ERF kvalförare..............

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Som en del av er vet så ska jag köra en eller ett par tävlingar -05,
ERF har jag också funderat på och ännu mer sedan en polare från stan köpt en gammal racehoj som han ska "leka" med.
Vad jag hörde i somras så ryktades det om "inhyrda" förare för att kunna kvala in öht.
Jag undrar, stämmer detta?
Vad var det för kvaltid tex på Gåsen på juli-erfen??
Var det många som inte kvalade in?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gixxer 1000 skrev:
Som en del av er vet så ska jag köra en eller ett par tävlingar -05,
ERF har jag också funderat på och ännu mer sedan en polare från stan köpt en gammal racehoj som han ska "leka" med.
Vad jag hörde i somras så ryktades det om "inhyrda" förare för att kunna kvala in öht.
Jag undrar, stämmer detta?
Vad var det för kvaltid tex på Gåsen på juli-erfen??
Var det många som inte kvalade in?
Endast kval på Åsen än så länge, då va det 20 lag som inte kvalade in. 1.14 tror jag det va..
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
GSXR1100R skrev:
Endast kval på Åsen än så länge, då va det 20 lag som inte kvalade in. 1.14 tror jag det va..

Men var det inte det som var så dåligt skött?
Att de tillåtigt typ hur många team som helst att kvala eller hur det var.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Victor skrev:
Men var det inte det som var så dåligt skött?
Att de tillåtigt typ hur många team som helst att kvala eller hur det var.
Ja det stämmer, vi fick klartecken att vi va med veckan innan, men sen kom en stor svensk moppetidning och efteranmälde sig och då ändrade dom reglerna, money talks....
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
GSXR1100R skrev:
Ja det stämmer, vi fick klartecken att vi va med veckan innan, men sen kom en stor svensk moppetidning och efteranmälde sig och då ändrade dom reglerna, money talks....

Nu orkar jag inte leta reda på tråden men var det inte så att det var dubbelt så många som kvalade som skulle få starta?
Och alla fick bara ett pass var? Uppdelat på två grupper allså.
Om det blir så igen, vad händer om det börjar regna till den andra gruppen ska köra?
Och var det verkligen tidningens fel, var det inte bara kasst ordnat med allt typ?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Victor skrev:
Nu orkar jag inte leta reda på tråden men var det inte så att det var dubbelt så många som kvalade som skulle få starta?
Och alla fick bara ett pass var? Uppdelat på två grupper allså.
Om det blir så igen, vad händer om det börjar regna till den andra gruppen ska köra?
Och var det verkligen tidningens fel, var det inte bara kasst ordnat med allt typ?
Tidningen privatbokade dessutom hela banan dagen innan race, snacka om feg satsning med fuskträning, i tidningen förar team fann man herr xxxx som sitter med i Svemo...

Jag vill minnas att det va 60 lag anmälda och 20 skulle kvalas ut, man körde två grupper och 10 i var grupp åkte ut.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Tidningen privatbokade dessutom hela banan dagen innan race, snacka om feg satsning med fuskträning, i tidningen förar team fann man herr xxxx som sitter med i Svemo...

Jag vill minnas att det va 60 lag anmälda och 20 skulle kvalas ut, man körde två grupper och 10 i var grupp åkte ut.
Det hade varit mumma om Pär Johansson hade jagat ikapp Lasse Bosson på sista varvet.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Det hade varit mumma om Pär Johansson hade jagat ikapp Lasse Bosson på sista varvet.
Det va ju så j-a nära, en riktig rysare att se ifrån läktaren.
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Är det inte samma tidning som har gjort reportage om erf flera gånger och promotat erf vilket delvis har lett till större intresse eller?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Säsongen 2005 kommer säkert att bjuda på kval på flera banor. Dock kommer man att kvala på ett ärligt sätt. Alla förare i teamet måste kvala, därefter tar man ett snitt på alla förarnas tider och kvalar efter den tiden. Då hjälper det inte att ha en snabb förare, det är viktigare att vara jämna. Är det olika väderlek så har det ingen betydelse, man tar lika många startande från varje kvalgrupp. Dvs, ska 40 starta och 60 kvalar om dom platserna kommer man att dela in i 2 lika stora grupper. Därefter kvalar man och de 20 bästa teamen från varje grupp kommer att få starta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
moto-gg skrev:
Är det inte samma tidning som har gjort reportage om erf flera gånger och promotat erf vilket delvis har lett till större intresse eller?
Jo det är det, men vi blev överkörda, KMF gjorde ett kontraktsbrott när dom ändrade reglerna EFTER att vi hade betalt start avg.

Endurance Racing For fun :confused:

Hur som helst så kommer vi inte att ställa upp i dom ERF som man måste kvala in till, vi kör på skoj och har till skillnad ifrån många andra team ingen A-förare.

Vår målsättning är inte att komma på pallen, vi vill bara ha kul på bana.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
SR: 6.4.4 " Privat träning på SM-bana veckan före tävlingen är förbjuden."

Eftersom ERF inte har SM-status, utan bara är "for Fun", så är det tillåtet att hyra banorna privat och träna på dom även samma vecka dom tävlingarna körs på.

Kanske borde skrivas om och även gälla ERF? Men då får ni nog framföra sånna önskemål till dom som har hand om det!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Axxexs skrev:
SR: 6.4.4 " Privat träning på SM-bana veckan före tävlingen är förbjuden."

Eftersom ERF inte har SM-status, utan bara är "for Fun", så är det tillåtet att hyra banorna privat och träna på dom även samma vecka dom tävlingarna körs på.

Kanske borde skrivas om och även gälla ERF? Men då får ni nog framföra sånna önskemål till dom som har hand om det!
Redan framfört :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Axxexs skrev:
SR: 6.4.4 " Privat träning på SM-bana veckan före tävlingen är förbjuden."

Eftersom ERF inte har SM-status, utan bara är "for Fun", så är det tillåtet att hyra banorna privat och träna på dom även samma vecka dom tävlingarna körs på.

Kanske borde skrivas om och även gälla ERF? Men då får ni nog framföra sånna önskemål till dom som har hand om det!

Tillåtet men inte fair play, vid kval så borde man dela upp i två grupper, A-förare och B-förare, då har man iaf en liten chans att komma med.
 

sandstream

Guest
Herr Xxxxx som körde med Bike är väl inte känd för att bry sig om så många andra än sig själv men det behöver vi inte diskutera här :D

Att som Bike hyra banan dagen före race låter ju inte så schysst och även om det inte var någon SM-tävling så borde de ha tänkt lite på hur det skulle uppfattas av de andra deltagarna.

De nya reglerna med kval där alla teamets förare lägger ihop sina tider och man tar fram ett snitt låter bra. :tummenupp

GSXR1100R: Kvalade ni in till tävlingen?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
GSXR1100R: Kvalade ni in till tävlingen?
Nej, Metallis, som aldrig sett banan på vykort ens, körde 1'20, 1'19, 1'18, 1'17, 1'16 och sedan, enligt order från teamchefen, satte han allt på ett kort med 2 minuter kvar av kvalet. Det höll till ingången av depåsvängen. Ridå.
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Nej, Metallis, som aldrig sett banan på vykort ens, körde 1'20, 1'19, 1'18, 1'17, 1'16 och sedan, enligt order från teamchefen, satte han allt på ett kort med 2 minuter kvar av kvalet. Det höll till ingången av depåsvängen. Ridå.
Var han snabbaste föraren i teamet?

Hur vet man i förväg att alla som kommer till tävlingen får vara med att köra?
Har vissa race ett max för antal anmälda team för att slippa kvalet?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Hur vet man i förväg att alla som kommer till tävlingen får vara med att köra?
Har vissa race ett max för antal anmälda team för att slippa kvalet?

1.Om det inte är fler anmälda team än vad banan tar till start.

2.Det skulle förvåna mig. Inte vad jag sett iaf.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Var han snabbaste föraren i teamet?

Hur vet man i förväg att alla som kommer till tävlingen får vara med att köra?
Har vissa race ett max för antal anmälda team för att slippa kvalet?

Metallis är den som våger mest, jag och Boxer vill inte chansa.

Man kan ju ringa och fråga, men det är tydligen ingen garanti iaf inte på Åsen.

Snarare har det väl sällan varit fullt, men det verkar som om att ERF växer, lite synd att vi som vill köra på skoj inte har en chans att kvala in bland alla SM/VM förare, kanske dags att ha två klasser även i ERF.

Då kan ju vi B-förare tävla mot varandra, som det är nu så kan det skilja mer än 10 sekunder per varv på vissa banor.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top