi (motorcyklister) har oss själva att skylla.....


mina tankar spontant såhär en fredags morgon...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ärligt !
hur många under 24 är mogna nog att köra ostrypt 600/1000 på gata ??

Finns många i 40-årsåldern som inte är det !

Med detta inte sagt att jag själv är fullfjädrad tung-förare trots att jag haft kortsen jag var 16 (i 12 år !)

Dyrare, ja lite.
Krångligare, nja
Fler som överlever, förhoppningsvis !
Fler som kör olovligt, förmodligen....
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Å andra sidan kanske vi ju få se mer import av de små, roliga hojarna (250cc, 400cc) från Japan och de blir de "coola" hojarna istället för 180 hk-monstrena. CBR250R hade jag gärna haft, den är snygg som fan!
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Det vore naturligtvis helt förkastligt om det blev så.

Jag blir fruktansvärt trött och matt i kroppen när jag tänker på att myndighetsåldern är 18, men man får inte göra riktigt allt då.

Någon borde skjutas, eller åtminstone bli lite slagen i ansiktet.

Varför kan man inte prata och överväga om myndighetsåldern borde höjas istället? Något jag inte skulle ställa mig helt främmande till.

Självklart skall man få göra ALLT när man blir myndig, annars faller ju hela grejen med att bli myndig.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Nästa steg mot nollvision

Nästa steg är att höja kortkortsålder för tung mc til 75.
Mot nollvision
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Bättre än nyinförd effektbegränsning ála 80/90-talet.

Problemet med A-tillväxten är snarare kostnaderna, och deras roll i ett samhälle där ungdomar börjar tjäna pengar allt senare, än åldersgränser.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ärligt !
hur många under 24 är mogna nog att köra ostrypt 600/1000 på gata ??

Det där handlar mer om att man på körskolor lär sig ta körkort, inte hur man hanterar fordonet. Den biten får man sköta själv genom kurser och utbildningar.

Skulle man istället lägga prioriteringarna på bättre utbildning tror jag man skulle komma till rätt med en större del av problemet än att göra som dom gör nu.

Men det är som med all politik. Det är lättare att bota symptomen än att bota sjukdomen. Därför är det enklare att förbjuda och göra inskränkningar än att ändra på folk och deras synsätt.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Ingen dum ide. Kanske kanske statistiken förbättras och medför gott med sig till oss så som försäkringspremier o annat.

Sen är det ju så att detta beslut är ganska självförvållat av mig och många andra, tyvärr.


Och sen undrar jag ärligt. Vad gör hojar med 1 häst per kilo på gata? Vad har dom där att göra egentligen förutom att köra snabbt och mycket olagligt..?
Så länge det är lagligt kommer ja fortsätta köra 1000cc men dom har egentligen inget på gata att göra om man ska vara ärlig.
 
Last edited:

gränsfall

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
-
Hoj
-
Vad händer om man (som jag planerar att ha) har mellankort när det här införs? Får man a2-behörighet då? Och måste man göra ett andra körprov för obegränsat?

*ser mina mc-drömmar försvinna längre och längre bort*:huvet
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag tycker inte att det är så galet.

Det vore nog bra för många att bara få köra begränsat tills de är 24.

Men det ska inte behöva vara krångligare att ta kortet och sen borde det finnas ngt bättre system än det som är nu med begränsad hoj för det verkar ju inte efterlevas iaf å då är det ju tämligen onödigt.

Känns som att jag var en av otroligt få som körde begränsat på riktigt under hela tiden jag hade begränsat hojkort...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det finns alltid två sidor på ett mynt.
Klart det är "trist" att åldersgränsen ska behöva höjas och att det kanske blir dyrare att ta hojkort.

Men om det sänker försäkringspremier, reducerar svarta dödsrubriker i aftonblaskan och kanske i allmänhet ger hojåkarkollektivet ett bättre rykte - ptja, då är det nog en bra idé :)

Jag ser ju mycket hellre att detta införs, än att det ska begränsas hur många hästar man får ha i hojen, eller hur mycket kubik den får vara på.
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Haha , ja om detta är steget mot nollvisionen, då kan man ju undra hur många under 24 som kommer köra olagligt? Och sen har dom inte råd med kort, så då köper dom en Aprilia RSV4 och kör ihjäl sig totalt :huvet
Då kan ja lova att det blir buskörning utan skylt, utan försäkring, och utan trafikvett!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top