Eternittak

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Hallå hallå,

Det är så att jag har en rätt stor tegellänga på gården som jag tänkte göra något vettigt av. Ovanvåningen har använts till diverse de senaste åren av föregående ägare bland annat som kontor och musikstudio. Det är öppet upp i taknocken och det är isolerat och gipsat från insidan och ser OK ut, så jag tänkte att med lite tur så slipper jag riva bort skivor och isolering. Var dock osäker på om det var riktigt gjort från utsidan så jag slet av en eternit panna idag och som ni ser på bilden så är det bara masonit som undertak och isoleringen ligger rätt under masoniten och är därmed exponerad för vatten. Takpannorna är överlag i gott skick men en del av de börjar såklart spricka i vågdalarna så det är inte 100 tätt, inte ens 99.

Nu hade jag tänkt att bygga en lägenhet i en del av denna längan men måste göra vid taket först. Det billigaste är väl att plocka bort eternit pannorna (de är skruvade i läkten och var väldigt lätta att ta bort) och sen spika råspont, takpapp och läkt och sen lägga dit eterniten igen. Då lägenheten kommer kosta en bra slant och jag vill sova gott om nätterna och slippa drömma mardrömmar att det regnar in så är dock frågan om eterniten har minst 25 år till i livslängd efter jag lagt tillbaka den och bytt ut de som är sämst. Såg att det fanns en fibercementplatta som kan ersätta eternit, den var iofs var rätt dyr men jag räknar inte med att behöva byta mer än lät säga var tionde panna.
Vet om riskerna med asbest men har man skydd och inte kastar med skivorna ska det inte behöva damma så mycket.

Kanske är det bättre att öppna plånboken och lägga på ett plåttak, ser även att en del har lagt nytt plåttak direkt på befintligt eternittak. Vet ifan om jag vill göra det då det för eller senare kommer börja leta sig in vatten vid skruvhålen.

Taket är stort. Ca 400m2 så det drar iväg både i tid och pengar. Det brådskar dock knappast att göra hela taket. Den delen jag vill bygga om har en takyta på en sådär 80m2. Ser väl dock lite trist ut med två olika sorters takbeklädnad då det kommer få vara så under några år. Byter jag hela taket så spräcker jag budget för lägenhetsbygget och måste senarelägga det ett antal år och jag är sugen som fan på att komma igång med bygget.

Är det någon här som har förslag på alternativa lösningar?
Är även intresserad av att komma i kontakt med någon som har eternit pannor liggande som man vill bli av med eller känner någon som vill byta ut sitt eternit tak, hör av er i så fall.
 

Bifogat

  • 20130701_174057.jpg
    20130701_174057.jpg
    245.8 KB · Visningar: 1,601
  • 20130701_174122.jpg
    20130701_174122.jpg
    240.3 KB · Visningar: 586

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Då vi skulle byta taket på vår lada på jobbet så skulle asbestsaneringen kosta ca 3 miljoner!!!!!!. Rådet vi fick och som vi oxå gjorde var att lägga plåt uppe på eterniten till den nätta kostnaden av 800 000:-.

Jag tror inte det är rådigt att du börjar lyfta plattor då flertalet säkert går sönder.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle ändå lägga dit plåttak och sen är det skitsamma om det är två olika tak en stund.
Tp/Tr 18-20 kostar från 70:-/kvm och duger gott.
Men om takstolarna inte är undermåliga och håller för egenvikten+ snölast på tegel så skulle jag satsa på betongtegel istället då det är billigaste alternativet och ser bäst ut.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag skulle ändå lägga dit plåttak och sen är det skitsamma om det är två olika tak en stund.
Tp/Tr 18-20 kostar från 70:-/kvm och duger gott.
Men om takstolarna inte är undermåliga och håller för egenvikten+ snölast på tegel så skulle jag satsa på betongtegel istället då det är billigaste alternativet och ser bäst ut.

Betongtegel?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska det vara lägenhet så hadde jag med satsat på betongpannor.Plåttak för ett jävla liv när det regnar
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det är sjukt att det ska vara så dyrt att får bort eternitplattor. Det förvånar mig inte att det ligger jättehögar med sånt skit i skogarna istället för att det tas om hand på rätt sätt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är sjukt att det ska vara så dyrt att får bort eternitplattor. Det förvånar mig inte att det ligger jättehögar med sånt skit i skogarna istället för att det tas om hand på rätt sätt.
På vissa ställen är det gratis att slänga annars kostar det ca 1000kr per ton
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Jag får ta och ringa ett par samtal idag och ta ett par offerter på materialet. Har läst på en del nu och att låta eterniten ligga kvar och läkta direkt på denna och sen lägga plåten direkt på verkar vara en vedertagen lösning. Korrugerad plåt de blir det i alla fall inte. Det är för fult och förstör utseendet på byggnaden. Får bli takplåt med utseende av takpanna i så fall. Att det låter lite mer när det regnar är sekundärt, jag ska inte bo där själv. Takstolarna är rejäla och jag tror utan att räknat på det att det hade gått och lägga betongpannor, men arbetstiden för detta är ju säkert x3 om inte till och med mer.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag får ta och ringa ett par samtal idag och ta ett par offerter på materialet. Har läst på en del nu och att låta eterniten ligga kvar och läkta direkt på denna och sen lägga plåten direkt på verkar vara en vedertagen lösning. Korrugerad plåt de blir det i alla fall inte. Det är för fult och förstör utseendet på byggnaden. Får bli takplåt med utseende av takpanna i så fall. Att det låter lite mer när det regnar är sekundärt, jag ska inte bo där själv. Takstolarna är rejäla och jag tror utan att räknat på det att det hade gått och lägga betongpannor, men arbetstiden för detta är ju säkert x3 om inte till och med mer.

Personligen tycker jag att plåt som ska likna takpannor är bra mycket fulare än hederlig korrugerad plåt. Tänk också på att finns väldigt många profiler på korrugeringen, inte bara den vanliga TP20 som man ser på alla carports mfl.
Dessutom, om underarbetet är lika mycket för plåten som för pannor så tar det inte speciellt mycket längre tid. Man lägger ut pannor väldigt fort, problemet är bara att du behöver få upp pallen för att bysta ut dem på sin platser, väl där är frågan om det inte går fortare per kvadratmeter med pannor istället för plåt som ska skruvas.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Jag har då också bara masonit under mitt tegeltak. Sålänge yttre lagret (tegel, eternit osv) är någorlunda fräscht skulle då åtminstone inte jag vara orolig. Masoniten på dina bilder ser ju dessutom ut att vara i nyskick så!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har då också bara masonit under mitt tegeltak. Sålänge yttre lagret (tegel, eternit osv) är någorlunda fräscht skulle då åtminstone inte jag vara orolig. Masoniten på dina bilder ser ju dessutom ut att vara i nyskick så!

Fast jag sätter en peng på att din masonit ligger uppepå takstolarna.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har då också bara masonit under mitt tegeltak. Sålänge yttre lagret (tegel, eternit osv) är någorlunda fräscht skulle då åtminstone inte jag vara orolig. Masoniten på dina bilder ser ju dessutom ut att vara i nyskick så!

Inget man gärna har på ett bostadshus då teglet i sig inte är ett tätskikt på samma sätt som pappen är. Är det oisolerat under så är det inte lika noga, inte många lador och liknande som har pappade tak.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Det är väl just därför allehanda polacker gör det på samtliga svenska bönders tak. En aukt saneringsfirma kan ju få vem som att gå i kk.

Jag har sett på nära håll hur dessa så kallade 'auktoriserade' asbest sanerare jobbar efter kontorstid när arbetsledare odyl. gått hem för dagen.
Då åker allt vad inplastning bort och fram kommer tigersågar, släggor o bilmaskiner mm. Sen lastar dom skiten med en bobcat på ett öppet lastbilsflak. Dammolnet när dom lastade och åkte iväg med lastbilen var inte att leka med.

Jag var även med om när ett av Sveriges största byggföretag bilade bort några hundra kvadratmeter golvplattor som var limmade/fogade med material eventuellt innehöll asbest. En saneringsfirma som tillfälligt var där påpekade att det troligtvis fanns asbest i materialet för den ovetande arbetsledaren.

Nu skulle man ju kunna tro att arbetet stoppades saken utreddes men inte, istället så tystades saken ner och det var aldrig meningen att vi som jobbade där skulle få veta. Anledningen var nog dom enorma saneringskostnaderna då dammet spridit sig i många av butikerna som fanns i byggnaden.

Efter någon dag kom det besked att proverna inte innehöll asbest. Detta var en lögn. Jag tog personligen hand om en liten bit av materialet och la i en påse. Flera år efter händelsen gav jag materialet till bekant som tittade på materialet i SEM och konstaterade att det visst innehöll asbest.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top