ER6-tråden

Tanja

Guest
Tack för alla svar :)
Jag funderar på att köpa likadana däck som jag har haft. Då jag oxå kör i ur och skur och upplever att dom funkat riktigt bra.
Och jag är inte ute efter nån coolhetsfaktor ;)
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Tack för alla svar :)
Jag funderar på att köpa likadana däck som jag har haft. Då jag oxå kör i ur och skur och upplever att dom funkat riktigt bra.
Och jag är inte ute efter nån coolhetsfaktor ;)

Jag har också orginaldäck på min hojj men det blir några andra sen för dessa verkar vara gjorda av bakelit.
 

Michelle88

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
2010 Ducati 848
Har läst sida upp och sida ner i den här tråden om blås. Då budgeten är tight som student väger det mellan Hurric eller Scorpion. Youtube-klipp med respektive blås i all ära, men är ju en helt annan sak i verkligheten. Känns som att Scorpion har lite råare ljud. Några åsikter?

Jag har ett ARROW blås på min -08 och har tagit ut DB-killern. Det låter riktigt bra!! Kommer dock inte ihåg vad jag gav för det men troligen lite mer än du hade tänkt lägga...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har också orginaldäck på min hojj men det blir några andra sen för dessa verkar vara gjorda av bakelit.

Har du en 09 så förstår ja inte hur du kan uppleva orginaldäcken som bakelit för de sitter Dunlop roadsmart på orginal på 09.
Detta däck har fått bland de bästa test resultatet på marknaden.
Roadsmart pallar lätt med tempot i röd grupp under en smc kurs.

Roadsmart har mjukare gummi på sidorna och hårdare i mitten för att ge bra fäste som lång livstid.

Däremot har jag hört att 06-08 har skitdäck på orginal men jag har faktiskt aldrig hört någon kritisera Roadsmart.
Googla lite på nätet och du skall finna.
Har kört upp ett set roadsmart och jag kommer även köra roadsmart nästa år :yoparty
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tack för alla svar :)
Jag funderar på att köpa likadana däck som jag har haft. Då jag oxå kör i ur och skur och upplever att dom funkat riktigt bra.
Och jag är inte ute efter nån coolhetsfaktor ;)

På min er-6:a från -07 satt det något Dunlopdäck orginal som jag tyckte var rätt halvtaskigt grepp i, skulle väl inte säga bakelit men det var inte så roligt i väta.

På min nuvarande trajja satte jag sist på MICHELIN Pilot Power 2CT och det måste jag säga är ett utmärkt däck för gata, snabb uppvärmning och riktigt bra i regn. Så det kan jag rekommendera.

Vet dock inte hur det håller sig i slitage men jag har kört 2 hela bandagar några halv dagar och 5-6 gocart bans åkningar + all åkning på gata och tycker inte de ser speciellt slitna ut alls.

// Jimmy
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
På min er-6:a från -07 satt det något Dunlopdäck orginal som jag tyckte var rätt halvtaskigt grepp i, skulle väl inte säga bakelit men det var inte så roligt i väta.

På min nuvarande trajja satte jag sist på MICHELIN Pilot Power 2CT och det måste jag säga är ett utmärkt däck för gata, snabb uppvärmning och riktigt bra i regn. Så det kan jag rekommendera.

Vet dock inte hur det håller sig i slitage men jag har kört 2 hela bandagar några halv dagar och 5-6 gocart bans åkningar + all åkning på gata och tycker inte de ser speciellt slitna ut alls.

// Jimmy

Har för mig det satt bridgestone orginal på de äldre modellerna ? Jag kanske är ute och cyklar? :rolleyes:
Pilot power är ett kanon däck precis som du säger , kanon bra i regn!
Däck är nog lite smaksak också , men ofta är de svårt att hitta ett däck som har Racing/sport prestanda men samtidigt lång livslängd.
Tror om man står mellan Pilot power 2ct och Dunlop roadsmart så spelar de igentligen ingen roll vilket man väljer då båda fått kanon bra testresultat :tummenupp
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Har för mig det satt bridgestone orginal på de äldre modellerna ? Jag kanske är ute och cyklar? :rolleyes:
Pilot power är ett kanon däck precis som du säger , kanon bra i regn!
Däck är nog lite smaksak också , men ofta är de svårt att hitta ett däck som har Racing/sport prestanda men samtidigt lång livslängd.
Tror om man står mellan Pilot power 2ct och Dunlop roadsmart så spelar de igentligen ingen roll vilket man väljer då båda fått kanon bra testresultat :tummenupp

Jag hade bridgestone battlax BT002 på min´08 orginal ifrån fabrik. Nu kör jag på Michelin Pilot road CT2 ska vara bäst på regn.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har för mig det satt bridgestone orginal på de äldre modellerna ? Jag kanske är ute och cyklar? :rolleyes:
Pilot power är ett kanon däck precis som du säger , kanon bra i regn!
Däck är nog lite smaksak också , men ofta är de svårt att hitta ett däck som har Racing/sport prestanda men samtidigt lång livslängd.
Tror om man står mellan Pilot power 2ct och Dunlop roadsmart så spelar de igentligen ingen roll vilket man väljer då båda fått kanon bra testresultat :tummenupp

Hojen såg riktigt bra ut med nya styret, blir lite annan framtoning på hojen. Snyggt! :tummenupp
Hmm, är nog Bridgestone som sitter på org 06-08 faktiskt. Men jag måste hålla med föregående talare att de verkligen är hemska. Det känns som däcken är gjorda av 99% hårdplast. De håller jävligt länge och man ser knappt något slitage, men de är läskigt hala ibland vid gaspådrag under stressade situationer. Har aldrig kört min hoj när det är blött/fuktigt ute, men jag tvivlar verkligen inte på att det är rent utav livsfarliga då. :D

Blir nya sulor fram och bak till 2011, utan tvekan. Lutar åt Michelin nu, men får se vad det blir tillslut.

God Jul till er alla ER6 ägare förresten, vad jag önskar mig idag är Sommar. Känns som det är otroligt långt bort nu, men tiden går fort!!:banana

rubdpk.jpg

Sommar sommar sommar :yoparty
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag har ett slipon från GPR på min och det låter jävligt bra. Kör man södra länken och det går långsamt får man fan ont i huvet.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Smått sugen är man på ett Leovince underbody men de är ju det dära med garantin som jag är orolig över då det finns en chans att den inte gäller om man kört slip on..:/
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Smått sugen är man på ett Leovince underbody men de är ju det dära med garantin som jag är orolig över då det finns en chans att den inte gäller om man kört slip on..:/

Om något mot förmodan skulle hända hojen så slänger du på Orginal-blåset igen bara :) .. dvs. du har inte ens en aning om vad det där "slip-on" är för något.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Om något mot förmodan skulle hända hojen så slänger du på Orginal-blåset igen bara :) .. dvs. du har inte ens en aning om vad det där "slip-on" är för något.

Jo men jag tror att de lätt kan kontrollera detta med hjälp av datan via lambasonden.
Man står i valet mellan Öhlins dämpare eller slip-on ..
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
mitt nya leo vince kom idag! Låter som jag vet inte vad med 1000x bättre än orginalblåset iaf ;) har ju inte kört med det eftersom det ligger 80cm snö utanför mitt hus men på tomgång märkte jag inte någon förändring (avgasknallar eller dyligt) Någon som har ett leo vince GP?
 

überkill

Guest
mitt nya leo vince kom idag! Låter som jag vet inte vad med 1000x bättre än orginalblåset iaf ;) har ju inte kört med det eftersom det ligger 80cm snö utanför mitt hus men på tomgång märkte jag inte någon förändring (avgasknallar eller dyligt) Någon som har ett leo vince GP?

Lägg upp lite bilder :tummenupp

Hojen såg riktigt bra ut med nya styret, blir lite annan framtoning på hojen. Snyggt! :tummenupp
Hmm, är nog Bridgestone som sitter på org 06-08 faktiskt. Men jag måste hålla med föregående talare att de verkligen är hemska. Det känns som däcken är gjorda av 99% hårdplast. De håller jävligt länge och man ser knappt något slitage, men de är läskigt hala ibland vid gaspådrag under stressade situationer. Har aldrig kört min hoj när det är blött/fuktigt ute, men jag tvivlar verkligen inte på att det är rent utav livsfarliga då. :D

Blir nya sulor fram och bak till 2011, utan tvekan. Lutar åt Michelin nu, men får se vad det blir tillslut.

God Jul till er alla ER6 ägare förresten, vad jag önskar mig idag är Sommar. Känns som det är otroligt långt bort nu, men tiden går fort!!:banana

rubdpk.jpg

Sommar sommar sommar :yoparty

Har kört både Michelin, Dunloop och Metzeler. Tycker helt klart Metzeler var bäst. Vet inte varför men 95% sitter i huvudet och Metzeler manipulerade mitt huvud och tilliten till dem bäst :)
 
Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Guide för Hurric

Jag dokumenterade lite när jag bytade utblås för dom som har tummen mitt i handen.. Inget svårt, tog ca 30min och då fipplade jag med kameran samtidigt..:) Tror det ringde också, samt ett flertal sms skickades.. bla bla bla..


Jaha först skruvade jag av plastgrejen, satt med 4st insex. 6mm om jag inte minns fel.
1.JPG


Sen skruvade jag av fotpinneramen, kommer inte ihåg om man behövde lossa på bromscylindern dock..Tror inte heller man behövde ha loss ramen men det underlättade och sen är det ju ganska skoj att skruva.
2.JPG


Sen lossade jag på klämman till dämparen, bonka lite med en gummiklubba så lossar den fint.
3.JPG


Därefter kopplade jag loss lambdan, följ kabeln upp så finner man en snabbkoppling.
4.JPG


Sen är det dags för att lossa på hela dämparen, tänk på att den bakre skruven är en lång bult som är ca 10cm medans den andra är bara 2cm eller ngt.
5.JPG


Sen ramlar den ner på golvet så här. På min hoj var kedjan ganska ny så bakhjulet var så långt fram att det var väldigt tight att få loss dämparen från utsugar röret..om ni hajjar vad jag menar.. Fick bända lite..
6.JPG


Sen gör man allt ihop i bakvänd ordning. Skruva av lamdban från den gamle och sätt på på den nye med medföljande kopparpackning. Kan nämna att den nya dämparen har precis samma vinkel och placering på lambdan om det är någon som skulle undra..
7.JPG


8.JPG



Inte speciellt svårt och här kommer ett filmklipp med.
[YOUTUBE-ID]kXOtLD10FKM[/YOUTUBE-ID]

Enjoy:yoparty
 
Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
nice guide! Dock ett problem som jag fick men åtgärdades fort (efter jag lossat allt igen). Bromsen tog i dämparen första gången jag skruvade åt så jag fick lossa å ändra vinkeln på det bara... Kunde bli jobbigt om man missar det :p
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bra guide! Kan säkert uppskattas av många!
Fick svar från återförsäljaren idag med ang garanti och slip-on.
Garantin gäller tydligen men endast om bytet görs av Auktoriserad verkstad.

blir nog en öhlinare för mig istället :)
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hej,
Jag vill passa på att presentera mig som hoj ägare igen. :yoparty
I somras köpte jag en Orange ER6 -09, kanon hoj verkligen.

Bjork3n: Jag såg dina bilder på hojen, tyckte det blev väldigt snyggt med den undertray du satt dit. Vart köpte du den?
Jag har kollat runt lite men tyvärr inte hittat liknande det du har.
 

Bifogat

  • DSC01935_small.jpg
    DSC01935_small.jpg
    100.8 KB · Visningar: 126
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top