Endurotråden Stockholm

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tråden verkar hyfsat död....jag vill dock gärna köra lite. Jag å Daddy har köpt en varsin enduro. Ttr350 och ttr600. Men det har intr blivit något åkande....mer än till kiosken.

Vore grymt kul att få åka lite på riktigt. Har aldrig kört enduro tidigare...

Har inte sätt den här tråden förr... Du kan alltid kolla på soe.se
För min del blir de mer i skogen än på asfalten.. Blir säkert körning i helgen...
Vilken sida av stan bor ni på???
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tjenare!

Är sugen på köra Enduro. Så spanar runt lite på olika hojar nu på blocket. Helst billigt (10-20 tusen)
Det stora problemet jag ser är att ta mig till spåret? Kör ni hojarna dit eller tar ni de på släp?
Vad kör ni för hojar och vad kan ni rekommendera?

Jag bor i Sundbyberg

/Martin
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tjenare!

Är sugen på köra Enduro. Så spanar runt lite på olika hojar nu på blocket. Helst billigt (10-20 tusen)
Det stora problemet jag ser är att ta mig till spåret? Kör ni hojarna dit eller tar ni de på släp?
Vad kör ni för hojar och vad kan ni rekommendera?

Jag bor i Sundbyberg

/Martin

Jag råder starkt emot att köpa en (potentiellt) sönderskruvad enduro för 10'. De går så satans hårt och kräver så mycket omvårdnad och underhållsbudget att många slarvar med det. Under 30' skulle jag personligen aldrig gå om jag skulle köra regelbundet.

Jag körde alltid KTM eftersom de hade så "billiga" reservdelar och plast förr i tiden, men det var som sagt förr. Försök hitta en hoj med kvitto på färsk kolv och ev ventiler så du inte åker på ett haveri första säsongen :tummenupp En fräsch hoj är viktigare än en hoj av "rätt" märke imo.

Jag tog oftast min på pickisen, de flesta banorna ligger för långt bort att åka till, såvida man inte bor i närheten av några av fulåkarställena i stockholm. Men med oljebyte var tredje timme och 1-2 timmars pendling ToR till banan så blir det mycket skruvande haha.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tjenare!

Är sugen på köra Enduro. Så spanar runt lite på olika hojar nu på blocket. Helst billigt (10-20 tusen)
Det stora problemet jag ser är att ta mig till spåret? Kör ni hojarna dit eller tar ni de på släp?
Vad kör ni för hojar och vad kan ni rekommendera?

Jag bor i Sundbyberg

/Martin

Himla svårt å hitta en shysst hoj för 10 tusen, men för 20-30 tusen...
Alltid att rekomentera köra hojen på ett släp, buss/skåp eller pickis dit man vill köra för om något går sönder så kommer man hem lättare...
Jag har valt att köpa Ktm hojar för att de finns klart många av dom, så tillgången på reservdelar är god å mycke passar mellan modellerna....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag råder starkt emot att köpa en (potentiellt) sönderskruvad enduro för 10'. De går så satans hårt och kräver så mycket omvårdnad och underhållsbudget att många slarvar med det. Under 30' skulle jag personligen aldrig gå om jag skulle köra regelbundet.

Jag körde alltid KTM eftersom de hade så "billiga" reservdelar och plast förr i tiden, men det var som sagt förr. Försök hitta en hoj med kvitto på färsk kolv och ev ventiler så du inte åker på ett haveri första säsongen :tummenupp En fräsch hoj är viktigare än en hoj av "rätt" märke imo.

Jag tog oftast min på pickisen, de flesta banorna ligger för långt bort att åka till, såvida man inte bor i närheten av några av fulåkarställena i stockholm. Men med oljebyte var tredje timme och 1-2 timmars pendling ToR till banan så blir det mycket skruvande haha.

Exc modellerna av lite senare modell har ju 15 timmar mellan oljebyterna... Förväxlar du inte kanske me crossmodellerna Sx???
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Exc modellerna av lite senare modell har ju 15 timmar mellan oljebyterna... Förväxlar du inte kanske me crossmodellerna Sx???

EXC-modellerna kräver inget motoroljebyte för de är tvåtaktare ;) Men nej, jag tänker på EXC-F -och han får nog svårt att hitta en "av senare modell" för 10-20000. Men visst, var 3e timmar är väl lite overkill för en motionär även jag försökte hålla mig till det. Men mer än 10h skulle inte jag pressa i skogen på en gammal KTM utan byte.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
EXC-modellerna kräver inget motoroljebyte för de är tvåtaktare ;) Men nej, jag tänker på EXC-F -och han får nog svårt att hitta en "av senare modell" för 10-20000. Men visst, var 3e timmar är väl lite overkill för en motionär även jag försökte hålla mig till det. Men mer än 10h skulle inte jag pressa i skogen på en gammal KTM utan byte.

Dom jag har står det 15 timmar å ser ingen anledning att byta oftare för intevallen är satt för tävningskörning å jag kör inte på den nivån....
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Dom jag har står det 15 timmar å ser ingen anledning att byta oftare för intevallen är satt för tävningskörning å jag kör inte på den nivån....

Det där brukar ge sig lite, hittar man mycket stålflis i filtren kanske man bör tighta till serviceintervallen.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är väl oljebyte efter varje tävling alternativt var 15 timme?
Så verkar det stå på min 350 EXC-F från 2012 i alla fall.

Jag byter efter 10 timmar vid motionsåka.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ny på Enduro och försöker blåsa liv i dessa trådar (både här och på SOE). Lever tråden?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ny på Enduro och försöker blåsa liv i dessa trådar (både här och på SOE). Lever tråden?

Blivit ett par år sen sist nu, men bara man hittade ett bra garage med tvättmöjligheter igen så skulle jag nog börja åter igen.
 

Hearberg

Ny medlem
Gick med
10 May 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
2014, Yamaha, MT-09
Tja!
Jag är Helt ny på enduro. Söker några att köra lite med i norrort kvällar och helger.
jag har mc-vana och lär mig snabbt! :hihi
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tja!
Jag är Helt ny på enduro. Söker några att köra lite med i norrort kvällar och helger.
jag har mc-vana och lär mig snabbt! :hihi

Själv utgår jag från södra sidan. Men för äventyr på fel sida stan kan ju helger vara ett alternativ.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tja!
Jag är Helt ny på enduro. Söker några att köra lite med i norrort kvällar och helger.
jag har mc-vana och lär mig snabbt! :hihi

Bara hänga på vid tillfälle till Lövsättra... Du kan kolla även på soe.se som Dr.Pepper nämnt...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top