Enduro vs Cross

Vad kör du?


  • Antal röstningar
    0

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Nyfiken på dessa bägge grenar!

Vilken har flest utövare?
Vilken tycker ni överlag är roligast?
Största skillnaden:
- Rent konkret i körstil, vart man kör m.m.
- Priser vad gäller hojen, utrustning, slitage osv.
- Tävlingsmoment vs träning (måste man tävla??)

Har bara kört gata hittills, men sugen på att prova något annat vid sidan om. I stan finns klubbar från bägge grenar. Men vilken passar mig? :confused:

Tacksam för tips och råd! :banana
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Enduro, bara att byta hjul när man känner sig sugen, rullar som supermotard annars.

Man måste inte tävla om man inte vill, men det känns mer som slöseri att köpa en hoj du bara får köra med på bana och ingen annanstans om du frågar mig.

Lägger man stålar på en cross så kan man ju lika gärna tävla.

Själv tycker jag att enduro är roligare än gata, men gata kan ju vara kul det med.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Cross och enduro är jäkligt olika, mer än man tror...hojarna skiljer sig åt rätt mycket med (även om man kan åka mx med en endurohoj och vice versa).

Cross är mer aggressivitet, pang-på och betydligt mer intensivt, enduro är mer uthållighet och åka med minimal arbetsinsats (ett tävlingsheat i mx brukar vara 20 minuter plus ett par varv, inom enduron är det inte ovanligt med varvlopp a' 3 timmar).

Det beror alldeles på vad man är sugen på.

Personligen gillar jag att ha en dedikerad geggräser, att hålla en endurohoj någorlunda i skick är bara att glömma, slitaget är helt sjukt på det yttre. :hihi Crossen är lite snällare på det sättet, men där går det hårdare åt motorn istället (när man börjar få lite fart på't).

Kostnadsmässigt skiljer det inget alls skulle jag vilja säga - lager, däck och allmänna renoveringsbehov är same-same, och tävla gör man väl om man vill, det är lika kul att harva runt på träningar.

Jag började med enduro i fem år, fuskade lite mx, bytte till ren mx-hoj för ett par år sedan och koncentrerade mig på mx 2010 - och har mycket roligare där, det är mer vrida på rullen och jävlaranamma.

Båda är enormt fysintensiva - så det lönar sig att vara lite i form..

/J
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Började i höstas köra mx & enduro efter 20års uppehåll.

Båda är roligt men jag tycker det är bättre fysträning att köra MX.
Efter en del träning kan jag köra ca 30 minuters pass innan jag är helt slut. I början klarade jag dock bara 5-6 minuter.

I endurospåret kan man köra ganska länge även som otränad. Och när man får upp tekniken och flåset så får man hitta en annan träningsform för att se det som fysträning. (undantaget riktig brottarenduro, som kan vara väldigt jobbigt). Man får lixom harva runt hela dagen för att bli trött. Och dessutom måste man köra farligt fort mellan träden om man överhuvud taget ska få lite träning.

Min rekomendation är...
Köp en mx så kan du köra både mx och enduro. På crossbanan är den så klart riktigt bra. Och i endurpospåret kommer den vara skaplig.
Den kommer dock vara lite högt växlad, och vass i motorn för enduro. Men man kan höja tomgången och även dreva ner, så slipper man tjuvstopp. Stöddämparna kan man sätta på mjukast läget. Då fungerar det skapligt.

Om du köper enduro. Så fungerar det riktigt dåligt på crossbana. Mycket sämre än en cross i endurospåret. Kurvor och raksträckor går bra. Men så fort det blir ett hopp så slår fjädringen igenom direkt. Även om man har fjädringen hårt ställd och är nybörjare.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Tackar för era svar! :Bugar

Har tagit kontakt med MX-klubben här, ska dit på lör o kika när de kör, snacka med lite folk osv.
Utifrån det ni skrivit lockar nog MX lite mer, även om ett flertal av de som röstat säger att de kör bägge delarna. Det ena utesluter inte det andra, verkar kontentan vara.
Återkommer nog på lör em, med en update om hur jag upplevde det jag såg.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Gött o dra igång enduron o dra iväg till närmaste grusgrop utan att behöva grejja med släp o grejjer när man bara känner lite sug för att köra.

Men ska man köra på "riktigt" så tar man hojen på släp oavsett för man kör alltid sönder nåt då :D
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
250 läsningar men bara 23 röstningar :(

Hade varit kul med ett bättre statistiskt underlag, men men. Man kan inte få allt.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag tycker det beror på vad man har för förutsättningar att utöva sporten.

Behöver du lasta hojen och utrustning och köra iväg för att träna spelar det ingen större roll.

Men jag bor så att jag bara kliver ut till hojen och kör ut i skogen. Därav så kör jag mycket hellre enduro eftersom det är är mest lättillgängligt.
Som småbarnsförälder har jag inte alltid tid att lasta hoj och dra iväg till bana och skulle jag ha tid så är det garanterat på en tid som banan inte är öppen.

Men om det är lika "jobbigt" att ta sig ut så hade jag nog hellre kört mx.

Mx är intensivare. 30 min fullt ös och sen in i depå, dricka, käka korv och snacka skit. Sen ut igen.

Enduro kräver ju nästan en halvdag för att bli skoj.

Så min åsikt är: välj det som är enklast att utöva!

/Lucky9
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
I endurospåret kan man köra ganska länge även som otränad. Och när man får upp tekniken och flåset så får man hitta en annan träningsform för att se det som fysträning. (undantaget riktig brottarenduro, som kan vara väldigt jobbigt). Man får lixom harva runt hela dagen för att bli trött. Och dessutom måste man köra farligt fort mellan träden om man överhuvud taget ska få lite träning.

Om du köper enduro. Så fungerar det riktigt dåligt på crossbana. Mycket sämre än en cross i endurospåret. Kurvor och raksträckor går bra. Men så fort det blir ett hopp så slår fjädringen igenom direkt. Även om man har fjädringen hårt ställd och är nybörjare.

Vad kör du på för bana om du inte blir trött i enduro spåren ? Helt raka grusvägar då eller ?

Jag tävlade lite i mx när jag yngre, nu för ett år sen köpte jag en enduro och jag har tamefan aldrig gjort något som varit så jobbigt. Det tog mig ett halvår att orka köra flera varv och inte stanna efter varje varv. Kör man en ordentlig enduroslinga så är man jävligt trött efter, oavsett motionär eller tävlande, annars kör du jävligt sakta eller på en bana som är jävligt tråkig.

Jag körde mx för första gången på 10år förra veckan och jag körde väl 8-9 varv i taget utan att knappt bli trött, flåset fanns där, men inget mot när man kör en enduroslinga med rötter/sten/stalp och allt annat den har att erbjuda.

Jag köpte först en cross och körde med som enduro och det funkade inte speciellt bra, stenhårda dämpare och en hoj som man måste växla med hela tiden. Inte smidig i skogen överhuvudtaget.
Nu har jag en ktm exc-f -08 och skruvar jag åt dämparna på den så klarar den hoppen på crossbanan hyffsat. Inte optimalt, men det funkar för mig.

Slitage är ungefär samma, enduro slits mer på utsidan, på crossen tar motorn lite mer stryk. Om det är märkbart eller inte vet jag inte.

Köp det du tänkt köra mest är mitt råd. Har du inga polare som kör så du kan få prova både enduro och mx innan du bestämmer dig ? Har du några polare och dom kör enduro, så köp en enduro du också. Kör dom mx så köp en mx du med.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Måste du göra som majoriteten? :confused: Kör det du själv vill istället! :tummenupp

Haha, nej, tänkte inte riktigt så. Men hade varit kul o veta vilket som är störst bland folk.
Intressant är ju dock att det verkar som en hel del kör både och, den tanken hade inte slagit mig innan.

Har du inga polare som kör så du kan få prova både enduro och mx innan du bestämmer dig ? Har du några polare och dom kör enduro, så köp en enduro du också. Kör dom mx så köp en mx du med.

Är rätt nyinflyttad i trakten, så har inga polare här omkring som kör nåt av det. Har dock fått en hel del bra tips här i tråden tycker jag.


Gjorde ett besök på MX-banan idag, det rycker i fingrarna när man kommer ut, ser alla hojar och hör ljudet. :)
Lutar väl åt det just nu. I mina öron låter det som det är mest jävlar anamma där, samt ett rejält fyspass.
Precis vad jag är ute efter! :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Låter rätt, kör med lite respekt för't bara - och ge dig när du börjar bli trött, det är då det blir farligt på riktigt när man är ovan. :)

Det finns en inbyggd problematik i geggmopeder, gasrullen löser alla problem, men fart kräver teknik, dumhet räcker bara så långt, och slutar oftast med gips. :hihi Skynda långsamt, och sandbanor är kanske inte den bästa starten man kan ge sig själv...
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Vad kör du på för bana om du inte blir trött i enduro spåren ? Helt raka grusvägar då eller ?

Jag tävlade lite i mx när jag yngre, nu för ett år sen köpte jag en enduro och jag har tamefan aldrig gjort något som varit så jobbigt. Det tog mig ett halvår att orka köra flera varv och inte stanna efter varje varv. Kör man en ordentlig enduroslinga så är man jävligt trött efter, oavsett motionär eller tävlande, annars kör du jävligt sakta eller på en bana som är jävligt tråkig.

Jag körde mx för första gången på 10år förra veckan och jag körde väl 8-9 varv i taget utan att knappt bli trött, flåset fanns där, men inget mot när man kör en enduroslinga med rötter/sten/stalp och allt annat den har att erbjuda.

Jag köpte först en cross och körde med som enduro och det funkade inte speciellt bra, stenhårda dämpare och en hoj som man måste växla med hela tiden. Inte smidig i skogen överhuvudtaget.
Nu har jag en ktm exc-f -08 och skruvar jag åt dämparna på den så klarar den hoppen på crossbanan hyffsat. Inte optimalt, men det funkar för mig.

Slitage är ungefär samma, enduro slits mer på utsidan, på crossen tar motorn lite mer stryk. Om det är märkbart eller inte vet jag inte.

Köp det du tänkt köra mest är mitt råd. Har du inga polare som kör så du kan få prova både enduro och mx innan du bestämmer dig ? Har du några polare och dom kör enduro, så köp en enduro du också. Kör dom mx så köp en mx du med.

Vi kör på en enduroslinga i Södertälje på 2 mil och slingorna i Huddinge. Det är ganska bra flyt i dom. Det är absolut inga grusvägar. Snarare promenadstigar i skogen. Med inslag av rötter, stenar, stalp.
Men det är ingen brottarenduro, där man får jobba som fan på 1an över stock och sten. Sån Enduro kan vara jobbig men den typen tycker jag inte är rolig. Jag gillar när det är lite bättre flyt i körningen.
 

BRRayTek

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2014
Ort
Töreboda
Hoj
Ingen
Ny inom cross enduro.

Tja allihop har blivit sugen på att skaffa hoj.
Läste lite här mellan skillnaden på enduro och mx. Men jag är lite fundersam än vad jag ska välja.
Så här hade jag tänkt mig, jag har ingen lust att tävla utan bara roa mig själv ute i skogen och terrängen. ingen människa som gillar att flyga och hoppa med mx/enduro ÄN! Kanske kan bli av något sånt senare. Jag vill mest ha en hoj för nöjetsskull och motionsåka, hade tänkt att detta är ett bra sätt för mig att komma ut. Känner inte till så mycket banor här om kring ja bor utan det är bara massa skog och grusvägar. (perfekt till mig)
Jag undrar då ska jag sikta efter en cross trots jag har inte kommer flyga runt på en bana eller är en enduro bättre för mig? själv ser jag väl att en mx är roligare men den kanske inte gillar "min körstil" med raka grusvägar blandad skogsterräng. Men jag vet inte, vad tycker ni är mest värt?
Men jag antar att få motion på grusvägar o småterräng inte är så mycket att tänka på? utan man måste helst ge sig ut på en bana?
Väldigt grön o ny inom ämnet vad ska kan passa mig och mitt sätt att köra.
hoppas ni kan hjälpa mig lite med mina frågor.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Att köra Enduro har ju egentligen ingenting med grusvägar eller mysåka alls. Det är blandade åsikter här, men om du kör enduro i en riktig slinga med en "riktig" klubb är det bland det mest fysiskt krävande du kan tänka dig. Och roligaste! Fisåka är inget alternativ. Det minst smärtsamma och roligaste sättet att utöva enduro är att lära sig hålla högt tempo. MX går naturligtvis mycket fortare ändå och är svettigt i korta doser. Skitkul på alla sätt, men det ställer lite högre krav på hur man för sig på banan. Köp en enduro och prova båda! Köper du en cross är du inte välkommen i endurospåren. Värt att veta.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top