ER6-tråden

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Köpte mitt Arrow s/o från www.ninja650shop.com, de är återförsäljare av Ducati/Kawasaki ... räknade på att jag kommer tjäna 1000-lappen mot vad man får pröjsa i sverige.

Var in på den sidan förra veckan och då har jag för mig att scorpion reades, men icke nu. det konstiga är att frakten på scorpion är 50usd och arrow 45usd.....vad e skillnaden! Hur är det med tull o moms när man handlar från staterna? Annars verkar man ju landa runt 2200:- om det inte är några andra avgifter.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad tycker ni om styrena på sidan ovan? Ska man ha lägre eller högre än original? Skönt i alla fall att kunna skruva rakt in i originalfästena.
 

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Var in på den sidan förra veckan och då har jag för mig att scorpion reades, men icke nu. det konstiga är att frakten på scorpion är 50usd och arrow 45usd.....vad e skillnaden! Hur är det med tull o moms när man handlar från staterna? Annars verkar man ju landa runt 2200:- om det inte är några andra avgifter.

Var inne på tullverkets hemsida och räknade ut hur mycket det skulle kosta att ta hem röret. Sök lite i forumet så lär du hitta tråden, mitt Arrow skulle gå på ca. 1000 kr i tull/moms men kommer ändå spara mig lika mycket än om jag skulle köpt det i sverige. Det där med frakten vet jag faktiskt inte men det kanske kan ha nåt med vikt att göra?

Vad tycker ni om styrena på sidan ovan? Ska man ha lägre eller högre än original? Skönt i alla fall att kunna skruva rakt in i originalfästena.

Menar du styrena på ninjashop.com? Isåfall så vet jag inte om jag tycker de är sådär överjävligt snygga. Original infästningarna kan man ju använda även om man trycker dit ett fatbar men då får man ju köpa sig ett par risers á 200 kr iofs. Men i min mening lätt värt.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Menar du styrena på ninjashop.com? Isåfall så vet jag inte om jag tycker de är sådär överjävligt snygga. Original infästningarna kan man ju använda även om man trycker dit ett fatbar men då får man ju köpa sig ett par risers á 200 kr iofs. Men i min mening lätt värt.

Grejen är ju att de testat sina styren på ER6:an så man slipper hela diskussionen om vajrar m m kommer att räcka till. Sedan förstår jag inte varför man skulle betala extra för ett par fula risers? Antingen har man originalfästen för fatbar från början eller så kör man 7/8" styren, jag vill inte ha risers.
 

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Då besvarar du väl din egen fråga rätt så bra :). Angående högre eller lägre så beror det väl på vilket stuk du är ute efter, ett högre blir ju lite mer touring osv..
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Var inne på tullverkets hemsida och räknade ut hur mycket det skulle kosta att ta hem röret. Sök lite i forumet så lär du hitta tråden, mitt Arrow skulle gå på ca. 1000 kr i tull/moms men kommer ändå spara mig lika mycket än om jag skulle köpt det i sverige. Det där med frakten vet jag faktiskt inte men det kanske kan ha nåt med vikt att göra?
.

Å fan! det är så pass mkt. Hur mkt kostar ett Arrow i Sverige då?
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Nu ställer jag mig oxå till den lyckliga skara er6 ägare. Hämta min svarta igår med 180 mil på mätaren, slip-on och bytt styre! :yoparty
 

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Å fan! det är så pass mkt. Hur mkt kostar ett Arrow i Sverige då?

Jag har kollat runt lite och det verkar som ett pris på ca 3800:- verkar vara vanligt. Har nån annan hittat lägre??

//cage

Japp, runt 3800-4000 i sverige och ca. motsvarande 1900 kr i staterna.. man kan ju säga vad man vill om jänkarna men de slipper den svenska momsen o skatten :D
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Köpte en svart ER6n idag, har inte ens provkört ännu...

Finns det nån som skulle kunna skaka fram ett kopplingsschema..? Please? Tänkte montera larm innan säsongen kommer igång.

Det pratades om att man kunde "skruva ur" insatsen på ett LeoVince slipon, men jag hittar bara popnitar. Är det så att man åker på att borra ur dessa? Nu låter ju slip-on'et nästan som original (t.o.m besiktningsbart)...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Även med db-killern i så låter LeoVince väsentligt högre än original, jag var inte ens intresserad av att ta ut den. I ändpipen ser du i alla fall en "konstig" skruv, ta ut den och ta sedan tag i det inre röret med en polygrip och dra.
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Köpte en svart ER6n idag, har inte ens provkört ännu...

Finns det nån som skulle kunna skaka fram ett kopplingsschema..? Please? Tänkte montera larm innan säsongen kommer igång.

Det pratades om att man kunde "skruva ur" insatsen på ett LeoVince slipon, men jag hittar bara popnitar. Är det så att man åker på att borra ur dessa? Nu låter ju slip-on'et nästan som original (t.o.m besiktningsbart)...

Jag har ett leovince jag med.
Insatsen sitter med en enda liten skruv i den yttersta delen av utblåset. Du kan känna efter med fingret. Efter den är lossad är det bara att ta en liten tång och lirka ut insatsen. Den kan trilskas lite men det går.
Du behöver inte röra popnitarna.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro


Finns det nån som skulle kunna skaka fram ett kopplingsschema..? Please? Tänkte montera larm innan säsongen kommer igång.

Tidigare i tråden har jag länkat till en sida där man kan ladda ner hela servicehandboken som PDF. Där finns kopplingsschema. Kolla om du hittar inlägget, det borde vara från November ungefär.
 

Frajp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2006
Ort
Mölnlycke
Hoj
nope
Köpte en svart ER6n idag, har inte ens provkört ännu...

Finns det nån som skulle kunna skaka fram ett kopplingsschema..? Please? Tänkte montera larm innan säsongen kommer igång.

Det pratades om att man kunde "skruva ur" insatsen på ett LeoVince slipon, men jag hittar bara popnitar. Är det så att man åker på att borra ur dessa? Nu låter ju slip-on'et nästan som original (t.o.m besiktningsbart)...


På leovince burken sitter det även en "bricka" med lika stor diameter som röret i mitten av ljuddämparen med små hål i ytter kanterna, den är alltså helt solid i mitten, jag har borrat sönder den på min ljuddämpare.. låter betydligt mer än med bara utdragen db-killler, kommer även flammor från burken nu.. :yoparty ..kan vara lite väl högt ljud ibland.. görs på egen risk, har ej provat med killern i nu.

/Fredrik
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Stort tack för manualen & input om dämparen!

Har någon 600-mila-servat sin än? Enligt manualen:

"Evaporative emission control system function - inspect
Brake fluid leak (brake hose and pipe) - inspect
Brake hose and pipe damage - inspect
Brake hose and pipe installation condition - inspect
Brake operation (effectiveness, play, no drag) - inspect
Brake fluid level - inspect
Brake pad wear - inspect
Brake light switch operation - inspect"

...och inget mer! Borde kosta typ 50 spänn, eller?


Fråga 2: hur gör man och vad kostar det (?) att förlänga garantin till 5 år?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top