Era bästa MacGuyver moments

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
En plunta fick bli expansionskärl på ett fighterbygge jag hade förut.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Just det, en till bra:
Inför finalen av TTXGP 2010 (VM i roadracing för elhojar) byggde jag ram air-kylning till motorerna av två salladsskålar i rostfritt som vi hittade för ett par euro i billiga lådan på en lokal supermarket. Gav både bättre driftsäkerhet och effektivitet.
P1060441_edit.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Tvåtaktsmotorer sitter i lite olika farkoster, och den här reparationen handlar om en jetskimotor. Efter 20 minuters körning skär en av kolvarna, och maskinen stannar. När väl motorhuven lyfts av och stiften kollats syns det direkt vilken av de två cylindrarna som fått stryk, stiftet är alldeles vitt.
Eftersom träningen håller på flera timmar bestämmer jag mig för att lyfta ur motorn. Det kanske går att fixa? Den hamnar i gräset bredvid maskinen och snart är cylinderraden avmonterad. Kolven som blivit illa skavd har repor och fastkletad aluminium upp över kolvringen. En lätt beläggning av aluminium sitter på bägge sidorna av avgasporten, och på motsatta sidan. Kolven plockas bort och putsas ren med en bit smärgelduk från verktygslådan.
Kolvringspåret behöver en lämplig fil för att återfå sin rätta bredd, och till hjälp för det lånar jag en victorinox fällkniv, som har en fil som passar perfekt. Kolven monteras åter och kolvringen löper som den ska i spåret. Smärgelduken rensar cylinderloppet från aluminium och kopparpackningarna till cylinderfoten och cylindertoppen ska glödgas för innan återmonteringen. En kompis som grillar på sina varmkorvar bredvid lånar ut värmen och packningarna glödgas före återmonteringen. Snart är motorn ihop och monterad. Provstart och den går så pass bra att träningen kan återupptas efter en timmes mekande….Det är en MacGyver det! Motorrenovering med victorinoxkniv och utegrill på en timme.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ett motorfäste på snöskotern hade knäckts. Motorn hade vridit sig så att primärvariatorn skrapat i någon del i motorrummet. Aluminiumet längs ytterdiametern hade smält och formats till en tjock ojämn vass kant som skavde på remmen. Jag lagade motorfästet, tog loss remmen, satte motorn på tomgång, och använde en träfil för att svarva bort kanten. Blev helbra.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

På förekommen anledning så kan jag helt enkelt inte undvika att nämna ett magiskt MacGyver-moment jag upplevde på 90-talet (trots att det involverar en Volkswagen jetta från 80-talet).

Jag och en kompis var ute och åkte då hans bil helt plötsligt dog varpå vi blev ståendes vid vägrenen. Det tog dock inte ens 5 min innan kompisen funnit att rotorn i fördelarn gått sönder OCH fixat nya kontaktytor medelst ett gem. Det höll åtminstone de 8 milen vi sen hade hem.

Blev tamme f-n impad! :Bugar

(Han var dock förståss också motorcyklist. :) )
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Gjort lite alla möjliga mjölkkartongs packningar till crossar och mopeder när man velat köra och inte kunnat ta sig ut från landet till en hojaffär och köpt riktiga packningar.

En 125 cross jag hade drog för mycket tjuvluft, så kollade insuget och såg att det var uppskuret på nedersidan. Kasserade detta, letade runt i garaget och hittade ett till en suzuki 250. Detta var ju så klart för stort, så tryckte i en dammsugarslang, lite plasticpadding för att täta och så var det bara ut och köra sen! :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Glömde ju mitt bästa/värsta:

Ville ställa in en frys i klädkammaren i dåvarande hyresrätten. Det var gott om plats där inne men dörren var bara 40cm bred och att riva väggen var inte ett alternativ. Fram med pendelsticksågen, såga frysen i två delar, flytta in delarna i klädkammaren och silicona ihop dom igen. lite silvertejp över plåten för att undvika skador från vassa kanter och så var det klart.
Det var nog 5år sedan och den står fortfarande där och brummar.

Tips: Om ni ska såga en frys i två delar någon gång så kan det vara bra att veta att det går en slinga med varmt kylmedium genom isoleringen fram till dörrlisten för att förhindra frysning(?). Kapar man den läcker det ut både olja och kylmedium i lägenheten och man får vädra och städa en hel del. Och köpa en till frys och prova igen. Don´t ask me how i know...:D
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag innerligt föraktar Er alla som lyckats med bedriften to mend something. Jag personligen är världens, tillsammans med J. Clarkson, absolut mest "o-händiga" person. Och jag känner mig värdelös som man.

BUT - Jag misströstar ej, jag har således andra kvaliteter! Som C. Sheen sa i serien, "why don't you just call the guy?" :hihi
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Så blir man påmind om äventyr på endurohojen i bergen. Vi var 5-6 killar ute och körde en söndagmorgon, och Uffe som körde en Yamaha IT 175 hade tidigare kört sönder sin kedjestyrare. Så mitt i en uppförsbacke bland stenar och rötter hoppar kedjan av bakdrevet. Eftersom Uffe gasar hårt upp för backen så rusar kejdan med fart in mot motorn. Kedjan följer med motordrevet runt tills den slår i sig själv efter ett varv. Där sitter den verkligen fast!! Dubbelvikt i kläm mellan drevet och svingen! Hur vi än drar så vill den inte glida tillbaka. Så får jag tag i två stenar, och likt en stenåldersman knackar jag med den ena runda stenen på den smala stenen så det blir som en hammare på ett dorn. Så till slut lossar motordrevets låsbult och motordrevet går att vicka loss med hjälp av två käppar vi lyckat bryta loss ur en ene buske. Efter en stund är kedjan på plats och drevet tillbaka med fastknackad mutter igen och enduro färden fortsätter några kilometer tills vi kan pusta ut på en skogsväg.
En äkta MacGyver med hjälp av två stenar och två käppar av ene trä!
Gladast var nog Uffe som slapp släpa sin IT genom skogen.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
En jetski motor har membramförgasare, så det är enkelt att skruva på lite bränsle, men jag tror den funkade ändå. Det här var för 20 år sedan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så blir man påmind om äventyr på endurohojen i bergen. Vi var 5-6 killar ute och körde en söndagmorgon, och Uffe som körde en Yamaha IT 175 hade tidigare kört sönder sin kedjestyrare. Så mitt i en uppförsbacke bland stenar och rötter hoppar kedjan av bakdrevet. Eftersom Uffe gasar hårt upp för backen så rusar kejdan med fart in mot motorn. Kedjan följer med motordrevet runt tills den slår i sig själv efter ett varv. Där sitter den verkligen fast!! Dubbelvikt i kläm mellan drevet och svingen! Hur vi än drar så vill den inte glida tillbaka. Så får jag tag i två stenar, och likt en stenåldersman knackar jag med den ena runda stenen på den smala stenen så det blir som en hammare på ett dorn. Så till slut lossar motordrevets låsbult och motordrevet går att vicka loss med hjälp av två käppar vi lyckat bryta loss ur en ene buske. Efter en stund är kedjan på plats och drevet tillbaka med fastknackad mutter igen och enduro färden fortsätter några kilometer tills vi kan pusta ut på en skogsväg.
En äkta MacGyver med hjälp av två stenar och två käppar av ene trä!
Gladast var nog Uffe som slapp släpa sin IT genom skogen.

Påminner lite om den här Gif:en jag såg på ett annat forum.

blDZLLM.gif
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Bra grejer, det närmaste Macgyver jag gjort som funkat godkänt är nog att limma ihop ett fotpinnefäste med epoxy då svetsen var 40 mil därifrån men det känns lite fusk jämfört med andra inlägg i tråden :)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
En lördag rullade min gamla 245 mot Stockholm. På gamla vägen utanför Strängnäs, typ utanför det fik som hette Checkers, rasslade det till under huven och motorn dog. Väl hemma igen efter bogsering upptäckte jag att kamaxelns drivrem saknade ett tiotal tänder/nabbar, vilket berodde på att kammen skurit i lagerläget. Lite skavande med ett skavstål och smärgelduk så löpte kammen lätt igen. En sprayflaska med nått fem eller sex i, rensade den oljekanalen som var igensatt. Men en ny kamrem stod inte att finna sent en lördag. Så jag klippte upp kamremmen med plåtsaxen, så jag fick två smala remmar, vilka bägge var trasiga, men satte man på remmarna med de trasiga, nabbfria delarna förskjutna från varandra, och den släta yttersidan inåt mot varandra, (min klippkant var inte helt rak) så funkade det hela igen. På måndagen köpte jag en ny kamrem, men det funkade med dubbla trasiga remmar bredvid varandra under hela helgen.
En äkta MacGyver med hjälp av en plåtsax, skavstål, smärgelduk och flaskan med fem eller sex.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top