Enduro eller Supermotard, jag behöver hjälp!

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Jag vill köpa en lekhoj för bana, skog & vardagsskoj. Är det en vägreggad enduro med motardkit som jag ska ha då? Om jag köper en supermotard, går det att göra det omvända?

* Hur pass mycket meka måste jag kunna?
* Hur ofta måste jag serva?
* Vilken modell kräver minst service?
* Jag vill ha startknapp, vilken modell?
* Jag vill kunna nå ner, med lätthet, så jag kan leka & kunna sätta ner fötterna om det är på väg att braka åt h*te. Är ca 166 cm. Modell?
* Vilken kubik är lämplig?

Tack på förhand
// Ullis
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Service beror lite på hur kul och smidig båge det skall vara faktiskt.

Det finns arbetshästar som tuffar och går länge, men kanske inte är sådär överdrivet kul i skogen.

Det lite trista i ditt fall är att 2-takt formligen dominerar om det skall vara smidigt, låg service och ändå jäkligt kul, men det blir lite sådär att åka gata med (fipplet med soppan) även om det finns maskiner som ledigt orkar med motard (min 300:a t.ex).

Men är det en allt-i-allo-maskin du jagar skulle jag rekommendera en KTM 400/450 EXC (du behöver absolut inte mer i skogen, det räcker med en 250 4-t med) med motardhjul, ju nyare, ju bättre (de blir smidigare med åren), jag hade en 03:a och det var lite järnsängs-feeling över den, något som blev bättre med den nya ramen som kom 05.

Motarderna är hårdare fjädrade, vilket lär bli ett problem för dig i skogen, då är det bättre att köra en enduro och pilla med fjädringen ifall det blir fel - men det är svårt att kombinera gatåka med klistriga däck och enduro, fjädringsmässigt är det lite motpoler.

Bäst vore nog att bestämma vad du vill göra, bara däcken som används i skogen suger benhårt för att åka lite gata/grus med (ett Michelin S12 äts upp på nolltid).

Meckjobb på en KTM 4-t handlar om olja och filter var 10:e körtimme sisådär, och kolla ventilspelet lite regelbundet (busenkelt på RFS-motorerna, ställskruv - schims kom på de senare, men där skall det å andra sidan hålla sig längre).

Och för en normal motionär kan man nog åka 100-150 timmar innan det är dags att gå igenom motorn med nya lager, kolv, etc (det är 2-3 års endurokörning för en vanlig dödlig det).

Det andra vettiga alternativet är en Yamaha WR450F, men det lilla jag känt så känns de större, längre och lite klumpigare i skogen (men går å andra sidan mer stadigt, KTM känns lite mer nervösa, men reagerar snabbare).

:)

Enduro rockar, det är ett optimalt komplement till gatbågen - och träningen man får på köpet är svårslagen, både körmässigt och fysiskt (är helt däckad än, körde ett hårt pass igår, blir till att försöka dra sig på hörntänderna till jobbet...).

/J
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
KTM 525 EXC, Husaberg FE 450-650 eller Husqvarna 510 TE hade jag nog satsat på om jag varit dig:tummenupp
 

zälle

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
skövde
Hoj
-00 honda xr 650 r
KTM 400 exc skulle nog jag välja, bra på allt ganska låg sitt höjd. Själv kör jag honda XR 650 vilken är jätte rolig att köra grusvägar med, men inget jag ger mig in i skogen med, alldeles för tung ( 143 kg torr vikt) Jag tycker inte det är nödvändigt med supermotard däck även om det ser coolt ut.Du blir begränsad av var du ska köra. Med offroad däck kan du köra över allt. En annan smidig hoj är XR 250 eller 400.
 
Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
lite sådär att åka gata med (fipplet med soppan) även om det finns maskiner som ledigt orkar med motard (min 300:a t.ex).


Meckjobb på en KTM 4-t handlar om olja och filter var 10:e körtimme sisådär, och kolla ventilspelet lite regelbundet (busenkelt på RFS-motorerna, ställskruv - schims kom på de senare, men där skall det å andra sidan hålla sig längre).


/J

Tack för all tid på svaret.

Fipplet med soppan? Är det extremt liten tank eller?
Och vad menar du med "även om det finns maskiner som ledigt orkar med motard"?
RFS-motorer säger mej inget. Jag är helt grön på såna här hojar, men har insett hur jäkla kul det är bara :)

// Ullis

Annons jag hittat.
ktm 450 -o5
kolv bytt för ca 40h sedan
oja+filter bytt var 4h luftfilter efter varje körning..
40 lakan vill han ha. edit: har kollat lite mer, tror det finns massa mer & bättre för de pengarna.

Antar att den inte är l-v reggad, vad kostar sånt. Å vad får man lägga till för ett hyfsat motardkit?
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Om det är en KTM 450 EXC så bör den vara lv-reggad, det är enduromaskinen. Kolla även om lv-kit medföljer. Motardkit kan du hitta mellan 5-14 lök på blocket.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Om det är en KTM 450 EXC så bör den vara lv-reggad, det är enduromaskinen. Kolla även om lv-kit medföljer. Motardkit kan du hitta mellan 5-14 lök på blocket.

Står inte att det är en Exc. Är det de jag ska leta efter för att slippa det bekymret? De modellerna du mailade mej om, är de l-v reggad eller är det upp till köparen att fixa det?

KTM 525 EXC, Husaberg FE 450-650 eller Husqvarna 510 TE hade jag nog satsat på om jag varit dig:tummenupp

Visst är det väl extremt mycket skruvande på Husan, eller har jag fått det om bakfoten?


Vad innebär: Tripmaster switch & KTM barkbusters?
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
varför skulle det vara mer skruva på husan än de andra som nämns här:confused: Köp en husa som är -04 eller nyare så håller dem mkt bättre kvalite, dessutom går dem värst oxå:tummenupp
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
varför skulle det vara mer skruva på husan än de andra som nämns här:confused: Köp en husa som är -04 eller nyare så håller dem mkt bättre kvalite, dessutom går dem värst oxå:tummenupp

Jag har hört något om att de ska ventiljusteras i tid & i otid. Iaf var fjärde timmer eller nåt sånt, stämmer inte det?

Tvåtakt, dvs oljeblandad bensin.

Aha, då är ju t.o.m jag med. Körde ju moppe som 14-åring & då var det blandning som gällde.
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tack för all tid på svaret.

Fipplet med soppan? Är det extremt liten tank eller?
Och vad menar du med "även om det finns maskiner som ledigt orkar med motard"?
RFS-motorer säger mej inget. Jag är helt grön på såna här hojar, men har insett hur jäkla kul det är bara :)

// Ullis

Annons jag hittat.
ktm 450 -o5
kolv bytt för ca 40h sedan
oja+filter bytt var 4h luftfilter efter varje körning..
40 lakan vill han ha.

Antar att den inte är l-v reggad, vad kostar sånt. Å vad får man lägga till för ett hyfsat motardkit?

Jag vill absolut inte vara dryg och mitt inlägg är skrivet med största respekt men är din mekaniska erfarenhet inte större än att du inte vet skillnaden på en tvåtakt och en fyrtaktsmotor så avråder jag från allt vad tävlingsmaskiner som KTM EXC, Husaberg och Husqvarna heter. Så vida du inte är helt ekonomiskt oberoende, men nu tittar du på begagnat så då tror jag att pengarna har betydelse, annars så skulle det vara nytt som gällde.

166 cm är ett problem, allt om nämnts är i grunden Endurohojar, de är per definition höga.
Ska du nå ner, ha en lätt och smidig hoj som inte behöver servas var 10'e timme så är det nog Yamaha Tricker som gäller, allt annat blir för högt. Dock så finns inget motardalternativ (vad jag vet).
Kan du pruta på att nå ner är nog DRZ bästa valet eller kanske en XR400 om du kan hitta en riktigt välbevarad.

En hoj måste ha varit i trafik innan årssiftet 2007-2008 för att kunna lv-reggas. Annars så måste den uppfylla Euro3.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Jag har hört något om att de ska ventiljusteras i tid & i otid. Iaf var fjärde timmer eller nåt sånt, stämmer inte det?

Olja + filter byter du med 5-10 timmars intervall, ventiler kollar du med c:a dubbla intervallet. Många säger att de bara kollar ventilerna först när hojen börjar bli lite trögstartad. Det är inte alls svårt och tar väldigt lite tid, går inte att jämföra med t.ex. sporthojar.

Hög prestanda kräver lite mer service, svårare än så är det inte. Dock skiljer det inte så mycket mellan olika märken så länge det är racemodeller som jämförs.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Jag vill absolut inte vara dryg och mitt inlägg är skrivet med största respekt men är din mekaniska erfarenhet inte större än att du inte vet skillnaden på en tvåtakt och en fyrtaktsmotor så avråder jag från allt vad tävlingsmaskiner som KTM EXC, Husaberg och Husqvarna heter.

Och en massa text.....

Nu ska jag inte ha hojen för att tävla, utan bara för nöjes skull. Det jag behöver lära mej, det gör jag rätt fort då jag köpt det jag ska ha. Däremot måste jag börja med att fråga och jag orkar inte bry mej om det är klassat som "dumma frågor".

Då jag redan har en hoj som jag ska behålla, så känns det som om det räcker med en begagnad. Kollar efter nåt från -04 & uppåt. Innebär det att det är för gammalt för en sån hoj?

Jag har kört en Husa, den hade jag inga problem att nå ner på?

"En hoj måste ha varit i trafik innan årssiftet 2007-2008 för att kunna lv-reggas. Annars så måste den uppfylla Euro3." - det var bra att veta, tack

Så här ser en Tricker ut:
http://www.blocket.se/vi/15785364.htm?ca=13_s&last=1
Jag vet dock inte om den har elstart.

Tack. Tänkte precis googla på den, men då slapp jag. Den ser ju låg ut iaf, och är den det så kan jag säkert kicka. Mitt problem med kickstarter har varit att jag inte haft tekniken, plus att jag inte fått nån kraft då jag inte nått ner.
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Då jag redan har en hoj som jag ska behålla, så känns det som om det räcker med en begagnad. Kollar efter nåt från -04 & uppåt. Innebär det att det är för gammalt för en sån hoj?

Inte alls, det går att få en nyare hoj att rasa och det går att få en äldre att tuffa och gå. Jag har en -02 som renoverades inför förra säsongen, lite nya lager och kamkedja var i princip allt som behövdes. Om inget oförutsett händer så ska den gå många timmar till med endast normal service. Generellt sett gäller ju dock att nyare är bättre.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top