Ert svettigaste ögonblick?

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För tre år sedan låg jag bakom en timmerbil med släp på krokig landsväg, den var antagligen nylastad för det regnade hela tiden ner bark och annat bös på mig.
Vid första riktiga möjlighet så körde jag om, laglig hastighet och blinkers och hela faderullan.
Då bestämmer sig fanskapet att han ska köra om en bil som legat så tätt framför lastbilen att jag inte sett den.
Tvåfiligt utan vägren, vad gör man? Jag hängde mig på tutan för att han skulle inse att vi var fler på vägen med Hondas originaltuta sa bara meep.
Jag tvärnitade och lyckades klämma in mig mellan släpet och bilen och låg där i 90 på gränsen till diket med rejäl turbulens som drog och slet i hojen tills han behagade svänga tillbaka.

Nu har jag ett par rejäla starktonshorn under lyset.
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag tog dåvarande hojen, en 07 Superduke, till jobbet och gjorde en av de största missarna man kan göra som hojåkare; jag satt och drömde i hjälmen och glömde för ett ögonblick bort att hålla koll framåt. Jag körde nog 70-80 på 70-väg och framför mig hade en bil nästan stannat för att svänga vänster in på en annan väg. När jag upptäcker att jag snart ska smälla in i röven på bilen så panikbromsar jag rejält och smäller upp mitt livs första och hittills enda helt perfekta stoppie och på nå't underligt sätt så håller jag stoppien perfekt balanserad med bakhjulet långt upp i vädret och får stopp på hojen ungefär två meter innan jag skulle bli mos.

Jag är rätt glad att framdäcket bestämde sig för att greppa istället för att släppa, det hade varit kul att veta hur lång stoppie jag gjorde också. Det kändes som en mil ungefär, men hur lång tid tar det att få stopp från ca 70 med bakhjulet högt i luften? Typ 100 meter? Vilken jävla röta jag hade, den gången lärde jag mig en rejäl läxa, en så'n där som hänger kvar! Det var inte så att jag var nybörjare heller, jag tog kortet 2005 och hade kört olagligt i trakterna kring stugan en hel del med en XR 80 i flera år när jag var liten (typ 11-15) och se'n lika olagligt med en RD 125 YPVS och några olika moppar innan jag gjorde några års uppehåll fram till 2005. Man lär sig alltid nya saker.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ett drygt år sen i mitten på mars. Körde på en mindre väg mellan Lilla Edet och Kungälv. Sikten var bra med öppna fält och inga löv på träden. Ser på långt håll att jag får ett möte med en mindre vit skåpbil. Hade haft några möten tidigare där bilisterna genat i kurvan så jag hade det i tanken när jag insåg att vi skulle mötas precis i en kurva. Till min fasa så ser jag hur bilen börjar skära kurvan:brinnerup Jag har redan saktat ner och håller kanske 40 - 50 km/h och är nu ända ute på grussträngen intill ett djupt dike med en cementkulvert lite längre fram. Inget bra alternativ alltså. Hinner tänka att nu är det kört innan det smäller utav bara helvete:crash

Minns att jag några sekunder senare förvånat inser att jag fortfarande är på hjulen. Har ingen känsel i vänster ben och vänster hand. Slog i bilens stora backspegel med vänster styrhalva och benet mot bilsidan. Lyckas stanna lite längre fram och kliva av hojen. Chockad konstaterar jag att benet nog inte är så illa skadat eftersom jag kan gå, lillfingret på handen smärtar däremot nåt överjävligt och jag är övertygad om att det är köttfärs i handsken. Tog mod till mig och drog av handsken och förväntade mig blod och slamsor, men icke. Fick lite lättare krosskador och en spricka i fingret + en rejäl lårkaka. Snacka om änglavakt:Bugar Killen i bilen var en ganska ung hantverkare som själv körde hoj och sa att han inte såg mig:dummer Polis och ambulans kommer till platsen då killen ringde 112.

Efterspel: Jag fick typ 1500 för sveda och värk och hojen åtgärdad på ett mycket snabbt och smidigt sätt, (Bilsport&Mc). Trots att polisen var på plats och tog våra samstämmiga vittnesmål så blev åtalet nerlagt...:mad:
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Ett drygt år sen i mitten på mars. Körde på en mindre väg mellan Lilla Edet och Kungälv. Sikten var bra med öppna fält och inga löv på träden. Ser på långt håll att jag får ett möte med en mindre vit skåpbil. Hade haft några möten tidigare där bilisterna genat i kurvan så jag hade det i tanken när jag insåg att vi skulle mötas precis i en kurva. Till min fasa så ser jag hur bilen börjar skära kurvan:brinnerup Jag har redan saktat ner och håller kanske 40 - 50 km/h och är nu ända ute på grussträngen intill ett djupt dike med en cementkulvert lite längre fram. Inget bra alternativ alltså. Hinner tänka att nu är det kört innan det smäller utav bara helvete:crash

Minns att jag några sekunder senare förvånat inser att jag fortfarande är på hjulen. Har ingen känsel i vänster ben och vänster hand. Slog i bilens stora backspegel med vänster styrhalva och benet mot bilsidan. Lyckas stanna lite längre fram och kliva av hojen. Chockad konstaterar jag att benet nog inte är så illa skadat eftersom jag kan gå, lillfingret på handen smärtar däremot nåt överjävligt och jag är övertygad om att det är köttfärs i handsken. Tog mod till mig och drog av handsken och förväntade mig blod och slamsor, men icke. Fick lite lättare krosskador och en spricka i fingret + en rejäl lårkaka. Snacka om änglavakt:Bugar Killen i bilen var en ganska ung hantverkare som själv körde hoj och sa att han inte såg mig:dummer Polis och ambulans kommer till platsen då killen ringde 112.

Efterspel: Jag fick typ 1500 för sveda och värk och hojen åtgärdad på ett mycket snabbt och smidigt sätt, (Bilsport&Mc). Trots att polisen var på plats och tog våra samstämmiga vittnesmål så blev åtalet nerlagt...:mad:

han pratade säkert i telefon idioten.
mobiltelefonen är den sämsta uppfining någonsin efter bilister
det kvitter fan va folk gör idag.
resultatet blir ALTID åtal nerlagt
åklagarna har ett jävla bra jobb, bara sitta o stämpla åtal nerlagt hela dagen.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
90 väg och låg väl i bra tempo och njöt, ganska lång raksträcka och ser att jag möter en bil och bakom den en bit kommer en lastbil, bilen blinkar att han ska vänster, dvs korsa min vägbana, och han saktar in och stannar...kanon tänkte jag nu ser han mig, sträckte mig upp innan för att göra mig lite större, håller väl kanske 110 då..precis då jag närmar mig, osäker på avstånd men kändes väldigt nära så kör han över min vägbana..han tänka, "jaha..nu var det kört"...väjde vänster bakom han(väjde jag höger skulle det definitivt vara kört) och det var liksom här som lastbilen kom in i bilden..skulle tro att det var inte många mm luft mellan mig, bakänden på 9-5án och lastbilen...stannade till efteråt och var duktigt skakis. Tänkte jag skulle köra ikapp bilen men kom på att det skulle inte sluta bra..för nån av oss.
 

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Har bara haft A-kort sedan förra året så jag har tack och lov inte hunnit uppleva så många hårresande situationer men en inträffade faktiskt härom veckan.

Körde på en enkelfilig mindre 70-väg (huvudled) på väg från jobbet. Ett par hundra meter längre fram kommer en anslutande väg från höger som naturligtvis har väjningsplikt. Jag ser att det kommer en lila Polo och en snabb bedömning av bilens fart fram mot korsningen får mig att inse: föraren kommer bara fortsätta rulla rakt ut utan att ens sakta in för att se sig om mot mötande trafik trots väjningsplikten. Mycket riktigt, damen i fråga bara genomför sin vänstersväng helt planlöst. Detta trots kvällstid och jag redan innan försökt fånga uppmärksamheten hennes med ljustutan på hojen.

I det här fallet hade jag tur: hastigheten var tillräckligt låg och sikten in mot den anslutande vägen god att jag hann registrera bilens "avsikt" varpå jag kunde växla ner, motorbromsa ner hastigheten och sedan glida förbi bakom fordonet men hade det gått fortare och anslutande vägen varit skymd så...

Jag vet inte om jag har blivit mer kritisk när jag är ute i trafiken men jag tycker idiot-nivån på medelsvenssons förmåga bakom ratten har ökat lavinartat de senaste åren. :dummer
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jag har tappat räkningen på de senaste gångerna folk framför mig som ska svänga vänster har skitit helt i att blinka eller blinkar precis innan dom ska svänga och då är det alltså enbart nuvarande säsong jag syftar på.

Några andra direkta tecken på att dom ska svänga med att tex. sänka hastigheten i god tid gör dom inte heller... :huvet
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Efter 15 varv på Sviestad i 30 graders värme. :tungan
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Man ser en hel del bilister som ligger en halvmeter bakom framförvarande bil för att sedan utan att blinka eller något svänga vänster rakt över mötande fält. De kan ju knappast ens ha försökt se om det kommer någon mötande.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Fy sören vilken nagelbitartråd!

Min värsta hände under en söndagstur på kurvig bergsväg i Malaysia (tänk vänstertrafik).
Är ganska så färsk som hojåkare, men har fått på nya däck på hojen och känner nu vittringen av mina till vardags snabbare kamrater.
I en lätt nedförsbacke passar jag på att knappa in, och hinner glömma att lutningen och den högre farten ökar kravet på bromskvalitet från min sida. En vänsterkurva närmar sig, jag låser upp bakhjulet pumpbromsar med frambromsen och åker in långt över min förmåga.
Jag kommer ut i mötande körfält och tänker att "möter jag nu bara ingen så kommer det här gå bra", två tiondelar senare kommer en liten vit Daihatsu minibuss emot mig!
I helvete tänker jag, och satsar allt på att bara ta mig av vägen och hoppas på det bästa. Någonstans i huvudet så passerar livet revy, faktiskt, och jag hinner formulera en ursäkt till mina föräldrar som får åka och hämta hem kistan med sin platte son.
Just vid den här kurvan var det tack och lov inget stup, dock ett väl tilltaget monsundike i betong, men min hastighet var precis så att jag lyckades hoppa över. På andra sidan var det sly som mjukt och försiktigt hindrade framfarten. Jag blev stående med rumpan kvar på sadeln och fattade ingenting förutom att jag förmodligen överlevt.

Snubben i bussen stannade han med, jag klev fram för att be om ursäkt men då pekar han mot sin bil och undrar vad jag gjort med den. Ett litet hål i kofångaren hans, som min fotpinne eller växelförare orsakat, så nära var jag att bli mos, fy tusan. Fick låna en kompis hoj att köra hem på, det var knappt styrfart på den turen, aldrig kört så försiktigt :)

225606_19586876576_6235_n.jpg
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Fy sören vilken nagelbitartråd!

Min värsta hände under en söndagstur på kurvig bergsväg i Malaysia (tänk vänstertrafik).
Är ganska så färsk som hojåkare, men har fått på nya däck på hojen och känner nu vittringen av mina till vardags snabbare kamrater.
I en lätt nedförsbacke passar jag på att knappa in, och hinner glömma att lutningen och den högre farten ökar kravet på bromskvalitet från min sida. En vänsterkurva närmar sig, jag låser upp bakhjulet pumpbromsar med frambromsen och åker in långt över min förmåga.
Jag kommer ut i mötande körfält och tänker att "möter jag nu bara ingen så kommer det här gå bra", två tiondelar senare kommer en liten vit Daihatsu minibuss emot mig!
I helvete tänker jag, och satsar allt på att bara ta mig av vägen och hoppas på det bästa. Någonstans i huvudet så passerar livet revy, faktiskt, och jag hinner formulera en ursäkt till mina föräldrar som får åka och hämta hem kistan med sin platte son.
Just vid den här kurvan var det tack och lov inget stup, dock ett väl tilltaget monsundike i betong, men min hastighet var precis så att jag lyckades hoppa över. På andra sidan var det sly som mjukt och försiktigt hindrade framfarten. Jag blev stående med rumpan kvar på sadeln och fattade ingenting förutom att jag förmodligen överlevt.

Snubben i bussen stannade han med, jag klev fram för att be om ursäkt men då pekar han mot sin bil och undrar vad jag gjort med den. Ett litet hål i kofångaren hans, som min fotpinne eller växelförare orsakat, så nära var jag att bli mos, fy tusan. Fick låna en kompis hoj att köra hem på, det var knappt styrfart på den turen, aldrig kört så försiktigt :)

View attachment 430281

Holycow! Skönt att det gick bra! :brinnerup
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har egna uplevelser men detta gäller en mopedist som kör framför mig ca 30-40m, fart 50++, han kör alldeles bakom ett postskåp, en hel meter bakom:huvet, sikt framåt = Noll.
Ser att postbilen mkt snart kommer att få ett möte med en lastbil, strax innan bryter mopedisten ut i vänsterkörfält trots nollsikt..
Nu blir det mopedistköttfärs var tanken...:zpy , sträckte mig faktiskt efter mobilen i framsätet..
Men på något sätt så gick det bra, han lyckades kasta in moppen bakom skåpet..
Möjligen att han fick ränder i kallingarna..
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Jag körde lugnt in I en rondell i ytterfilen och hade en brandbil i innerfilen när den fan bestämer sig för att gena. Blev lite svettigt men jag lyckades gasa mig ifrån den situationen.
Bara ett år tidigare krockade jag när en bil stod mitt i vägen i en snabb högersväng. Kommer inte ihåg så mycket från olyckan mer än att jag han tänka fan det här går åt helvete. Kommer även ihåg att asfalten var jävligt hård! Jag hade bara haft körkort ett år när det hände, med lite mer erfarenhet kanske jag hade lyckats undvika bilen. Körde i laglig hastighet så fick allt ersatt men jag gick från superman till Chicken man:D
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
90 väg och låg väl i bra tempo och njöt, ganska lång raksträcka och ser att jag möter en bil och bakom den en bit kommer en lastbil, bilen blinkar att han ska vänster, dvs korsa min vägbana, och han saktar in och stannar...kanon tänkte jag nu ser han mig, sträckte mig upp innan för att göra mig lite större, håller väl kanske 110 då..precis då jag närmar mig, osäker på avstånd men kändes väldigt nära så kör han över min vägbana..han tänka, "jaha..nu var det kört"...väjde vänster bakom han(väjde jag höger skulle det definitivt vara kört) och det var liksom här som lastbilen kom in i bilden..skulle tro att det var inte många mm luft mellan mig, bakänden på 9-5án och lastbilen...stannade till efteråt och var duktigt skakis. Tänkte jag skulle köra ikapp bilen men kom på att det skulle inte sluta bra..för nån av oss.

Jag förstår nu varför så många olyckor händer vid vänstersvängar. Du kan ju för fan inte hålla 110 (på en 90 väg dessutom) när det står en bil helt redo och väntar på att korsa din körbana!? Du BER ju om att råka ut för något illa, fattar du inte själv att det är en riskabel situation så förtjänar du fan inte att köra hoj i trafiken.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Jag förstår nu varför så många olyckor händer vid vänstersvängar. Du kan ju för fan inte hålla 110 (på en 90 väg dessutom) när det står en bil helt redo och väntar på att korsa din körbana!? Du BER ju om att råka ut för något illa, fattar du inte själv att det är en riskabel situation så förtjänar du fan inte att köra hoj i trafiken.

Ursäkta men vad menar du?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag förstår nu varför så många olyckor händer vid vänstersvängar. Du kan ju för fan inte hålla 110 (på en 90 väg dessutom) när det står en bil helt redo och väntar på att korsa din körbana!? Du BER ju om att råka ut för något illa, fattar du inte själv att det är en riskabel situation så förtjänar du fan inte att köra hoj i trafiken.

Nog för att jag anser att alla bilister är idioter men det finns en anledning att även de måste köra upp. Det är väl ganska uppenbart för alla trafikanter att den som gör en vänstersväng är skyldig att ge alla andra företräde. Det finns till och med den klassiska kuggfrågan om vem som är skyldig om fordon A svänger vänster samtidigt som fordon B gör en omkörning i samma färdriktning och kör in i fordon A. Svaret är att A är skyldig ifall någon tvivlade.

Detta bevisar dock fördelen med sporthojar. Ju fortare jag kör, desto kortare tid tillbringar jag i trafiken med andra idioter...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nog för att jag anser att alla bilister är idioter men det finns en anledning att även de måste köra upp. Det är väl ganska uppenbart för alla trafikanter att den som gör en vänstersväng är skyldig att ge alla andra företräde. Det finns till och med den klassiska kuggfrågan om vem som är skyldig om fordon A svänger vänster samtidigt som fordon B gör en omkörning i samma färdriktning och kör in i fordon A. Svaret är att A är skyldig ifall någon tvivlade.

Detta bevisar dock fördelen med sporthojar. Ju fortare jag kör, desto kortare tid tillbringar jag i trafiken med andra idioter...

Million dollar question, är det bilföraren som svänger vänster som dör eller är det hojföraren som planterar hojen i bilen som dör? :7peta

Vad jag menar är att jag fattar väl också att bilföraren INTE FÅR svänga, men det betyder inte att bilföraren faktiskt kommer låta bli att svänga. Folk gör faktiskt ibland dumma saker, eller saker de inte får, eller saker de inte borde. Som motorcyklist bör man fatta det och inte idka fortkörning i 110 när det står en bil vid sidan av körfältet, redo att döda en.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Million dollar question, är det bilföraren som svänger vänster som dör eller är det hojföraren som planterar hojen i bilen som dör? :7peta

Vad jag menar är att jag fattar väl också att bilföraren INTE FÅR svänga, men det betyder inte att bilföraren faktiskt kommer låta bli att svänga. Folk gör faktiskt ibland dumma saker, eller saker de inte får, eller saker de inte borde. Som motorcyklist bör man fatta det och inte idka fortkörning i 110 när det står en bil vid sidan av körfältet, redo att döda en.

Självklart är man beredd på det värsta men iom att bilisten stannade, verkligen stannade, så tar man för givet att han hade uppmärksammat mötande fordon, i det här fallet mig sittandes på en motorcykel med klart synlig gul toppkåpa samt att jag reste upp överkroppen för att verkligen göra mig mer synlig.

Vänstersväng är väl den vanliga olycksfordonet mellan bil och mc så just sådana situationer är jag extra vaksamma på.
Har suttit på hoj snart 20 år tror jag så har ju en viss vana, ligger mellan 13-1500 gatmil per år och kör enligt inställningen att mottrafikanter är just mottrafikanter och inte medtrafikanter.

Sen behöver man ju kanske inte vara alltför spydig i sina kommentarer på olika forum med kommentarer som "då ska man fan inte sitta på en hoj"!!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sannolikhet, juridik och moral är tre (ofta) skilda saker.

Naturligtvis agerar man ju alltid utifrån en kombination av dessa i olika sammanhang, men konsekvensen av ett misslyckat utfall blir olika. Hur man värderar risken för misslyckande vs. konsekvensen av misslyckat utfall för dessa tre är individuellt, men som motorcyklist har jag uppfattningen att sannolikhet har särskilt stor vikt när jag bestämmer hur jag agerar, jämfört med de andra två.

För att tala klarspråk: sannolikheten för att dö eller bli allvarligt skadad i en viss situation är det som spelar roll, inte risken för att dömas juridiskt eller moraliskt.

Detta är teorin. I praktiken agerar man (jag) nog ofta mer irrationellt än man tror och skapar i viss mån omedvetet tillrättalagda efterkonstruktioner för att passa in sitt eget agerande enligt den mall man vill se att man själv agerar utifrån.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top